- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (225 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (161 opinii)
- 3 Napad na bank miał być żartem (131 opinii)
- 4 W majówkę ruszają linie sezonowe (42 opinie)
- 5 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (161 opinii)
- 6 2,5 roku więzienia dla rosyjskiego szpiega (99 opinii)
300 mln na tunel pod Martwą Wisłą z cięć i oszczędności
Niemal pewne jest, że w czwartek Rada Miasta przegłosuje cięcia w budżecie Gdańska, by zaoszczędzone pieniądze wydać na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Zabraknie pieniędzy m.in. na rewitalizację Dolnego Miasta czy remonty szkół.
Na sesji 30 czerwca głosowana będzie nowelizacja Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska na lata 2011-2040, która da zielone światło do rozstrzygnięcia przetargu na budowę przeprawy pod dnem Wisły.
Przypomnijmy: pod koniec kwietnia miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne poznała oferty na wydrążenie tunelu w ciągu Trasy Słowackiego. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia, które zobowiązało się zbudować tunel w ciągu 3 lat i za 885 mln zł. Tymczasem miasto miało na ten cel ponad 500 mln zł. W budżecie zabrakło więc sporo ponad 300 mln zł.
Radnym partii opozycyjnej takie rozwiązanie się nie podoba. - Jesteśmy za budową tunelu pod Martwą Wisłą. Po jego otwarciu kierowcy będą mogli nieco odetchnąć, nie będą stali w korkach. Nie poprzemy jednak nowelizacji Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska. Dlaczego? Aktualne problemy wynikają z błędów w polityce pieniężnej miasta, prowadzonej przez władze - mówi Wiesław Kamiński, przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości.
Mimo sprzeciwu opozycji, nowelizacja niemal na pewno zostanie przegłosowana, bo rządząca PO ma w radzie wyraźną przewagę. Co zatem stanie się po 30 czerwca?
- Na drugi dzień rozstrzygniemy przetarg. Firmom pozostanie 10 dni na odwołanie. Później dokumentację przetargową przekazujemy do Urzędu Zamówień Publicznych w celu weryfikacji - mówi Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem budowy tunelu pod Martwą Wisłą.
Umowa zostanie prawdopodobnie podpisana na przełomie lipca i sierpnia. Możliwe zatem, że budowa tunelowego odcinka ruszy jeszcze latem tego roku.
Widmo cięć w budżecie miasta mogliby oddalić jeszcze ministerialni urzędnicy, jednak musieliby oni zwiększyć unijne dofinansowanie do budowy Trasy Słowackiego z ok. 63 do 85 proc. Jest mało prawdopodobne, że zdecydują się na taki krok, gdyż spowodowałby on lawinę podobnych wniosków z innych miast. Często proszą one o brakujące kilka milionów, ale nie tak jak Gdańsk, o 320.
Miejsca
Opinie (151) 2 zablokowane
-
2011-06-28 07:59
tunel - TAK, ECS - nie (1)
- 38 3
-
2011-06-28 12:33
Tunel NIE......ECS -NIE
- 0 3
-
2011-06-28 08:16
a co z
mieszkańcami, z dopłatami do wygórowanych czynszów, sprzedażą mieszkań komunalnych, akcją zima, czystością ulic, rozwiązanym problemem odpadów komunalnych, siecią internetu miejskiego, pomocą dla bezdomnych, opieką przedszkolną, prawidłową siecią szkół podstawowych i gimnazjów itp itd....
- 12 1
-
2011-06-28 08:19
NIE ECS , SOMO ECS to 300 mln tu jest wasza kasa
W ankiecie jak zwykle brakuje pytania "jaka inwestycję chcesz wstrzymać aby zbudować tunel" , oczywiście jeśli w przypadku ESC można mówić o inwestycji,
Zwracam się z prośba do radnych o zwrócenie uwagi na głos wyborców bo my na pewno spojrzymy jak głosowaliście na czwartkowym posiedzeniu, żaden radny popieracjacy ECS nie dostanie ode mnie głosu choćby obiecywał kosmodrom na Żabiance:)- 27 1
-
2011-06-28 08:19
Zrezygonować z ECS i będzie 300 baniek na tunel !!!
- 32 2
-
2011-06-28 08:22
(4)
1. tunel w tym miejscu nie rozwiąże problemu korków, bo udrożni tylko wylot na Wawę i pd. obwodnicę (wyjazd z Portu północnego "załatwi" trasa Sucharskiego, a Nowego Portu nie trzeba, bo ruch tam będzie tylko maleć)
2. tunel powinien być wybudowany w ciągu ulic Głęboka - Wiesława - Wałowa: wtedy stworzy pierścień dookoła śródmieścia, czyli tam, gdzie jest potrzebny
3. przejazd tunelem powinien być płatny: osobówka 2-4 zł, ciężarówka 5-15 zł da rocznie 20-50 milionów przychodu
4. rewitalizacja Dolnego Miasta jest niepotrzebna w takim kształcie, jak proponuje budyń (odnawianie fasad kamienic) - trzeba stworzyć _warunki_ , a ludzie sami będą chcieli tam przychodzić, pracować, mieszkać, inwestować
5. brak remontów szkół - to najgorsze miejsce do cięć z miliarda powodów: przyzwyczaja się dzieciaki do bylejakości i brzydoty, zamiast do szanowania i nowoczesności, spowoduje opóźnienia edukacyjne, dodatkowe koszty za 5-10 lat (no, ale to przecież nie problem budynia :/)...- 25 7
-
2011-06-28 09:09
LPK zgadzam się z wyjątkiem punktu 2
nie ma konieczności wpuszczania większej liczby samochodów do miasta
przypuszczalnie wystarczy most zwodzony i promowanie alternatywnych sposobów poruszania się po mieście - transport publiczny, rowery i chodzenie pieszo
poszerzanie ulic tylko przesuwa korki ale ich nie likwiduje- 1 3
-
2011-06-28 09:44
A ja się nie zgodzę z Tobą.
1. Tunel własnie rozwiąże problem korków i to w znacznym stopniu.
- załatwi wylot nie tylko na Wawę, ale także na Łódź (obwodnica połódniowa), a nawet docelowo Poznań.
- To nie tylko o tiry jadące do Nowego Portu chodzi, ale także o te z Letnicy, oraz wzdłóż całej Marynarki Polskiej, a także zasilające północne dzielnice Gdańska. I gwarantuje, że ruch nie będzie maleć, a raczej będzie wzrastał.
2.Tak śmiesznego pomysłu to ja dawno nie widziałem. Rozumiem, że chcesz wszystkie samochody teraz wpuścić w wałową, która jest kompletnie nie przygotowana na to, a o zmianach się dopiero myśli. Nie licząc tego, że ring który proponujesz bęgnie po terenach różnych firm. A zapomniałem dodać, że samochody i tiry dalej będą lecieć przez miasto. Ring się po to cały buduje, aby przenieść ruch daleko od centrum, bo przeniesienie go o kilka metrów to nie jest żadne rozwiązanie.
3. Oczywiście może być płatny, ale spójny z systemem opłat via toll, noi raczej dużo niższe opłaty, aby ludzie korzystali z tego tunelu. Czyli 1 zł os. i 2zł TIR.
4. Czyli jedziemy system amerykański, czekamy aż się zrobią slamsy, a potem równamy z ziemią i robimy dzielnice dla bogatych białych.
5.Kiedyś też nie było inwestycji w szkoły, a szacunek i tak był większy. Problem, że obecni rodzice tak rozpuszczają dzieci, że te nie mają ani szacunku do nich, a tym bardziej do szkoły.- 6 0
-
2011-06-28 09:46
opłata za tunel spowoduje drastyczne zmniejszenie ruchu samochodowego przez tunel (1)
- 4 0
-
2011-06-28 09:47
- nie będzie przewidywanych dochodów
- korki nie znikną
więc po co ten miś ?- 1 2
-
2011-06-28 08:47
jest niemal pewne, że część brakującej kasy dołoży budżet centralny, pytanie tylko ile.
na tą chwilę miasto musi ciąć wydatki aby wybudować tunel. w razie kasy z wawy cięcia będą mniejsze.
- 7 0
-
2011-06-28 09:10
warto ponownie zastanowić się nad opcją mostu zwodzonego - być może okaże się tańszy
kopanie tunelu w błocie może skończyć się tak jak z firmą Covec budującą A2
- 6 8
-
2011-06-28 09:29
kto będzie tym tunelem jeździł???
mi to przypomina misia, nie wiem kto będzie jeździł, ale ktoś na tym zrobi interes życia
- 7 8
-
2011-06-28 09:32
nie no supcio
mam nadzieje, ze ktos kiedys beknie za ten mega-wałek zwany ECS
- 7 1
-
2011-06-28 09:43
W której części miasta znikną korki dzięki budowie tunelu ? - wątpliwa sprawa
Pewnik jest jeden - ruch tranzytowy zostanie w dużej części wpuszczony do miasta pomiędzy dzielnice mieszkaniowe - zanieczyszczenie i hałas - by żyło się lepiej
- 6 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.