- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (230 opinii)
- 2 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (34 opinie)
- 3 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (23 opinie)
- 4 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (77 opinii)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (118 opinii)
- 6 Lodzińska i Borawski wiceprezydentami (158 opinii)
300 mln na tunel pod Martwą Wisłą z cięć i oszczędności
Niemal pewne jest, że w czwartek Rada Miasta przegłosuje cięcia w budżecie Gdańska, by zaoszczędzone pieniądze wydać na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Zabraknie pieniędzy m.in. na rewitalizację Dolnego Miasta czy remonty szkół.
Na sesji 30 czerwca głosowana będzie nowelizacja Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska na lata 2011-2040, która da zielone światło do rozstrzygnięcia przetargu na budowę przeprawy pod dnem Wisły.
Przypomnijmy: pod koniec kwietnia miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne poznała oferty na wydrążenie tunelu w ciągu Trasy Słowackiego. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia, które zobowiązało się zbudować tunel w ciągu 3 lat i za 885 mln zł. Tymczasem miasto miało na ten cel ponad 500 mln zł. W budżecie zabrakło więc sporo ponad 300 mln zł.
Radnym partii opozycyjnej takie rozwiązanie się nie podoba. - Jesteśmy za budową tunelu pod Martwą Wisłą. Po jego otwarciu kierowcy będą mogli nieco odetchnąć, nie będą stali w korkach. Nie poprzemy jednak nowelizacji Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska. Dlaczego? Aktualne problemy wynikają z błędów w polityce pieniężnej miasta, prowadzonej przez władze - mówi Wiesław Kamiński, przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości.
Mimo sprzeciwu opozycji, nowelizacja niemal na pewno zostanie przegłosowana, bo rządząca PO ma w radzie wyraźną przewagę. Co zatem stanie się po 30 czerwca?
- Na drugi dzień rozstrzygniemy przetarg. Firmom pozostanie 10 dni na odwołanie. Później dokumentację przetargową przekazujemy do Urzędu Zamówień Publicznych w celu weryfikacji - mówi Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem budowy tunelu pod Martwą Wisłą.
Umowa zostanie prawdopodobnie podpisana na przełomie lipca i sierpnia. Możliwe zatem, że budowa tunelowego odcinka ruszy jeszcze latem tego roku.
Widmo cięć w budżecie miasta mogliby oddalić jeszcze ministerialni urzędnicy, jednak musieliby oni zwiększyć unijne dofinansowanie do budowy Trasy Słowackiego z ok. 63 do 85 proc. Jest mało prawdopodobne, że zdecydują się na taki krok, gdyż spowodowałby on lawinę podobnych wniosków z innych miast. Często proszą one o brakujące kilka milionów, ale nie tak jak Gdańsk, o 320.
Miejsca
Opinie (151) 2 zablokowane
-
2011-06-28 09:48
A nie taniej zbudową wysoki most? Ktoś to z urzędników przeliczał??? (4)
- 6 11
-
2011-06-28 12:25
Tam juz pewnie poszly takie pieniadze ,ze nawet gdyby ktos zauwazyl swoj blad to sie nie wycofa
- 1 1
-
2011-06-28 09:50
Musiałby być bardzo wysoki żeby dalej platformy wiertnicze w stoczni można było remontować. (2)
~
- 10 0
-
2011-06-28 11:02
(1)
Platformy wiertnicze nie wpływają tam codziennie! Most mógłby być zwodzony, a wpuszczać do miasta platformy np. tylko w nocy!
- 4 3
-
2011-06-28 11:44
zapominasz o statkach płynących do odpowiednich terminali
poza tym - tunel jest tańszy, gdyż nie wymaga wykupu gruntów, przez które miałaby biec przeprawa. Zwłaszcza chodzi tu o rzeczny terminal kontenerowy. Tunel będzie przebiegać dokładnie pod żurawiem do pudełek.
- 3 1
-
2011-06-28 12:22
Zaraz ,zaraz to urzednicy i radni dopiero teraz zrozumieli ,ze ten tunel zabierze wszystkie pieniadze na inne wazne inwestycje?
Czytam i przecieram oczy ze zdumienia.wiadomo,ze jedno jest potrzebne i drugie..ale ta jedna inwestycja doprowadzic moze do bankructwa miasta.I wcale nie powiedziane,ze ta suma bedzie suma ostateczna....Czy miasto ma umowe zabezpieczajaca ja i dajaca mozliwosc odszkodowania za niewywiazanie sie z terminu czy jakosci?...
- 7 1
-
2011-06-28 11:14
no tak, po wyborach brakuje kasy na rewitalizację (1)
zapewne znajdzie się tuż przed następnymi wyborami :>
a Dolne Miasto to piękna dzielnica, obowiązkiem miasta jest zachowanie tych budynków w należytym stanie technicznym i estetycznym.- 11 1
-
2011-06-28 12:20
Ludzie, którzy uczciwie płaca tam wysokie czynsze remontów nie widzieli od lat . Ciekawe , gdzie jest ta kasa ?
- 1 1
-
2011-06-28 11:09
Jak zabraknie na budowę linii tramwajowej na Morenę
to się albo potnę, albo wyprowadzę z tego miasta...
- 8 1
-
2011-06-28 11:08
Sonda
Widzę znowu sami specjaliści na trojmiasto.pl:
"tak, ale powinniśmy byli wybrać tradycyjną i tańszą technologię budowy"- 4 2
-
2011-06-28 07:48
To o linie tramwajowej na Morenę możemy zapomnieć!!! (1)
obiecanki cacanki a linia od 30 lat widnieje tylko na planach
- 24 4
-
2011-06-28 11:08
i tak tory na nowolipiach leżą bezwładnie
- 1 0
-
2011-06-28 10:52
A na ECS było?!
co za idioci siedzą w tym, samorządzie?!
- 8 2
-
2011-06-28 10:19
pierwsze do redukcji ma iść ECS
a nie szkoły, drogi, czy rewitalizacja dzielnic lub przystań wodna i inne inwestycje. Po cholerę nam to ECS - z jakimś koszmarnym kosztem rocznego utrzymania tego blaszaka z naszej kasy? A jeśli już tak bardzo muszą, to niech ECS przełożą na 2040.
- 17 2
-
2011-06-28 10:12
250 milionów poszło na Centrum Solidarności
Proponuję wstrzymać budowę centrum solidarności z budżetem 250 milionów złotych. Centrum solidarności spokojnie mogłoby wykorzystać istniejącą zabudowę stoczni - sławna stołówkę lub budynek telekomunikacyjny.
- 16 2
-
2011-06-28 09:49
Mniej pomników i muzeów,
a pieniądze sie znajdą. Budowa ECS oraz II Wojny Światowej to grube miliony wydane gdzy brakuje na bardziej potrzebne inwestycje.
- 11 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.