• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

21 nowych autobusów dla Gdańska

Krzysztof Koprowski
21 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowe autobusy można już spotkać na gdańskich ulicach.
  • Wnętrze autobusu przegubowego.
  • Wnętrze krótszej odmiany Mercedesa Citaro.
  • Miejsce dla osoby niepełnosprawnej.
  • Wtyczka USB, do której można podłączyć telefon.
  • Kabina kierowcy.
  • Głęboki schowek to lodówka na butelkę napoju.

O 21 fabrycznie nowych autobusów wzbogacił się Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Pasażerowie mogą z nich już korzystać, ponieważ zaraz po oficjalnej prezentacji wyjechały na dzienne linie. W przyszłym roku planowany jest zakup kolejnych pojazdów.



Którym środkiem transportu miejskiego w Trójmieście najchętniej podróżujesz?

Nowy autobusy marki Mercedes-Benz to dziewięć ok. 18-metrowych pojazdów przegubowych, dziewięć 12-metrowców oraz trzy o długości nieco ponad 10 metrów. Wszystkie są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane oraz wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny.

Nowością dla gdańskich pasażerów są gniazda USB. W trakcie prezentacji podłączyliśmy do kilku z nich kablem USB telefon, który natychmiast poinformował o rozpoczęciu ładowania.

Co ciekawe, gdy podobne rozwiązanie wprowadzano w nowych krakowskich tramwajach, w Internecie pojawił się żartobliwy test przygotowywania posiłków i prasowania w drodze do pracy.

- Gniazda USB zamontowane są z myślą o niewielkich urządzeniach elektronicznych typu telefon czy tablet - uśmiecha się Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Gniazda do ładowania znajdziemy również w kilku gdyńskich trolejbusach oraz dwóch nowych pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej.



Dla kierowców i zgodnie z ich sugestiami również przygotowano kilka drobnych udogodnień. Wnętrze kabiny wyposażone jest w niewielką lodówkę (na butelkę napoju), uchwyty zlokalizowane we wskazanych przez nich miejscach, a stan ciśnienia w oponach można sprawdzić bezpośrednio z kokpitu.

Autobusy spełniają normę emisji spalin Euro 6. Dodatkowo są wyposażone w moduł rekuperacyjny, pozwalający odzyskiwać energię przy hamowaniu.

- Model Citaro to nasz produkt flagowy. Doskonale sprawdzi się w takim mieście jak Gdańsk, które chce zaoferować swoim mieszkańcom transport miejski z najwyższej półki. To doskonała wizytówka miasta również dla licznych turystów z całego świata, odwiedzających miasto przez cały rok. Serdecznie gratulujemy zakupu - mówi prezes zarządu EvoBus Polska, Antonio Cavotta.
Jako pierwszy nowe klucze do pojazdu otrzymał Arkadiusz Guenther, kierowca który w kwietniu udzielił pomocy leżącemu w kałuży krwi mężczyźnie na ul. Rakoczego.

Nowe autobusy będzie można spotkać m.in. na liniach: 111, 112, 115, 118, 127, 130, 149, 154, 161, 167, 175, 189, 199, 210, 212, 213, 227 oraz 283.

Ponad 42-metrowa Pesa Krakowiak na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Być może podobne tramwaje pojawią się także w Gdańsku. Ponad 42-metrowa Pesa Krakowiak na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Być może podobne tramwaje pojawią się także w Gdańsku.
ZKM już w przyszłym roku planuje kolejne zakupy fabrycznie nowych pojazdów: dwóch krótkich midibusów oraz - zapowiadanych od dłuższego czasu - 15 tramwajów.

- W styczniu ogłosimy przetarg na 15 tramwajów. Będą to pojazdy o standardowej długości, dwukierunkowe i w 100 proc. niskopodłogowe. Niewykluczone, że zamówimy dłuższe tramwaje w kolejnym przetargu na 18 pojazdów. Decyzja o takim taborze będzie jednak uzależniona od Zarządu Transportu Miejskiego. Będzie to też wymagało wydłużenia kilku przystanków - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezes ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.

Miejsca

Opinie (308) ponad 10 zablokowanych

  • Chcemy Solarisy (1)

    a nie te badziewne Mercedesy za grube miliony. Prezes ZKM się nie wykazał tym razem

    • 8 2

    • nic nie mozna chciec dopoki nie ma konkurencji i ztm nie musi zabiegac o pasazera

      oni maja placone z naszych podatkow i to niezaleznie jak beda jezdzic i czy kurs sie odbedzie czy tez nie.

      niby jak mialoby im zalezec na czymkolwiek niz tylko na swoich posadach.

      Moze jakis proces o niegospodarnosc i kontrola NIK coz zmieni, ale na krotko.

      • 0 1

  • Zastanawiam się, dlaczego w nowych autobusach (1)

    są montowane (na nasz rynek) tak niewygodne siedzenia.... Dla porównania proponuję sprawdzić.

    • 3 0

    • bo mogą.

      to urzedasy gorsze niz za prl. placone maja nawet jak pasazer nie jest zadowolony. Takze za kursy, ktorych nie bylo. To jest prawda. A ceny biletow i ich prawdziwe koszty dla mieszkanca to nie te na biletach ale 2x wieksze (czesc w podatku, czesc na bilecie)

      • 0 0

  • Adamowicz to bardzo dobry gospodarz. (1)

    • 3 12

    • tak, znakomicie niszczy prywatne firmy transportu

      Polecam zajrzec na caly artykul o tym oraz komentarze.

      "To precedensowa sprawa w polskim sądownictwie. Właściciel trójmiejskiej firmy przewozowej Planetobus domaga się od gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni odszkodowania w wysokości 10 tys. zł. Jak podaje "Gazeta Wyborcza" biznesmen pozwał gdańskich urzędników, bo stracił pieniądze i klientów przez korki na ul. Spacerowej.

      trojmiasto.pl/wiadomosci/Proces-za-korki-na-Spacerowej-n30905.html

      Szef firmy Planetobus Jakub Sachse, argumentuje żądanie odszkodowania tym, że w wyniku "nieudolnej organizacji remontu", jego autobusy linii 820 zamiast pokonywać ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska w 7 min, stały czasem w korkach i po półtorej godziny. Twierdzi, że stracił pieniądze z biletów oraz pasażerów.
      ...

      "Przedsiębiorca tym procesem chce uświadomić urzędnikom istnienie kosztów społecznych. Taki remont, wcześniejsze wyjazdy do pracy, późne powroty, zmieniają plan dnia przeciętnej rodziny. Ma on nadzieje, że urzędnicy przy kolejnych dużych remontach, nie będą się sugerować przy wyborze ofert jedynie najniższa cena, ale także krótkim czasem realizacji."

      trojmiasto.pl/wiadomosci/Proces-za-korki-na-Spacerowej-n30905.html

      • 1 1

  • (1)

    Będą jeździć punktualnie? Wątpię.

    • 3 1

    • to nie ma znaczenia

      poniewaz zkm dostaje pieniadze za nieodbyte kursy.
      Cytuje:
      "Jeśli kursu nie da się zrealizować w wyniku czynników niezależnych od nas i tak dostajemy zapłatę od Zarządu Transportu Miejskiego - wyjaśnia "Gazecie" Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka ZKM.

      • 1 0

  • Super Gdańsk! (5)

    Brawo ZKM, oby więcej takich pojazdów.

    • 128 41

    • Zgadza się, że super, a było by jeszcze lepiej jakby to były Solarisy

      Nie wierzę, że te Mercedesy są tańsze o polskich Solarisów czy Autosanów. Solarisy w niczym nie ustępują innym firmom, ale my Polacy musimy wspierać sąsiedzki przemysł zamiast swojego. Później ludzie się dziwią dlaczego Polskie firmy upadają albo Polska nie produkuje Polskich samochodów - właśnie dlatego.

      • 0 1

    • darmowe (1)

      Ładowanie tel super . Zaraz będę miał ferie to za Free będzie ładowanko. Kupię całodzienny bilet I w drogę

      • 5 3

      • jak chcesz cos naladowac jak po jednym kursie musisz odlaczyc

        bo kierowca cie wyrzuci.

        • 1 0

    • a kto za to ma placic?

      bo coraz mniej ludzi wybiera ztm.
      Jezdza tylko ci co musza albo sa pijani i smierdza lub kradna.

      • 2 5

    • precz z PESĄ

      wnętrza PES fatalnie rozwiązane. Ciemno, grube profile, brak miejsc - gdańszczanie NIE będą tak spędzać godziny z życia dziennie, jest zbyt cenne, do PES nie uciekną z samochodów.

      • 3 8

  • tak wlasnie wygrywa panstwowy monopol (wykancza sie firmy) a ludzia wmawia sie co innego (1)

    "To precedensowa sprawa w polskim sądownictwie. Właściciel trójmiejskiej firmy przewozowej Planetobus domaga się od gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni odszkodowania w wysokości 10 tys. zł. Jak podaje "Gazeta Wyborcza" biznesmen pozwał gdańskich urzędników, bo stracił pieniądze i klientów przez korki na ul. Spacerowej.

    Szef firmy Planetobus Jakub Sachse, argumentuje żądanie odszkodowania tym, że w wyniku "nieudolnej organizacji remontu", jego autobusy linii 820 zamiast pokonywać ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska w 7 min, stały czasem w korkach i po półtorej godziny. Twierdzi, że stracił pieniądze z biletów oraz pasażerów.

    Czy urzędników należy pociągać do odpowiedzialności za nieprzemyślane działania

    tak, bo zbyt często koszty ponosimy my wszyscy
    80%

    nie, bo z nimi się nie wygra
    2%

    tak, bo ich działania będą bardziej przemyślane
    15%

    nie, bo będą się bali podejmować decyzje
    3%

    zakończona
    łącznie głosów: 1393

    Sachse podkreśla, że mimo zakończenia remontu na ul. Spacerowej, jego linia już nie odzyskała swojej popularności i poważnie zastanawia się nad jej przyszłością. - Pracownicy kierujący wahadłowym ruchem sobie nie radzili. A zakończenie robót opóźniło się o ponad dwa miesiące - mówi przedsiębiorca.

    .trojmiasto.pl/wiadomosci/Proces-za-korki-na-Spacerowej-n30905.html#tri

    i jeszcze to łykaja.

    • 2 0

    • wyjasnienie dlaczego zkm nic to nie obchodzi.

      Na Spacerowej w korkach poza Plantobusuami stały też autobusy ZKM-u. Ci jednak nie myślą o pozywaniu ZDiZ. - Jeśli kursu nie da się zrealizować w wyniku czynników niezależnych od nas i tak dostajemy zapłatę od Zarządu Transportu Miejskiego - wyjaśnia "Gazecie" Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka ZKM.

      • 0 0

  • oto ztm

    "Ostatnie Planetobusy wyjadą na ulice Gdańska w sobotę, a autobusy zmienionej linii B, która ma je zastąpić - dopiero w poniedziałek. W niedzielę dotychczasowi użytkownicy linii będą musieli radzić sobie sami.

    Przez prawie sześć lat charakterystyczne pomarańczowe autobusy jeździły z Kowal przez Chełm, Śródmieście i Oliwę aż do Osowy. Kiedy kilka dni temu prezes Planetobusu, Jakub Sachse ogłosił, że wycofuje się z działalności przewozowej, mieszkańcy - zwłaszcza Osowy - wpadli w popłoch.

    "

    • 1 0

  • Zdaje się, że jednym z nich teraz jadę. Mamuci wyświetlacz boczny to przedni pomysł. Ale mają przedpotopowe drzwi! Które w razie tłumu robią kwas. Tylko drzwi odskokowo przesówne mają racje bytu.

    • 0 4

  • Ciekawe jak czesto beda sie psuły

    Ciekawe jak często bedą sie psuć, najczęściej klimatyzacja i ogrzewanie, a czasem i nie pojedzie, że będzie trzeba stać na przystanku w wygwizdowie na siedlcach, gdzie pasażer nie ma gdzie sie dobrze schronić przed zimnem, deszczem czy silnym wiatrem.

    • 2 2

  • Dwukierunkowe tramwaje standardowej długości? (6)

    Nie róbcie tego. W tych jazzach prawie nie ma miejsc siedzących.
    Jazz - 28 miejsc siedzących.
    Zestaw 2xN (taki stary czerwony jak jeździ z lampkami) - 32 miejsca.
    Sami dojeżdżajcie sobie na stojąco. Popatrzcie na krakowiaki.

    • 8 1

    • oczywiście, że muszą być siedzące, że musi być standard inaczej ZKM NIE wygra (5)

      z samochodowcami.

      Nie tylko nowe tramwaje, ale też miejsca i jasność w środku. Okna a nie okleiny i grube profile

      • 3 2

      • z kim ma wygrac zkm? (4)

        przeciez miasto nie toleruje konkurencyjnej prywatnej komunikacji.

        Gdyby chociaz byly 4 firmy przewozowe to museliby sie starac. A tak? jest gorzej niz za komuny. monopol panstwowy.

        • 0 2

        • W mieście jeżdżą prywatni przewoźnicy tylko ty ciemna maso o tym nie masz pojęcia (3)

          • 0 2

          • Podaj mi jedna linie z Gdanska do Oliwy. (2)

            • 2 0

            • (1)

              199, 315 lemingu

              • 1 2

              • to sa te prywatne?

                • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane