• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • (4)

    jak widać jedynym dostępnym sposobem poprawy komunikacji dla tego towarzystwa to wydzielenie bus pasa z istniejącej drogi to żeście się nie wysilili za bardzo.

    • 10 1

    • (3)

      Wydzielenie Buspasa = zwężenie jezdni - i tylko i wyłącznie o to im chodzi a nie o poprawę przepustowości ruchu drogowego. Swoją drogą ciekawe czy te tzw. mądre głowy wiedzą że korki i co za tym idzie pełzanie pojazdów powodują o wiele większe stężenie substancji trujących w okolicy?

      • 3 1

      • myślący inaczej? (2)

        raczej próbujący szukać argumenty pod z góry przyjętą tezę

        • 0 3

        • (1)

          Takie tezy to tylko w UM w Gdańsku, nigdzie więcej - co już od dawna widać i czuć.

          • 0 1

          • o jakich tezach piszesz?

            o tych, które zakładają, że chodzi tylko o zwężenie jezdni a nie o poprawę przepustowości ruchu ludzi a niekoniecznie pojazdów?

            • 0 0

  • Moda zamiast myślenia (4)

    Miastem rządzą ludzie ulegający modom, zupełnie bezmyślni. W dowolnym dużym mieście bez komunikacji publicznej czyli kompletnej sieci typu metro/skm sięgającej aż poza granice miejscowości przylegającej do metropolii, rozwiązania typu buspasy skrzyżowania kolizyjne, przejścia naziemne to komunikacyjny sabotaż/samobójstwo

    • 7 5

    • (1)

      A jakiś leming minusuje dalej.

      • 0 1

      • nie tylko minusuje, ale prezentuje argumenty.

        Spróbuj się do nich odnieść.

        • 0 0

    • chyba tabletki odstawiłeś zbyt wcześnie

      To nie jest moda, ale długookresowy, sensowny trend.
      Komunikacja publiczna funkcjonuje w aglomeracji trójmiejskiej, tak jak i funkcjonuje rozbudowana dość sieć SKM, chociaż warto ją rozbudowywać dalej.
      NIe ma czegoś takiego jak skrzyżowania bezkolizyjne - tworzenie pseudobezkolizyjnych skrzyżowań prowadzi do codziennego paraliżu miasta: wystarczy sprawdzić przykład wielu miast amerykańskich, które zbyt późno zorientowały się w tym temacie i obecnie nie mają środków na utrzymanie przewymiarowanej infrastruktury drogowej.

      • 0 0

    • 100% prawdy

      ale niestety nie u nas. My i tak wiemy lepiej ;)

      • 0 1

  • (25)

    zarąbis.. wykurzyć wszystkie auta z miasta, niech gdansk stanie się znów miastem ludzi bez auta, jak miało to miejsce jeszcze 10 lat temu

    • 95 135

    • Niektórym się wydaje, że im więcej hałasu kierowców tym jest bardziej miejsko (10)

      A gdyby jak najwięcej osób polegało na innych środkach transportu (rower, hulajnogi elektryczne, podwożenie się wzajemne przez rodziny i znajomych, tramwaje, autobusy, SKM)

      A kierowcy powodują też wiele kłopotu - trzeba im budować i często remontować drogi, tworzyć miejsca parkingowe) To są nie tylko koszty, ale też utrata cennej przestrzeni, którą można na coś innego przeznaczyć.

      • 24 18

      • Kierowcy płacą za te remonty.

        • 1 0

      • Np. twoja głowa

        Też marnuje cenną przestrzeń, bo przecież pusta.

        • 2 3

      • Popieram (7)

        Popieram

        • 9 11

        • (6)

          A ja nie.

          • 9 12

          • to już twój problem (5)

            a raczej problem twojej wyobraźni. Współczuję.

            • 7 12

            • (4)

              To raczej problem twojego braku wiedzy na temat tego jak w Gdańsku działają - a raczej nie działają - autobusy i tramwaje. Trudno wymagać od ludzi żeby jeździli tymi środkami transportu gdy one albo nie jeżdżą, albo jeżdżą jak chcą. A kolega Lisicki na stołku prezesa GAiT ma się dobrze.

              • 20 7

              • Po Gdańsku zwykle jeżdżę rowerem lub rowerem branym do SKM (3)

                samochodem, tramwajem i autobusem także zdarza mi się jeździć. Nie zarzucaj więc mi braku wyobraźni ani wiedzy.

                • 4 4

              • (2)

                Oczywiście że będę ci zarzucał, bo bredzisz od rzeczy. Mam przypomnieć co się działo z komunikacją w piątek po bożym ciele? Jak to stał się cud i piątek okazał się być sobotą? I mam przypomnieć tłumaczenia typu "uprzedzaliśmy"? Bo jak wiadomo - takie uprzedzenie zmienia ludziom godziny pracy i magicznie zmniejsza zapotrzebowanie na transport. Więc jak ci się jedynie "zdarza" jeździć zbiorkomem, to może jednak lepiej nic nie pisz - bo wiesz niewiele, widziałeś jeszcze mniej.

                • 7 4

              • "Jak to stał się cud i piątek okazał się być sobotą?"

                powinieneś mniej pić

                • 2 3

              • Ja nie jezdze komunikacją

                A wiedzialam, ze piatek w sobote sie przemieni.
                Cos musiales przespac kotku

                • 4 3

    • no właśnie, cofajmy się w rozwoju, najlepiej do średniowiecza. tak dobrze nam to wychodzi od paru lat.. :)

      • 2 2

    • Tak i wykurzyć też wszystkie autobusy i tramwaje ! a może i też kolejki SKM niech ludzie wrócą do tego jak było kiedyś tylko na osiołku i nogami nic więcej gratuluję mózgu !!!!

      • 1 2

    • 10 lat temu?

      Chyba cię bozia opuściła...

      • 4 2

    • Nie ogarniasz życia, (5)

      Żeby zmniejszyć ruch w mieście, trzeba zbudować drogi poza (czego nie ma), żeby zwiększyć popyt na transport miejski, ten transport musi być choć mniej niedorzeczny (czego też w tym mieście nie ujrzysz)

      • 27 11

      • po stworzeniu nowych buspasów transport miejski będzie nieco mniej niedorzeczny

        czyli zmiana na plus

        • 1 5

      • (1)

        drogi poza są.

        • 6 14

        • Nie ma

          • 5 3

      • Czo ? :D (1)

        Nie rozumiem co chciałeś wyrazić :)

        • 5 10

        • ja też nie

          • 3 5

    • Jaka powstała alternatywna droga z Wrzeszcza na Orunię (3)

      50 lat żadnej zmiany. No może tylko taka że 50 lat temu tramwaj na Orunię jechał. Budynioland to porażka drogowa i komunikacyjną.

      • 16 7

      • zauważ tworzony wiadukt przy Zaroślaku (1)

        sprawdź rozkłady jazdy pociągów regionalnych i liczbę połączeń Wrzeszcz - Orunia. Wystarczy wygooglać.

        • 5 13

        • I ile czasu mozna zaoszczedzic jadac pociagiem.

          Myslec ludzie.

          • 3 2

      • A jeszcze 210 był

        Kiedyś z Oruni do Wrzeszcza można było jeszcze dojechać autobusem 210. Niestety za czasów wiceprezydenta Lisieckiego zmieniono trasę i puszczono nasz autobusik przez Morenę!!! Ukochana dzielnica władz miasta: PKM, tramwaje, cała masa autobusów łączących chyba wszystkie dzielnice Gdańska z Moreną... no i powstające ciągle nowe połączenia.

        • 7 3

    • co

      Że niby ludzie 10 lat temu nie mieli w Gdańsku samochodów?

      • 14 0

  • Nie trzeba byc zadnym medrcem aby sparalizowac wielkie miasto (1)

    wystarczy kilka absolutnie nieprzemyslanych decyzji.

    • 12 1

    • baj baj Kasperek

      • 0 0

  • Ochrona środowiska (1)

    Czy ktoś spróbował oszacować jak zwiększy się smog przez kolejne miejsca w których zatrzymują się i ruszają samochody? Każde czerwone światło to kilogramy pyłów z klocków hamulcowych, okładzin sprzęgła, gumy z opon i spalin wydzielanych przy ruszaniu. Ile tego będzie więcej. Niech urzędnicy nie gadają że walczą ze smogiem - to bzdura. oni go generują.

    • 13 4

    • jak jesteś taki ekolog, to zrezygnuj z samochodu

      lub co najmniej promuj uspokojenie ruchu i strefy Tempo 30: mniej przyspieszeń to i mniej hamowań, mniej hałasu i spalin, same korzyści dla środowiska.

      • 0 0

  • Jak miło czytać lament kierowców... (5)

    Pamiętajcie tylko, że i Wy kierowczyki, kiedyś możecie przemieszczać się na nóżkach ( o ile wam nie zanikną) to, że lansujecie w autach na kredyt/leasing, nie zwalnia z myślenia i z tego, że miasto jest dla ludzi. Dość autostrad w mieście. Baj baj maszkary:)

    • 10 15

    • Też jestem przeciwnikiem autostrad w mieście, (1)

      ale główny ani żaden inny ciąg drogowy w Trójmieście nie są czymś takim. Zmieniać można wszystko, ale pod warunkiem, że kierowcy dostaną alternatywę poza ścisłym centrum. A czegoś takiego do dzisiaj nie ma!

      • 5 1

      • kierowcy mają od dawna wiele alternatyw : tramwaj, skm, pkp pr, autobus, MEVO etc. etc.

        wystarczy że przestaną traktować samochód za jedyny sposób poruszania się po mieście.

        • 0 2

    • Te na kredyt/leasing to za darmo są?

      Nie bój żaby, z kieszonkowego od mamy nie odłożysz, maszkaro.

      • 0 0

    • (1)

      Jesteś tak biedny, że żadne pieniądze tego nie odmienią.

      • 4 2

      • A Ty tak pusty

        że żaden komentrz tego nie opisze...

        • 1 3

  • To element programu platformy (1)

    Eliminacja samochodów.

    • 6 3

    • elementem programu "dobrej zmiany" wydaje się być eliminacja pieszych na przejściach dla pieszych

      • 0 0

  • Kierowcy, posuńcie się! (3)

    Nie zgadzam się z tym, że komfort kierowców ma zawsze być najważniejszy. W samochodzie najczęściej siedzi jedna osoba, której interesy i potrzeba punktualnego dotarcia w dane miejsce są równie ważne jak u pieszych, osób korzystających z komunikacji miejskiej czy rowerowej. To tylko jedna z kilku grup korzystających z infrastruktury miejskiej i to akurat ta generująca największe obciążenie dla środowiska oraz obniżająca komfort życia w mieście. Kiedy wyobrażamy sobie miasto idealne do życia, to czy pierwsza rzecz, jaka przychodzi do głowy, to drogi szczelnie wypełnione wartko płynącymi strumieniami samochodów? Nie sądzę. Zamiast drżeć o to, czy jakakolwiek zmiana (przejścia dla pieszych! Ludzi poruszających się na własnych nogach, co za ekstrawagancja!) nie obniży komfortu jazdy kierowców, władze miasta powinny zdecydowanie forsować mądre decyzje, dzięki którym poruszanie się po mieście będzie mniej obciążające dla środowiska i łatwiejsze dla innych grup. I rozbudowywać infrastrukturę komunikacji publicznej i dbać o to, by była atrakcyjnym i solidnym sposobem poruszania się po mieście!

    • 11 14

    • (1)

      Twoja wypowiedź kompletnie nic nie wnosi do tematu, chciałaś coś napisać to napisałaś, w skrócie, że ma być dobrze i że miasto ma mądrze się rozrastać (maksymalnie mądrze do twojego poziomu). Samochodami często podróżują rodziny. Tak oczywiście dużo osób jeździ nimi same ale czy jesteś w stanie zrozumieć, że ten którego widzisz jak jedzie sam wcześniej zawiózł dzieci jedno do przedszkola, drugie do podstawówki i do tego jeszcze żonę do pracy i teraz sam jedzie do swojej pracy? Jesteś to w stanie sobie wyobrazić?

      • 6 5

      • a ty Wspaniały Recenzencie, czy jesteś w stanie sobie wyobrazić

        że miasto może być zaprojektowane tak, by rodzice nie bali się puszczać swoich dzieci samodzielnie do szkoły tak, by mogły się czuć bezpiecznie i docierać do niej pieszo lub rowerem? Czy wyobrażasz sobie dokładne badanie liczby osób, które mają dzieci w wieku szkolnym samodzielnie docierających do pracy? LIczby samochodów przewożących więcej niż jedną osobę w godzinach szczytu? I wiele innych wskaźników pomocnych przy planowaniu miasta? Kiedy ostatnio jechałeś z rodziną samochodem wzdłuż Wałów Jagiellońskich? W którą stronę warto przesuwać granicę nieuchronnego kompromisu?

        • 0 0

    • no to przechodz sie jak chcez z zabianki na siedlce - jak masz czas na 2h spacer albo czas na wycieczke krajoznawcza przez 40 przystankow tramwajowych/autobusowych

      • 3 3

  • (1)

    Świat do kierowców należy.pleps i matłoch pod ziemią niech przechodzi.

    • 5 4

    • dałem minusa, choć popieram ironię i sarkazm

      wolę pozytywny przekaz

      • 0 0

  • (1)

    W zasadzie to tam i tak stoi się w korkach więc to raczej nie powinno wiele zmienic, jak w trakcie naszego stania ktoś sobie przejdzie na drugą stronę. A za wiele osób to raczej tamtędy chodzić nie będzie.

    • 2 0

    • jak przejście zostanie uruchomione, to będzie tamtędy chodzić więcej osób niż teraz chodzi tunelem

      to znaczy bardzo dużo. Ciekawe, czy zmienisz swój pogląd jak sprawa nabierze rumieńców?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane