• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

90 mln zł na zintegrowany bilet

MKo
6 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wsiadając do pojazdu i wysiadając z niego, podróżujący będzie musiał "odbić się" na specjalnym walidatorze (kasowniku). Elektroniczne narzędzie ustali, jaki to pojazd, do którego przewoźnika należy, jak długo trwała podróż i jaką opłatę trzeba naliczyć. Wsiadając do pojazdu i wysiadając z niego, podróżujący będzie musiał "odbić się" na specjalnym walidatorze (kasowniku). Elektroniczne narzędzie ustali, jaki to pojazd, do którego przewoźnika należy, jak długo trwała podróż i jaką opłatę trzeba naliczyć.

Projekt zintegrowanego biletu zostanie w znacznym stopniu sfinansowany z unijnych środków. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zatwierdziło przekazanie Obszarowi Metropolitalnemu 90 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Premierę biletu metropolitalnego zaplanowano na połowę przyszłego roku.



W jaki sposób najczęściej płacisz ze jednorazowe bilety?

Kwota przyznanej dotacji to ponad 90 mln zł, a koszt całego przedsięwzięcia - 106,5 mln zł netto. Środki te mają zostać przeznaczone na stworzenie zaawansowanego technologicznie systemu, który umożliwi pasażerom podróż po województwie pomorskim u różnych przewoźników, bez znajomości ich taryf i bez poszukiwania punktów sprzedaży biletów (nie zastąpi istniejących rozwiązań taryfowych w komunikacji).

W systemie znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów oraz o rozkładach jazdy. System będzie też zawierał aplikację billingową, która pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie, na podstawie możliwości identyfikowania go w różnych środkach komunikacji.

Identyfikacja ta będzie wymagała od podróżującego "odbijania się" w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnym czytniku. Istotnym elementem projektu będzie też aplikacja mobilna, umożliwiająca zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji. Ma być gotowa w połowie przyszłego roku.

Trzeba się "odbić"



Dofinansowanie projektu, o czym poinformowało właśnie Centrum Unijnych Projektów Transportowych, ma pokryć koszt nie tylko stworzenia systemu, ale także zakup urządzeń zainstalowanych na przystankach kolejowych w województwie pomorskim i na wybranych stacjach sąsiadujących województw, w pojazdach komunikacji lokalnej aglomeracji trójmiejskiej, jak również w Lęborku, Malborku, Słupsku, Tczewie i Wejherowie. Pieniądze umożliwią też wydanie 300 tys. kart (nośników identyfikacji NFC), zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.

Podstawowe założenia są następujące: system ma umożliwić pasażerowi dokonanie płatności za przejazdy bez konieczności znajomości cen biletów (taryf) obowiązujących na danych trasach i w określonych miastach.

Oznacza to, że wsiadając do pojazdu i wysiadając z niego, podróżujący będzie musiał "odbić kartę" na specjalnym walidatorze (kasowniku). Elektroniczne narzędzie ustali, jaki to pojazd, do którego przewoźnika należy, jak długo trwała podróż i jaką opłatę trzeba naliczyć.

Nadrzędnymi cechami funkcjonalnymi systemu mają być: łatwość obsługi, intuicyjność, niezawodność i precyzja rozliczeń.

Za realizację projektu odpowiada spółka InnoBaltica, będąca podmiotem należącym do Województwa Pomorskiego, Gdańska i Gdyni, a także do trzech uczelni: Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Gdańskiej i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Aplikacja mobilna umożliwiająca zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu ma być gotowa w połowie przyszłego roku. Aplikacja mobilna umożliwiająca zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu ma być gotowa w połowie przyszłego roku.

Aplikacja, karta lub bilet z kodem



Podstawowymi elementami, z jakimi na co dzień będą mieć styczność zarówno pasażerowie, jak i przewoźnicy, będą urządzenia końcowe (m.in. walidatory) oraz nośniki identyfikacji pasażera. Walidatory to nowe elementy, które pojawią się w przestrzeni publicznej. Będą urządzeniami zamontowanymi w pojazdach (autobusach, tramwajach i trolejbusach) oraz na przystankach kolejowych na terenie całego województwa pomorskiego.

Pasażer do odbijania będzie używał jednego z czterech nośników identyfikacji. Do wyboru będzie miał aplikację w smartfonie, specjalną kartę, kartę kredytową oraz bilet z kodem QR.

Choć duża część obsługi systemu płatności zostanie z założenia przeniesiona na elektroniczne systemy, wspomaganiu pasażerów służyć będą punkty obsługi klienta, które rozlokowane zostaną w największych węzłach komunikacyjnych. W punktach tych każdy pasażer będzie mógł zarówno kupić pojedynczy bilet z kodem QR, jak i pozyskać identyfikator wielokrotnego użytku.

Korzyści także dla przewoźników i organizatorów komunikacji



Jedną z podstawowych korzyści dla organizatorów transportu będzie precyzyjne i automatyczne rozliczanie wpływów z biletów. Zakłada się także zautomatyzowanie i uszczelnienie systemu rozliczania dopłat dla operatorów przewozów z tytułu honorowania ulg ustawowych. Ma to służyć podniesieniu rentowności oraz efektywności oferty komunikacyjnej przy jednoczesnym zachowaniu autonomicznych taryf poszczególnych organizatorów.

Informacje przekazywane on-line pozwolą na bieżącą kontrolę pracy taboru, jego zapełnienia, optymalizację organizacji przewozów na postawie analizy danych o faktycznym obciążeniu lokalnych linii komunikacyjnych. Równocześnie system umożliwi organizatorom i operatorom pozyskiwanie szczegółowych danych statystycznych dotyczących przewozów, co z kolei powinno przełożyć się na optymalizację układu tras komunikacyjnych województwa pomorskiego.

Dzięki zintegrowaniu danych możliwe będzie zsynchronizowanie rozkładów jazdy na najważniejszych węzłach komunikacyjnych. Dane pozyskiwane przez system będą też wykorzystywane do wprowadzania rozwiązań taryfowych, służących zmniejszeniu zatłoczenia na drogach w niektórych obszarach województwa pomorskiego, a także do strategicznego planowania transportu.

Nazwę wybrali mieszkańcy



Nowy system płacenia za bilety będzie nosił nazwę FALA. Taką decyzję podjęli mieszkańcy Pomorza, bowiem nazwa ta została wyłoniona w drodze konkursu spośród ponad trzech tysięcy nadesłanych propozycji.

Rady największych miast województwa pomorskiego podjęły już uchwały deklarujące przystąpienie do wspólnego systemu poboru opłat, a także uchwały rezerwujące środki finansowe (w ramach wieloletnich prognoz finansowych) na utrzymanie systemu.
MKo

Opinie (350) 8 zablokowanych

  • Po co ponad 100 milionów na system (29)

    Skoro można po prostu wydać jeden wspólny bilet, honorowany we wszystkich środkach komunikacji?

    • 225 6

    • 100 milionów to nie jest wcale dużo. Sam Gdańsk do komunikacji publicznej dopłaca 400mln rocznie (1)

      • 4 3

      • ale

        oni za te 100 mln nic nie robią:) a mają tylko przymusić wszystkie samorządy do wprowadzenia wspólnej taryfy- co ewidentnie sie nie udało i wprwadzaja system, który nic nie zmieni, ale będzie duzo kosztował.

        • 3 0

    • a jak rozdzielisz wpływy z biletu na poszczególnych przewoźników? kto ten bilet miałby sprzedawać? (12)

      • 5 13

      • Jedz do Warszawy (5)

        I sie naucz.
        Po to jestes zatrudniony w UM aby tak proste zdania rozwiazywac.

        • 22 3

        • Ile samorządów musiało się dogadać w Warszawie? (2)

          Jeden sam ze sobą?

          • 6 3

          • dużo

            każda dzielnica+ miasta w 2 strefie (wbrew pozorom każde większe od sopotu)
            do tego różni przewoźnicy (np. kilka firm obsługujących tramwaje).
            narzekanie naszych przewoźników to taki miks prl-u i zdobytego monopolu, do tego zapomnieli, że i tak w połowie są opłacani przez budżet samorządu i udają, że 'muszą zarobić'...

            • 7 0

          • dzielnice w Wawie zą na prawach gmin

            maja swoje samorządy.
            Więc sporo.

            • 6 0

        • Nie porównuj Warszawy bo to jedno miasto i nie musi się z nikim dzielić wpływami. (1)

          • 2 12

          • tan każda dzielnica ma swój

            magistrat.
            Więc sam odpowiedziałeś, gdzie faktycznie pies jest pogrzebany.
            Za transport zbiorowy w regionie odpowiada urząd marszałkowski, w miastach - władze miasta. Nie mozna się dogadać?
            To znaczy, że samorząd nie funkcjonuje.

            • 7 1

      • Ja rozumiem to tak, że każdy organizator drukuje własne bilety, które są wzajemnie honorowane (4)

        Wiec wpływy z biletów byłyby dość... losowe.

        • 0 4

        • (3)

          Mieszkaniec Gdyni wiekszosc przejazdow wykonuje w Gdyni I bilety tez tam kupuje, ten z Gdanska najwiecej jezdzi w Gdansku. Nie ma duzego rozstrzalu.

          • 1 1

          • Pól Gdyni pracuje w Gdańsku, wiekszosc gdańszczan do Gdyni (1)

            jeździ max kilka razy w roku albo wcale

            • 5 0

            • Bez przesady

              wystarczy spojrzeć na korki na drogach i tłok w SKMkach
              Ludzie jeżdżą rano w obu kierunkach

              Stanowimy jeden organizm i tyle. Podziały są sztuczne.

              • 4 0

          • wręcz przeciwnie

            Standaardem w 3mieście jest to, że mieszkasz w A, pracujesz w B, a imprezujesz w C. Rozdzielna komunikacja między Gdynią, Gdańskiem a Sopotem ma tyle samo sensu, co między Oliwą, Wrzeszczem i Pieckami...

            • 7 0

      • Malo mnie obchodzi jak rozdziela wplywy i czy male miasteczka sie zgodza itp. Jesli nie potrafia sie dogadac przez kilkadziesiat lat to powinno to zostac wprowadzone odgornie a firmy, ktorym sie to nie podoba niech sobie radza same.

        • 11 1

    • A jak narzucisz poszczególnym samorządom (8)

      Żeby jedną taryfę wprowadzili?

      Dla mieszkańców małych miasteczek oznaczałoby to sporą podwyżkę.

      • 5 19

      • no ale po co miasteczka w to wciągać? (6)

        Wspólny bilet na skm, pkm, zkm i ztm w granicach 3miasta. Tyle. Szemud czy inne Przejazdowo zobaczy, że to wygodne to sam będzie chciał taki bilet wprowadzić. Mowa jest o tym od autentycznie kilkunastu lat!!!

        • 31 0

        • Ale organizatorzy przewozów nie chcą wzajemnego honorowania biletów (1)

          • 5 3

          • to prawda

            i właśnie dlatego trzeba im to narzucić. zbyt często zapominają, że i tak są dofinansowani z budżetu miasta (naszych podatków) i z założenia nie mają zarabiać, bo i tak nie wyjdą na plus w stosunku do dofinansowania.

            • 7 0

        • SKM nie ma żadnego interesu w tym (1)

          68% udziałów PKP

          • 11 2

          • i to włąśnie skm

            jest najgorszym elementem systemu.

            • 8 1

        • Bo to ma być zintegrowany system dla całego Pomorza (1)

          Patrz dalej niż czubek nosa czasem

          • 4 21

          • Umysłowo niesprawnych patafianow system na cały region zdecydowanie przerasta

            • 5 7

      • Sila narzuce, np jak nie przystapia, to je spale.

        • 0 0

    • Bo kilka(nascie) % od 100mln dla krewnych i znajomych krolika to wiecej niz od 20tys, czyli tyle ile to powinno kosztowac.

      • 3 0

    • Wiadomo po co

      Bo można jakiś % wsadzić do własnej kieszeni

      • 12 2

    • bo te 100 milionów to zainkasują "konsktruktorzy: tego biletu

      Wydaje się nie swoje tylko publiczne to musi być drogo i z rozmachem. Nie od dzis wiadomo, że im miś jest droższy tym lepiej.

      • 17 1

    • jedno drugiego nie wyklucza (1)

      • 5 5

      • ale i jedno drugiemu nie pomaga

        • 17 4

  • Co z typowym miesięcznym?

    Czy nadal będzie można kupić jeden bilet na wszystko i nie musiec nic nigdzie odbijać?

    • 8 0

  • Marta

    Z takim super system aż strach do tramwaju wsiąść, chyba taniej będzie jechać taryfą

    • 10 0

  • Nadrzędnymi cechami systemu powinny być:

    Ułożenie najszybszej i najtańszej trasy uwzględniające preferencje podróżnego z widocznym kosztem na początku!!! Takie połączenie skajkesz z jakdojadę.

    Ten projekt służy tylko przewoźnikom (więc sami powinni to sfinansować)

    • 9 0

  • Z tego wynika, że zintegrowany

    będzie tylko system.
    A biletów nadal będzie kilka.
    A powinno być odwrotnie.

    • 11 0

  • Ferdek

    Jakby kosztowało 100 mld też bym się nie ździwił, to wszysto kryje się pod pojęciem "zaawansowany technologicznie zintegrowany system" czyli niewiadomo o co chodzi. Takich gotowych systemów (hardware software) są setki albo i tysiące na świecie, i firm które takie systemy wyrażają i serwisują. Od małych lokalnych zakładów, przez korporacje kończąc na dużych metropoliach. Z ludzi cały czas się robi i**otów zasłaniają się pojęciem komputeryzacji i tajemniczych ciemnych skrzynek

    • 10 0

  • Już jest Skycash (4)

    • 124 16

    • Co ty porownujesz (3)

      w skycash trzeba wybierac wszystko recznie.

      • 17 5

      • (2)

        Przynajmniej wiesz za co płacisz. A tak to system wybierze dla Ciebie "najlepszą" ofertę. Będziesz chciał kupić dobowy, to i tak będzie Cię kasował za każdy przejazd. Już ja znam te ynteligentne systemy.

        • 31 5

        • (1)

          Niekoniecznie. może naliczać tylko do pewnej kwoty.
          Po przekroczeniu wartości dobowego biletu może już nie naliczać danego dnia więcej.
          Proste. Wszystko się da.

          • 8 2

          • Czyli okres rozliczeniowy (moment pobrania pieniędzy) powinien wynosić przynajmniej miesiąc, a maksymalna kwota powinna odpowiadać kwocie za bilet miesięczny. Jeśli ktoś nakupuje tyle jednorazowych biletów, że przekroczyłoby to kwotę biletu miesięcznego, to powinno pobrać tylko za bilet miesięczny.

            Czy tak będzie? Nie wydaje mi się, bo byłoby to korzystne dla mieszkańców, czyli nie w smak władzy.

            • 5 1

  • czy ten mega fajny bilet będzie nabijał najtańsze opcje?

    biletomaty skm nie chcą domyślnie sprzedawać biletów strefowych, chociaż często są tańsze !!!

    • 7 0

  • Drugie Mevo widzę

    Tylko tym razem efektem będzie jedynie felerna apka...

    • 8 0

  • 90 mln zł w błoto (1)

    Ciekawa ta idea płatności - wchodzę do sklepu, wszystkie ceny są niewidoczne. Dowiaduję się o nich po zakupach i płatności.

    Informowanie o wysokości opłat przed rozpoczęciem jazdy to już przeżytek?

    • 13 1

    • A jak sie nie odklikasz, to okaze sie ze kupies wszyskie samochody w salonie porsche

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane