• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • (6)

    Widać jak stary ten plan, skoro jeszcze jest Cinema City.

    • 116 8

    • A co sie zmieniło oprócz tego ze nie ma tam cinema city

      • 0 0

    • Urbanistyka

      Nie znasz się chłopie na planach zagospodarowania i prawa własności to się nie mądrz. Tak może się nawet nazywać ii przez 5 lat, a plan sobie leży, poza tym jest to szkic orientacyjny dla czytelnika, by jarzył miejsce. Ot, co. OMG...

      • 1 0

    • Yyyyy (1)

      Inżynierowie? To jakieś dzieciaki po studiach z pracą po znajomości?

      Powstanie nowych przejść naziemnych a w tym wypadku świateł które są niejednokrotnie w odległości kilkuset metrów jak w przypadku m.in "Lotu " nie pogorszy sytaucj kierowców ? Światła i duża liczba skrzyżowań obok siebie brak rond ( bez świateł) potęgują korki ...

      Dla przeciwników aut ... skoro jesteście przeciwni samochodom i zapewne popieracie m.in. zwiększenie czasu pobierania opłat za parkowanie oraz zwiększenie o 30gr stawki /h . Zapytam się was tak : To w jakim celu miasto pozwala betonować wiezowcami miasto ? Biurowce ? Logiczne że będą ludzie korzystać z samochodów. Nikt nie weźmie roweru aby jechać 20-39km do pracy na 7-8 rano ... albo korzystać z nieudolnej komunikacji która stoi w korkach . A sprawa buspasów- w tym wypadku przydałaby się rozbudowa dróg- poszerzenie jezdni i wyznaczenie bus pasów a nie zabieranie jednego z dwóch pasów na ruchliwej ulicy . ... To się mija z celem . Pozdrawiam

      • 6 2

      • Właśnie ktoś poprawia sytuację "nieudolnej komunikacji"

        za pomocą buspasów. A jak już będziesz stał w korku dużej niż trwa jazda rowerem lub autobusem, jestem pewien, że zmienisz środek transportu.

        • 1 0

    • A co tam teraz jest ???

      • 1 0

    • oj, baaardzo stary

      tego kina nie ma może od roku, a jest to rozpoznawalny punkt na mapie nadal, więc czemu mieli tego tak nie oznaczyć?

      • 4 9

  • Chętnie bym się przesiadł na komunikację miejską, (7)

    niestety nie mogę sobie pozwolić na granie w rosyjska ruletkę ze zbiorkomem i liczenie na dzień bez awarii.

    • 296 49

    • Przejścia naziemne (3)

      Jak zrobią przejście przy dworcu i Forum to tramwaj z Błędnika do Okopowej będzie jechał 15 minut

      • 38 3

      • I co sie wtedy stanie ?

        • 0 1

      • Dokładnie (1)

        Uj mnie obchodzą kierowcy, ale przejazdy tramwajem. Co chwilę muszą się zatrzymywać! Już teraz od dworca do lotu, nawet w godzinach szczytu jedzie się dłużej niż samochodem

        • 31 2

        • Kiedyś zstąpi mesjasz i da priorytet dla tramwajów. Zaprawdę powiadam.

          • 6 1

    • (1)

      To tak samo jak i auto ma awarie

      • 3 17

      • 20 lat do Wrzeszcza jadę samochodem

        Raz mi padł akumulator w zimie. JAK by tak się komunikacja psuła to gdańszczanie by szefa na rękach nosili.

        • 16 4

    • Nie przesiadaj się .

      • 13 3

  • i**otyczny pomysl zakorkuja miasto jeszcze bardziej

    • 2 0

  • stop przejściom dla pieszych (4)

    Właśnie Instytut Transportu Samochodowego opublikował dane, że Polak, jak widzi, że pieszy wkracza na przejście , jedzie szybciej, niż gdy pieszego nie ma. Przy ograniczeniu do 50 w mieście, jeśli pieszego brak, Polak jedzie średnio 59,6 kmh, a jeśli widzi pieszego wkraczającego na przejście, przyspiesza do 64,2 kmh.

    Gdańsk proponuje rozwiązania dla cywilizowanych społeczeństw, a tutaj nowe przejścia dla pieszych spowodują tylko więcej tragedii.

    • 20 13

    • zwiększy ilość korków , wypadków na przejściach ,

      • 0 0

    • to niech kierowcy nauczą się jeździć (1)

      • 6 3

      • Powiedz to zabitym na przejściach...

        • 0 4

    • ironia czy odstawione tabletki?

      nie kłam w żywe oczy udając że cytujesz

      • 0 8

  • A mnie dziwi ten atak na ułatwienia dla komunikacji publicznej, którą dziennie porusza się kilka tysięcy ludzi. (2)

    Przecież gdyby wszyscy przesiedli się do samochodów, miasto byłoby zupełnie nieprzejezdne, a kierowcy w samochodach wracając po pracy do domu nie staliby w korkach 40 minut tylko cztery godziny. Promujmy i ułatwiajmy transport publiczny, bo utkniemy "na amen".

    • 7 14

    • ułatwienia ? (1)

      Przecież przybędzie przejść a tym samym świateł.
      Tramwaj będzie jechał dużo dłużej.

      • 5 2

      • to są ułatwienia dla pasażerów komunikacji publicznej

        komunikacja publiczna powinna mieć priorytet na skrzyżowaniach.

        • 0 0

  • Serio? (6)

    Oczywiście przejścia dla pieszych są potrzebne, w końcu w Gdańsku mieszka coraz więcej ludzi, ale nie przyszli tutaj na piechotę. Podchodząc do sprawy ekonomicznie, gdyby było przejście podziemne to zaoszczędzimy czas, pieniądze i z pewnością nie będziemy szarpać sobie nerwów.

    • 13 4

    • Miasto jest dla ludzi, a nie dla samochodow. (5)

      To wlasnie ludzie powinni poruszac sie po powierzchni, a auta w tunelach

      • 1 4

      • (4)

        to może niech zrobia najpierw tunel dla samochodów a poźniej przejscia?

        • 4 1

        • to kosztuje (3)

          w wielu miastach Polski likwiduje się tunele i wiadukty. W Europie jeszcze więcej.

          • 1 3

          • Bzdury! (1)

            • 2 1

            • nie przecz faktom

              źle na tym wyjdziesz

              • 0 0

          • No tak, lepiej wydac kase na rydwany lub sprowadzenie uchodzcow z rodzinami.

            Po co nam dobre i uzyteczne rozwiazania jak mozna miec tanie i zle?

            • 1 1

  • (3)

    Dramat. Ja widzę że w magistracie nikt nie myśli. Zero, lgbt wypaliło mózgi!

    • 18 4

    • a co konkretnie proponujesz? (2)

      • 0 2

      • (1)

        Włączyć myślenie lub zaprzestania proponowania niewypałów drogowych.

        • 2 1

        • to nie jest konkret, niestety

          liczyłem na więcej ;-)

          • 0 0

  • Piotr Grzelak, ten to jest "ekspert", na poziomie kompetencji Lisickiego. (5)

    I jeszcze strefy "tempo 30". Gdybym nie stosował zasady ograniczonego zaufania, to zabiliby mnie już tam (ze zdziwieniem w oczach) przynajmniej kilkanaście razy.

    • 13 3

    • gdyby nie było strefy TEMPO 30 (4)

      być może ciebie nie byłoby wśród żyjących

      • 0 4

      • Nie, nie masz pojęcia słoju. (2)

        To wy byście mnie już zabili nie raz, i nie dwa!
        To są skrzyżowania równorzędne... nie macie o tym zielonego pojęcia... jedziecie na przecinaka... zero reguł...

        • 3 0

        • Te skrzyżowania równorzędne to największy i**otyzm jaki ktokolwiek w UM (1)

          i w ZDiZ wymyślił. Z bezpiecznych skrzyżowań zdobiono skrajnie niebezpieczne miejsca. Gdyby nie refleks to auto miałbym rozbite już kilkukrotnie. Wcześniej był spokój i nikt nie narzekał.

          • 3 1

          • jak ktoś zginął na przejściu to nie mógł narzekać

            Statystyki wykazały, że liczba zdarzeń drogowych w strefie skrzyżowań równorzędnych znacząco spadła prawie do zera.

            • 0 0

      • TEMPO to oni tam mysla ;)

        • 1 1

  • ograniczenie umysłowe kierowców (7)

    przekracza ludzkie granice. wy nie rozumiecie kompletnie o co chodzi? chodzi o to, żebyście przestali tymi autami jeździć. nikt was na ulicach nie chce. macie spieprzać. zrozumiano?

    • 9 20

    • Pysiu słodki (1)

      Kierowcy samochodów to 42% dojeżdżających w Gdańsku. Największa liczebnie grupa. Więc ewentualnie sam posp...dalaj, OK?

      • 6 1

      • czy większość tych użytkowników samochodów to niepełnosprawni?

        dlaczego mamy dopłacać do ich pozornej wygody?

        • 0 0

    • Postaram się odpowiedzieć spokojnie - panie "spieprzać" (1)

      Pańska werwa wskazuje, że jest pan człowiekiem młodym - ale warto przy tym by i - myślącym i to myślącym wrażliwie. Zechce pan może przemyśleć kwestię potrzebności samochodów - od straży pożarnej i karetki pogotowia, przez zaopatrzenie, i różnego rodzaju transport obsługujący przedsiębiorstwa. Potrzebny jest też mieszkańcom. Rozumiem, że gdy pan - szczerze nie życzę tego - skręci nogę w kostce - będziemy wymagali by szusował pan do domku rowerem. "By rozum był przy młodości" - ech.

      • 8 4

      • Jak skręci kostkę i spróbuje pojechać autem,

        zaraz zostanie wykryty i przykładnie ukarany!

        • 3 1

    • A może po prostu Pan spie.rzac jest biedny i tak go to boli że jedyne co może to sobie powylewać te żale na Trójmieście.

      • 5 2

    • Nie dyskutuje się z i**otą

      • 3 2

    • Ale gdzie sieroto na chodniki? Powiedz tym swoim przydu*asom zeby zrobili najpierw szkoly, przedszkola zlobki na dzielnicach to nie trzeba bedzie 3 dzieci rozwozić po całym Gdansku. Niech zrobia skm do dzielnic południowych tak zebym w 30 min dojechal na przymorze. Wtedy porozmawiamy i niech wtedy zrobia sobie przejścia nawet co 20 metrow. To ty czegos nie rozmiesz

      • 10 3

  • w końcu (2)

    dość samowolki kierowców. w cywilizowanym świecie liczba samochodów poruszających się po miastach spada, a w Polsce wciąż wzrasta. nadeszła pora, aby wykurzyć smrodziarzy! (przynajmniej z centrum)

    • 5 12

    • Tędy przeciąga arteria komunikacyjna trójmiasta, panocku. (1)

      • 5 2

      • chodzi o to, by wzdłuż głównego korytarza komunikacyjnego Trójmiasta

        poruszało się więcej ludzi, a niekoniecznie więcej pojazdów. SKM ma dużą przyszłość przed sobą.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane