• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

5 Swingów do remontu, 9 tramwajów unieruchomiła ulewa

rb
12 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pesy Swing jeżdżą po Gdańsku od ośmiu-dziewięciu lat. Pięć pojazdów z najdłuższym przebiegiem przejdzie gruntowny remont w przyszłym roku. Pesy Swing jeżdżą po Gdańsku od ośmiu-dziewięciu lat. Pięć pojazdów z najdłuższym przebiegiem przejdzie gruntowny remont w przyszłym roku.

Prawie 2,5 mln zł będzie kosztowała gruntowna modernizacja każdego z pięciu najbardziej wysłużonych gdańskich tramwajów typu Pesa Swing. Przejdą je pojazdy z najdłuższym przebiegiem. Tymczasem ulewa, która przeszła nad Trójmiastem w nocy z poniedziałku na wtorek uszkodziła dziewięć tramwajów, co spowodowało odwołanie w środę ponad 30 kursów.



Jak oceniasz awaryjność taboru tramwajowego?

Gdy 10 lat temu Gdańsk zamawiał 35 nowych tramwajów, cena jednego pojazdu wynosiła ok. 7,1 mln zł. Teraz pięć z nich, z najdłuższym przebiegiem, zostało skierowanych do remontu.

Koszt naprawy wyniesie 12,294 mln zł, czyli 2,46 mln zł za sztukę. Taką bowiem, jedyną ofertę, złożyła firma Saatz z Warszawy, która specjalizuje się w naprawach taboru szynowego.

Co ciekawe, Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeznaczyły na ten cel 12,3 mln zł, więc można powiedzieć, że wykonawca idealnie wstrzelił się ze swoją propozycją.

Zakres robót obejmie m.in.:
  • naprawę mechanizmów drzwiowych wraz z płatami drzwi oraz platformy dla osób niepełnosprawnych na wózkach,
  • modernizację kabiny motorniczego,
  • przegląd i naprawę przejść międzyczłonowych (przegubów),
  • naprawę elementów zasilania tramwaju oraz układu napędowego,
  • przegląd i konserwację powłoki antykorozyjnej,
  • wymianę wszystkich źródeł światła na nowe,
  • wymianę nagrzewnic podsiedzeniowych i kurtyn drzwiowych.

Pierwotnie wykonawca miał mieć czas do końca roku na uporanie się z tym zadaniem. Jednak zapisy w przetargu zostały zmienione. Jak sugerował jeden z potencjalnych wykonawców, przeszkodą do przeprowadzenia remontu jeszcze w tym roku może być czas oczekiwania na części potrzebne naprawy głównej. GAiT zdecydował się wydłużyć termin aż o rok.

- Pierwszy Swing zostanie przekazany wykonawcy w ciągu 30 tygodni [ok. 7 miesięcy - red.] od daty podpisania umowy, kolejne będą wysyłane sukcesywnie, po naprawie i odbiorze poprzedniego. Wszystkie remonty zakończą się do 31 grudnia 2020 roku - informuje Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
W przyszłym roku rozpisany zostanie przetarg na remont kolejnych Pes.

W kolejce do gruntownej modernizacji czekają tramwaje z jeszcze dłuższym stażem. Chodzi o trzy Bombardiery kupione przez Gdańsk w 2007 roku do obsługi nowej linii tramwajowej na Chełm, otwartej w grudniu tego samego roku.

Trójmiasto po poniedziałkowej ulewie


Tramwaje ucierpiały w ulewie


Podczas poniedziałkowej burzy w dziewięciu tramwajach, w tym sześciu Pesach Swing, jednej Pesie Jazz Duo oraz dwóch N8C zostały zalane urządzenia znajdujące się na dachach (falowniki, przetwornice) i to właśnie te elementy uległy uszkodzeniu. Obecnie GAiT szacuje straty i  sprawdza, które tramwaje wymagają jakich napraw. Do tego czasu nie będą one mogły wyjechać na trasy.

Ulewa zatrzymała Pesę pod Galerią Bałtycką


Z tego powodu w środę nie odbyło się ponad 30 kursów:
linia 7

  • kursy z przystanku Nowy Port Oliwska z godz.: 7:24
  • kursy z pętli Łostowice Świętokrzyska z godz.: 8:19

linia 11

  • kursy z pętli Łostowice Świętokrzyska z godz.: 6:56, 7:36, 8:38, 9:18, 10:38, 11:18, 12:18, 12:58, 13:56, 15:36, 17:16
  • kursy z pętli Strzyża PKM z godz.: 6:09, 6:49, 7:49, 8:30, 9:50, 10:30, 11:30, 12:10, 13:10, 14:50, 16:29

linia 12

  • kursy z pętli Oliwa z godz.: 7:16, 9:37, 11:37, 13:47, 15:56, 18:11,
  • kursy z przystanku Migowo z godz.: 8:28, 10:38, 12:38, 14:51, 17:01, 19:19
rb

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • Co ciekawe....

    "Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeznaczyły na ten cel 12,3 mln zł, więc można powiedzieć, że wykonawca idealnie wstrzelił się ze swoją propozycją." No proszę jaki zbieg okoliczności :))))

    • 9 0

  • Szajs (2)

    Moja babcia mówiła g*wno kupisz g*wno masz te psy to niewypał nie lepiej było kupić w jakiejś pożadnej firmie polskiej

    • 8 2

    • Pesa to niestety polski producent. Aktualnie jedyny. Mówię niestety, gdyż jego wyroby oraz podejście do klienta to jeden wielki żałosny żart. Co do innych producentów, Newag ma na koncie jedno Nevelo, które od lat jest tylko na testach. Tramwajowy oddział solarisa należy do stadlera.

      • 1 1

    • Ja celowałbym albo w nówki Bombardiery bardzo dobre tramwaje albo z firm: Skoda, Siemens

      • 1 1

  • parenaście minut deszczu i miasto pod wodą

    czy ktoś rozliczy UM. za te POwodzie ?
    Rozumiem ,że jeden juz się wymknął sprawiedliwości, ale dlatego trzeba resztę szybko do pierdla

    • 11 2

  • Gdañszczanin

    Tramwaj to nie amfibia. Woda nie z kranu a z nieba to zywiol. Tramwaje nie jezdza w warunkach laboratorynyc h sa maksymalnie eksploatowane.

    • 2 0

  • Gdańskie władze nie mają serca do komunikacji miejskiej

    Owszem, w naszym mieście chętnie kupuje się nowe pojazdy, ale odbywa się to na zasadzie wydania unijnej kasy. Dla polityków jest to okazja by strzelić sobie fotkę i ogłosić sukces. Tymczasem wiek taboru to tylko jeden z aspektów skutecznego systemu komunikacji i powiedziałbym, że nie najważniejszy. Dużo ważniejsza jest jakość utrzymania taboru, w wielu miastach na Zachodzie jeżdżą starsze tramwaje niż u nas, ale są dobrze utrzymane i niezawodne.

    Mam wrażenie, że prezydent Dulkiewicz nie interesuje się takimi sprawami jak rozkłady jazdy, niezawodność taboru czy dostępność komunikacji miejskiej dla mieszkańców. Szkoda, że wielka polityka przesłoniła miejskim władzom codzienność, z jaką zmagają się mieszkańcy

    • 10 1

  • Dlaczego nie ma artykułu o Pucku? (1)

    • 1 3

    • o czym ?

      • 0 0

  • Co jakiś czas trzeba zrobić gruntowny remont. Norma. Trolle napiszcie coś jeszcze koniecznie o betonie i Dulkiewicz zdecydowanie za mało betonu w komentarzach.

    • 1 2

  • oferta = 12294,- mln

    kosztorys = 12300,- mln. cud

    • 4 0

  • wymiana szefostwa w GAIT

    Od kiedy Adamowicz z Lisickim wzięli się za naprawę komunikacji miejskiej jest coraz gorzej ! Złom z niemiec i nisko podwoziowe tramwaje to wielka porażka ,zwalnianie konserwatorów branie firm zewnętrznych do napraw ,dla mieszkańców = horror komunikacyjny ! Jak były gryzipiórek może być prezesem transportu miejskiego ?Uciąć układ !

    • 8 2

  • "wykonawca idealnie wstrzelił się ze swoją propozycją"

    Nie ma przypadków, są tylko znaki... :D

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane