• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

212 mln zł za 4-letni kontrakt z SKM

Michał Brancewicz
19 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Za wożenie pasażerów przez kolejne cztery lata SKM zainkasuje 212,5 mln zł Za wożenie pasażerów przez kolejne cztery lata SKM zainkasuje 212,5 mln zł

Na 212,5 mln zł wyceniona została usługa Szybkiej Kolei Miejskiej dotycząca przewozu pasażerów przez najbliższe trzy lata po linii SKM i cztery lata po linii PKM. Według urzędu marszałkowskiego twarde negocjacje pozwoliły zaoszczędzić ok. 10 mln zł. Rozmowy ze spółką Przewozy Regionalne na część połączeń na PKM wciąż trwają.



Jak oceniasz poziom usług oferowanych przez SKM?

Pierwszy raz od 2015 roku kontrakt został podpisany na dłużej niż rok, z podziałem na odcinki:

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
  • Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia na okres czterech lat (9.12.2018 - 10.12.2022)
  • Kościerzyna - Gdańsk na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kartuzy - Gdańsk na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kościerzyna - Gdynia na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022


Za ich obsługę Szybka Kolej Miejska otrzyma 212,5 mln zł. W pierwszym roku (od grudnia 2018 do grudnia 2019) będzie to ok. 54 mln zł. Warto w tym miejscu wspomnieć, że kontrakt, który się niedawno zakończył (grudzień 2017 - grudzień 2018) opiewał na 51,25 mln zł.

Władze urzędu marszałkowskiego uważają, że negocjacje były udane.

- Udało się nam uzyskać cenę korzystniejszą o ok. 10 mln zł od pierwotnej oferty, zaś umowa czteroletnia gwarantuje pasażerom stabilność usług - mówi wicemarszałek Ryszard Świlski.

Wciąż trwają rozmowy dotyczące umowy ze spółką Przewozy Regionalne. Przypomnijmy, że od grudnia tego roku PR przejęły ok. 30 proc. połączeń na linii PKM zarówno na odcinku aglomeracyjnym, jak trasach do Kościerzyny i Kartuz.

To spowodowało duże zamieszanie wokół rozkładów jazdy oraz doprowadziło do likwidacji biletów kwartalnych.

Warto również wspomnieć, że Urząd Marszałkowski przymierza się, by od 2021 roku podpisać kolejny kontrakt na obsługę linii SKM aż na 15 lat.

Opinie (202) 3 zablokowane

  • Juz liczyłem że pogonia to badziewie ale jednak po.... (10)

    Platfusy i inni kolorowi tu rządzą i to widać! Jakby było inaczej to skm już dawno by tu nie było!

    • 30 65

    • Durniu! A kto rządzi w SKM, jak nie pisiory?! (2)

      • 9 7

      • Skm (1)

        Bezpartyjny Zarząd od 10 lat . Kolego

        • 6 2

        • Dobry dowcip

          Ledwo PO przegrało w 2015, już ci pospieszyli do pisu z wiernopoddańczymi hołdami. Co zresztą nie dziwi, Buczek musiał z Intercity przecież wcześniej za mobbing zwiewać...

          • 1 0

    • Arriva (5)

      Lepiej wpuścić Arrivę ze składami jak w Kolejach Wielkopolskich, rodem z czasów przedpotopowych

      • 2 4

      • a składy SKM to z jakich czasów są? (1)

        prekambr? kreda, jura, trias?

        • 9 3

        • EN57

          Zobacz jak fajnie wyglądają ich leciewe EN57 stare ale przewiozły miliardy albo i więcej a wyglądają jak z fabryki rodem pafawag. nie ma i nie będzie lepszego pojazdu, wspomnicie moje słowa za kilka lat.

          • 3 1

      • To wpusc Arrive. Byl przetarg i Arriva w nim nie wystartowala.

        • 4 2

      • Taaaaa, łatwo sobie gdybać

        Tylko innemu przewoźnikowi musiałbyś dorzucić jeszcze miliard na tabor. Jesteśmy skazani na skm.

        • 3 1

      • Niech i nawet dorożkami jeżdżą, byle punktualnie.

        • 4 2

    • Tyle że skm podlega pkp

      A tam cały zarząd jest z nadania pis

      • 30 7

  • Ale to 212 baniek plus kasa z biletów? (6)

    Czy tylko te 212 baniek, a kasa z biletów idzie do marszałkowskiego?

    • 22 1

    • (2)

      Plus kasa z biletów.

      • 8 0

      • Jeśli to jest 212 baniek + kasa z biletów (1)

        to to jest złoty interes! Z drugiej strony - pokazuje to jakim badziewiem jest PLN - że za 4 zyka za bilet x ilość ludzi = marny zarobek, że trzeba jeszcze 200 baniek z hakiem w to ładować.

        • 4 1

        • Zybel to nie jest badziewie.

          Kiedyś o lirze włoskiej mówiono, ze to nie jest zły pieniądz, po prostu trzeba mieć ich odpowiednio dużo. Ale jakość pieniądza ocenisz stabilnością, wymienialnością, podatnością na inflację.

          A na to wpływa nie nominał tylko takie myki jak 500+, i wszystko inne korupcje+
          I tak ich jest mniej niż tam, dokąd zmierza fala migracji z rejonów gruzów wojennych i klęsk klimatycznych. Jak najbiedniejszym u nas będzie tak dobrze jak najbiedniejszym Niemcom, Francuzom, Szwedom, to fala przekieruje się do nas, więc nie cieszcie się tak z hojnej korupcji publicznej.

          • 0 0

    • Podobnie np. Gdańsk dokłada ponad 100 mln rocznie do komunikacji miejskiej (2)

      Dokłada do kasy z biletów oczywiście.
      !00 mln było kiedyś, teraz to chyba ok. 130 mln zł.

      • 5 0

      • A wszystko od strzyżonych samochodziarzy

        • 2 0

      • Gdańsk dokłada ponad 300 mln rocznie

        • 2 0

  • patologia techniczna

    nawet kible zamkniete w do Wejherowa ale SKM bierze forsę z Unii i jeszcze dostaje na utrzymanie !

    • 1 2

  • Po prostu nie wierzę... (14)

    Kolejne 4 lata patologii.

    • 179 27

    • Zaoszczędzić 10 mln? przecież to się odbije na pasażerach. (7)

      • 19 3

      • (4)

        dokladnie!
        krotsze składy, rzadsze przeglądy techniczne :)
        itd.

        • 7 3

        • (3)

          i jeszcze brak maszynisty.

          • 6 1

          • Akurat brak maszynisty to nic szczególnego, w Kopenhadze metro jeździ bez maszynisty, jest sterowane wyłącznie automatycznie

            • 2 0

          • autonomiczna będzie

            • 1 3

          • Podobno ma też zabraknąć zasilania. Normalnie paranoja jakaś

            • 3 1

      • Oszczędności

        Zabrano SKM pociągi i pojazdy i to jest to 10mln. Ale pewnie inni wezmą więcej. Pytanie kto zarobił?

        • 1 2

      • Pozorne oszczędności

        Te 10 +2 mln lub więcej dostanie pewnie PR oraz nowe popjazdy.

        • 1 0

    • Zmodernizują u siebie w szopie 2 sklady EN57 (1)

      I powiedzą że mają nowoczesny tabor.

      I tak do usranej śmierci....

      • 24 4

      • EN57

        Porównaj EN 57 AKM z EN 57 PR i dopiero napisz. SKM niestety ma tylko swoje pon. el. A PR rozbija się pomorskimi zastanów się dlaczego one nie ścigają po Trójmieście tylko po okolicach.

        • 2 0

    • wybrałeś...

      Miałeś szanse to zmienic...

      • 2 5

    • Nie przesadzaj jeszcze tylko rok patologii - w przyszłym roku wybory! (2)

      • 13 10

      • (1)

        I wróci poprzednia patologia? Jak poko=pis ale wy jesteście upośledzeni umoslowo jeśli tego nie widzicie ale co tam wkoncu innych partii w tym kraju niema hahaha

        • 12 5

        • Nie ma z czego się śmiać. Bydło zostało tak wytresowane, że tu nigdy się nic nie zmieni. Bydło skacze sobie do gardeł, mają nadal puste kieszenie, a pasterze opływają w luksusach i śmieje się z tego przygłupiego motłochu. Przykre.

          • 12 1

  • (3)

    Na lini PKM Polregio jadę
    - bez toku
    - o czasie
    - na czas

    Dziękuję. Nie chcę w SKM jechać jak sardynka i czekać na peronie dodatkowy czas

    • 13 5

    • tylko dlatego (2)

      że większość pasażerów ma miesięczne SKM i z dużą rezerwą podchodzi do jazdy polregio (burdel z biletami, niedomówienia... szkoda nerwów na szarpanie się z kanarem)

      • 4 1

      • (1)

        Nieprawda, ludzie jadą do pracy tym co przyjeżdża. Polregio sa dluzsze

        • 1 0

        • Pociągi nie zależą od przewoźnika

          Jeśli dobrze pamiętam, to pociągi kursujące na trasie PKM należą do województwa a nie SKM czy Polregio. To władze województwa zadecydowały, ze dłuższe pociągi dostanie PR a krótszymi wciąż będzie jeździła SKM. Pomijam już fakt, ze SKM wyraźnie mówiła o wyższej awaryjności składów, które dostała (SKM i PR jeżdżą składami różnych producentów).

          • 2 0

  • Taryfy na trasie PKM (2)

    Część pociągów na trasie PKM obsługują Przewozy Regionalne. Wg. wcześniejszych zapowiedzi taryfy biletowe miały być tożsame z pociągami obsługiwanymi przez SKM, a oczywiście tak nie jest. Wczoraj jechałem z Gdyni Głównej do Karwin składem PR za bilet zapłaciłem 4,20, w SKM było by to 3,80. W dodatku za wypisanie biletu PR pobiera opłatę też inną niż SKM. W dodatku monitory pokazują stację Wielki Kack, natomiast brak Karwin i Stadionu.

    • 7 0

    • Zacznij kupować przez internet (1)

      Jest szybciej i taniej

      • 0 1

      • i nie oszukują?

        • 1 0

  • A maszyniści zamiast wywieszać biało-czerwone hasełka (21)

    Mogliby zacząć jeździć punktualnie.

    Oni nie szanują pasażerów to pasażerowie mają w d... ich protest. Proste.

    • 91 42

    • Punktualność (4)

      Do wszystkich malkontentów, nie znających tematu. Niestety z torów, po których jeździ SKM korzystają niejednokrotnie inne składy, które mają opóźnienia i mają wyższy priorytet niż SKM (niestety). Może warto spojrzeć na ZKM Gdynia, albo ZTM Gdańsk. Codziennie jeżdżę po Gdyni autobusami i tu w przeciwieństwie do SKM nie ma punktualnych odjazdów, opóźnienia notoryczne, zawieszone kursy i niejednokrotnie na stronie ZKM informacja, że ze względów utrudnień w komunikacji SKM honoruje bilety, a kolejką jakoś zawsze prawie o czasie dojeżdżam do celu

      • 7 5

      • Prawie robi wielką różnicę (1)

        Mimo wszystko autobusy mają więcej problemów z punktualnością wynikających z dużego ruchu niż skmki. Często do opóźnień dochodzi nie z winy pierwszeństwa dla składów dalekobieżnych lecz po prostu albo awaria trakcji, albo torów, albo składu.

        • 6 2

        • bo szyny byuy zue

          • 2 0

      • co ty bredzisz? (1)

        Gdyńskie zkm nie ma punktualnych odjazdów? Kompletna bzdura. Każdy kierowca ma w kabinie monitorek z czasem pokazujący czy jedzie za szybko, za wolno, czy odpowiednio i się go trzyma. Jasne, jak się stoi pół godziny w korku to się nie jest o czasie, ale znakomita większość kursów jedzie prawidłowo.//

        O honorowaniu biletów zkm w skm słyszałem chyba tylko raz. O odwrotnych sytuacjach regularnie, bo SKMki co i rusz się psują, kończy im się prąd, urywa trakcja itd.//

        I jakie niby inne pociągi jeżdżą po dedykowanych torach SKM? Żadne... Raz od wielkiego dzwonu coś tam wpuszczą...//

        A gdańskiego ZTM w ogóle nie ma co w tej dyskusji poruszać bo to jest kpina i żenada, regularność i standard obsługi średniowiecznego dyliżansu.

        //dlaczego edytor tekstu wywala mi wszystkie akapity? :/

        • 8 9

        • Tak monitorek jest, ale autobus stoi w korkach z innymi użytkownikami zakorkowanych dróg, dojazd do Rumi codziennie!! opóźniony o co najmniej 15 - 20 min. Osobiście jechałem w listopadzie 2 razy i grudniu raz skmką od Grabówka do Rumi, bo zkm praktycznie nie jechał. Nie ośmieszaj się punktualnością ZKM Gdynia, bo to fikcja jest, pomijając notoryczne odjeżdżanie autobusów sprzed nosa pasażerom próbującym przesiąść się z jednego autobusu na drugi na tym samym przystanku, powtarzam notoryczne, takie są standardy wożenia ludzi w ZKM Gdynia.

          • 2 1

    • Jedyna szansa na nowoczesne i wygodne przewozy (9)

      To samodzielna i niezależna od PKP spółka samorządowa. Tak jak na mazowszu czy na śląsku

      • 69 8

      • marszałek (7)

        Marszałek prowadzi otwartą wojnę polityczną. Chce powołać spółkę podległą sobie, żeby obsadzić stanowiska swoimi ludźmi bez pomysłu na realizację, opierając swoje działania na "wiedzy" P. Świlskiego. Tabor SKM jest może i przedpotopowy, ale jak zakupić nowy, skoro umowy podpisywane były roczne. Żadna instytucja finansowa nie da kredytu w tej sytuacji. Warto zauważyć, że i tak SKM zakupiła dwa NOWE składy Newag Impuls w ramach swojego budżetu. SKM powinna być niezależną spółką samorządową, ale nie przy takiej obsadzie samorządowej Trójmiejskiej Małej Sycylii.

        • 13 8

        • Niestety w obecnej sytuacji (3)

          Problem jest nie do ruszenia. PKP się wypina na SKM, której jest udziałowcem.
          Marszałek województwa również rozgrywa swoją wojnę i utrudnia rozwój spółce.

          A UTK i minister właściwy mają w d*pie, że w rezultacie pasażerów wozi się złomem, który jest przeżarty rdzą i nie gwarantuje bezpieczeństwa w razie wypadku. O innych aspektach nie wspominając.

          • 4 1

          • (2)

            Marszałek nie jest w stanie utrudnić rozwoju spółce, skoro ma w niej tylko 10,3% udziałów. Za rozwój spółki odpowiedzialna jest przede wszystkim PKP - 67% udziałów. A skoro PKP samo w spółce nic nie robi, a oddać jej nie chce, to trzeba powołać nową - własną, gdzie warszawka nie będzie bruździć.

            • 2 2

            • To trzeba było ją powołać a nie lamentować, że PKP złe. Własnej spółki nie powałaliści, dotacje z RPO daliście w prezencie PLK, w konkursach POiŚ nie startowaliście. Teraz płacz,że państwowi monopoliści doją budżet województwa i nie ma nowego taboru.

              • 4 0

            • jak może NIE utrudnić życia spółce, której jest jedynym klientem?

              Poziom udziałów jest tutaj zupełnie nieistotny, bo to marszałek/samorząd trzyma kasę. Tylko obawa przed perturbacjami komunikacyjnymi powstrzymuje tych arogantów przed zaduszeniem tego podmiotu.
              A i tak podtrzymywany jest na kroplówce, zgodnie z hasłem totalnej opozycji - "im gorzej, tym lepiej"

              • 5 0

        • Tak to prawda (1)

          Marszałek prowadzi wojnę z SKM.
          No ale co ma robic? Mamy przewozy miejskie (newt nie regionalne), w których jesteśmy skazani na monopol pkp skm. chciałbys mieć jakieś usługi w domu zmonolpolizowane przez zewnętrzna firmę. Wiec chyba jasne, ze w takiej sytuacji marszałek chce przejąć SKM, ale PKP się nie zgadza. Wciśnięto samorządowi udziały w PR (z zadłużeniem) tłumacząc tym, że to to lokalne i powinny pójść pod samorząd, a "jeszcze bardziej lokalne SKM" jakoś nie może trafić do Marszałka. Jak SKM przejdzie do samorządu to nowe składy będą kupione. Jak nie przejdzie to niech PKP gwarantuje kredyt na nowe składy, a marszałek niech tworzy koleje pomorskie jak jest w Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Warszawie, a więc we wszystkich poważnych województwach.

          • 10 3

          • oprócz Wa-wy, nigdzie w Polsce nie ma kolei miejskiej

            Więc przykłady kolei regionalnych są nieadekwatne do przypadku. Poza tym, pomorskie całkowicie zlekceważyło komunikację kolejową, likwidując połączenia i zaplecze tej działalności (chociażby ZNTK Gdańsk).
            Kupić tabor to najłatwiejsza i najprzyjemniejsza działka w tym problemie. A "własność" ma to do siebie, że jest nie tylko przywilejem ale i obowiazkiem. Samorząd nie powinien być właścicielem a klientem. Tyle, że wcześniej zniszczył on dostawców usług.

            • 6 0

        • "niezależną spółką samorządową"

          To sprzeczność.
          Jak samorządowa, to nie niezależna.
          Samorząd jest elementem admonistracji państwowej. Nalezy o tym wiedzieć i pamiętać.

          • 3 0

      • Nie znasz tematu

        Będziesz całość w swoim ogródku trzymać?

        • 8 5

    • przecież oni jadą jak im dyspozytornia pozwala (4)

      na czerwonym mają jechać?

      A to, że się oflagowali to bardzo dobrze. Każdy powinien domagać się należnego wynagrodzenia.

      • 40 11

      • A co, nie płacą im?

        • 0 3

      • To niech się domagają (2)

        Od swojego zarządu, albo od PKP

        • 15 5

        • no toż się domagają (1)

          żaden protest nie jest przeciwko tobie

          • 14 4

          • Nie sądzę

            Te awarie nagle się w jednym czasie pojawiły i jak sami stwierdzili to pasażerowie powodują opóźnienia!

            • 5 6

    • To tak jak mieć pretensje do kasjerki w sklepie, że ceny są wysokie ...

      • 25 3

  • W kontrakcie oczywiście nie ma nic na temat wspólnego biletu (3)

    Bo że zlikwidowali kwartalne to nie wspomne

    • 24 3

    • Zlikwidowali bo kupowało je 0,06% pasażerów (2)

      • 2 3

      • którzy jeżdżą codziennie (1)

        realizując ok. 15% przewozów.

        • 2 0

        • można by też bredzić, że wspólny bilet kupuje 0% mieszkańców, więc jest niepotrzebny

          tylko prokuratorzy i sądy, bo inaczej już tylko ruska inwazja, albo rewolucja z wieszaniem na drzewach może coś zmienić

          • 2 0

  • brakuje odcinków (6)

    do Gdynia-Oksywie i do Gdańsk-Brzeźno oraz po wybudowaniu torów do Gdańsk-Południe, Gdynia-Port Lotniczy

    • 24 2

    • Gdynia - Port dostał kasę na modernizację. (2)

      Miasto powinno pilnować aby w jej ramach powstała linia w kierunku północy Gdyni.
      Ale jak znam "miasto"...

      • 1 0

      • (1)

        Dostali na linie towarowe

        • 0 2

        • dostali na linie kolejowe

          a administracja państwowa ma się dogadać, jak je użytkowac.

          • 2 0

    • (1)

      Z Gdyni dojedziesz na lotnisko ale PKM

      • 0 2

      • ale do portu lotniczego w Gdańsku...

        ;)

        • 1 0

    • Oksywie nie ruszy przez komunalne lobby

      Nawet oszolomy z miasta wspólne nic tu nie robią tylko tani lans

      • 6 0

  • (2)

    Może marszałek by tak rzucił trochę grosza na szkolenie z kultury osobistej dla kanarów?

    Wśród kanarowej braci jest taka jedna blondwłosa chamka, która węszy każdą możliwą okazję aby zarobić. W sierpniu br. zawrzeszczała mnie tak, że o mało bębenki mi nie popękały, bo jej czytnik nie zczytał mi karty miejskiej. Zaczęła mi grozić komornikiem itd. Na szczęście jej kolega zczytał kartę poprawnie. Kto w ogóle zatrudnia takie buractwo?

    • 8 1

    • I tak jest znacznie lepiej

      niz za "Renomy" o wątpliwej renomie...

      • 2 0

    • Karma kiedyś do niej wróci.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane