• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

40 miesięcy na wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
3 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej. Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej.

Ruszył drugi etap przetargu na budowę tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Wykonawca będzie miał ponad trzy lata na uporanie się z tą inwestycją, w tym na wywiercenie tunelu pod Martwą Wisłą.



Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne zaczęła w środę wydawać dokumenty 11 firmom, które chcą ubiegać się o ten niezwykle prestiżowy, bo pierwszy tego typu w Polsce kontrakt. Na złożenie ofert będą miały czas do 13 kwietnia. O wyborze zwycięzcy zadecyduje cena (90 proc.) oraz czas wykonania inwestycji (10 proc.).

Zwycięska firma będzie miała 40 miesięcy na budowę odcinka Trasy Słowackiego od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu. Ponad trzy lata to wieczność dla kierowców czekających na usprawnienia w ruchu we wciąż zakorkowanym Gdańsku. Dlaczego inwestycja potrwa tak długo?

- Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu. Wykonawca będzie musiał m.in. wykopać tzw. wanny [wykop o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu - przyp. red.] m.in pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk, która zaprojektowała tunel.

Czy tunel pod Martwą Wisłą stanie się atrakcją Gdańska?

Samo drążenie potrwa nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a  wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Co stanie się z wydrążoną spod dna ziemią? - O tym gdzie i jak zostanie ona wykorzystana zdecyduje wykonawca. Będzie mógł użyć jej choćby do formowania nasypów - wyjaśnia Tomasz Kołakowski.

Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Inwestycja pochłonie ok. 600 mln zł. 37 proc. tej kwoty pokryje Unia Europejska.

Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarczę tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • A jak znajdą bursztynu złoża?

    Czyj będzie ten bursztyn?

    • 4 0

  • Nie wiem czy dobrze rozumiem? (1)

    Tzn, że te cholerne ciężarówki i inne lawet przestaną rozjeżdżać Gdańsk dopiero za 3 lata?

    • 5 1

    • lepiej panie rezyseze, najpierw musza zaczac budowac..a na razie to jeszcze przetargi trwaja ;)

      • 3 0

  • praca made in Poland

    -- Jeden kopie a czterech opiera się o łopatę i patrzy na kolegę
    -- Na dwóch pracowników przypada sześciu szefów
    -- Bez browarka nie zaczynamy robić
    -- Zaczynamy w zimę!!! Zakorkujmy bardziej nasze miasto

    • 7 9

  • GDANSK-tu chce sie zyc!

    wreszcie rozruszao sie l,to miasto!

    • 3 2

  • gratuluję autorowi!! (2)

    a trasę ma pod nosem......Sycharskiego panie Macieju....Sucharskiego.

    • 2 7

    • a skad ty wiesz gdzie ja mieszkam? (1)

      • 2 0

      • a na przeróbce....

        • 0 0

  • a gdzie wizualizacja ? (5)

    bez tego to nic w Gdańsku nie powstanie !

    • 143 28

    • Co tam z wizualizacjami...

      bardziej bałbym się o nożyczki Pana prezydenta, czy one wytrzymają taki natłok nowo otwartych obiektów. W razie czego będę na każdym otwarciu ze swoimi, aby jakby co pożyczyć.

      • 3 1

    • Jak mniemam głos z Gdyni ?

      Zróbcie sobie wizualizację przebudowy sygnalizacji świetlnej, albo podziemnego przejścia dla pieszych.

      • 4 2

    • to już przestaje być śmieszne....

      • 7 0

    • Tak ! Potężna maszyna w tle, a na pierwszym planie

      pan Budyń w kasku wskazujący inżynierom kierunek rozwoju Gdańska, coś pięknego!

      • 10 8

    • Taka maszyna w rękach polskich majstrów może doprowadzić do klęski...

      Stąd nie ma wizualizacji...

      • 5 12

  • jechałem takim czymś w Cork oraz w Limerick (1)

    w Irlandii.. fajna sprawa, tylko w Cork jest za darmo a w Limerick się za to płaci..

    • 2 3

    • kisiel, ty popłyniesz kajakiem

      • 1 1

  • zasiedziali na stolkach urzednicy

    kto placi za takie terminy to skandal

    • 3 4

  • Mam nadzieję, że nie będzie zakazu dla rowerów skoro nie będzie drogi rowerowej. (4)

    • 16 11

    • BĘDZIE ZAKAZ DLA ROWERÓW :((( (3)

      nie pojeździmy sobie tunelem :(((

      • 9 1

      • i zakaz pedalowania

        w samochodach

        • 4 0

      • jak się zrobi masa krytyczna to tunel puści

        dla rowerzystów i wrotkarzy co najmniej raz w miesiącu

        • 2 2

      • Kłamcy

        A budynie na górze mówią że ścieżka rowerowa powstaje przy każdej nowo budowanej drodze!

        • 8 3

  • Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie.

    heheh--i bedzie sie psuła 5-6 razy dziennie,,chory pomysł,,,przez 5 lat tego nie zrobią!

    • 1 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane