• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • Może lepiej nie wypowiem się

    na temat porażającej wprost wiedzy "inżynierów ruchu". Wiedzę tą szybko skoryguje rzeczywistość. brutalna !!!!

    • 15 3

  • Opinia

    Ten artykuł idealnie wpasowuje się w to co dzieje się dziś na drogach .... a będzie jeszcze gorzej ...

    • 10 1

  • Nareszcie krok w kierunku normalności (5)

    Do teraz w Gdańsku mamy Rosję

    • 15 20

    • Uprzejmie proszę rozwinąć myśl... (3)

      • 5 1

      • nie jestem autorem oryginalnej myśli ale podejmę próbę jej rozwinięcia (2)

        W Rosji Sowieckiej obowiązywała zasada "dawaj dorogu transportu" (transport był wyłącznie publiczny, pieszy był prywatny, więc musiał ustępować. Infrastruktura miejska była tam tworzona z myślą głównie o ruchu pojazdów, tak jak u nas przez wiele lat. Teraz podejmuje się próby odwrócenia tendencji:: dbać bardziej o komfort i bezpieczeństwo pieszych niż o tworzenie infrastruktury zapewniającej pozornie większą przepustowość korytarzy ruchu drogowego dla pojazdów. Jeśli nadal nie kumasz, daj znać.

        • 2 3

        • dokładnie tak (1)

          dziekuje za rozwiniecie mojej mysli.

          • 1 2

          • Tam była jakaś myśl?

            • 1 0

    • A będzie Kazachstan.

      • 2 4

  • Zmiany oceniam negatywnie

    Postępują zdecydowanie w dobrym kierunku ale też zdecydowanie zbyt wolno.

    • 10 7

  • Zatoki dla autobusów trzeba likwidować. (2)

    Najbardziej otwarta zatoka autobusowa jest wtedy, kiedy jej w ogóle nie ma, a autobus zatrzymuje się normalnie na prawym pasie. Wtedy nie ma problemu z wyjechaniem z przystanku. Autobus nie musi na nic czekać, po prostu rusza i tyle.

    • 7 19

    • Dzięki temu na drogach z jednym pasem mamy de facto buspas na całej długości za free

      • 6 0

    • Przystanek bez zatoki jest dla autobusów, po co stoją samochody?

      • 2 1

  • I znowu to samo!!! (3)

    Walka i walka. Rozwiązania problemów jednych kosztem innych. W tym mieście nie ma ludzi którzy pokusiliby się o znajdowanie rozwiązań, które potrafią pogodzić interesy jednych i drugich. Wszystko idzie na kurs kolizyjny. A ile się mówi o tolerancji i równości to głowa boli!

    • 27 2

    • (1)

      Skoro masz takie rozwiązanie to dawaj geniuszu.

      • 1 3

      • Rozwiązaniem jest tranzyt przez śródmieście nad torami kolei.

        No ale mamy Forum Gdańsk i wiadukt pod Biskupią - kierujący ruch przed Bramę Wyżynną - w oś Drogi Królewskiej. Barbarzyństwo, ignorancja, katatonia intelektualna. Kwak - bardzo mądry wpis.

        • 5 1

    • segregacja ruchu nie jest skutecznym sposobem unikania konfliktów

      to tylko kanalizuje konflikty, ale przy okazji eskaluje ich wielkość w mniejszej liczbie punktów. W mieście trzeba szukać mądrych kompromisów i lepiej zarządzać konfliktami , a nie udawać, że się tworzy rozwiązania pozwalające na ich eliminację.

      • 1 0

  • Lepiej by chodniki naprawili

    • 12 2

  • Skoro pieszym nie pasuja przejscia podziemne (1)

    To znaczy ze im nie pasuja. I koniec nie ma co sie kłócić. W tych miejscach trzeba zrobic przejazdy podziemne albo naziemne dla samochodow i koniec. Tak samo jak nie mozna kierowcow blokowac, tak samo nie mozna wysyłać na schody pieszych. Ale ale.. Poki nie ma przejazdu dołem lub gora to przejścia nowe nie powinny sie pojawic zeby było uczciwie..

    • 16 4

    • kierowców nie potrzeba blokować. Sami robią to dużo sprawniej.

      • 0 1

  • Błąd

    Błąd jest przecież przejście podziemne!!!

    • 13 2

  • Nie można było tych buspasów na Zołnierzy wyklętych zaprojektowac wczesniej? Co za łajzy pracują w tych urzędach. Zatrudniają takich, bo maja wyższe, a połowa nieżyciowa, druga niemyśląca i potem wychodzą takie kwiatki

    • 18 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane