- 1 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (114 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (206 opinii)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (631 opinii)
- 4 35 mln na remont gmachu Straży Granicznej (46 opinii)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (89 opinii)
- 6 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (525 opinii)
90 mln zł na zintegrowany bilet
Projekt zintegrowanego biletu zostanie w znacznym stopniu sfinansowany z unijnych środków. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zatwierdziło przekazanie Obszarowi Metropolitalnemu 90 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Premierę biletu metropolitalnego zaplanowano na połowę przyszłego roku.
W systemie znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów oraz o rozkładach jazdy. System będzie też zawierał aplikację billingową, która pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie, na podstawie możliwości identyfikowania go w różnych środkach komunikacji.
Identyfikacja ta będzie wymagała od podróżującego "odbijania się" w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnym czytniku. Istotnym elementem projektu będzie też aplikacja mobilna, umożliwiająca zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji. Ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
Trzeba się "odbić"
Dofinansowanie projektu, o czym poinformowało właśnie Centrum Unijnych Projektów Transportowych, ma pokryć koszt nie tylko stworzenia systemu, ale także zakup urządzeń zainstalowanych na przystankach kolejowych w województwie pomorskim i na wybranych stacjach sąsiadujących województw, w pojazdach komunikacji lokalnej aglomeracji trójmiejskiej, jak również w Lęborku, Malborku, Słupsku, Tczewie i Wejherowie. Pieniądze umożliwią też wydanie 300 tys. kart (nośników identyfikacji NFC), zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.
Podstawowe założenia są następujące: system ma umożliwić pasażerowi dokonanie płatności za przejazdy bez konieczności znajomości cen biletów (taryf) obowiązujących na danych trasach i w określonych miastach.
Oznacza to, że wsiadając do pojazdu i wysiadając z niego, podróżujący będzie musiał "odbić kartę" na specjalnym walidatorze (kasowniku). Elektroniczne narzędzie ustali, jaki to pojazd, do którego przewoźnika należy, jak długo trwała podróż i jaką opłatę trzeba naliczyć.
Nadrzędnymi cechami funkcjonalnymi systemu mają być: łatwość obsługi, intuicyjność, niezawodność i precyzja rozliczeń.
Za realizację projektu odpowiada spółka InnoBaltica, będąca podmiotem należącym do Województwa Pomorskiego, Gdańska i Gdyni, a także do trzech uczelni: Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Gdańskiej i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Aplikacja, karta lub bilet z kodem
Podstawowymi elementami, z jakimi na co dzień będą mieć styczność zarówno pasażerowie, jak i przewoźnicy, będą urządzenia końcowe (m.in. walidatory) oraz nośniki identyfikacji pasażera. Walidatory to nowe elementy, które pojawią się w przestrzeni publicznej. Będą urządzeniami zamontowanymi w pojazdach (autobusach, tramwajach i trolejbusach) oraz na przystankach kolejowych na terenie całego województwa pomorskiego.
Pasażer do odbijania będzie używał jednego z czterech nośników identyfikacji. Do wyboru będzie miał aplikację w smartfonie, specjalną kartę, kartę kredytową oraz bilet z kodem QR.
Choć duża część obsługi systemu płatności zostanie z założenia przeniesiona na elektroniczne systemy, wspomaganiu pasażerów służyć będą punkty obsługi klienta, które rozlokowane zostaną w największych węzłach komunikacyjnych. W punktach tych każdy pasażer będzie mógł zarówno kupić pojedynczy bilet z kodem QR, jak i pozyskać identyfikator wielokrotnego użytku.
Korzyści także dla przewoźników i organizatorów komunikacji
Jedną z podstawowych korzyści dla organizatorów transportu będzie precyzyjne i automatyczne rozliczanie wpływów z biletów. Zakłada się także zautomatyzowanie i uszczelnienie systemu rozliczania dopłat dla operatorów przewozów z tytułu honorowania ulg ustawowych. Ma to służyć podniesieniu rentowności oraz efektywności oferty komunikacyjnej przy jednoczesnym zachowaniu autonomicznych taryf poszczególnych organizatorów.
Informacje przekazywane on-line pozwolą na bieżącą kontrolę pracy taboru, jego zapełnienia, optymalizację organizacji przewozów na postawie analizy danych o faktycznym obciążeniu lokalnych linii komunikacyjnych. Równocześnie system umożliwi organizatorom i operatorom pozyskiwanie szczegółowych danych statystycznych dotyczących przewozów, co z kolei powinno przełożyć się na optymalizację układu tras komunikacyjnych województwa pomorskiego.
Dzięki zintegrowaniu danych możliwe będzie zsynchronizowanie rozkładów jazdy na najważniejszych węzłach komunikacyjnych. Dane pozyskiwane przez system będą też wykorzystywane do wprowadzania rozwiązań taryfowych, służących zmniejszeniu zatłoczenia na drogach w niektórych obszarach województwa pomorskiego, a także do strategicznego planowania transportu.
Nazwę wybrali mieszkańcy
Nowy system płacenia za bilety będzie nosił nazwę FALA. Taką decyzję podjęli mieszkańcy Pomorza, bowiem nazwa ta została wyłoniona w drodze konkursu spośród ponad trzech tysięcy nadesłanych propozycji.
Rady największych miast województwa pomorskiego podjęły już uchwały deklarujące przystąpienie do wspólnego systemu poboru opłat, a także uchwały rezerwujące środki finansowe (w ramach wieloletnich prognoz finansowych) na utrzymanie systemu.
Opinie (350) 8 zablokowanych
-
2019-08-06 21:54
Brawo w koncu w kierunku Europy
Na zachodzie jest dawno takie rozwiazanie e Holandii OVI Chip Card nie musisz sie martwic o zaden bilety przykladasz i jedziesz pociagiem, metrem, autobusem, tramwajem czy wypozyczasz rower lub skuter. Wszystko na jednej karci lub aplikacjj w telefonie
- 0 7
-
2019-08-06 22:12
w tysiącach miast na świecie działają takie systemy.
nie można kupić gotowego i sprawdzonego? można, tylko nie kosztowałby 90 mln. Trójmiejskie władze to mafia, która powinna siedzieć.
- 7 2
-
2019-08-06 22:24
Odbijnie karty przy wsiadaniu i co gorsza wysiadaniu??? kuriozum (1)
Czy w obecnych czasach i technologi nie mozna oprzec systemu na formie karty z chipem i specjalnych bramek w kazdych drzwiach aby automatycznie odnotowywac wejscie i wyjscie pasazera z pojazdu. Via Toll odczytuje smigajace ciezarowki z odleglosci znacznie wiekszej niz odlegosc pasazer - drzwi pojadu ZKM
Ciekawe jak bedzie wygladac podroz? Przystanek wczesniej ustawi sie nerwowa kolejka chcacych odbic karte przed wyjsciem w tym czasie beda juz odbijac swoje karty ci co wlasnie wsiedli eeeeh no chyba ze czytnikow bedzie z 10 na autobus- 6 0
-
2019-08-06 23:32
Czas kupic auto, ot co.
- 0 0
-
2019-08-07 05:52
Co to kur*a ma być, płace za kartę miejską 90 zł i latam po Gdańsku, Gdyni i Sopocie przez miesiąc wszystkim co mam pod ręką, reszta to napełnienie koryta
- 4 0
-
2019-08-07 06:17
I się zaczyna. Teraz wiadomo będzie kto gdzie o której jechał itp. Łatwo będzie sprawdzić jeżeli ktoś będzie miał coś na sumieniu przez policję.
Bez sensu to.
Jeszcze trochę i w skm też tak będzie albo w sklepach bądź pub-ach.- 3 0
-
2019-08-07 08:01
inne miasta
Kraków, Wrocław, można kupować bilet wewnątrz tramwaju, autobusu. Kiedy ta cywilizacja trafi do Gdańska? Taki zacofany system nikomu nie pomoże. 90 mil w bloto
- 5 0
-
2019-08-07 09:33
A nie można jak oystercard w Londynie?
- 0 0
-
2019-08-07 10:39
to szukanie czytnika przed wysiadka w tlumie!
-taniej by było zrobic cala komounikacje za darmo dla wszystkich
- 4 0
-
2019-08-07 17:29
Typowy zachowanie (1)
Typowy zachowanie spoleczne: noc się nie uda, to nie jest potrzebne, to będzie nie potrzebne, do niczego itd. A po tym jak to powstanie to zdecydowana większość z tych co piszą takie rzeczy będzie z tego z radością korzystała i cieszyła się tym. Sugeruje wam przestać oglądać pseudo programów typu urzekła mnie twoja historia, trudne sprawy itd
- 1 1
-
2019-09-26 15:42
Ta tak jak z mevo dzięki bardzo dalej będę kupował miesięczny na samą pkm SKM i olewal gait wolę alto hulajnoge i własny rower i ubera niż płacić za 2 bilety
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.