• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

2 mld zł budżetu Gdyni na 2020 rok

Michał Sielski
3 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia uchwaliła budżet na 2020 rok
Budowa węzła Karwiny jest najdroższą inwestycją w budżecie Gdyni na 2020 rok. Budowa węzła Karwiny jest najdroższą inwestycją w budżecie Gdyni na 2020 rok.

Władze Gdyni zaplanowały na 2020 rok ostrożny budżet. Największe kwoty wydane zostaną na inwestycje drogowe, które pochłoną ponad połowę wszystkich wydatków majątkowych, szacowanych na ponad 433 mln zł. Żeby zrównoważyć budżet, miasto zaciągnie kredyty w wysokości 250 mln zł. Radni będą głosować w tej sprawie 18 grudnia.



W mijającym roku wydatki na inwestycje przekroczyły 501 mln zł. W 2020 roku mają sięgnąć 433,4 mln zł. Największe kwoty pochłoną następujące inwestycje:



Projekt budżetu Gdyni na 2020 rok



W przyszłym roku Gdynia zaplanowała wydać 4 mln zł na budowę ogólnodostępnego lodowiska, ale to dopiero początek wydatków. Pierwotnie miasto chciało wydać na tę budowę 40 mln zł, ale oferenci oczekiwali minimum 50 mln zł. Dlatego ostatecznie zdecydowano o zminimalizowaniu projektu, rezygnując m.in. z parkingu podziemnego. W wywiadzie dla Trojmiasto.pl wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk zapowiedział jednak, że budowa ruszy w 2020 roku.

Ile z PIT zbierają Gdynia, Sopot i Gdańsk



Władze Gdyni: kontynuujemy rozwój miasta



Jakub Ubych, radny Samorządności i bliski współpracownik wiceprezydenta Marka Łucyka, odpowiadającego m.in. za inwestycje, przekonuje, że deficyt finansowy - choć występuje - jest przeznaczony przede wszystkim na inwestycje, a także na kontynuację już rozpoczętych projektów.

- Mijający rok to czas wdrażania do realizacji inwestycji, które były przygotowywane przez ostatnie lata. Wśród sztandarowych można wskazać węzeł Chylonia, ul. Hodowlaną, Potok Wiczliński, podpisanie umowy z PKP PLK na wiadukt w ciągu ul. Puckiej. To również rok, w którym oddany został najnowocześniejszy kompleks edukacyjny w Polsce. Niebawem do użytku oddane zostaną dwa nowe skrzydła w szkołach kształcących w zawodach. Mijający rok to również ponad 10 obiektów sportowych, które służą mieszkańcom. Cały czas oczekujemy na dokumenty od wojewody pomorskiego, aby móc ogłosić przetarg na realizację węzła Karwiny, który będzie bezprecedensową inwestycją. Jeżeli uda się utrzymać tempo, a jestem o tym przekonany chociażby ze względu na reformę pionu, którą przeprowadził wiceprezydent Marek Łucyk, w każdym miesiącu będą podpisywane nowe umowy znacząco zmieniające otoczenie. Jednak mijający rok miał szczególny wymiar dla komunikacji miejskiej - posiadany tabor zyskał niemal 100 całkowicie nowych pojazdów - podkreśla Jakub Ubych.
Wskazuje także, że władze miasta zauważają problemy z parkowaniem, zwłaszcza w centrum. I zamierzają temu przeciwdziałać, ale niekoniecznie poprzez wzmocnienie Straży Miejskiej dodatkowymi etatami.

Plany vs. realizacja



Obserwatorzy gdyńskiej polityki samorządowej zwracają uwagę, że projekt budżetu, który przegłosowany zostanie najprawdopodobniej 18 grudnia, często rozmija się z ostateczną realizacją zamierzeń. Część inwestycji się bowiem opóźnia, inne nie są nawet zaczynane w planowanym okresie.

- Nie widać w tym budżecie kwot na najbardziej kluczowe zadania, czyli poprawę dostępności północnych dzielnic Gdyni, ani na kwestie bezkolizyjnego przejazdu przez tory. Sporo tematów dokumentacyjnych i projektowych, nie wiadomo czego oczekiwać w kwestii lodowiska. Widać spadającą dynamikę przyrostu wpływów z PIT - wylicza Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były radny Samorządności i kandydat na prezydenta Gdyni w ostatnich wyborach. - Gorset wydatków sztywnych jest coraz ciaśniejszy, co sprawia, że coraz realniejsza zdaje się wizja sprzedaży Polanki Redłowskiej jako źródła dużych pieniędzy. Tym bardziej oczekiwałbym prób oszczędzania, ale niespecjalnie są widoczne - dodaje.
Łukasz Piesiewicz z rady dzielnicy Śródmieście i stowarzyszenia Miasto Wspólne zwraca natomiast uwagę na rekordowe zadłużenie Gdyni oraz zbyt mały budżet na komunikację publiczną oraz dla Straży Miejskiej, która - ze względu na braki kadrowe - nie radzi sobie z kierowcami rozjeżdżającymi chodniki i trawniki, które potem trzeba remontować ze środków z miejskiej kasy.

- Nas najbardziej niepokoi zamrożenie wydatków na transport zbiorowy. Mamy sfinansowany dzięki unijnym funduszom nowy tabor, ale żeby jeździło nim więcej ludzi, potrzebna jest też dobra oferta przewozowa. Obawiam się, że zamrożenie wydatków na ZKM oznaczać będzie - przy wzroście kosztów - albo podwyżki cen biletów, albo cięcia w połączeniach. Kolejny rok z utrzymywaniem wydatków na Straż Miejską na granicy egzystencji - już teraz jest wielki problem z zapełnieniem wakatów, a za chwilę SM będzie miała jeszcze więcej pracy, bo w tym samym budżecie zapisano wyższe dochody ze Strefy Płatnego Parkowania, tłumacząc to zamiarem jej poszerzenia - najpewniej o część Wzgórza Św. Maksymiliana. A to oznacza, że całe Działki Leśne i inne miejsca bliskie centrum będą zalane "uciekinierami" przed płatnościami za parkowanie. Innymi słowy, bez skutecznej SM będziemy mieli niszczone chodniki i zieleń. Niepokoi, że w budżecie nie ma zapisanych środków na spełnienie obietnicy prezydenta Szczurka o przebudowie ul. Starowiejskiej - mija rok, a w temacie cisza. Za to są środki na projekt nieobiecywanej obwodnicy Witomina, inwestycję, na której najwięcej zyska ulubiona dzielnica naszych władz - Chwarzno-Wiczlino, bo dla samego Witomina, bez fizycznego ograniczenia ruchu na Chwarznieńskiej, będzie to chwilowy, kilkuletni oddech od tranzytu z Gdyni-Zachód - wylicza Łukasz Piesiewicz.

Budżet Gdyni w liczbach



Dochody Gdyni na 2020 rok: 1 mld 739 mln 41 tys. 920 zł

  • dochody bieżące w wysokości: 1 mld 569 mln 594 tys. 398 zł (90,26 proc. dochodów ogółem, dynamika: 100,7 proc.)
  • dochody majątkowe w wysokości: 169 mln 447 tys. 522 zł (9,74 proc. dochodów ogółem, dynamika: 59,8 proc.).

Wydatki Gdyni na 2020 rok: 1 mld 940 mln 310 tys. 949 zł

  • wydatki bieżące w wysokości: 1 mld 506 mln 834 tys. 173 zł (77,66 proc. wydatków ogółem, dynamika: 97,1 proc.);
  • wydatki majątkowe w wysokości: 433 mln 476 tys. 776 zł (22,34 proc. wydatków ogółem, dynamika: 86,4 proc.).

Gdynia będzie też musiała wydać 63 mln 248 tys. 319 zł na spłatę zobowiązań długookresowych. Planuje też zaciągnąć 264 mln 517 tys. 348 zł kredytu długoterminowego, pożyczki i spłat pożyczek.

Budżet Gdyni 2020 r. został więc zrównoważony na poziomie: 2 mld 3 mln 559 tys. 268 zł.

Opinie (282) ponad 20 zablokowanych

  • Robili stacje zapomnieli o węźle polish patology

    • 12 0

  • co z PKM na północ Gdyni??? (2)

    • 19 0

    • Nie będzie.

      Ni mo piniendzy.

      • 7 0

    • Bedzie tak za 50 lat

      • 1 0

  • Ilu urzedasow i pracownikow spolek miejskich jest w Gdyni?

    Zacznijmy od prostych pytan do UM Gdynia i Szczurka. Przed wyborami bylo 1500 osob zatrudnionych w UM Gdynia. Czy przypadkiem nie ma przerostu zatrudnienia? Moze juz czas na odchudzenie UM i kasa sie znajdzie. Gdynia urzedasami UM Gdynia stoi.

    • 27 1

  • I jeszcze na białą farbę

    z 5 baniek

    • 16 1

  • otwierajcie ten bus pas na Chwarznieńskiej!

    Na co czekacie? Czyżby na przecięcie wstęgi przez Łucyka i jego kilka okrągłych zdań o dynamicznym rozwoju miasta? Do roboty politolodzy i harcerze!

    • 17 1

  • (2)

    Przy każdej informacji dotyczącej Gdyni zawsze pojawia się hejt i niezadowolenie. Nie wiem z czego to wynika ale skoro tak bardzo nie podoba się Wam Nasz Prezydent i Miasto to pakujcie swoje ortalionowe torby i wracajcie tam skąd przyjechaliście lub też tam skąd przybyli wasi dziadowie.

    • 1 32

    • Z dziada pradziada Oksywianin

      nie podoba mi się obecna władza
      to nie ma nic z hejtem....

      • 13 0

    • Twoje zdanie znaczy dla mnie mniej niż opinia mieszkańców znaczy dla Szczurka.

      • 6 0

  • :)

    A pod Kwiatkowskiego, to niedługo będziemy traktorem wjeżdżać.

    • 21 0

  • Opinia wyróżniona

    Jak można określić budżet "zrównoważonym" (25)

    Jeśli potrzeba 1/8 to kredyt.
    Na szczęście wpływy jeszcze pokrywają stałe zobowiązania.

    Jeszcze....

    • 66 5

    • ten człowiek pożycza po 260 milionów rocznie, do końca kadencji zapożyczy miasto o miliard złotych (10)

      na samą obsługę długu publicznego wydaje kilkadziesiąt milionów rocznie.

      • 16 3

      • Czyli obsługa długu to jakiś 1000 PLN na rodzinę (9)

        A nowa pożyczka wychodzi po 1000 PLN na głowę mieszkańca.

        Każdy z mieszkańców będzie musiał spłacić po 1000 PLN w cenach.biletów, czynszu, wywozu nieczystości, wody i tym podobnych.

        • 9 1

        • on nakłada nam petle na szyje (8)

          • 8 1

          • (4)

            niech pisuary przestana wreszcie ograniczac wplywy samorzadom, tu lezy przyczyna slabosci finansowej miast

            • 6 7

            • to pisuary rządzą 20 lat?

              • 8 2

            • niech znacznie rządzić i przestanie się bawić. (2)

              Tak dla obniżki podatków którą zrobił PiS

              • 3 3

              • Minus prze pomyłke

                • 2 1

              • Kaczyński obiecał obniżkę podatków

                a co zrobił? stolec

                • 1 3

          • rozdają po 500+ miesięcznie każdemu (2)

            Polska w ruinie

            • 2 5

            • dokładnie, wyprawiają rozpustę i marnotrastwo

              złodzieje pisowskie

              • 2 4

            • Piniedzy nie ma i nie będzie

              • 3 1

    • pierwsze co zrobił po wygraniu wyborów do podniósł podatki od nieruchomowsci do najwyższych możliwych (1)

      teraz za śmieci będziemy płacić 140 procent więcej.
      gdzie są pieniądze? co on robi?!?

      • 18 5

      • dokładnie, Kaczyński obiecał obniżyć podatki

        a podniósł

        • 1 5

    • (1)

      Głupotą jest myśleć nawet o zaciągnięciu kredytu. 3-4 lata bez kredytu spowodowałoby spłacenie starych zobowiązań a odsetki na spłatę szły by na nowe inwestycje. Zerowy deficyt to najlepsze rozwiązanie.
      Druga sprawa "Za to są środki na projekt nieobiecywanej obwodnicy Witomina, inwestycję," jak nieobiecywanej ? A ta konferencja Szczurka na kładce na Chwarznieńskiej to co to było ? TV show na pewno ale chyba i obietnica.

      • 17 1

      • Bez kredytu to już po wyborach - do wyborów musimy się jeszcze nachapać.

        • 8 2

    • PO mówiło o Grecji, mówili o Wenezueli. tutaj macie prezydenta z waszym poparciem który miasto doprowadził do ruiny (9)

      obyło się to bez udziału Prawa i Sprawiedliwości.
      on żeby spłacić jeden kredyt, zaciąga kolejny,

      • 20 7

      • (7)

        pisiory nakladaja ustawami coraz wieksze obowiazki na samorzady jednoczesnie nie wydzielajac z budzetu srodkow na te cele, wplywy samorzadow sa ograniczane, z pustego i salomon nie naleje

        • 4 5

        • czy dług Gdyni zaczął powstawać w momencie przejęcia włądzy przez pis? (6)

          • 8 2

          • czyli to nie PiS rządzi w Gdyni jak pisowskie trole wmawiają (5)

            Kaczyński nienawidzi sukcesów Gdyni

            • 0 4

            • pomijająć całą bełkotliwość twojej wypowiedzi (4)

              kaczynski ma gdzies gdynie, nie ta skala

              • 3 0

              • (3)

                ale s6 wycofal z listy budowanych drog ekspresowych, dla zemsty sie potrafil znizyc

                • 0 3

              • Weź psychotropy (1)

                • 3 0

              • wziales?

                • 0 0

              • kaczynski sni po nocy o witominie. nie zasnie, poki nie zepsuje czegos na pogorzu.

                jest taki maly a szczurek taki wielki

                • 1 0

      • I nie siedzi za lotnisko...

        100 mln wywalone w kocioł!

        • 9 2

  • Opinia wyróżniona

    Karwiny (22)

    Węzel Karwiny widoczny na zdjęciu nie poprawi przepustowości ponieważ Sopocka iStrzelców są na poziomie głównej ulicy , i będą światła i korki .To skrzyżowanie powinno być dwu poziomowe bo są na to warunki ,ci z Sopockiej powinni jechać pod główną i ślimakiem na prawo wjechać w kierunku Karwin .,ci ze Strzelców i z Gdyni dołem na Sopot i na tej ulicy w lewo na Gdynie .Góra będzie wolna od świateł i przepustowość normalna

    • 73 22

    • nawet nie chce mi sie z tobą dyskutować skoro wiadomo, że to w przyszłym roku nie powstanie

      • 16 1

    • skąd masz te teorie? (12)

      czy jesteś naukowcem lub inżynierem specjalizującym się w obliczeniach dotyczących ruchu pojazdów w mieście i ile lat doświadczenia masz w tej dziedzinie, podaj przykłady swoich sukcesów

      • 5 11

      • (6)

        Nie trzeba być naukowcem, żeby od razu było widać, że będą korki :)

        • 13 7

        • Korki będą zawsze. To stan równowagi i fakt dowiedziony naukowo. (3)

          Im większa podaż dróg (dodatkowe pasy, poziomy) tym szybciej konsumuje ją popyt (a wyprowadzę się za Chwaszczyno, dojechać łatwo, sarenki będą). Stąd paradoks - rozbudowa dróg pogłębia korki, robienie przestrzeni pod pieszych i komunikację miejską je zmniejsza.

          • 9 4

          • co za bzdury (2)

            • 0 4

            • to są fakty durniu bez wykształcenia (1)

              ale z powodów oczywistych nigdy tego nie zrozumiesz,

              • 1 2

              • Cóż za kultura...

                Poproś rodziców, żeby jeszcze raz cię wychowali.
                Za pierwszym razem po jeśli sromotną porażkę.

                • 0 1

        • trzeba być naukowcem, żeby się na ten temat wypowiadać (1)

          równie dobrze możesz zabierać głos w sprawach pionowo lądujacych rakiet, matematyka dotycząca korków w miastach jest tak samo skomplikowana

          • 1 2

          • to wrozenie z fusow a nie nauka - nie masz ani jednego dowodu na poparcie swoich watpliwych tez

            idac tropem twojej logiki nalezy zlikwidowac drogi, nie bedzie korkow, ludzie nie wyprowadza sie na chwaszczyno i bedzie pelnia szczescia. Zmartwie ciebie - przed toba na te naukowe teorie wpadl juz Kononowicz.....

            • 0 1

      • (2)

        Wystarczy być doświadczonym kierowcą

        • 1 5

        • nie

          nie wystarczy

          • 2 1

        • doświadczony pilot nie buduje rakiet kosmicznych

          on tylko w nich siedzi

          • 2 1

      • skoro Ty jesteś to poproszę o te wszystkie dane (1)

        • 0 0

        • te wszystkie dane zajmują tyle, że życia ci nie starczy

          poza tym czy rozumiesz rachunek wariacyjny bo jeśli nie to i tak tych danych nie zrozumiesz, na jakim poziomie rozumiesz matematykę bo pokazywanie. danych krowie nigdzie nie prowadzi, dane są dostępne dla każdego tylko co człowiekowi bez wykształcenia po nich? nic z nich nie zrozumiesz

          • 0 1

    • 3 swiat

      Planisci i samorzadowcy z Gdyni nie rozumieja o czym piszesz :-)

      • 5 3

    • kto to ma sfinansowac?

      • 2 1

    • W Gdyni taki projekt? (5)

      W tym mieście szczytem możliwości jest przebudowa zatoczek autobusowych, które i tak po dwóch latach się sypią i zapadają. Jedyne bezkolizyjne skrzyżowania w Gdyni powstały w PRL, podobnie jak większość dwukierunkowych dróg. Osoba, która w UM wymyśla powody odwołania inwestycji pracuje już w pocie czoła - nie martwcie się.

      • 3 1

      • Były kierowca zawodowy (4)

        Z tego co na szybko sobie przypominam to faktycznie; poza węzłem Estakada-Obwodnica w Gdyni nie ma w Gdyni nowych skrzyżowań bezkolizyjnych. Poza wjazdami na Obwodnicę w Gdyni w ogóle nie przypominam sobie o ani jednym skrzyżowaniu bezkolizyjnym.

        • 1 1

        • Co szczur zrobił przez 25 lat wyjadania z koryta? (1)

          • 0 0

          • wyzarl wszystko z koryta :)

            • 1 0

        • Bo skrzyżowań bezkolizyjnych (1)

          poza Chinami na świecie generalnie nie buduje się od początku XXI wieku

          • 0 0

          • Tak, tak, znamy te historie...

            Proszę wyburzyć estakadę i przelotówkę ze Śląskiej na Morską. Będzie światowo i zgodnie z trendami. Kierowcy będą na pewno oczarowani.

            • 0 0

  • To, że oni są beznadziejni, wywalają kasę, zadlużają miasto a nie realizują kluczowych inwestycji to jedno, ale to, że gdynianie na to im dalej pozwalają, to jest prawdziwy dramat..

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane