• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

130 mln na modernizację stacji SKM

Patryk Szczerba
24 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jednym z bardziej skomplikowanych remontów będzie wykonany ten na stacji Redłowo. Jednym z bardziej skomplikowanych remontów będzie wykonany ten na stacji Redłowo.

Modernizację ośmiu przystanków, remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz budowę centrum monitoringu chce sfinansować SKM-ka z dotacji z Unii Europejskiej. - Na każdy przystanek potrzebujemy ok. 10 mln zł. Prace zakończymy w pięć lat - zapowiada Maciej Lignowski, prezes SKM Trójmiasto.



Jak oceniasz zmiany w SKM?

Poznaliśmy harmonogram prac na ośmiu stacjach SKM, które spółka zaplanowała na najbliższe lata. Inwestycja, której koszt jest szacowany na 130 mln zł, rozpoczęła się od remontów w Chyloni i na stacji Rumia Janowo. Tam prace trwają od kilkunastu dni, a ich zakończenie jest planowane na koniec bieżącego roku.

Najpierw Orłowo i Redłowo

Wiadomo już, że następnymi remontowanymi stacjami będą Orłowo i Redłowo. Modernizację zaplanowano na 2018 rok, z zakończeniem w 2019 roku. Na tym pierwszym SKM planuje m.in. budowę nowej wiaty, przebudowę przejścia podziemnego, przebudowę torów i rozjazdów oraz montaż wind. Prawdopodobnie w Orłowie i na każdej stacji pojawią się też osłaniacze przed wiatrem znane ze stacji Żabianka.

  • Stacja Chylonia po modernizacji.
  • Tak ma wyglądać przystanek Rumia-Janowo po przebudowie.
W przypadku Redłowa inwestycja może być bardziej skomplikowana. Oprócz znanych z innych stacji elementów na peronie, niewykluczona jest budowa nowych przejść dla pasażerów SKM, dzięki którym będą mogli wejść na peron z różnych stron wiaduktu. W trakcie inwestycji dużo do powiedzenia będą mieli architekci miejscy, bo stacja sąsiaduje z terenami, gdzie powstają biurowce, są już trzy obiekty sportowe, a wkrótce wyrośnie basen olimpijski.

Czytaj też: Nowy biurowiec przy Drodze Gdyńskiej

W połowie 2020 rozpocznie się równolegle remont peronów na stacjach Grabówek i Leszczynki, który potrwa rok. Na koniec zostaną stacje Stocznia w Gdyni i w Gdańsku. Tam, według harmonogramu, prace rozpoczną się w 2021 roku i zakończą w drugiej części 2022 roku. Ich zakres jest podobny, jak na innych przystankach.

Część prac będzie jednak odbywała się poza stacjami. W Orłowie trzeba będzie prostować tory, gdzie indziej konieczne będzie rozszerzanie lub zwężanie peronów, a co za tym idzie przebudowywane będą torowiska i sieć trakcyjna.

Harmonogram sztywny, utrudnienia nieuniknione

- Ten harmonogram jest sztywny. Modernizujemy perony w zależności od ich stanu, ale bierzemy też pod uwagę potrzeby pasażerów, stąd nieodległa w czasie realizacja w Redłowie. Szacujemy, że na każdy z peronów potrzebujemy 10 mln zł. Wszystko okaże się po tym, gdy będą gotowe projekty oraz rozstrzygniemy przetargi - opowiada Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM.
Nie obędzie się bez utrudnień w kursowaniu SKM. Najbliższe zaczną się już 10 marca, kiedy na ponad miesiąc na trasie Rumia - Gdynia Cisowa wyłączony z użytku zostanie tor prowadzący do Gdańska. Powodem będą prace na stacji Rumia Janowo. 24 kwietnia, w związku z pracami w Chyloni, do 12 maja zamknięty zostanie tor w kierunku Wejherowa, a później - do 4 czerwca - tor w drugą stronę. Wybrane pociągi będą kończyły bieg w Gdyni Głównej zamiast w Chyloni.

Dworzec podmiejski w Gdyni wypięknieje

Osobnym przedsięwzięciem będzie modernizacja dworca podmiejskiego w Gdyni. Prace powinny rozpocząć się w drugiej połowie 2018 roku i trwać do drugiej połowy 2020 roku. SKM planuje tam odświeżenie i naprawę elewacji, wymianę drzwi oraz okien, modernizację podłogi - zabytkowej posadzki - i wymalowanie ścian.

Przy okazji remontów peronów SKM chce zmienić też wygląd dworca podmiejskiego w Gdyni. Przy okazji remontów peronów SKM chce zmienić też wygląd dworca podmiejskiego w Gdyni.
Porządki będą również wykonywane w otoczeniu budynku oraz na peronie, który ma zostać przystosowany - podobnie jak dworzec - do potrzeb osób mających problemy z poruszaniem się. Całość prac - podobnie jak w przypadku dworca PKP - będzie musiała być prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków.

Jeszcze ważniejszym dla SKM celem jest budowa centrum monitoringu oraz systemu informacji pasażerskiej, które znajdą się w zaaranżowanej na ten cel sali pod kopułą dworca. Ma ono monitorować wszystkie przystanki, zarządzać informacją pasażerską i być jednocześnie punktem informacyjnym, z którym pasażerowie będą mogli się kontaktować bezpośrednio z peronów poprzez słupki z mikrofonem i głośnikiem. Planowane jest też wyposażenie wszystkich peronów na trasie SKM w urządzenia informacji pasażerskiej oraz w systemy kamer.

Gdynia dokłada do remontów

Szacowany koszt inwestycji to 130 mln zł. Praktycznie pewne jest, że 62 mln zł dofinansowania będzie pochodziło z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i Regionalnego Programu Operacyjnego. 30 mln zł to wkład Funduszu Kolejowego.

Od 8 do 10 mln zł dołoży Gdynia (2 mln zł zostały już przekazane), która najbardziej skorzysta na inwestycji.

- Przed Euro 2012 skupiliśmy się na stacjach gdańskich, jakiś czas temu wyremontowane zostały też przystanki sopockie, więc teraz kładziemy nacisk na Gdynię. Zachowujemy odrębność każdej ze stacji, więc ich wygląd nie będzie taki sam. Na pewno standardem, który chcemy wprowadzić, jest wiata na całej długości peronu i udogodnienia dla niepełnosprawnych czy to w postaci wind, czy podjazdów - dodaje Lignowski.

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • Tym razem chyba uda się zrobić dobrze. (1)

    Mam nadzieję ze tym razem nie zapomną dostosowac wysokości peronow do wysokosci SKM... Bo co robią remont to zapominają o tym ważnym elemencie...

    • 31 3

    • Tak jest jak ekipa gluszka

      I innych po.-pis owych ekip..... Ci chlopcy ucinaja etaty zeby bylo na nowegi merca..

      • 0 0

  • redlowo juz bylo remontowane

    ktos chyba chce dac zarobic kolesiom

    • 7 2

  • Oby tylko dodanie wind nie oznaczało likwidacji pochylni na schodach. Fajnie byłoby móc dostać się wózkiem na peron nie tylko przed pierwsze dwa dni aż do zepsucia wind.

    • 5 0

  • (1)

    Redłowo już po raz trzeci będą remontować...

    • 7 2

    • prawde ci napisze yo

      Tak jak główną

      • 0 0

  • (1)

    Najlepiej o Wejherowie zapomnieć..

    • 6 3

    • Tylko że tory peronu dworzec należą do PKP PLK a nie do SKM.

      • 2 0

  • na Euro lajzy mieli wszystko zrobic jak czytam te wizjonerskie plany to zygac sie chce banda nieudacznikow z Gluszkiem,wojewoda i innymi

    • 6 1

  • piekne walki najpierw za najgorszy tabor sie wezcie ofermy!!!

    • 4 1

  • hahaha o rumii redzie wejherowie zapomniano (2)

    witam
    kieruje pytanie do wladz skm co z pozostalymi przystankami rumia reda wejherowo czyzby o nas zapomniani czyzby tu mieszlal gorszy sort wedlog skm
    jak zawsze bierzecie sie za wiele a wyjdzie d*pa
    czy te przystanki tez bedze remontowac ta firma co remontowala gdynie cisowa
    ostatnio jak pafalo z dachu lala sie woda na srodek peronu jaja jakies a zapomnialem tam upychali szmaty dlatego przecieka
    zakladam sie ze napewno nie wyrobicie sie w czasie jak zawsze ale coz przyzwyczailismy sie

    • 6 4

    • Stacje w Rumi, Redzie, Wejherowie nie są zarządzane przez SKM a przez PKP PLK.

      • 3 0

    • Co to za bełkot? Niestety SKM sięga tylko do Janowa. Dworce od Rumi do Wejherowa chyba należą do PKP (nie jestem pewien). Jak zdążyłeś zauważyć dworce w Rumi i Redzie zostały wyremontowane (oprócz nawierzchni peronów). W Wejherowie, wyremontowano tylko nawierzchnię peronu a stacji Nanice. Nie długo ma się rozpocząć remont dworca w Wejherowie Gł. I podobno całe jego otoczenie... Oby!

      • 5 0

  • Zabytkowa posadzka :D padłem hahahahhaahahahaa

    • 7 1

  • To drugie zdjęcie to jak jakaś wiocha z głębokiego PRLu a nie dworzec w centralnej dzielnicy dużego, nowoczesnego miasta

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane