• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

300 mln na tunel pod Martwą Wisłą z cięć i oszczędności

Maciej Naskręt
28 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Czy TBM - maszyna-kret - wywierci tunel pod Martwą Wisłą? O tym zdecydują radni Gdańska w czwartek. Czy TBM - maszyna-kret - wywierci tunel pod Martwą Wisłą? O tym zdecydują radni Gdańska w czwartek.

Niemal pewne jest, że w czwartek Rada Miasta przegłosuje cięcia w budżecie Gdańska, by zaoszczędzone pieniądze wydać na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Zabraknie pieniędzy m.in. na rewitalizację Dolnego Miasta czy remonty szkół.



Tunelowy odcinek Trasy Słowackiego. Tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.
Na sesji 30 czerwca głosowana będzie nowelizacja Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska na lata 2011-2040, która da zielone światło do rozstrzygnięcia przetargu na budowę przeprawy pod dnem Wisły.

Przypomnijmy: pod koniec kwietnia miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne poznała oferty na wydrążenie tunelu w ciągu Trasy Słowackiego. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia, które zobowiązało się zbudować tunel w ciągu 3 lat i za 885 mln zł. Tymczasem miasto miało na ten cel ponad 500 mln zł. W budżecie zabrakło więc sporo ponad 300 mln zł.

Czy popierasz budowę tunelu pod Martwą Wisłą, nawet mimo cięć w innych inwestycjach?

Skąd Gdańsk weźmie te pieniądze? Częściowo z przetargów na budowę Trasy Sucharskiego, które pozwoliły zaoszczędzić ponad 164 mln zł. Niestety, brakujące miliony pojawią się dzięki cięciu innych inwestycji. W czwartek radni zdecydują o odłożeniu planowanej od 12 lat rewitalizacji Dolnego Miasta. Nowelizacja planu finansowego zakłada też wstrzymanie remontów w gdańskich szkołach, odłożenie budowy przystani wodnej w Sobieszewie, wstrzymanie budowy mieszkań komunalnych, rezygnację z wykupu działek, na których można by realizować inwestycje. Dla dzielnic bardzo bolesne będzie ograniczenie środków na tzw. lokalne inicjatywy, dzięki którym powstają drogi na osiedlach, place zabaw, przyłącza kanalizacyjne. W sumie cięcia dotkną ok. 40 pozycji.

Radnym partii opozycyjnej takie rozwiązanie się nie podoba. - Jesteśmy za budową tunelu pod Martwą Wisłą. Po jego otwarciu kierowcy będą mogli nieco odetchnąć, nie będą stali w korkach. Nie poprzemy jednak nowelizacji Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska. Dlaczego? Aktualne problemy wynikają z błędów w polityce pieniężnej miasta, prowadzonej przez władze - mówi Wiesław Kamiński, przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości.

Mimo sprzeciwu opozycji, nowelizacja niemal na pewno zostanie przegłosowana, bo rządząca PO ma w radzie wyraźną przewagę. Co zatem stanie się po 30 czerwca?

- Na drugi dzień rozstrzygniemy przetarg. Firmom pozostanie 10 dni na odwołanie. Później dokumentację przetargową przekazujemy do Urzędu Zamówień Publicznych w celu weryfikacji - mówi Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Umowa zostanie prawdopodobnie podpisana na przełomie lipca i sierpnia. Możliwe zatem, że budowa tunelowego odcinka ruszy jeszcze latem tego roku.

Widmo cięć w budżecie miasta mogliby oddalić jeszcze ministerialni urzędnicy, jednak musieliby oni zwiększyć unijne dofinansowanie do budowy Trasy Słowackiego z ok. 63 do 85 proc. Jest mało prawdopodobne, że zdecydują się na taki krok, gdyż spowodowałby on lawinę podobnych wniosków z innych miast. Często proszą one o brakujące kilka milionów, ale nie tak jak Gdańsk, o 320.

Miejsca

Opinie (151) 2 zablokowane

  • A nie taniej zbudową wysoki most? Ktoś to z urzędników przeliczał??? (4)

    • 6 11

    • Musiałby być bardzo wysoki żeby dalej platformy wiertnicze w stoczni można było remontować. (2)

      ~

      • 10 0

      • (1)

        Platformy wiertnicze nie wpływają tam codziennie! Most mógłby być zwodzony, a wpuszczać do miasta platformy np. tylko w nocy!

        • 4 3

        • zapominasz o statkach płynących do odpowiednich terminali

          poza tym - tunel jest tańszy, gdyż nie wymaga wykupu gruntów, przez które miałaby biec przeprawa. Zwłaszcza chodzi tu o rzeczny terminal kontenerowy. Tunel będzie przebiegać dokładnie pod żurawiem do pudełek.

          • 3 1

    • Tam juz pewnie poszly takie pieniadze ,ze nawet gdyby ktos zauwazyl swoj blad to sie nie wycofa

      • 1 1

  • Mniej pomników i muzeów,

    a pieniądze sie znajdą. Budowa ECS oraz II Wojny Światowej to grube miliony wydane gdzy brakuje na bardziej potrzebne inwestycje.

    • 11 2

  • Pięknie! Ale ECS musi być.. Nie ważne po kiego grzyba ale ma być! (2)

    .

    • 13 6

    • Ty masz jakąś obsesję na tle ECS ? (1)

      ECS, ECS, ECS. Daj se na luz kolego, bo zdrowie stracisz wylewając tyle żółci.

      • 4 11

      • tY DOKTOREK-ECS to nie koniecznosc tylko fanaberia.

        W chwil gdy nie ma kasy na dokonczenie,lini tramwajowej,uporzadkowania drog,zakalda sie ,ze mozna postawic Wielkie gmaszysko,molocha na ktorego wszyscy beda sie zadluzac w przyszlych wydatkach..17 milionow rocznie..To wszystko sprawia ,ze o tej paranoi uszczesliwiajacych mieszkancow urezednikow nalezy pamietac i przypominac,dlatego wiele osob bedzie trabilo, az do znudzenia o tym,ze to chybiona inwestycja..podobnie jak kilka innych.Po za tym to wolny kraj i mozesz pisac co chcesz nawet po 100 razy dziennie a tobie nic do tego.

        • 4 2

  • 250 milionów poszło na Centrum Solidarności

    Proponuję wstrzymać budowę centrum solidarności z budżetem 250 milionów złotych. Centrum solidarności spokojnie mogłoby wykorzystać istniejącą zabudowę stoczni - sławna stołówkę lub budynek telekomunikacyjny.

    • 16 2

  • pierwsze do redukcji ma iść ECS

    a nie szkoły, drogi, czy rewitalizacja dzielnic lub przystań wodna i inne inwestycje. Po cholerę nam to ECS - z jakimś koszmarnym kosztem rocznego utrzymania tego blaszaka z naszej kasy? A jeśli już tak bardzo muszą, to niech ECS przełożą na 2040.

    • 17 2

  • Więźniów kryminalnych i bezrobotnych do budowy tunelu! (1)

    W końcu Chińczycy nie takie rzeczy budowali siłą ludzkich rąk uzbrojonych w kosze do noszenia ziemi, kilofy i łopaty. Gdyby tam rzucić tak ze 20.000 wieźniów na 3 zmiany to byłoby taniej i pewnie szybciej!!! A jeszcze kilku pewnie by ziemia wzięła.. Do tej miłej ekipy Boba Budowniczego doszlusować jeszcze co najbardziej nieudolnych i gnuśnych urzędników UM Gdańsk i UWP, kloszardów batami zapedzić i tunel by wyryli jak ta lala!

    • 16 2

    • nie nadają się

      teren jest taki a nie inny i maszynowo da się go wykopać, ręcznie bym nie radził.

      • 3 0

  • A na ECS było?!

    co za idioci siedzą w tym, samorządzie?!

    • 8 2

  • A ja dalej uważam, że w tym miejscu powinien być wysoki most ruchomy (1)

    Wiem, będziecie krzyczeć, ale pomyślcie: jak często po tym kanale pływają wysokie jednostki lub bardzo wysokie?

    Nawet jeżeli te platformy wiertnicze wpływają do stoczni co tydzień, to przecież, raz w tygodniu, w nocy, można most opuścić.

    • 2 12

    • Masz racje

      Ale ktos by musial odpowiedziec za niegospodarnosc i zle wydane srodki...ponad 800 baniek..Dla niektorych urzednikow lepiej brnac w slepa uliczke i wydac miliony vide ECS niz wycofac sie i wybrac inny plan.

      • 0 3

  • Sonda

    Widzę znowu sami specjaliści na trojmiasto.pl:

    "tak, ale powinniśmy byli wybrać tradycyjną i tańszą technologię budowy"

    • 4 2

  • Jak zabraknie na budowę linii tramwajowej na Morenę

    to się albo potnę, albo wyprowadzę z tego miasta...

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane