• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

300 mln na tunel pod Martwą Wisłą z cięć i oszczędności

Maciej Naskręt
28 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Czy TBM - maszyna-kret - wywierci tunel pod Martwą Wisłą? O tym zdecydują radni Gdańska w czwartek. Czy TBM - maszyna-kret - wywierci tunel pod Martwą Wisłą? O tym zdecydują radni Gdańska w czwartek.

Niemal pewne jest, że w czwartek Rada Miasta przegłosuje cięcia w budżecie Gdańska, by zaoszczędzone pieniądze wydać na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Zabraknie pieniędzy m.in. na rewitalizację Dolnego Miasta czy remonty szkół.



Tunelowy odcinek Trasy Słowackiego. Tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.
Na sesji 30 czerwca głosowana będzie nowelizacja Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska na lata 2011-2040, która da zielone światło do rozstrzygnięcia przetargu na budowę przeprawy pod dnem Wisły.

Przypomnijmy: pod koniec kwietnia miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne poznała oferty na wydrążenie tunelu w ciągu Trasy Słowackiego. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia, które zobowiązało się zbudować tunel w ciągu 3 lat i za 885 mln zł. Tymczasem miasto miało na ten cel ponad 500 mln zł. W budżecie zabrakło więc sporo ponad 300 mln zł.

Czy popierasz budowę tunelu pod Martwą Wisłą, nawet mimo cięć w innych inwestycjach?

Skąd Gdańsk weźmie te pieniądze? Częściowo z przetargów na budowę Trasy Sucharskiego, które pozwoliły zaoszczędzić ponad 164 mln zł. Niestety, brakujące miliony pojawią się dzięki cięciu innych inwestycji. W czwartek radni zdecydują o odłożeniu planowanej od 12 lat rewitalizacji Dolnego Miasta. Nowelizacja planu finansowego zakłada też wstrzymanie remontów w gdańskich szkołach, odłożenie budowy przystani wodnej w Sobieszewie, wstrzymanie budowy mieszkań komunalnych, rezygnację z wykupu działek, na których można by realizować inwestycje. Dla dzielnic bardzo bolesne będzie ograniczenie środków na tzw. lokalne inicjatywy, dzięki którym powstają drogi na osiedlach, place zabaw, przyłącza kanalizacyjne. W sumie cięcia dotkną ok. 40 pozycji.

Radnym partii opozycyjnej takie rozwiązanie się nie podoba. - Jesteśmy za budową tunelu pod Martwą Wisłą. Po jego otwarciu kierowcy będą mogli nieco odetchnąć, nie będą stali w korkach. Nie poprzemy jednak nowelizacji Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska. Dlaczego? Aktualne problemy wynikają z błędów w polityce pieniężnej miasta, prowadzonej przez władze - mówi Wiesław Kamiński, przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości.

Mimo sprzeciwu opozycji, nowelizacja niemal na pewno zostanie przegłosowana, bo rządząca PO ma w radzie wyraźną przewagę. Co zatem stanie się po 30 czerwca?

- Na drugi dzień rozstrzygniemy przetarg. Firmom pozostanie 10 dni na odwołanie. Później dokumentację przetargową przekazujemy do Urzędu Zamówień Publicznych w celu weryfikacji - mówi Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Umowa zostanie prawdopodobnie podpisana na przełomie lipca i sierpnia. Możliwe zatem, że budowa tunelowego odcinka ruszy jeszcze latem tego roku.

Widmo cięć w budżecie miasta mogliby oddalić jeszcze ministerialni urzędnicy, jednak musieliby oni zwiększyć unijne dofinansowanie do budowy Trasy Słowackiego z ok. 63 do 85 proc. Jest mało prawdopodobne, że zdecydują się na taki krok, gdyż spowodowałby on lawinę podobnych wniosków z innych miast. Często proszą one o brakujące kilka milionów, ale nie tak jak Gdańsk, o 320.

Miejsca

Opinie (151) 2 zablokowane

  • A co z linia na Morene ?

    • 15 3

  • I tak wszystko padnie - rok temu w urzędzie miasta były kolejki do zakładania firm - dziś są kolejki do zamykania.

    Powoli zaczyna się Grecja.

    • 19 8

  • wstrzymać budowę tunelu

    ta inwestycja zadłuży miasto i jego mieszkańców aż do 2040 roku. To będzie kompletna ruina finansowa. Jeśli macie wątpliwości czy miasto Gdańsk może ZBANKRUTOWAĆ to proszę spojrzeć na państwo o nazwie Grecja (problem aktulny) bądź historycznie na Gminę Oliwa w 1926 roku - gdy zbankrutowała na wskutek malwersacji finansowych ówczesnych władz.

    • 21 19

  • (1)

    Prezydent Adamowicz jak zwykle przed wyborami obiecuje, po wyborach dementuje; zastanawiam się jakim wyborcom podoba się taki prezydent?

    • 15 8

    • Dlatego mam nadzieje, że to ostatnia kadencja Pana Prezydenta.

      Zawsze głosowałem na PO ale nigdy na Adama Owicza. To tak jakby nie było innej alternatywy.
      Stańmy w opozycji do tego barana. Gdynia potrafi. Sopot potrafi. A my?

      • 4 4

  • Nie 300 mln, a jakieś 40 - 50 mln zł

    tyle finalnie będą wynosiły zmiany w budżecie. Nie wiem skąd pan autor ma swoje dane, chyba z kapelusza.

    • 9 1

  • Czuję się oszukany przez władze miasta. (1)

    Po prostu przetarg pokazał że ktoś błędnie wyliczył szacunkowy koszt budowy tunelu a teraz mści się to na miejskich ważnych inwestycjach.
    Oczywiście konsekwencje nie zostaną wyciągnięte wobec tych co się pomylili.
    Najpierw miasto obiecuje a potem okazuje się ze i tak nie będzie żyło nam się lepiej.

    • 23 6

    • Złóż doniesienie do prokuratury. Może wyciągną konsekwencje

      • 9 1

  • Przy TBM już ostrzą jej zęby. WIERCIĆ, WIERCIĆ i jeszcze raz WIERCIĆ! Inaczej pozostałe inwestycje drogowe byłby zupełnie bezsensowne.

    • 17 4

  • na diurze lepiej zarobia i budowac jak najdrozej po doplaty sa w procentach- mis bareji towarzyszy nam nieodzownie

    • 19 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane