• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

40 miesięcy na wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
3 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej. Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej.

Ruszył drugi etap przetargu na budowę tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Wykonawca będzie miał ponad trzy lata na uporanie się z tą inwestycją, w tym na wywiercenie tunelu pod Martwą Wisłą.



Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne zaczęła w środę wydawać dokumenty 11 firmom, które chcą ubiegać się o ten niezwykle prestiżowy, bo pierwszy tego typu w Polsce kontrakt. Na złożenie ofert będą miały czas do 13 kwietnia. O wyborze zwycięzcy zadecyduje cena (90 proc.) oraz czas wykonania inwestycji (10 proc.).

Zwycięska firma będzie miała 40 miesięcy na budowę odcinka Trasy Słowackiego od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu. Ponad trzy lata to wieczność dla kierowców czekających na usprawnienia w ruchu we wciąż zakorkowanym Gdańsku. Dlaczego inwestycja potrwa tak długo?

- Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu. Wykonawca będzie musiał m.in. wykopać tzw. wanny [wykop o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu - przyp. red.] m.in pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk, która zaprojektowała tunel.

Czy tunel pod Martwą Wisłą stanie się atrakcją Gdańska?

Samo drążenie potrwa nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a  wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Co stanie się z wydrążoną spod dna ziemią? - O tym gdzie i jak zostanie ona wykorzystana zdecyduje wykonawca. Będzie mógł użyć jej choćby do formowania nasypów - wyjaśnia Tomasz Kołakowski.

Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Inwestycja pochłonie ok. 600 mln zł. 37 proc. tej kwoty pokryje Unia Europejska.

Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarczę tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • jechałem takim czymś w Cork oraz w Limerick (1)

    w Irlandii.. fajna sprawa, tylko w Cork jest za darmo a w Limerick się za to płaci..

    • 2 3

    • kisiel, ty popłyniesz kajakiem

      • 1 1

  • Gdy

    Gdy zakończą budowę tunelu , może wreszcie zaczną tunel pod Pachołkiem

    • 7 3

  • Dalczego nie napisali, że przepustowść tunelu zostanie wyczerpana w 2020r ??? (1)

    Mogli by to przypomnieć wszystkim, tak przez przyzwoitość ;o)

    • 9 7

    • Przepustowość twojego mózgu już się wyczerpała

      • 1 0

  • chwila... a jak znajdzie się przypadkiem bardzo zabytkowy wrak?

    skrzynie ze złotem? zakopane skarby? maszyna nie ma oczu i wszystko przemieli

    • 2 3

  • ALE BŁĄD (1)

    SUCHARSKIEGO, A NIE SŁOWACKIEGO!

    • 4 9

    • Poczytaj troszkę o gdańskich projektach

      a potem pouczaj innych.

      • 4 0

  • I oby tego nie robiła firma z kaszub

    bo bedzie to tunel samobojcow

    • 9 1

  • Pieszy ... (3)

    Do bani, szkoda, że pieszy nie będzie mógł skorzystać ani pedalista ...

    • 7 3

    • Będzie autobus (2)

      • 1 0

      • W którym możesz przewieźć maksymalnie 1 rower. Super! (1)

        • 1 1

        • no właśnie a dlaczego nie bedzie ścieżki rowerowej?

          a miały być przy ka żdej budowie drogi.

          • 1 1

  • Nie wiem czy dobrze rozumiem? (1)

    Tzn, że te cholerne ciężarówki i inne lawet przestaną rozjeżdżać Gdańsk dopiero za 3 lata?

    • 5 1

    • lepiej panie rezyseze, najpierw musza zaczac budowac..a na razie to jeszcze przetargi trwaja ;)

      • 3 0

  • Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie.

    heheh--i bedzie sie psuła 5-6 razy dziennie,,chory pomysł,,,przez 5 lat tego nie zrobią!

    • 1 8

  • zasiedziali na stolkach urzednicy

    kto placi za takie terminy to skandal

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane