• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

300 mln na tunel pod Martwą Wisłą z cięć i oszczędności

Maciej Naskręt
28 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Czy TBM - maszyna-kret - wywierci tunel pod Martwą Wisłą? O tym zdecydują radni Gdańska w czwartek. Czy TBM - maszyna-kret - wywierci tunel pod Martwą Wisłą? O tym zdecydują radni Gdańska w czwartek.

Niemal pewne jest, że w czwartek Rada Miasta przegłosuje cięcia w budżecie Gdańska, by zaoszczędzone pieniądze wydać na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Zabraknie pieniędzy m.in. na rewitalizację Dolnego Miasta czy remonty szkół.



Tunelowy odcinek Trasy Słowackiego. Tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.
Na sesji 30 czerwca głosowana będzie nowelizacja Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska na lata 2011-2040, która da zielone światło do rozstrzygnięcia przetargu na budowę przeprawy pod dnem Wisły.

Przypomnijmy: pod koniec kwietnia miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne poznała oferty na wydrążenie tunelu w ciągu Trasy Słowackiego. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia, które zobowiązało się zbudować tunel w ciągu 3 lat i za 885 mln zł. Tymczasem miasto miało na ten cel ponad 500 mln zł. W budżecie zabrakło więc sporo ponad 300 mln zł.

Czy popierasz budowę tunelu pod Martwą Wisłą, nawet mimo cięć w innych inwestycjach?

Skąd Gdańsk weźmie te pieniądze? Częściowo z przetargów na budowę Trasy Sucharskiego, które pozwoliły zaoszczędzić ponad 164 mln zł. Niestety, brakujące miliony pojawią się dzięki cięciu innych inwestycji. W czwartek radni zdecydują o odłożeniu planowanej od 12 lat rewitalizacji Dolnego Miasta. Nowelizacja planu finansowego zakłada też wstrzymanie remontów w gdańskich szkołach, odłożenie budowy przystani wodnej w Sobieszewie, wstrzymanie budowy mieszkań komunalnych, rezygnację z wykupu działek, na których można by realizować inwestycje. Dla dzielnic bardzo bolesne będzie ograniczenie środków na tzw. lokalne inicjatywy, dzięki którym powstają drogi na osiedlach, place zabaw, przyłącza kanalizacyjne. W sumie cięcia dotkną ok. 40 pozycji.

Radnym partii opozycyjnej takie rozwiązanie się nie podoba. - Jesteśmy za budową tunelu pod Martwą Wisłą. Po jego otwarciu kierowcy będą mogli nieco odetchnąć, nie będą stali w korkach. Nie poprzemy jednak nowelizacji Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska. Dlaczego? Aktualne problemy wynikają z błędów w polityce pieniężnej miasta, prowadzonej przez władze - mówi Wiesław Kamiński, przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości.

Mimo sprzeciwu opozycji, nowelizacja niemal na pewno zostanie przegłosowana, bo rządząca PO ma w radzie wyraźną przewagę. Co zatem stanie się po 30 czerwca?

- Na drugi dzień rozstrzygniemy przetarg. Firmom pozostanie 10 dni na odwołanie. Później dokumentację przetargową przekazujemy do Urzędu Zamówień Publicznych w celu weryfikacji - mówi Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Umowa zostanie prawdopodobnie podpisana na przełomie lipca i sierpnia. Możliwe zatem, że budowa tunelowego odcinka ruszy jeszcze latem tego roku.

Widmo cięć w budżecie miasta mogliby oddalić jeszcze ministerialni urzędnicy, jednak musieliby oni zwiększyć unijne dofinansowanie do budowy Trasy Słowackiego z ok. 63 do 85 proc. Jest mało prawdopodobne, że zdecydują się na taki krok, gdyż spowodowałby on lawinę podobnych wniosków z innych miast. Często proszą one o brakujące kilka milionów, ale nie tak jak Gdańsk, o 320.

Miejsca

Opinie (151) 2 zablokowane

  • tunel - TAK, ECS - nie (1)

    • 38 3

    • Tunel NIE......ECS -NIE

      • 0 3

  • a co z

    mieszkańcami, z dopłatami do wygórowanych czynszów, sprzedażą mieszkań komunalnych, akcją zima, czystością ulic, rozwiązanym problemem odpadów komunalnych, siecią internetu miejskiego, pomocą dla bezdomnych, opieką przedszkolną, prawidłową siecią szkół podstawowych i gimnazjów itp itd....

    • 12 1

  • NIE ECS , SOMO ECS to 300 mln tu jest wasza kasa

    W ankiecie jak zwykle brakuje pytania "jaka inwestycję chcesz wstrzymać aby zbudować tunel" , oczywiście jeśli w przypadku ESC można mówić o inwestycji,

    Zwracam się z prośba do radnych o zwrócenie uwagi na głos wyborców bo my na pewno spojrzymy jak głosowaliście na czwartkowym posiedzeniu, żaden radny popieracjacy ECS nie dostanie ode mnie głosu choćby obiecywał kosmodrom na Żabiance:)

    • 27 1

  • Zrezygonować z ECS i będzie 300 baniek na tunel !!!

    • 32 2

  • (4)

    1. tunel w tym miejscu nie rozwiąże problemu korków, bo udrożni tylko wylot na Wawę i pd. obwodnicę (wyjazd z Portu północnego "załatwi" trasa Sucharskiego, a Nowego Portu nie trzeba, bo ruch tam będzie tylko maleć)

    2. tunel powinien być wybudowany w ciągu ulic Głęboka - Wiesława - Wałowa: wtedy stworzy pierścień dookoła śródmieścia, czyli tam, gdzie jest potrzebny

    3. przejazd tunelem powinien być płatny: osobówka 2-4 zł, ciężarówka 5-15 zł da rocznie 20-50 milionów przychodu

    4. rewitalizacja Dolnego Miasta jest niepotrzebna w takim kształcie, jak proponuje budyń (odnawianie fasad kamienic) - trzeba stworzyć _warunki_ , a ludzie sami będą chcieli tam przychodzić, pracować, mieszkać, inwestować

    5. brak remontów szkół - to najgorsze miejsce do cięć z miliarda powodów: przyzwyczaja się dzieciaki do bylejakości i brzydoty, zamiast do szanowania i nowoczesności, spowoduje opóźnienia edukacyjne, dodatkowe koszty za 5-10 lat (no, ale to przecież nie problem budynia :/)...

    • 25 7

    • LPK zgadzam się z wyjątkiem punktu 2

      nie ma konieczności wpuszczania większej liczby samochodów do miasta

      przypuszczalnie wystarczy most zwodzony i promowanie alternatywnych sposobów poruszania się po mieście - transport publiczny, rowery i chodzenie pieszo

      poszerzanie ulic tylko przesuwa korki ale ich nie likwiduje

      • 1 3

    • A ja się nie zgodzę z Tobą.
      1. Tunel własnie rozwiąże problem korków i to w znacznym stopniu.
      - załatwi wylot nie tylko na Wawę, ale także na Łódź (obwodnica połódniowa), a nawet docelowo Poznań.
      - To nie tylko o tiry jadące do Nowego Portu chodzi, ale także o te z Letnicy, oraz wzdłóż całej Marynarki Polskiej, a także zasilające północne dzielnice Gdańska. I gwarantuje, że ruch nie będzie maleć, a raczej będzie wzrastał.

      2.Tak śmiesznego pomysłu to ja dawno nie widziałem. Rozumiem, że chcesz wszystkie samochody teraz wpuścić w wałową, która jest kompletnie nie przygotowana na to, a o zmianach się dopiero myśli. Nie licząc tego, że ring który proponujesz bęgnie po terenach różnych firm. A zapomniałem dodać, że samochody i tiry dalej będą lecieć przez miasto. Ring się po to cały buduje, aby przenieść ruch daleko od centrum, bo przeniesienie go o kilka metrów to nie jest żadne rozwiązanie.

      3. Oczywiście może być płatny, ale spójny z systemem opłat via toll, noi raczej dużo niższe opłaty, aby ludzie korzystali z tego tunelu. Czyli 1 zł os. i 2zł TIR.

      4. Czyli jedziemy system amerykański, czekamy aż się zrobią slamsy, a potem równamy z ziemią i robimy dzielnice dla bogatych białych.

      5.Kiedyś też nie było inwestycji w szkoły, a szacunek i tak był większy. Problem, że obecni rodzice tak rozpuszczają dzieci, że te nie mają ani szacunku do nich, a tym bardziej do szkoły.

      • 6 0

    • opłata za tunel spowoduje drastyczne zmniejszenie ruchu samochodowego przez tunel (1)

      • 4 0

      • - nie będzie przewidywanych dochodów
        - korki nie znikną

        więc po co ten miś ?

        • 1 2

  • jest niemal pewne, że część brakującej kasy dołoży budżet centralny, pytanie tylko ile.

    na tą chwilę miasto musi ciąć wydatki aby wybudować tunel. w razie kasy z wawy cięcia będą mniejsze.

    • 7 0

  • warto ponownie zastanowić się nad opcją mostu zwodzonego - być może okaże się tańszy

    kopanie tunelu w błocie może skończyć się tak jak z firmą Covec budującą A2

    • 6 8

  • kto będzie tym tunelem jeździł???

    mi to przypomina misia, nie wiem kto będzie jeździł, ale ktoś na tym zrobi interes życia

    • 7 8

  • nie no supcio

    mam nadzieje, ze ktos kiedys beknie za ten mega-wałek zwany ECS

    • 7 1

  • W której części miasta znikną korki dzięki budowie tunelu ? - wątpliwa sprawa

    Pewnik jest jeden - ruch tranzytowy zostanie w dużej części wpuszczony do miasta pomiędzy dzielnice mieszkaniowe - zanieczyszczenie i hałas - by żyło się lepiej

    • 6 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane