• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

40 miesięcy na wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
3 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej. Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej.

Ruszył drugi etap przetargu na budowę tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Wykonawca będzie miał ponad trzy lata na uporanie się z tą inwestycją, w tym na wywiercenie tunelu pod Martwą Wisłą.



Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne zaczęła w środę wydawać dokumenty 11 firmom, które chcą ubiegać się o ten niezwykle prestiżowy, bo pierwszy tego typu w Polsce kontrakt. Na złożenie ofert będą miały czas do 13 kwietnia. O wyborze zwycięzcy zadecyduje cena (90 proc.) oraz czas wykonania inwestycji (10 proc.).

Zwycięska firma będzie miała 40 miesięcy na budowę odcinka Trasy Słowackiego od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu. Ponad trzy lata to wieczność dla kierowców czekających na usprawnienia w ruchu we wciąż zakorkowanym Gdańsku. Dlaczego inwestycja potrwa tak długo?

- Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu. Wykonawca będzie musiał m.in. wykopać tzw. wanny [wykop o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu - przyp. red.] m.in pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk, która zaprojektowała tunel.

Czy tunel pod Martwą Wisłą stanie się atrakcją Gdańska?

Samo drążenie potrwa nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a  wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Co stanie się z wydrążoną spod dna ziemią? - O tym gdzie i jak zostanie ona wykorzystana zdecyduje wykonawca. Będzie mógł użyć jej choćby do formowania nasypów - wyjaśnia Tomasz Kołakowski.

Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Inwestycja pochłonie ok. 600 mln zł. 37 proc. tej kwoty pokryje Unia Europejska.

Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarczę tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • ciekawe co bedzie jak trafią na jakieś wykopaliska arheologiczne (2)

    • 15 0

    • "zeżre" je ta maszyna - nikt ich nie zdąży zobaczyć .

      • 9 1

    • wprowadzą nowe pojęcie do słownika ;/

      • 0 0

  • Tunel bez scieżki rowerowej? (5)

    To może chociaż wydzielony wąski pas dla ruchu rowerowego.

    • 26 22

    • rowery to jedno, gorzej ze pieszy nie przejdzie (1)

      mam nadzieje ze utrzymaja kolo twierdzy prom - wlasnei dla pieszych i rowerow

      • 6 2

      • Po co prom jak autobus może przejechać tunelem?

        • 7 0

    • ma być busu w tym celu

      • 2 0

    • takie połączenie rowerzystom by się bardzo przydało

      Ale tunel tej długości i w dodatku dla drogi która ma być tak ważną arterią komunikacyjną o dużym ruchu to nie miejsce dla chodników czy ścieżek rowerowych.

      Lepszym rozwiązaniem był by np autobus kursujący przez tunel.

      Jak ktoś jednak chciałby przejechać tunel rowerem to przecież może najzwyczajniej skorzystać z jezdni. Nie trzeba od razu rysować pasa dla rowerów.

      • 3 0

    • rowery można puścić górą...

      • 1 0

  • skończyć z tymi mrzonkami (8)

    tunel jest niepotrzebny. prosze wskazac ruch samochodowy ktory bedzie ten tunel obsługiwał

    • 13 38

    • wszystkie tiry które teraz jada przez całe centrum gdańska

      z wawki , i łodzi do portu i nazat

      miszkasz w pierdziszewie kaszubskim to tobie nie jest potrzebny

      budowa tego tunelu rozładuje ruch w centrum

      • 14 4

    • (4)

      To jest domknięcie obwodnicy wokół centrum miasta. Powstanie pierścień z dobrą drożnością. Poza tym obecnie wszystkie dzielnice Gdańska od Wrzeszca na północ, Sopot i Gdynia, musi jechać w stronę Elbląga przez centrum Gdańska, a tak będą mogli pojechać tunelem i wyjechać trasą Sucharskiego na obwodnicę południową lub w rejon Stogów, rafinerii.
      Sam tunel w tej chwili nie miałby sensu, ale razem z innymi inwestycjami kończonymi również w najbliższych latach będzie stanowił zgraną całość.

      • 13 2

      • Kończonymi? Czy może planowanymi? (1)

        • 3 4

        • i to i to... konczona odbwodnica poludniowa np..... skonczony most wantowy, przetargi na słowackiego...

          • 10 1

      • sam tunel nie miałby sensu (1)

        wow wiec w koncu ile kasy na to pojdzie wraz z towarzyszacymi inwestycjami

        • 2 5

        • podlicz sobie, koszt słowackiego, trasy sucharskiego i obwodnicy południowej gdańska...dużo wyjdzie:)))

          • 5 1

    • no jasne niech nadal jedyny wylot na trojmiasto od strony warszawy i DK7 odbywa sie jednym pasem na podwalu przedmiejskim

      no ale aby myslec trzeba miec czym wiec spoko, dostajesz rozgrzeszenie dziecko ze swojej glupoty

      • 6 1

    • ale się wygłupiłeś

      • 1 0

  • Mam nadzieję, że nie będzie zakazu dla rowerów skoro nie będzie drogi rowerowej. (4)

    • 16 11

    • BĘDZIE ZAKAZ DLA ROWERÓW :((( (3)

      nie pojeździmy sobie tunelem :(((

      • 9 1

      • Kłamcy

        A budynie na górze mówią że ścieżka rowerowa powstaje przy każdej nowo budowanej drodze!

        • 8 3

      • jak się zrobi masa krytyczna to tunel puści

        dla rowerzystów i wrotkarzy co najmniej raz w miesiącu

        • 2 2

      • i zakaz pedalowania

        w samochodach

        • 4 0

  • Ciekawe, co ciekawego wykopią przy okazji?

    Mam nadzieję, że dzielna TBM nie zmieli tego przy okazji.

    • 1 5

  • ŁŁŁŁAAAAŁŁŁŁ !!!!!

    Zaczynam wierzyć, że ten tunel kiedyś powstanie :)))

    • 8 2

  • gratuluję autorowi!! (2)

    a trasę ma pod nosem......Sycharskiego panie Macieju....Sucharskiego.

    • 2 7

    • a skad ty wiesz gdzie ja mieszkam? (1)

      • 2 0

      • a na przeróbce....

        • 0 0

  • W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej. (3)

    szkoda bo rowerem trzeba będzie dookoła Gdańska jechać na Westerplatte.

    • 19 4

    • dla rowerów powinna być kładka na Ołowiankę

      nie tylko dla pieszych

      z przedłużeniem wzdłuż kanału Raduni do dworca PKP Gdańsk Główny
      na początek przydałoby się ucywilizowanie odcinka Rajska - Stolarska
      teraz tam jest wydepczysko

      • 3 1

    • proponuje raz o pełnej godzinie na KOSZT MIASTA wprowadzic BUS ZKM z przyczepką (1)

      coby przewozil ludzi i rowery na 2stone tunelem ...i problem z glowy TANIEJ niz kładki otwierane

      • 4 0

      • A dlaczego na koszt miasta?

        Wszystko za darmo. Niech ktoś mi zafunduje. Co to za postawa?

        • 2 0

  • Pytanie laika: dlaczego tunel będzie 4 razy dłuższy niż szerokość Martwej Wisły? (3)

    Rozumiem, że nie można wiercić 5 metrów od brzegu. Ale nawet uwzględniając łagodny podjazd, wystarczy po 100 metrów z każdej strony. Czy nie chodzi tu przypadkiem o gigantomanię, aby mieć najdłuższy tunel w Polsce?

    • 3 25

    • 100 metrów wystarczyłoby na schody

      Zrób prosty rysunek

      • 7 0

    • a wiesz co to sa warunki techniczne/prawo budowlane?

      • 2 0

    • Panie laik, patrząc na przekrój ten tunel już i tak ma prawie maksymalne spadki.

      Jak powiedział ktoś wyżej są przepisy, które regulują % nachylenie.

      Pamiętaj, że w najgłębszym miejscu tunel będzie około 10m pod dnem co daje chyba około 28 m pod powierzchnią.

      • 0 0

  • Ha

    Pierwszy tunel w poprzek rzeki, wzdłuż rzeki już mamy ;) I też jest to chyba najdłuższy taki w Europie ;)

    • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane