• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

30 mln zł za przystanek PKM przy Rivierze w Gdyni

Patryk Szczerba
3 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przystanek miałby służyć przede wszystkim klientom Centrum Riviera, ale dałby szansę na łatwy dojazd do centrum Gdyni także innym pasażerom. Przystanek miałby służyć przede wszystkim klientom Centrum Riviera, ale dałby szansę na łatwy dojazd do centrum Gdyni także innym pasażerom.

Nawet 30 mln zł może kosztować budowa przystanku PKM Wzgórze św. Maksymiliana przy Centrum Riviera w Gdyni. Skąd taka kwota? Powodem są warunki stawiane przez Polskie Linie Kolejowe w zakresie koniecznych zmian na obsługiwanej przez nich trasie. Rozwiązaniem może być wsparcie inwestycji ze środków UE, za którym optują władze województwa pomorskiego.



Czy Gdynia powinna dołożyć pieniądze do budowy trzeciego przystanku PKM?

Jeszcze dwa lata temu plany były zupełnie inne. Gdyby zostały zrealizowane, prace przy budowie peronu powinny się właśnie kończyć. Jak informowaliśmy w styczniu 2014 roku, Gdynia porozumiała się z zarządcą Centrum Handlowego Riviera - firmą Mayland - w sprawie budowy peronu na linii 201, podpisując stosowną umowę. Zarządca obiektu handlowego Riviera zobowiązał się z własnych środków wybudować jednokrawędziowy peron.

Koszt większy nawet 10-krotnie

Koszt nowej inwestycji miał się zamknąć w kwocie 3-4 mln zł. Pojawiły się wizualizacje. Po stworzeniu projektu budowlanego inwestycja miała szybko ruszyć. Co stanęło na przeszkodzie?

Dwa lata temu władze Gdyni przekonywały, że budowa w tym miejscu dwukrawędziowego peronu byłaby znacznie droższa. Potrzebna byłaby przebudowa układu torowego, co zwiększyłoby koszty budowy. Z tego powodu zakładano, że to zadanie możliwe do realizacji, ale w przyszłych latach. Argumentem za jednokrawędziowym peronem był dodatkowo przewidywany niewielki ruch pociągów PKM.

Od tego czasu w sprawie budowy przystanku działo się niewiele. Powodem nie była - jak twierdzili niektórzy - zmiana właściciela centrum handlowego, ale warunki stawiane przez Polskie Linie Kolejowe, które uniemożliwiły budowę przystanku w proponowanym przez miasto zakresie. Przebudowa układu torowego oraz dwukrawędziowy peron to warunki stawiane przez zarządcę linii kolejowej.

W tym miejscu tory linii 201 rozchodzą się, a miedzy nimi przebiega linia E65. Budowa peronu z jedną krawędzią sprawiłaby, że pociągi PKM jadące w stronę Gdyni Głównej musiałyby wjeżdżać na przeciwległy tor. To mogłoby spowodować blokadę ruchu, spadłaby przepustowość, a dodatkowo zostałyby zablokowane pociągi towarowe.

Wskutek tego wartość inwestycji w zależności od różnych szacunków wzrosła do - według różnych wariantów - 17, 20, a nawet 30 mln zł, czyli 10-krotnie więcej, niż zakładano.

Marszałek: to ważny przystanek

- To bardzo ważny przystanek dla mieszkańców, głównie ze względu na sąsiedztwo Centrum Handlowego Riviera. Liczyliśmy, że inwestor wesprze tę inwestycję, ale po rozmowach z PLK, które stawia twarde warunki widać, że w zaproponowanym przez spółkę kształcie przystanek nie ma szans powstać bez udziału środków europejskich - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Wstępnie zaprezentowano nawet wygląd przystanku Wzgórze św. Maksymiliana przy Rivierze. Wstępnie zaprezentowano nawet wygląd przystanku Wzgórze św. Maksymiliana przy Rivierze.
Władze województwa pomorskiego składać broni jednak nie chcą i zapowiadają poszukiwania środków na budowę przystanku w budżecie Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego lub Programu Infrastruktura i Środowisko. Oficjalna deklaracja marszałka padła po raz pierwszy we wtorek.

Pieniądze byłyby rozdysponowane w ramach inwestycji planowanych w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych, gdzie ulokowano transportowe projekty. Dofinansowanie mogłoby wynieść nawet ok. 70-75 proc. Środki krajowe musiałyby pochodzić z budżetu miasta. Niewykluczone jest wsparcie w tym względzie także inwestora Riviery.

Gdynia nie mówi "nie"

- Mimo przeciwności, na które natrafiliśmy, jestem gorącym orędownikiem budowy tego przystanku. W przyszłym tygodniu spotykam się z prezydentem Wojciechem Szczurkiem i - oprócz innych spraw - będę chciał rozmawiać o zaproponowanym rozwiązaniu - dodaje Struk.
Marszałek nie ukrywa, że warto coraz poważniej myśleć o włączeniu w kolejnych etapach do PKM północnych dzielnic Gdyni, a więc Obłuża i Oksywia, gdzie układ torowy sprzyja realizacji inwestycji, a sam obszar jest z powodu tysięcy mieszkańców atrakcyjny dla nowych rozwiązań transportowych.

Władze Gdyni do pomysłu związanego ze współfinansowaniem przystanku Wzgórze podchodzą na razie ostrożnie, podkreślając, że decyzja o wsparciu finansowym budowy przystanku może być szkodliwa dla innych zaplanowanych inwestycji w miejską infrastrukturę.

- W najbliższych latach chcemy położyć nacisk na takie właśnie inwestycje, więc znalezienie środków, nawet przy dofinansowaniu unijnym w zaproponowanym zakresie, może być trudne. Może się bowiem okazać, że w tym momencie będziemy musieli okroić nasze plany w innych rejonach. Niczego jednak nie przesądzam. Będziemy na pewno chcieli rozmawiać i dyskutować o tym zagadnieniu - zapewnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Reszta niezagrożona

Przypomnijmy, że w ostatnich dniach radni podjęli uchwałę, w ramach której miasto przekaże dotację w wysokości 4,5 mln zł na budowę dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny.

Jak informowaliśmy jeszcze w sierpniu inwestor - spółka Pomorska Kolej Metropolitalna - ma już zarówno gotowe projekty budowlane, jak i pozwolenia na budowę dwóch gdyńskich przystanków PKM: Stadion oraz Wielki Kack. Od tego czasu trwały konsultacje projektów z PKP PLK - właścicielem linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna, przy której mają powstać te przystanki.

Tak wygląda mapa przystanków PKM razem ze stacją Wzgórze św. Maksymiliana w Gdyni. Tak wygląda mapa przystanków PKM razem ze stacją Wzgórze św. Maksymiliana w Gdyni.
W trakcie rozmów okazało się, że potrzebny jest dodatkowy projekt przebudowy układu torowego na długości ok. 3 km - budowy tzw. splotu torowego pomiędzy planowanymi przystankami PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Pod tym pojęciem kryje się dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z powodu nowego elementu koszt inwestycji wzrośnie o 7 mln zł. Środki na ten cel będą pochodziły z budżetu państwa.

Sama budowa nie jest jest już jednak zagrożona i ma się rozpocząć w nadchodzącym roku. Planowany jest jeden przetarg na budowę obu gdyńskich przystanków. Koszt budowy dwóch przystanków PKM na terenie Gdyni to niecałe 33 mln zł netto. 4,5 mln zł od Gdyni, które zostanie wypłacone w transzach to zatem 15 proc. wartości kwoty netto faktury, którą otrzyma Pomorska Kolej Metropolitalna od wykonawcy inwestycji.

Miasto zobowiązało się ponadto do wybudowania całej infrastruktury towarzyszącej przystankom PKM w Gdyni. Mowa tu o węzłach przesiadkowych, dojściach i dojazdach.

Dodajmy, że by przystanki Stadion i Karwiny mogły powstać już w pierwszym etapie (ukończenie drugiego jest planowane w 2020 roku), zgodę musiała wydać Komisja Europejska. Pozytywna dla miasta decyzja zapadła w lutym bieżącego roku.

Miejsca

Opinie (204) 1 zablokowana

  • (2)

    Może skończa się wreszcie przystanki w szczerym polu jak jest w Gdańsku żeby dojśc trzeba zasuwać po kolana w błocie 3 kilomenty od zabudowań

    • 19 9

    • w gdansku przystanki pobudowano tam, gdzie developerzy wesza dzieki nim lepsze ceny przyszlych inwestycji (1)

      ..jw

      • 10 0

      • Gdańsk myśli przyszłościowo.

        Gdynia nie potrafi zadbać nawet o to, co już ma. Fochy i kaprysy na zmianę demonstruje tamtejsza władza m

        • 5 2

  • chyba od początku ten przystanek nazwyany był Gdynia Wzgórze, (1)

    i jego usytuowanie jest ważne nie tylko ze względu na przeklętą Rivierę, tylko generalnie środek miasta. A teraz bezsensowne gadanie, jak by to był tylko przystanek dla klientów centrum, no bez jaj. Weźcie się Gdynio wkońcu za budowę tego potrzebnego przystanku!

    • 20 3

    • Weźmie się !!! Tylko to nie takie proste i dobrze że PKP PLK nie pozwoli wydać

      kasy na prowizorkę, która uwaliłaby rozkład jazdy z powodu dostępu do pociągów tylko z jednego z dwóch torów na Kościerzynę.

      Bo prowizorce trzeba byłoby zburzyć ten półperon i prawdopodobnie wejścia na niego.

      Tu redakcja portalu powinna była dotrzeć do planów PLK.

      Wg mnie nastąpi przełożenie torów i likwidacja wiaduktu gdzie krzyżuje się dwupoziomowo tor z Kościerzyny z torami dalekobieżnymi na Gdańsk / Tczew, które pobiegną środkiem między torami SKM a torami PKM (na Kościerzynę) od Gdyni Gł., skoro planowany peron PKM 'Wzgórze Św. Maksymiliana ma być peronem wyspowym między torami tej linii.

      • 0 0

  • ..temat ciagnie sie od lat. peron sluzylby mieszkancom bardziej pewnie niz klientom riviery (to centrum osobiscie bojkotuje uznajac je za jeden wielki przekret) i dlatego riviera chce zrzucic to na miasto/panstwo/unie.. Mam juz tak dosc tych wszystkich przewalek w trojmiescie ze chyba bede kandydowal zeby samemu zrobic porzadek..

    • 14 0

  • Gdynia XXI w. (1)

    Ale JAJA !
    Niedawno wydano kasę na rewitalizację Przystanku Wzgórze i budowę Węzła Wzgórze.Duża kasa.Teraz dwa nowe przystanki /Stadion i Riviera/ ?
    Rażące zaniedbanie włodarzy !
    Opozycja powinna ........... !

    • 13 4

    • Spadaj, bo nie wiesz o czym piszesz. Rewitalizacja objęła obecny przystanek

      SKM, a tu mówi się o budowie drugiego (peronu nr 2) za torami dalekobieżnymi między torami PKM, więc co tak płaczesz nad obecnym peronem SKM, który na czas budowy będzie dalej od niej.

      I co to miałaby być za kolej bez przystanków ? Jaja se robisz ? To ty chyba siedzisz gdzieś tam w XIX w. a nie w XXI !

      Przystanki PKM w Gdańsku to też dla ciebie kryminał ?

      • 0 0

  • albo albo (3)

    albo Główna albo Wzgórze, nie za często te przystanki?
    w Gdańsku mogliby z Zaspą PKM połączyć, ale po co bo z Wrzeszcza blisko;)

    • 10 3

    • (1)

      Raczej wzgorze zamiast stadionu. Rozumiem przystanek stadion, ale tam gdzie jest gdynia redlowo- bylby punkt przesiadkowy, a tak to dla biurowcow, a nie dla mieszkancow

      • 4 1

      • Ty chyba jesteś bogaty to wyłóż swoje miliardy na przesunięcie Drogi Gdyńskiej,

        bliżej Łużyckiej kosztem budynków, aby na jej dotychczasowym odcinku poprowadzić tory, aby przy SKM Redłowo odbiły mocno w prawo i przez środek Małego Kacka, tam gdzie jest obecnie pętla autobusu 152 (Sandomierska), burząc kilka kamienic połączyć z obecną linią na Kościerzynę, czyli robiąc na niej korektę przez mocny łuk. Tego chcesz ? Nikt ci tego nie zrobi.

        Owszem, dla mieszkańców Redłowa będzie nieco dalej, ale ze styku Stryjska / Legionów aż tak strasznie daleko ? I tak mało ludzi pracuje na Łużyckiej i PPNT ? Poza tym okolice można zabudować - nie znam planów co dalej z rejonem ulic Lotników, Krośnieńskiej, Halickiej.

        • 0 0

    • A np. Chylonia i Leszczynki na SKM nie leżą blisko siebie ? I gdzie Główna,

      a gdzie Wzgórze - ty to kwestionujesz ? PKM to kolej miejska ma być jak SKM, jak metro (którego nie potrzebujemy, bo mamy kolej na wierzchu) i wszędzie w normalnych krajach odległości między przystankami 1 km to normalność.

      • 1 1

  • To skandal!!! (2)

    Po co budować dwukrawędziowy peron jak możnaby zbudować 2 jednokrawędziowe i tunel podziemny jak w Wejherowieza 8-10 milionów, czyli 1/3 ceny, bo odeszłyby koszty modernizacji torowiska? Ludzie, pomyślcie...

    • 9 3

    • albo jeszcze bardziej oszczędna wersja: tylko 1 peron 1 krawędziowy i zatrzymywać może się pociag tylko ten w kierunku Gdyni Gl; trzeba wówczas jeszcze zamienic kierunki na torach od Osowy do Gdyni

      • 4 0

    • Bzdurę waść głosisz. Peron PKM będzie na wysokości obecnego SKM, gdzie

      mamy już tunel. Z powyższej wizualizacji wynika, że tory zostaną przełożone - tor linii 201 z Kościerzyny nie będzie przecinał torów linii E65 na wiadukcie.

      Tak obstawiam - tory E65 znajdą się w środku między torami obecnej SKM a PKM, a wspomniany wiadukt wraz z nasypem zaorany. I tory E65 znajdą się tuż obok torów SKM, bez tego dużego łuku prowadzącego pod ten wiadukt, gdzie najpierw pociągi jadące do Gdańska odbijają nieco w prawo, a później w lewo. Peron ma być jeden a nie dwa półwyspowe - bo jakiej szerokości miałyby być schody na nie wraz z windami ? Tu będzie duży ruch pasażerski, a ty chcesz żeby ludzie potrącali się ? Była ciasnota ?

      Te przełożenie torów pochłonie nieco środków. Między Gdynią Główną a Wzgórze trzy tory z sześciu zmienią kierunki: SKM i skrajny obecny tor do Kościerzyny bez zmian, natomiast tor z Kościerzyny stanie się torem E65 z Gdańska, obecny tor E65 z Gdańska stanie się torem E65 do Gdańska i obecny tor E65 do Gdańska stanie się torem PKM z Kościerzyny. Obecny peron 5 stacji Gdynia Gł. będzie chyba głównym peronem PKM tutaj.

      • 0 0

  • Zbudujmy metro pod całym Trójmiastem (1)

    dużym i tym małym, z dojazdami do każdej dzielnicy. Za tryliard złotych, a co!

    • 20 0

    • Jak zaczniemy wydobywać ropę to i za pierdyliard. i komunikacja za darmo w całej aglomeracji

      i darmowe comiesięczne pielgrzymki pod pałac prężydęte i radia ma ryja.

      • 3 0

  • (2)

    Znowu szczurasom nie wychodzi. Z Polanka Redlowska nie wyszło ze szczurodromem też a teraz nie wiedzą czy będą mieli środki bo inne inwestycje mogą i ucierpieć. Jakie!? Dotacje na forum nieudaczników, czy na te lajzy z zarządu szczurodromu Kosakowo maja na myśli?

    • 16 9

    • (1)

      a karawa dalej żre....

      • 2 0

      • To dobrze czy zle?

        • 0 0

  • pkm to korupcyjne organizacja!!!Kolejny raz oszukują (1)

    powinno się ich wsadzić za kratki stawki z księżyca wymyślili!!!

    • 11 8

    • Ciebie wymienić z twoimi debilnymi uwagami.

      • 0 0

  • (1)

    Chyba trochę za mała odległośc pomiędzy "Stadionem" a "Wzgórzem"? Kilka kroków można się przejśc...

    • 18 6

    • To się przejdź też między Chylonią a Leszczynkami - chyba jest bliżej, przy Netto

      na rogu Puckiej i Chylońskiej powinno być wejście na perony przez teren firmy gazowniczej. Tobie ktoś płaci za negowanie przystanku "Stadion" ? Widzę więcej takich wypowiedzi.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane