- 1 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (30 opinii)
- 2 Mapa pożarów aut w Trójmieście (88 opinii)
- 3 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (32 opinie)
- 4 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (56 opinii)
- 5 Z dworca na Jasień 80 zł (597 opinii)
- 6 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (45 opinii)
90 mln zł na zintegrowany bilet
Projekt zintegrowanego biletu zostanie w znacznym stopniu sfinansowany z unijnych środków. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zatwierdziło przekazanie Obszarowi Metropolitalnemu 90 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Premierę biletu metropolitalnego zaplanowano na połowę przyszłego roku.
W systemie znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów oraz o rozkładach jazdy. System będzie też zawierał aplikację billingową, która pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie, na podstawie możliwości identyfikowania go w różnych środkach komunikacji.
Identyfikacja ta będzie wymagała od podróżującego "odbijania się" w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnym czytniku. Istotnym elementem projektu będzie też aplikacja mobilna, umożliwiająca zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji. Ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
Trzeba się "odbić"
Dofinansowanie projektu, o czym poinformowało właśnie Centrum Unijnych Projektów Transportowych, ma pokryć koszt nie tylko stworzenia systemu, ale także zakup urządzeń zainstalowanych na przystankach kolejowych w województwie pomorskim i na wybranych stacjach sąsiadujących województw, w pojazdach komunikacji lokalnej aglomeracji trójmiejskiej, jak również w Lęborku, Malborku, Słupsku, Tczewie i Wejherowie. Pieniądze umożliwią też wydanie 300 tys. kart (nośników identyfikacji NFC), zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.
Podstawowe założenia są następujące: system ma umożliwić pasażerowi dokonanie płatności za przejazdy bez konieczności znajomości cen biletów (taryf) obowiązujących na danych trasach i w określonych miastach.
Oznacza to, że wsiadając do pojazdu i wysiadając z niego, podróżujący będzie musiał "odbić kartę" na specjalnym walidatorze (kasowniku). Elektroniczne narzędzie ustali, jaki to pojazd, do którego przewoźnika należy, jak długo trwała podróż i jaką opłatę trzeba naliczyć.
Nadrzędnymi cechami funkcjonalnymi systemu mają być: łatwość obsługi, intuicyjność, niezawodność i precyzja rozliczeń.
Za realizację projektu odpowiada spółka InnoBaltica, będąca podmiotem należącym do Województwa Pomorskiego, Gdańska i Gdyni, a także do trzech uczelni: Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Gdańskiej i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Aplikacja, karta lub bilet z kodem
Podstawowymi elementami, z jakimi na co dzień będą mieć styczność zarówno pasażerowie, jak i przewoźnicy, będą urządzenia końcowe (m.in. walidatory) oraz nośniki identyfikacji pasażera. Walidatory to nowe elementy, które pojawią się w przestrzeni publicznej. Będą urządzeniami zamontowanymi w pojazdach (autobusach, tramwajach i trolejbusach) oraz na przystankach kolejowych na terenie całego województwa pomorskiego.
Pasażer do odbijania będzie używał jednego z czterech nośników identyfikacji. Do wyboru będzie miał aplikację w smartfonie, specjalną kartę, kartę kredytową oraz bilet z kodem QR.
Choć duża część obsługi systemu płatności zostanie z założenia przeniesiona na elektroniczne systemy, wspomaganiu pasażerów służyć będą punkty obsługi klienta, które rozlokowane zostaną w największych węzłach komunikacyjnych. W punktach tych każdy pasażer będzie mógł zarówno kupić pojedynczy bilet z kodem QR, jak i pozyskać identyfikator wielokrotnego użytku.
Korzyści także dla przewoźników i organizatorów komunikacji
Jedną z podstawowych korzyści dla organizatorów transportu będzie precyzyjne i automatyczne rozliczanie wpływów z biletów. Zakłada się także zautomatyzowanie i uszczelnienie systemu rozliczania dopłat dla operatorów przewozów z tytułu honorowania ulg ustawowych. Ma to służyć podniesieniu rentowności oraz efektywności oferty komunikacyjnej przy jednoczesnym zachowaniu autonomicznych taryf poszczególnych organizatorów.
Informacje przekazywane on-line pozwolą na bieżącą kontrolę pracy taboru, jego zapełnienia, optymalizację organizacji przewozów na postawie analizy danych o faktycznym obciążeniu lokalnych linii komunikacyjnych. Równocześnie system umożliwi organizatorom i operatorom pozyskiwanie szczegółowych danych statystycznych dotyczących przewozów, co z kolei powinno przełożyć się na optymalizację układu tras komunikacyjnych województwa pomorskiego.
Dzięki zintegrowaniu danych możliwe będzie zsynchronizowanie rozkładów jazdy na najważniejszych węzłach komunikacyjnych. Dane pozyskiwane przez system będą też wykorzystywane do wprowadzania rozwiązań taryfowych, służących zmniejszeniu zatłoczenia na drogach w niektórych obszarach województwa pomorskiego, a także do strategicznego planowania transportu.
Nazwę wybrali mieszkańcy
Nowy system płacenia za bilety będzie nosił nazwę FALA. Taką decyzję podjęli mieszkańcy Pomorza, bowiem nazwa ta została wyłoniona w drodze konkursu spośród ponad trzech tysięcy nadesłanych propozycji.
Rady największych miast województwa pomorskiego podjęły już uchwały deklarujące przystąpienie do wspólnego systemu poboru opłat, a także uchwały rezerwujące środki finansowe (w ramach wieloletnich prognoz finansowych) na utrzymanie systemu.
Opinie (350) 8 zablokowanych
-
2019-08-06 08:41
To nie jest bilet
To jest jeszcze jeden system platnosci, w ktorym trzeba bedzie mrozic pieniadze. Bez wiedzy i kontroli ile faktycznie kosztuje przejazd.
Plac a potem zaskarz.
Zdejmuje tez z administracja uciazliwosc ustalania taryf oraz wzajemnych rozliczen przewoznikow ale zostwia jej decyzyjnosc dopuszczenia "do stolu". Po prostu, jeszcze jedna reka na drodze pieniadza, ktorej trzeba sie oplacic.
Potem zdziwieni, ze koszty rosna.- 21 2
-
2019-08-06 08:44
Już Wojtek z Jackiem
Nauczyli Olę jak doić
- 15 1
-
2019-08-06 08:49
Forsowanie takich pomyslow pokazuje
Ile jest warta "opinia publiczna" i gdzie ja maja wybrani przedstawiciele.
Wybrani ale bez nadzoru I odpowiedzialnosci.- 24 1
-
2019-08-06 08:56
100 mln? (1)
ciekawe, czy nie taniej byłoby ubić ten pomysł zanim okaże się że kosztuje 4xwięcej i jest wdrożony 3xpóźniej, i wprowadzić bezpłatną komunikację
- 24 1
-
2019-08-06 19:50
Zlikwidować bilety, kasowniki, kontrolerów, biletomaty, myślicieli tworzących taryfy, księgowych rozliczających te grosiki i jeszcze zaoszczędzić 100 mln na niepotrzebny pasażerom system. Komunikacja miejska bezpłatna dla pasażerów.
Do tego wprowadzić naprawdę drogie parkowanie w centrach miast lub nawet płatny wjazd (jak w Londynie).
Tak się walczy z korkami i zanieczyszczeniem (spalinami i hałasem).
Tak się odzyskuje miasto dla ludzi.
Ale do tego trzeba ludzi z jajami, a nie gumek od kalesonów.- 2 0
-
2019-08-06 09:00
Swilski coraz bardziej zapracowuje na swoja ksywe.
Smorzadniacki celebryta.
"nazwe wybrali mieszkancy" - po to sa pozyteczni idioci, co sie jaraja takim podpuchami.- 10 2
-
2019-08-06 09:02
duże pieniadze
Przewalają kasę. Od razu do kontroli .
- 12 1
-
2019-08-06 09:15
To jest tak beznadziejnie głupie że aż żal de ściska kilku profesorkow kolejna spoleczka stoleczki dla ludzi maksymalnie utrudniony dostęp do komunikacji jakieś odbijania tylko po to by paru glupkow zarobiło
- 20 2
-
2019-08-06 09:23
Poczekamy 20 lat i i tak bedzie jak z Mevo czyli nic nie bedzie dzialalo
- 6 2
-
2019-08-06 09:28
Ciekawe jak będą ulgi naliczany
Czy w ogóle będą.
- 8 2
-
2019-08-06 09:30
"zintegrowany"? Bez jaj... chyba, że chodzi o ułatwienia rozliczeń między przewoźnikami.
Dalej wiele taryf, operatorów i ogólny bałagan. Wydanie 100mln na to "coś", pokazuje jaki w UE panuje bałagan i jak d**ilne projekty są zatwierdzane. Kasa zniknie, a ułatwienia będą znikome.
- 20 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.