• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

91 mln za odcinek kolejowego objazdu na Kaszuby

Michał Brancewicz
11 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Bajpas będzie zaczynał się w tym miejscu. Jego budowa sprawi, że pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą mogły kursować z Gdańska na Kaszuby także podczas elektryfikacji linii PKM i rozbudowy linii 201. Bajpas będzie zaczynał się w tym miejscu. Jego budowa sprawi, że pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą mogły kursować z Gdańska na Kaszuby także podczas elektryfikacji linii PKM i rozbudowy linii 201.

Pięć miesięcy zajęło PKP PLK wyłonienie wykonawcy tzw. bajpasu kartuskiego - czyli kolejowego objazdu na Kaszuby. Modernizacja 16-kilometrowego, jednotorowego odcinka potrwa do listopada 2022 roku i kosztować będzie 91,5 mln zł netto. W tym samym czasie PKM zrealizuje swoją część prac na odcinku o długości ok. 1,5 km.



Budowa bajpasu jest podzielona na dwa zadania:

  1. Modernizację ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK.
  2. odbudowę niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki, za co odpowiada PKM.

Wierzysz, że zapowiadane inwestycje zostaną zrealizowane na czas?

Pod koniec października Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała ofertę firmy Torhamer z Gdyni, która za zaprojektowanie i budowę tego odcinka zainkasuje 43,25 mln zł. Prace potrwają do jesieni 2022 r.

Pięć miesięcy po otwarciu ofert wykonawcę wybrały w końcu Polskie Linie Kolejowe. W lipcu pisaliśmy, że wszystkie propozycje okazały się zbyt drogie, bowiem najniższa opiewała na 137,7 mln zł, a kolejarze zamierzali przeznaczyć na ten cel 123 mln zł (zakres podstawowy bez opcji).

Jednak w przetargu zorganizowana została dodatkowa aukcja. W sierpniu PLK poinformowała, że za najkorzystniejszą uznana została oferta konsorcjum Rajbud i Torhamer, nie podano jednak jej wysokości. Teraz już wiadomo, że obie firmy zaoferowały swoje usługi za kwotę 91,5 mln zł netto.

Poza modernizacją samego torowiska remont przejdą również perony w Gdańsku-Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim. W Starej Pile wbudowane zostaną nowe rozjazdy oraz dodatkowy tor, co umożliwi sprawne mijanie się pociągów na trasie.

- W ramach opcji dla wykonawcy robót przewidziano budowę mijanki także w Gdańsku-Kokoszkach. Umożliwi to utrzymanie dotychczasowej częstotliwości kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz i z powrotem, co 60 minut w obu kierunkach. Czas przejazdu pociągu pozostanie na podobnym poziomie co obecnie - zapowiada Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Na zmodernizowanym odcinku pociągi będą mogły jechać z prędkością do 80 km/h.

Prace projektowe i budowlane potrwają do listopada 2022 r.

Bajpas kartuski musi być gotowy, zanim PLK rozpocznie na dobre modernizację linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia. Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor ma potrwać do 2025 r.

Z kolei PKM zamierza rozpocząć elektryfikację swojej linii równolegle z budową bajpasu. By pociągi elektryczne mogły zacząć kursować między Wrzeszczem i Osową już w 2023 r., kolejarze z Warszawy muszą w pierwszej kolejności zmodernizować odcinek Rębiechowo - Osowa na linii 201.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (94) 5 zablokowanych

  • opinia

    powinna zostac odbudowana linia z pszczołek na skarszewy i koscierzyne za komuny była to linia o znaczeniu strategicznym ale została zniszczona mysle ze przywrocenie lini miało by ogromny wpływ na miasto skarszewy stolice wojewodztwa pomorskiego !1 rzeczpospolitej.powstały by nowe zakłady pracy i nowe osiedla samorzadowcy ze skarszew do roboty linia ma byc odbudowana dziura pod autostrada jest gotowa dworzec w pszczółkach remontuja zapchlony Sobowidz tez by odzył. do roboty.

    • 8 3

  • 16 km za prawie 100mln zł? (8)

    Te ceny to mają z kosmosu.
    Tak samo jak autostrady i stadiony...

    W każdym razie ktoś ładnie zarobi i nie mówię tu o pracownikach firmy.

    Najważniejsze, że w kryzysie kasa się zgadza :).

    • 56 53

    • Ciekawe jak Twoja praca jest wyceniana ? (4)

      Czy wtedy też mówisz że wynagrodzenie z kosmosu ? Może w robocie siedzisz na trojmiasto.pl a dostajesz za to niezłą kaskę ? Punkt widzenia zależy od.....! Kosztuje pewnie tyle ile musi. Dzisiaj zatankujesz Astrę do pełna i wydajesz 230 złotych także zluzuj cugle.

      • 21 9

      • Przeczytaj mój post jeszcze raz (3)

        I daj znać kiedy go zrozumiesz to porozmawiamy na poziomie.
        I nie astrę tylko Hyundai'a i30, ale pewnie nie wiesz co to jest bo zatrzymałeś się na 20letnim oplu w gazie.

        • 4 28

        • Widać nie masz zielonego pojęcia (2)

          o tym jak się przeprowadza przetargi w zamówieniach publicznych. Zapewne chciałbyś wszędzie widzieć że ktoś się nachapie ile można i kaska leci do prywatnej kieszeni. Bo gdybyś miał jakiekolwiek pojęcie, to byś tak nie pisał. W tego typu przetargach, zwłaszcza jak była dodatkowa aukcja, nie ma szansy aby ustawić konkretnego zwycięzcę.

          • 20 7

          • to powiedz mi kolego że jak kolejarze budują za swoje pieniądze to ceny sa o 3 razy nizsze

            popatrz na przetargi gdzie ida pieniądze z uni to ceny sa windowane jak cholera. a podobne inwestycje kture PKP wykonuje z własnych środków bez wsparcia rządu i Uni są 3 razy tańsze...

            • 2 4

          • Naiwny jesteś

            Ale twoja sprawa.

            • 7 22

    • nie za 100 mln a za 91,5 mln. Chciałbym mieć tę różnicę.

      • 16 2

    • Przedstaw mi swoj

      kosztorys na roboty ziemne,nawierzchniowe,sterowania ruchem,enetgetyczne ,odwodnieniowe, obiekty inzynieryjne i jeszcze pare innych d*pereli.Linia kolejowa to nie tylko sxyny i podklady...

      • 31 3

    • za 16 km autostrady trzeba wyłozyc 10x tyle

      • 11 2

  • Kompletnie niepotrzebnie

    Niepotrzebna inwestycja. Co innego jakby to byl element przyszłego metra.
    Tak to pieniądze w błoto.
    Podobnie jak w Gdyni PKM jest bardzo słabo zagospodarowane.
    Tu też mało kto będzie tym jeździć.

    • 1 10

  • Az sie prosi o nowa linie kolejowa lecaca z Gdanska - rowno miedzy Koscierzyne a Tczew. (6)

    Tam mogly by powstac nowe osiedla..ale jak teraz nie zrobia rezerwy terenowej nasi myslacy inaczej to pozniej bedzie juz po ptakach.Jakos za komuny lepiej to wszystko planowali.

    • 67 19

    • 1 trasa z lęborka do tczewa przez kościerzynę

      2 trasa z tczewa do lęborka przez karuzy

      • 4 0

    • jest zabytkowa linia nr 229 z Pruszcza do Kartuz i dalej (1)

      tzw. Kolej Doliny Raduni, bo biegnie wzdłuż Raduni - przez m.in. Juszkowo, Straszyn, Kolbudy, Starą Piłę i Żukowo - aż do Lęborka i Łeby

      • 6 0

      • Od strony Lęborka - do Rozłazina, linia rozkradziona do cna.
        Od Kartuz do Sierakowic, las na torach.

        • 5 0

    • (1)

      Była przez Skarszewy i Pszczółki

      • 28 0

      • Była. Dziś w Skarszewach pod zabytkowym dworcem z 1885 roku nie ma nawet śladu po torowisku.

        • 7 0

    • jo za komuny super planowali

      budowa wysypiska śmieci od strony nawietrznej albo estakada kwiatkowskiego która co roku wymaga remontu, no brawo

      • 10 5

  • Czyli kasa zostanie w rodzinie (1)

    Całość wygrali Chamerscy tatuś - rajbud synek - torhamer

    • 10 3

    • Zadrościsz?

      Mogłeś złożyć lepszą ofertę.

      • 2 0

  • (3)

    Dzieje się i cieszmy się z każdej inwestycji. Pamiętajmy, że wszystko co dobre to szybko się kończy, a w obecnym etapie monopolizacji władzy przez anty europejskich pisiorków (negatywny proces potocznie zwany "orbanizacją" kraju), wróży to na pewno tym, że mniej środków dostaniemy z kasy wspólnotowej, więc i inwestycje napędzane środkami z UE w nastepnych latach będą zwalniać...

    • 47 56

    • kasa z UE nic nie daje (1)

      poza lojalnością plebsu, januszy biznesu, aktywistów, urzędników, polityków i firm konsultingowych, które trzepią ogromną kasę na ogarnianiu całej papierologii - natomiast strat nikt nie widzi, a ta kasa bardzo psuje rynki, zachęca władze do nadmiernego zadłużenia, blokuje obdarowanych różnymi i**otycznymi ograniczeniami, itp. Na przykład nowy budynek ETI nie mógł mieć xero, sklepiku ani nawet automatu z napojami, bo w dotowanym budynku nie można prowadzić żadnej działalności gospodarczej...

      • 7 5

      • To wyprowadz się na Ukrainę, jeśli wolisz kraj wolny od "europejskiego jarzma", hehehe:)Rosja też czeka otworem na drogiego korwiniste Hahaha.

        • 6 4

    • Na razie to mamy największy budżet z UE

      Wywalczony przez "Pisiorków" nie POkręconych

      • 15 12

  • a póżniej ten (5)

    bajpas zostanie? na odcinku gdańsk kiełpinek kokoszki leżno stara piła glińcz? i co z lini ą kolejową nr 229 pruszcz gdański kolbudy stara piła żukowo zachodnie glincz i kartuzy sierakowice łeba

    • 46 3

    • Nie czytałeś tego projektu rewitalizacji 229 na której ruch zawieszono w czerwcu 2000? (1)

      Jaki Lębork, Łeba?

      W planach tylko odcinek Kartuzy - Grzybno - Prokowo - Łapalice - Garcz - Reskowo - Miechucino - Miechucino Szkoła - Sierakowice - Sierakowice Szkoła.

      Do Kamienicy Królewskiej, Niepoczołowic, Linii Zakrzewa, Kętrzyna, Nawcza, Rozłazina i Lęborka nie dojedzie.

      • 10 0

      • odcinek do Leborka

        powinien być połączony ze Skorzewem...
        A górska premia "węgłówki" niech zostanie linia turystyczno - dojazdową...
        Ocalały by hacjendy na torach...

        • 3 0

    • (1)

      Mieszkam w Kokoszkach, przystanek dużo ułatwi w dojeździe. Fajnie by było, jakby bajpas był na stałe.

      • 7 0

      • Karczemki

        Jak budowano PKM nie pomyślano, by zrobić na Karczemkach przystanek, ba nie zrobiono nawet przejścia pod torami... pomyślano za to, by takie przejście zrobić garstce działkowców. Dzięki temu mamy więcej spalin, bo PKM jest spalinowa i zero udogodnień.

        • 6 1

    • Fajnie jakby zostało

      W końcu masa kasy pójdzie na modernizację tej linii, więc miejmy nadzieję, że PKM uruchomi dodatkową linię łączącą Kartuzy z Gdańskiem właśnie tym bajpasem. Przez 2 lata jego działania mieszkający wzdłuż linii zapewne się nie niej przyzwyczają i zaczną korzystać, więc głupotą by było by potem to zlikwidować.

      • 17 0

  • Rozbudowa na Kaszuby to koniec pkm (7)

    Zamiast inwestować w pkm w 3 mieście to rozmywamy kinie na jakąś regionalną. Skończy się to tym że z kolejnej SKM czy namiastki metra zrobi się znowu pociąg dla tanich robotników z Kaszub. Bez sensu. Ludzie w 3niescie przez to nigdy nie przesiada na komunikację miejska

    • 4 15

    • Nie rycz. (3)

      Jak sama nazwa mówi: Pomorska Kolej Metropolitalna.

      To nie jest kolej Trójmiejska!

      • 6 1

      • no właśnie w tym problem (2)

        Nie jest trojmiejska = zrobią się z tego jakieś dziwne przewozy regionalne

        • 0 5

        • (1)

          Od początku było takie założenie

          • 5 1

          • nie zupełnie od początku

            dopiero wtedy, gdy okazało się , ze kasy jest dużo za mało.
            Wtedy z odsieczą przyszedł marszałek...

            • 1 3

    • nie jest nas na to stać

      po prostu. Aby rozwinąć i utrzymać cywilizowany system komunikacji zbiorowej...
      Więc aby zrealizować przedsięwzięcia, wymyślono konwencję komunikacji satelit. I, nieoczekiwanie, wypaliło! A samorząd klęka pod kleską urodzaju, bo ludzie krzyczą więcej! a nie ma z czego tego utrzymać.
      To przedsięwzięcia miało cicho skonać w planowym "wygaszaniu popytu" po przekroczeniu unijnego "okresu trwałości"... I powoli się to dzieje...

      • 0 2

    • (1)

      Namiastka metra? Jedyne metro jest w Warszawie

      • 3 1

      • nie tylko

        Jeszcze z tego co wiem jedno jest w New York ;) A tak na poważnie wiadomo o co chodzi. Wszyscy w 3mieście mówią, że SKM to namiastka metra. PKM miało być drugą nitką - nie jest. tyle w temacie. Można zamknąć oczy i nie wierzyć w fakty ale to ich nie zmieni

        • 1 2

  • (1)

    Kolejną linią wychodzącą z Kartuz miało być połączenie przez Przodkowo i Kielno do Wejherowa, ale realizację tej inwestycji uniemożliwił wybuch I wojny światowej.

    • 10 1

    • w samą porę

      a mikole od 1914 ubolewają

      • 0 1

  • "W ramach opcji dla wykonawcy robót" (2)

    co to znaczy?

    • 5 2

    • (1)

      Tego nikt nie wie :) Tak zapisano w dokumencie na stronie PLK i wszyscy dziennikarze kopiują ten tekst bez próby zastanowienia się nad takimi szczegółami ;)

      • 3 2

      • Wystarczy przeczytać dokumentację przetargową (i ją zrozumieć)

        ale to przerasta możliwości dziennikarzy po prowincjonalnym uniwerku

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane