• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza

Szymon Zięba
16 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Po zmianie organizacji ruchu na ul. Piramowicza w godzinach szczytu powstają ogromne korki.

Odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka nie poprawiło bezpieczeństwa w okolicy, a zmiana utrudniła życie kierowcom. Takiego zdania jest 80 proc. naszych czytelników, którzy oddali głos w ankiecie przy okazji publikacji dotyczącej pomiaru ruchu w okolicy ul. Piramowicza i al. Hallera. Problemem są także olbrzymie korki, które - wraz z początkiem września - jeszcze mocniej dają się we znaki uczestnikom ruchu. Kierowcy oczekują, że miasto wycofa się z budzącej kontrowersje decyzji.



Jakie działania powinni podjąć urzędnicy ws. ulicy Piramowicza?

Przypomnijmy: od 31 lipca na ul. Piramowicza we Wrzeszczu obowiązuje nowa organizacja ruchu. Samochody poruszają się od al. ZwycięstwaMapka w kierunku al. HalleraMapka. Do tej pory było odwrotnie.

Miejscy urzędnicy wprowadzając zmiany, uzasadniali je względami bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Tymczasem zdaniem większości naszych czytelników reorganizacja ruchu, zamiast pomóc - zaszkodziła.

Już po niespełna miesiącu funkcjonowania nowych zasad na krzyżówce Piramowicza i Zwycięstwa aż 80 proc. głosujących w naszej ankiecie uznało, że w okolicy nie tylko nie jest bezpieczniej, ale na dodatek sama zmiana utrudniła życie kierowcom.

O skali zainteresowania tematem świadczy m.in. fakt, że we wspomnianej sondzie udział wzięło prawie 3 tys. osób, a pod publikacją pojawiło się ponad 750 komentarzy, w przytłaczającej większości krytykujących pomysł odwrócenia ruchu przy ul. Piramowicza.

Kierowcy: rozwiązanie jest nielogiczne



Do naszej redakcji regularnie wpływają także sygnały od niezadowolonych mieszkańców, których czas dojazdu do pracy znacznie się wydłużył i którzy zarzucają rozwiązaniom brak logiki.

Większość naszych czytelników negatywnie oceniła reorganizację ruchu przy ul. Piramowicza. Większość naszych czytelników negatywnie oceniła reorganizację ruchu przy ul. Piramowicza.
- Obecna organizacja ruchu jest praktycznie bezużyteczna. Kierowca skręcający z al. Zwycięstwa w Piramowicza ma bowiem dwie opcje, a każda z nich jest pozbawiona sensu: może on zjechać do końca Piramowicza i wyjechać przy wiadukcie na Hallera, gdzie niełatwo jest się włączyć do ruchu w godzinach szczytu. Poza tym i tak kierowca wraca do punktu wyjścia, czyli na al. Zwycięstwa. Absurdem jest zakładanie, że ktokolwiek będzie wybierał tę trasę, aby udać się w kierunku Brzeźna czy przez węzeł Kliniczna do Nowego Portu - zauważa pan Emil.

Powrót do szkół i większe korki



Wspomniany problem stał się jeszcze bardziej palący wraz z 1 września i początkiem roku szkolnego, czyli w czasie kiedy w całym Trójmieście rośnie ruch samochodowy.

Na al. Hallera powstają obecnie olbrzymie korki, nawet do skrzyżowania z ul. Mickiewicza.

Swoboda przejazdu samochodów mniejszym priorytetem



Co na to miejscy urzędnicy? Tomasz Wawrzonek, dyrektor ds. zarządzania w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, przyznaje, że jeżeli pojawi się rozwiązanie, które zapewni bezpieczeństwo na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza, przywrócenie "starej" organizacji ruchu może zostać wzięte pod uwagę. Na razie jednak ponowne "odwrócenie" kierunku jazdy samochodów nie wchodzi w grę - i to mimo olbrzymich korków w godzinach szczytu.

- Dla nas kluczową sprawą jest bezpieczeństwo. Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza było ostatecznością. Przypominam, że wcześniej podjęliśmy szereg działań, by ustabilizować sytuację na skrzyżowaniu przy ul. Piramowicza: powstał m.in. wyniesiony przejazd rowerowy, zbudowana została także wysepka oraz podjęto działania zmierzające do ograniczenia prędkości rowerzystów, poruszających się drogą rowerową - wylicza Tomasz Wawrzonek.
Urzędnik podkreśla, że podjęte działania nie wpłynęły na mniejszą liczbę wypadków, należało więc "zważyć" priorytety: swobodę przejazdu samochodów i bezpieczeństwo rowerzystów.

- W tej chwili odwrócenie ruchu ponownie przywróci sytuację zagrożenia bezpieczeństwa na przejeździe rowerowym wzdłuż al. Zwycięstwa - podkreśla Tomasz Wawrzonek.

Bez zdarzeń z udziałem pieszych, dwie kolizje rowerzystów



Czy faktycznie jednak na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza - przed odwróceniem kierunku ruchu - dochodziło do wielu groźnych wypadków? O statystyki poprosiliśmy gdańskich policjantów.

Jak poinformowała nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, od stycznia do sierpnia tego roku w tej okolicy nie doszło do żadnej kolizji czy wypadku z udziałem pieszych. Faktycznie, odnotowano dwie kolizje (w styczniu i czerwcu), przy których kierowca samochodu nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście.

W tym samym czasie w Gdańsku odnotowano w sumie 253 wypadków (285 osób rannych i 7 zabitych) oraz 4341 kolizji. Wśród najniebezpieczniejszych tras znalazły się m.in.:

  • al. Grunwaldzka - 16 wypadków, 19 osób rannych, 360 kolizji,
  • ul. Kartuska - 16 wypadków drogowych, 17 osób rannych, 158 kolizji.


Niewielkie pole manewru urzędników. Czas, by się wycofać?



Tymczasem pracownicy GZDiZ - by nieco rozładować korki w okolicy Hallera i Zwycięstwa - kalibrują sygnalizację świetlną na krzyżówce tych dwóch ulic. Chodzi o kilkusekundowe dłuższe zielone światło dla aut wyjeżdżających z al. Hallera

Manipulacja przy czasie wyświetlania świateł jest jednak delikatną sprawą: przedłużające się zielone światło może bowiem zakorkować al. Zwycięstwa.

Innych działań w okolicy kierowcy spodziewać się jednak nie powinni. Urzędnicy bowiem przyznają, że na razie nie mają większego pola manewru.

W obliczu tego otwarte pozostaje pytanie, czy negatywne aspekty dla płynności ruchu w jednym z najbardziej newralgicznych punktów Gdańska nie stanowią na tyle dużego utrudnienia, by osoby odpowiedzialne za organizację ruchu w mieście wysłuchały głosu większości mieszkańców i wycofały się z budzącej kontrowersje decyzji odwrócenia ruchu na ul. Piramowicza.

Opinie (874) ponad 50 zablokowanych

  • Jeśli "Tomasz Wawrzonek, dyrektor ds. zarządzania w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni" twierdzi że gdy pojawi się inne rozwiązanie to zostanie przywrócony poprzednia organizacja ruchu.
    Już mam nowe rozwiązanie, pan dyrektor do zwolnienia na etat sprzątacza a nowy dyrektor pochwali się się przywróceniem poprzedniej organizacji ruchu czym zaskarbi sobie zadowolenie swoich pracodawców czyt. mieszkańców miasta Gdańska.Pan Wawrzonek chyba zapomniał o tym że on pracuje dla nas a nie my dla niego.

    • 25 7

  • Urzędnicy chyba sa specjalnie zakorkować miasto (3)

    Chyba ze są tacy głupi.

    • 18 5

    • Tak. Bo tak jest bezpieczniej. (2)

      Nie ma innej metody na zdyscyplinowanie patologi na 4kołach jak korki.
      Jest korek to grzecznie jeździcie zgodnie z ograniczeniami prędkości.
      O to właśnie chodzi.

      • 1 3

      • Patologia to jeździ w ciasnych koszulkach i kaskach na głowie, które uciskają mózg

        • 2 2

      • Niestety możesz mieć rację.

        A to wszystko dlatego, ze 100 lat temu kobiety dostały prawo głosu. Od tego czasu powstał tzw. socjalizm - zbiór poglądów, u którego podstawy leży strach przed życiem i wszystkimi jego przejawami. Póki rządzili mężczyźni (odważni i waleczni) a nie bojaźliwe kobiety, świat dobrze funkcjonował - teraz w imię strachu/bezpieczeństwa ogranicza się wszystko co potencjalnie jest niebezpieczne, co stwarza ryzyko, co jest niezależne, co wymaga odwagi...

        • 2 2

  • A nie moga na Piramowicza polozyc progi spowalniajace aby bylo i praktycznie i bezpiecznie? (2)

    • 7 10

    • Już są i nie działają (1)

      Tu nie chodzi o to żeby jechali wolniej, tylko żeby ustępowali rowerzystom a nie wjeżdżali w nich

      • 4 1

      • Tunel dla rowerzystow pod Piramowicza by zalatwil sprawe.

        • 0 2

  • (2)

    Redaktor Zięba nieźle popłynął. Jaka większość mieszkańców? W sensie kierowcy czy oddający głos w zabawowej ankiecie? Bo ani w jednym przypadku, ani w drugim nie jest to większość. Natomiast pojawia się pytanie skąd taka zaciekłość redaktora w uderzającym w tak dramatyczne tony artykule.

    • 13 23

    • (1)

      a ty oczywiście reprezentujesz większość

      • 3 4

      • Ja tylko zwracam uwagę na manipulacje redaktora Zięby.

        • 5 0

  • Przestańcie biadolić...życie jednego pieszego lub rowerzysty jest więcej warte niż te 300 m objazdu...

    • 11 22

  • czy rowerzystów nie obowiązują przepisy ruchu drogowego? (2)

    np. zielone światło dla pieszych- żaden rowerzysta - żaden- nie zatrzymuje się!

    daltoniści?

    • 24 14

    • Żaden?

      I bez światła się zatrzymują. Nie tłumacz swojego chamstwa tym, że pięć lat temu ktoś był chamem

      • 8 3

    • A kiwrowcy? Czerwone plus zielona strzalka i 99% nawet nie zwalnia

      • 2 3

  • Trudno przyznać się do błędu.

    Szkoda że chcą utrzymać swoją decyzję...

    • 16 9

  • ankieta o ankiecie

    ludziska nie chcą zmienić zdania i dalej 80 % , pani prezydent co robić ?

    • 9 5

  • Ideologia zamiast racjonalnych decyzji (1)

    Od pewnego czasu podejmuje się ideologiczne decyzje przeciwko użytkownikom samochodów dla rowerzystów. Ale PL to nie Holandia i rowery nigdy nie będą tutaj najważniejszym środkiem transportu. Nawet jak cała ekipa Dulkiewicz, w co wątpię, przesiądzie się na rowery.

    • 17 11

    • tam też nie są

      Holendrzy używają rowerów na bardzo krótkie odległości , sklep ,szkoła ,sąsiad , reszta to opwieści

      • 3 0

  • Jeśli miasto wycofa się ze zmiany, strzyknę grupę rowerzystów, która skutecznie zablokuje wyjazd... (13)

    z Piramowicza, legalnie jeżdżąc w tę i z powrotem... kierowcy utkną w takich korkach, że poproszą miasto o obecne rozwiązanie...

    • 9 38

    • to postawie ci znak stop (1)

      • 7 3

      • To po zatrzymaniu i tak można wejść na przejście i blokować

        • 2 1

    • Ja bym (1)

      skrzyknęła, a nie strzyknęła... ale cóż wymagać od rowerzysty....

      • 8 2

      • dokładnie

        • 5 1

    • Super pomysł!

      • 2 2

    • (1)

      Czyli podpowiadasz jak mają zrobić kierowcy ok. Proszę właściciela jakiegoś np. Stara w wiadomym stanie, byleby jechał i był sprawny technicznie i niech sobie go postawi na tym twoim przejeździe/przejściu dla pieszych, tak przypadkiem się popsuł, postawi trójkąt ostrzegawczy i niech sobie stoi przez tydzień, i co mu zrobisz zgodnie z prawem?Mandat mu wystawisz? nie da się go przepchnąć i twój tok rozumowania pokazuje że kij ma dwa końce więc nie bądź tak mało inteligentny, postaraj się wymyślić coś innego.

      • 7 2

      • Ale to jest pomysł na blokadę Piramowicza aby było bezpieczniej czy na co?

        • 1 2

    • (1)

      Do szkoły nauczyć się pisać najpierw! a nie żółć wylewasz.

      • 6 0

      • Jak widać nie rozumiesz treści czyjejś opinii co dowodzi potrzeby twojej edukacji szkolnej.

        • 1 1

    • A co sobie wstrzykniecie z ta grupa?

      Jak marichunanem w strzykawkach to my zadzwonimy po ijo ijo...aby was zabrali ...

      • 5 0

    • I to właśnie jest terroryzm

      • 5 0

    • A kolorowe gacie też już masz? ;)

      • 0 0

    • Blokada

      Rozjade cię z uśmiechem na ustach frajerze.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane