• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

22 mln straty na biletach w Gdańsku, ale nie będzie podwyżek

Maciej Korolczuk
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
Pasażerowie powoli wracają do korzystania z transportu publicznego. Ale dziura tylko za 3,5 miesiąca w sprzedaży biletów wyniosła w Gdańsku 22 mln zł. Pasażerowie powoli wracają do korzystania z transportu publicznego. Ale dziura tylko za 3,5 miesiąca w sprzedaży biletów wyniosła w Gdańsku 22 mln zł.

22 mln zł - tyle wynosi dziura w przychodach Gdańska z braku sprzedaży biletów na komunikację miejską spowodowana pandemią koronawirusa. To dane za pierwsze półrocze 2020 r. Władze miasta szacują, że do końca roku kwota ta może wzrosnąć do 40 mln zł i opracowały plan ratunkowy. Jak nas zapewniono, żaden z jego punktów nie zakłada kolejnych podwyżek cen biletów.



Kiedy zamierzasz wrócić do regularnego korzystania z komunikacji miejskiej?

Od połowy marca - a więc chwili, gdy wprowadzono pierwsze ograniczenia związane z pandemią - do końca czerwca Gdańsk na sprzedaży biletów na komunikację miejską tracił 209 tys. zł dziennie. Łącznie przez 3,5 miesiąca dziura w budżecie miasta urosła do 22 mln zł. I ciągle rośnie.

- W czerwcu sprzedaliśmy bilety za kwotę 6,07 mln zł, a plan zakładał sprzedaż na poziomie 10,35 mln. Zrealizowaliśmy więc niecałe 60 proc. planu - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, odpowiedzialny za transport publiczny w Gdańsku. - W czerwcu nieco lepiej szła sprzedaż okresowych. Widać, że do komunikacji wrócili głównie ci, którzy muszą podróżować autobusami i tramwajami na co dzień.
Wpływy ze sprzedaży biletów - podobnie jak liczba pasażerów - powoli zaczęły jednak rosnąć. Władze Gdańska zakładają, że do końca roku do komunikacji wróci ok. 70 proc. pasażerów sprzed pandemii. Najczarniejszy scenariusz zakłada, że na koniec grudnia 2020 strata w budżecie będzie wynosić ok. 40 mln zł.

- W naszej ocenie finansowo i organizacyjnie COVID-19 cofnie komunikację miejską o 5-10 lat - przyznaje Borawski.
Zakazy i ograniczenia w komunikacji związane z pandemią muszą być powoli znoszone - uważają samorządowcy.  Zakazy i ograniczenia w komunikacji związane z pandemią muszą być powoli znoszone - uważają samorządowcy.

W innych miastach straty jeszcze większe



Choć to żadne pocieszenie, inne miasta w kraju straty mają jeszcze większe. Jak podała Unia Metropolii Polskich, transport w Warszawie na pandemii straci ok. 300 mln zł, a komunikacja miejska w Krakowie - 100 mln zł. Łącznie 12 największych miast w kraju będzie musiało znaleźć z końcem roku ok. 740 mln zł.

Na tym tle wspomniana (dziś na razie tylko szacowana) strata 40 mln zł Gdańska nie wygląda dramatycznie. Ale wystarczy porównać tę kwotę do realnych działań na rzecz komunikacji, by zdać sobie sprawę z negatywnych finansowych konsekwencji koronawirusa.

Gdyby nie powstała wyrwa, Gdańsk mógłby sfinansować przez cztery lata bezpłatną komunikację dla dzieci i młodzieży (rocznie to koszt ok. 9 mln zł), utrzymywać przez pięć lat wspólny bilet za 99 zł (8 mln rocznie) czy obniżyć przez cztery lata ceny wspólnego biletu metropolitalnego za 150 zł (9,5 mln rocznie).

Eksperci szacują, że do końca roku do komunikacji wróci 65-70 proc. pasażerów sprzed pandemii. Aby zminimalizować straty, Gdańsk opracował plan, który ma znaleźć środki na zasypanie dziury w budżecie.

Jak i gdzie Gdańsk będzie szukać pieniędzy?



  1. W pierwszej kolejności urzędnicy chcą wykorzystać poduszkę finansową w postaci rozliczenia kontraktu GAiT za ubiegły rok (w kwietniu kwota ta wyniosła 19 mln zł) - mówią inaczej - po każdym roku kontrakt pomiędzy miastem a GAiT jest rozliczany na podstawie różnych zmiennych np. cen paliw. Zgodnie z bieżącym rozliczeniem GAiT musi zwrócić do kasy miasta 19 mln zł.
  2. Po drugie pojawiły się oszczędności z powodu zawieszonych lub ograniczonych kursów w okresie pandemii np. linie 100, 195 czy tramwaje linii 11
  3. Po trzecie udało się ograniczyć koszty finansowe GAiT z uwagi na opóźnienia w dostawie 15 kolejnych tramwajów (spółka na ten cel planowała wciąć kredyt, co generuje koszty. W związku z tym, że najprawdopodobniej nie uda się zrealizować dostawy 15 kolejnych tramwajów w tym roku w całości, całą operację i koszty z nią związane przełożono na kolejny rok)
  4. Po czwarte - powstały oszczędności wynikające z niższych od zakładanych planem cen paliw
  5. Po piąte ZTM chce optymalizować połączenia z uwagi na otwierane linie tramwajowe, niższy popyt i wspólny bilet (dublowanie z koleją)

Ostatecznie, miasto będzie mogło też dokonać zmian w wydatkach budżetu. Jest też dobra wiadomość dla pasażerów - jak nas zapewniono - podwyżki cen biletów nie są brane pod uwagę.

Od września bez limitów w komunikacji?



Samorządowcy i organizatorzy transportu publicznego przyznają, że przychody z biletów mogłyby znacząco wzrosnąć, gdyby rząd zniósł limity pasażerów w autobusach i tramwajach. Na razie w tej sprawie jednak nie toczą się żadne rozmowy, bo rządzącym w sukurs nadeszły wakacje. Problem pojawi się wczesną jesienią, gdy do szkół wrócą uczniowie i studenci.

- Póki co w pojazdach nie odnotowujemy przepełnień, ale we wrześniu limity muszą być zniesione - podkreśla Borawski.

Pierwszy dzień funkcjonowania linii tramwajowej na al. Adamowicza

Miejsca

Opinie (418) ponad 10 zablokowanych

  • Szok i niedowierzanie

    Artykuł mówi nie prawdę, czy można mówić o stratach w tym wymiarze - nie udało mi się sprzedać usługi za kwotę x tylko za y?
    Czy ja też mogę powiedzieć, że moje straty wynoszą milion złotych, bo Miasto Gdańsk nie skorzystało z mojej usługi ?
    Ten artykuł uważam za fake news.
    Za to dochody ze sprzedaży mogą być niższe niż, w zeszłym roku - ale to nie strata.
    Proszę o zmianę tytułu na 'Przychody ze sprzedaży niższe niż w okresie'.

    • 14 0

  • No, i to jest wlaśnie opłacalność transportu publicznego (4)

    Skoro tramem i busem jeżdżą tylko uprawnieni do bezpłatności lub zniżek: dzieci, emeryci, studenci ten środek lokomocji nigdy nie będzie rentowny. A kosztuje krocie wybudowanie a później utrzymanie. Najekonomiczniejszym środkiem transportu jest transport indywidualny-samochód.

    • 25 18

    • To niech Miasto stara się zachęcić tych korzystjacych z transportu indywidualnego. A mam wrażenie, że celem Miasta jet tylko zapewnić jako-taka komunikację tym, którzy nie mogą korzystać z samochodu. Kto się przesiądzie na komunikację publiczną, jeśli nie będzie kursować co kilka minut, a czas oczekiwania z dojściem do przystanku będzie dłuższy od czasu jazdy samochodem.

      • 2 0

    • Studenci nie mają za darmo tylko 50% (1)

      • 5 2

      • Poza tym studenci

        Jeżdżą Volkswagen tdi

        • 3 0

    • Tylko trzeba wszędzie wprowadzić opłaty za parkowanie.

      Jak jadę moim Porsche to wszędzie zajęte miejsca przez plebs jakimś 10 letnimi gratami.

      • 4 1

  • Liczenie utraty potencjalnych zysków jako straty to taka kreatywna buchalteria. Paliwo mocno poszło w dół, do tego wszelakie tarcze też dostarczyły spory zastrzyk finansowy. A mówienie, że można było zapewnić bezpłatny transport dla dzieci na 4 lata to jak mówienie przez polityków, by żyło się nam lepiej. Przecież wiadomo, ze nigdy by tych darmowych cen dla dzieci i młodzieży nie zrobili, ale trzeba społeczeństwo trochę połechtać potencjalnymi korzyściami.

    • 10 0

  • (3)

    Nie ma linii autobusowej po Nowej Bulonskiej do Wrzeszcza nie ma linii autobusowej obwodnicą, a zastanawiają się dlaczego nie ma pasażerów...

    • 63 1

    • (2)

      Po co autobus ma dublowac tramwaj

      • 0 8

      • Jest już tramwaj na Jaśkowej Dolinie?

        Super

        • 2 0

      • Przedmówca napisał "do Wrzeszcza". Tramwaj jeździ Słowackiego? Brakuje cały czas tego 142.

        • 5 0

  • Niech zwiększą ilość połączeń powracając do stanu przed pandemią i niech naciskają na władze województwa, żeby w końcu SKM/PKM wróciły do normy. Np. w niedzielę wieczór skm co godzinę? W szczycie co 10 minut? A potem zdziwienie, ze wpływy maleją.

    • 11 0

  • Chwila chwila chwila... jakie straty? (2)

    Przecież poucinali połączenia, itd. Ktoś to przeliczył z uwzględnieniem tych faktów?

    • 19 1

    • tak

      napisali o tym przecież w artykule, umiesz czytać ze zrozumieniem?

      • 1 0

    • Nie jezdzi ledwo kilka linii

      • 1 0

  • Dlaczego NIK nie wejdzie do ZTM i nie sprawdzi na co i w jaki spolob byly wydatkowane pieniadze?

    Dlaczego Lisicki jeszcze tam pracuje a miasto nie wdraza planu naprawczego ?Nie ma w Polsce specjalistow ?Czy moze to celowe dzialanie?

    • 13 0

  • Zaraz, zaraz...podwyżki cen biletów nie nie są brane pod uwagę?! Przecież dopiero co były podwyżki!!!

    • 19 1

  • (2)

    Ja mam pomysł, 156 i 120 skrócić do nowej pętli, po co od Ujeściska do Siedlec tramwaj dubluje autobus?

    • 7 14

    • Jak chcesz to jeździj na około (1)

      • 6 0

      • Tramwaj i autobus jedzie tyle samo czasu

        • 1 0

  • Ta strate mozna zniwelowac w moment zajmujac sie nieprawidloqym parkowaniem. W weekend na samym Westerplatte to byly setki aut do odholowania ale SM spi

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane