• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

300 mln na tunel pod Martwą Wisłą z cięć i oszczędności

Maciej Naskręt
28 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Czy TBM - maszyna-kret - wywierci tunel pod Martwą Wisłą? O tym zdecydują radni Gdańska w czwartek. Czy TBM - maszyna-kret - wywierci tunel pod Martwą Wisłą? O tym zdecydują radni Gdańska w czwartek.

Niemal pewne jest, że w czwartek Rada Miasta przegłosuje cięcia w budżecie Gdańska, by zaoszczędzone pieniądze wydać na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Zabraknie pieniędzy m.in. na rewitalizację Dolnego Miasta czy remonty szkół.



Tunelowy odcinek Trasy Słowackiego. Tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.
Na sesji 30 czerwca głosowana będzie nowelizacja Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska na lata 2011-2040, która da zielone światło do rozstrzygnięcia przetargu na budowę przeprawy pod dnem Wisły.

Przypomnijmy: pod koniec kwietnia miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne poznała oferty na wydrążenie tunelu w ciągu Trasy Słowackiego. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia, które zobowiązało się zbudować tunel w ciągu 3 lat i za 885 mln zł. Tymczasem miasto miało na ten cel ponad 500 mln zł. W budżecie zabrakło więc sporo ponad 300 mln zł.

Czy popierasz budowę tunelu pod Martwą Wisłą, nawet mimo cięć w innych inwestycjach?

Skąd Gdańsk weźmie te pieniądze? Częściowo z przetargów na budowę Trasy Sucharskiego, które pozwoliły zaoszczędzić ponad 164 mln zł. Niestety, brakujące miliony pojawią się dzięki cięciu innych inwestycji. W czwartek radni zdecydują o odłożeniu planowanej od 12 lat rewitalizacji Dolnego Miasta. Nowelizacja planu finansowego zakłada też wstrzymanie remontów w gdańskich szkołach, odłożenie budowy przystani wodnej w Sobieszewie, wstrzymanie budowy mieszkań komunalnych, rezygnację z wykupu działek, na których można by realizować inwestycje. Dla dzielnic bardzo bolesne będzie ograniczenie środków na tzw. lokalne inicjatywy, dzięki którym powstają drogi na osiedlach, place zabaw, przyłącza kanalizacyjne. W sumie cięcia dotkną ok. 40 pozycji.

Radnym partii opozycyjnej takie rozwiązanie się nie podoba. - Jesteśmy za budową tunelu pod Martwą Wisłą. Po jego otwarciu kierowcy będą mogli nieco odetchnąć, nie będą stali w korkach. Nie poprzemy jednak nowelizacji Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska. Dlaczego? Aktualne problemy wynikają z błędów w polityce pieniężnej miasta, prowadzonej przez władze - mówi Wiesław Kamiński, przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości.

Mimo sprzeciwu opozycji, nowelizacja niemal na pewno zostanie przegłosowana, bo rządząca PO ma w radzie wyraźną przewagę. Co zatem stanie się po 30 czerwca?

- Na drugi dzień rozstrzygniemy przetarg. Firmom pozostanie 10 dni na odwołanie. Później dokumentację przetargową przekazujemy do Urzędu Zamówień Publicznych w celu weryfikacji - mówi Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Umowa zostanie prawdopodobnie podpisana na przełomie lipca i sierpnia. Możliwe zatem, że budowa tunelowego odcinka ruszy jeszcze latem tego roku.

Widmo cięć w budżecie miasta mogliby oddalić jeszcze ministerialni urzędnicy, jednak musieliby oni zwiększyć unijne dofinansowanie do budowy Trasy Słowackiego z ok. 63 do 85 proc. Jest mało prawdopodobne, że zdecydują się na taki krok, gdyż spowodowałby on lawinę podobnych wniosków z innych miast. Często proszą one o brakujące kilka milionów, ale nie tak jak Gdańsk, o 320.

Miejsca

Opinie (151) 2 zablokowane

  • no tak, po wyborach brakuje kasy na rewitalizację (1)

    zapewne znajdzie się tuż przed następnymi wyborami :>

    a Dolne Miasto to piękna dzielnica, obowiązkiem miasta jest zachowanie tych budynków w należytym stanie technicznym i estetycznym.

    • 11 1

    • Ludzie, którzy uczciwie płaca tam wysokie czynsze remontów nie widzieli od lat . Ciekawe , gdzie jest ta kasa ?

      • 1 1

  • Zaraz ,zaraz to urzednicy i radni dopiero teraz zrozumieli ,ze ten tunel zabierze wszystkie pieniadze na inne wazne inwestycje?

    Czytam i przecieram oczy ze zdumienia.wiadomo,ze jedno jest potrzebne i drugie..ale ta jedna inwestycja doprowadzic moze do bankructwa miasta.I wcale nie powiedziane,ze ta suma bedzie suma ostateczna....Czy miasto ma umowe zabezpieczajaca ja i dajaca mozliwosc odszkodowania za niewywiazanie sie z terminu czy jakosci?...

    • 7 1

  • ciecia

    zatrzymać budowy ECS i muzeum II wojny

    • 13 2

  • naprawde

    Jak to nie bedzie rewitalizacji dolnego miasta!!!?Co to kur... ma znaczyc???!
    Na centrum solidarnosci sa pieniadze?
    Cale zycie takie same!Kiedys nie bylo pieniedzy bo zalalo orunie,teraz bo ciecia!
    Do cholery,tutaj tez mieszkaja ludzie a nie zwierzeta!
    Prezydent z cala zaloga są poprostu beznadziejni!
    Jak beda nastepne wybory to zaglosuje na PiS albo Sld!

    • 10 4

  • COVEC (1)

    zrobiłby za 400mln;)))

    • 5 1

    • tylko skośnie

      • 2 0

  • budowa tunelu

    jest warta każdych pieniędzy ! to czy most w Sobieszewie są inwestycjami potrzebnymi dla wszystkich a nie tak jak kasa poszła na ecs potrzebne nie wiem komu czyżby mieszkancom?

    • 2 1

  • NIE BUDOWAC ECS za 28mln Euro !!!!!!!

    gniazda solidaruchÓw , tylko zbudowac tunel i most !!! To jest NIEZBĘDNE !!!
    ECS ? Na diabła to komu ???Potrzebne jak IPN !!!

    • 5 2

  • Jezu tyle pieniedzy za wykopanie dziury przeciez za tyle kasy mozna zrobic o wiele pilniejsze inwestycje a tym tunelem i tak

    nikt nie bedzie jezdzil pieniadze wyrzucone w blote i w dziure

    • 0 3

  • jak widzę ile pieniędzy Adamowicz marnuje a ile jest do zrobienia w tym mieście...

    ...to krew mnie zalewa! Skandal! Dziura na dziurze w całym mieście! Brak chodników, dróg, mieszkań, parkingów, placów zabaw, basenów...wymieniać można w nieskończoność!....Ale jest kasa na takie buble jak ESC czy tunel....Ręce opadają! Na szczęście wkrótce się już wyprowadzam z tego miasta do Warszawy!

    • 2 9

  • Jeśli Pomorskie Centrum Logistyczne budowane przez Godmann'a obok DCT
    ma mieć sens, to tunel musi być, pomijając konieczność wybudowania
    obwodnicy południowej oraz siódemki "W-wa/Gda".

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane