• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

99 lat temu zaczęto budowę Portu Gdynia

neo
29 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.

29 maja 1921 rozpoczęły się pierwsze prace budowlane w Porcie Gdynia. To były czasy, gdy procedury nie wstrzymywały prac. Budowa wręcz wyprzedziła regulacje prawne, bo Sejm podjął ustawę o budowie portu w Gdyni niemal cztery miesiące później - 23 września 1921 r.



Byłe(a)ś kiedyś w Porcie Gdynia?

W 1920 roku Polska na mocy traktatu wersalskiego otrzymała sto czterdzieści kilometrów wybrzeża. Na całej długości polskiego wybrzeża trudno było znaleźć miejsce, które gwarantowałoby realny - gospodarczo i militarnie - dostęp do morza. Na linii nabrzeża znajdowało się jedynie kilka przystani morskich. Ówczesna blokada polskiego handlu i żeglugi, jaką wprowadziło Wolne Miasto Gdańsk, było jasnym znakiem dla władz naszego kraju, że budowa polskiego, niezależnego portu jest nie tylko potrzebą, ale i koniecznością.

Port Gdynia 16 km od portu Wolnego Miasta Gdańsk



- Polska bez własnego wybrzeża morskiego i bez własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa, ani samodzielna gospodarczo i politycznie, ani szanowana w wielkiej rodzinie państw i narodów, ani zdolna do zabezpieczenia warunków bytu, pracy postępu i dobrobytu swym obywatelom - powiedział Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy portu i miasta Gdyni.
- Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią a Oksywą, położoną w odległości 16 km od Nowego Portu w Gdańsku - pisał w sprawozdaniu inżynier Tadeusz Wenda, który został wydelegowany na Pomorze, by znaleźć najlepsze miejsce na przyszły polski port.
Wenda argumentował swój wybór choćby tym, że Gdynia ma korzystne warunki hydrograficzne, jest osłonięta od wiatrów, a niedaleko znajduje się stacja kolejowa.

Początkowo była to budowa drewnianego pirsu o długości 550 metrów dla Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków. Kierownikiem budowy wstępnej inwestycji portowej został inż. Jan Śmidowicz, kierownik Oddziału Budowlanego Towarzystwa Robót Inżynierskich.

W ciągu kilku lat Port Gdynia został największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty, jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest. Wraz z portem rosła także Gdynia, która z wioski rybackiej zamieszkałej przez niewiele ponad 100 mieszkańców przekształciła się w miasto zamieszkane przez blisko 130 tys. osób w 1939 roku i niemal ćwierć miliona obecnie.

Port Gdynia dziś



  • Tak dziś wygląda Port Gdynia.
Tak powstał Port Gdynia, a na jego bazie nowoczesne miasto portowe Gdynia. Od samego początku port odgrywa istotną rolę w budowaniu teraźniejszości i przyszłości.

Obecnie Port Gdynia to nowoczesny port morski na południowym Bałtyku, nieustannie rozwijający się. Jest uznaną marką wewnątrzeuropejskiego centrum logistycznego. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi. Teraz w planach jest kolejna śmiała wizja: budowa portu zewnętrznego.
neo

Miejsca

Opinie (102) 9 zablokowanych

  • Pięknie (3)

    Gdynia się rozwija, widać to na każdym kroku. Najszybciej z całego 3city!

    • 38 73

    • P

      Z tego co ja widze to stanela ale porownujac do reszty polski jest to bogate miasto
      Gdynia to 2 swiaty orlowo redlowo gdynia glowna to domki wille muzea urzedy I za torami tylko za skm stocznia pojedziesz to juz patologia pijaki bezdomni I z kolei jacys idioci ktorym udalo sie chwilowo dorobic w mercu kabrio z psem yorkiem i nabotoksowana dzi*ka bujaja sie z tuba basowa

      • 4 3

    • było tak za Cegielskiej

      ale potem przyszedł gość z żółtych kamaszach i Gdynia stanęła w miejscu a potem zaczeła się cofać w rozwoju.

      • 15 5

    • Ha ha ha

      • 15 8

  • Ech... dawne czasy, jednak co z portem w Toruniu i w Tczewie? (1)

    Co z portem na Brdzie w Bydgoszczy czy portem na Wiśle w Grudziądzu, portem w Elblągu?
    Fakt to porty rzeczne, jednak nie prawda, że Polska portów nie miała...

    • 8 1

    • susza, panie...

      susza.

      • 5 0

  • A pro niemieckie rządy dalej w Gdańsku (2)

    Dalej o 16 km od pięknej Gdyni.

    • 19 12

    • Ach, każda okazja dobra na żałosne ataki (1)

      pisuarów na ludzi opozycji.

      • 7 2

      • musza jakoś przykrywać złodziejstwo i nieudolność pisu

        • 2 1

  • "Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże.."

    Miasto zbudowane jest na prywatnych gruntach, wykupywanie działek pod inwestycje przez samorządowców jest więc koniecznością. Nie ma innej możliwości, aby wybudować nowe drogi czy skanalizować rozwijającą się dynamicznie zachodnią część miasta, głównie Dąbrowę, Wiczlino i Chwarzno.
    Właściciele wyszukują w berlińskich archiwach(które zostały przejęte w czasie IIWŚ) i chcą sprzedawać swoje nieruchomości, (zwłaszcza, że dzisiaj zyskały na atrakcyjności) czasami nawet aż za bardzo. Np. jak budowano Drogę Różową. Część właścicieli domów przylegających do tej inwestycji miała do gdyńskich włodarzy pretensje, iż ci nie chcą wykupić ich posesji. Dlatego moim zdaniem miasto powinno się zainteresować morzem i tam roztaczać swoje nowe plany.
    PiS obiecał Port Zewnętrzny dlatego zyskał poparcie, ale widać był to tylko PiR, bo nic się nie robi w tym temacie, także w zakresie OPAT i Drogi Czerwonej, a to dla Gdyni pilna konieczność jak również sprawniejszego połączenia z Północnymi dzielnicami. Zagospodarowanie lotniska, choć minister Horała z ramienia rządu nie wsparł Gdynię-Kosakowo w tej trudnej sytuacji.

    • 5 6

  • Ustawa

    Wszystko pięknie, tylko ustawę uchwalono dopiero w 1922 r. a więc półtora roku później...

    • 1 4

  • Wielkim wysiłkiem finansowym i logistycznym 29 maja 1921 rozpoczęto budowę Portu Gdynia. (1)

    A nie lepiej było te środki przeznaczyć na służbę zdrowia?

    • 10 19

    • Albo

      Na ścieżki rowerowe. Ludzie by chociaż ekologicznie żyli. Po drodze szczawiu by sobie zjedli. Szczaw jest bardzo ekologiczny i zdrowy.

      • 8 2

  • (3)

    Najpiekniejsze miasto na swiecie

    • 59 36

    • szczegolnie chylonia

      tamtejsza architektura to mnie urzeka, za kazdym razem jak tamtedy przejezdzam to chce mi sie wymiotowac. Ten piekny brazowy kloc postawiony przed blokiem, to jest architektoniczny dramat dekady.

      • 4 5

    • w całej konstelacji

      • 6 0

    • Oby tylko rzady horaly szybko ustaly i nie zdazyl zniszczyc tego pieknego miasta

      • 12 25

  • Nasz piękna Polska Gdynia

    szkoda że dynamiczny rozwój gdzieś po drodze przystopował, potencjał tego wspaniałego miasta jest o wiele większy, liczę na to że przed Gdynią jeszcze rysuje się świetlana przyszłość, zaś port Gdyni będzie jednym z największych na Bałtyku

    • 10 4

  • to było coś pięknego, z zera zaraz po zaborach. Przy wrogości Niemców potrafiliśmy zbudować wspaniały port pełnomorski w kilka lat. Szacunek dla tamtych ludzi.

    • 33 0

  • Mój tata też pracował przy budowie miasta i portu - dojeżdżał do pracy rowerem około 70 km...

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane