• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

A1. Ruch jak przed pandemią, ale korki krótsze

MKo
15 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
W wakacje z autostrady A1 skorzystało zaledwie 6 proc. mniej kierowców niż przed pandemią. W wakacje z autostrady A1 skorzystało zaledwie 6 proc. mniej kierowców niż przed pandemią.

W lipcu i sierpniu przez bramki autostrady A1 przejechało łącznie 4,3 mln pojazdów, co oznacza spadek o zaledwie 6 proc. wobec ubiegłorocznych wakacji. Znacząco poprawiła się za to przepustowość bramek. Korki skróciły się dzięki samym kierowcom, którzy chętniej korzystają z automatycznego systemu poboru opłat AmberGo. Od początku lipca liczba zarejestrowanych w nim pojazdów wzrosła z 244 tys. do 345 tys.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jadąc na południe kraju, najczęściej korzystasz z:

Wszystko wróciło do normy - tak najkrócej można opisać minione wakacje na autostradzie A1. Dawało się to odczuć zwłaszcza w lipcowe i sierpniowe weekendy, gdy natężenie ruchu w niczym nie różniło się od sytuacji na drogach, jaką pamiętamy sprzed pandemii. W lipcu i sierpniu ruch był bowiem tylko o 6 proc. niższy niż w ubiegłym roku. A pierwsze symptomy tego, że sytuacja wraca do normy były już pod koniec lipca.

- W lipcu z AmberOne Autostrady A1 skorzystało 2 mln 117 tys. pojazdów, z czego najwięcej w sobotę, 25 lipca, kiedy to przez wszystkie bramki przejechało ponad 80 tys. pojazdów. W sierpniu ruch wyniósł 2 mln 252 tys. pojazdów, a największe natężenie przypadło na sobotę, 1 sierpnia, i wyniosło 86 tys. pojazdów - wylicza Anna Kordecka, rzecznik prasowy autostrady A1.

Aplikacja AmberGo coraz popularniejsza



Optymizmem napawa też szybki rozwój automatycznego systemu poboru opłat AmberGo. Na początku wakacji było w nim zarejestrowanych 244 tys. pojazdów, a pod ich koniec już ponad 345 tys.

- W wakacje ok. 18 proc. wszystkich transakcji na AmberOne dokonywanych było z wykorzystaniem systemu AmberGO - dodaje Kordecka.
Dzięki temu znacząco poprawiła się płynność ruchu na bramkach i ich przepustowość. Przełożyło się to na krótsze i mniej uciążliwe korki, co w konsekwencji oznaczało też rzadsze znoszenie opłat za przejazd A1 poprzez otwieranie szlabanów na bramkach zjazdowych w Rusocinie i Nowej Wsi. W wakacje szlabany podnoszono łącznie 39 razy, o 23 mniej niż w roku 2019.

Poprawiła się też przepustowość bramek. W Rusocinie dotychczas obsługiwano maksymalnie 1,7 tys. pojazdów na godzinę, a przy obecnym zainteresowaniu AmberGO liczba aut przejeżdżających przez bramki wzrosła do ponad 2 tys. na godzinę.

- Efektywność systemu AmberGO na obecnym etapie zależy wyłącznie od liczby aktywnych użytkowników systemu. Zależność jest prosta, im więcej użytkowników, tym sprawniejszy ruch na bramkach. Większa liczba aktywnych użytkowników umożliwi nam także stałe otwarcie i oznakowanie (także poziome) bramek dedykowanych tylko dla AmberGO. Powyższe będzie możliwe, gdy co trzeci pojazd oczekujący na głównym placu poboru opłat na dokonanie opłaty za przejazd autostradą dokona jej z wykorzystaniem systemu AmberGO. Przy dużym natężeniu ruchu bramki dedykowane muszą być przełączane na tryb mieszany, by zwiększyć przepustowość całego placu poboru opłat. Przy obecnych 20 proc. użytkowników AmberGO zachowanie bramek dedykowanych wydłuża zator dla wszystkich, także dla kierowców korzystających z AmberGO - tłumaczy Kordecka.
Na lepszą przepustowość bramek i krótsze korki pozytywny wpływ ma rozwój automatycznego systemu poboru opłat AmberGo. Na lepszą przepustowość bramek i krótsze korki pozytywny wpływ ma rozwój automatycznego systemu poboru opłat AmberGo.

Trzy kolizje dziennie



Duży ruch na autostradzie niestety przełożył się też na statystyki wypadków i kolizji. W lipcu i sierpniu na A1 doszło do 167 kolizji18 wypadków, w których ranne zostały 64 osoby, a 1 osoba poniosła śmierć. Podobnie jak w latach ubiegłych najczęstszymi przyczynami zdarzeń drogowych były: niedostosowanie prędkości do umiejętności i warunków na drodze, niewłaściwe przeplatanie pojazdów zwłaszcza podczas manewrów wyprzedzania i nieuwaga kierowców.

Zapędy kierowców do szybkiej jazdy próbowała hamować policja. Łącznie przeprowadzono blisko 900 kontroli i wystawiono 148 mandatów, które najczęściej wystawiano za przekraczanie dozwolonej prędkości, brak zapiętych pasów, brak uprawnień do kierowania pojazdem oraz korzystanie z telefonu podczas jazdy.
MKo

Opinie (100) ponad 10 zablokowanych

  • Z AmberGO

    Korzystam od czasu pilotażu kiedy dostępna była jedna bramka. Od tamtego czasu dla mnie bardzo dobre rozwiązanie.

    • 3 1

  • Autostrada powinna byc darmowa to nie byloby korkow (8)

    Ja omijam jej jak ognia, nie bede placic 30zl za taka trase. Czasem jade z zona do torunia to jedziemy tak jak kiedys krajowka jak ludzie.
    Szkoda, ze dawne rzady ustalily ze autostrady sa platne, obecny rzad z pewnoscia zroiblby to bardziej dla obywateli.

    • 32 81

    • Platne autostrady (1)

      co stoi na przeszkodzie zeby obecny rząd zniósł.oplate..hahaha

      • 11 0

      • nie może

        bo to prywatny interes finansowany przez tuska i ministra zegarka

        • 2 8

    • to jest drugie amber gold

      tusk zrobił na tym interes

      • 0 9

    • Slaba logika

      Obwodnica jest darmowa, ale czy aby na pewno gwarantuje to brak korków? To w czy stoję każdego dnia?

      • 5 0

    • buahaha

      • 3 2

    • (1)

      Darmowa nie, ale zarządzana przez państwo i za państwową winietę.

      • 13 1

      • U nas taka winieta by kosztowala 1000zl

        • 7 1

    • Skoro wy jedziecie jak ludzie, to jak jadą ci na autostradzie?

      • 8 4

  • spadek ruchu o 6% (3)

    chyba wystarczył żeby bardzo skrócić korki. wszak tristar o ile minut czy % skraca czas przejazdu? 2?

    • 20 6

    • (2)

      Tristar to była klapa podobno nieoficjalnie został już wyłączony

      • 2 4

      • (1)

        podobno nieoficjalnie XD

        • 6 0

        • no co? sąsiadka słyszała u pani w warzywniaku na hali

          • 4 0

  • Dlaczego w Polsce nie ma winiety? (5)

    • 14 5

    • Bo szwiagry muszom zarobić.

      • 0 0

    • Odpowiedź dobrze znamy...

      Bo Polacy drukowalibyśmy sobie winiety na kolorowych laserach, no niestety.

      • 0 1

    • Wyobraź sobie winietę w cenie np 200 zł. PiS by zbankrutował. (2)

      A gdyby zrobili cenę winiety adekwatną do kosztów biletów to winieta musiałaby kosztować min 1000 pln rocznie.

      • 6 1

      • Bo to spadek po POprzednikach. (1)

        Takie umowy podpisali

        • 3 6

        • No ale nasz kochany rząd juz chyba wystarczajaco dlugo rzadzi by to zmienic, prawda?

          • 1 0

  • To jest jakaś paranoja (2)

    Dlaczego rząd nie wprowadzi jednakowych dla całego kraju opłat.

    • 18 6

    • Bo w państwie z dykty warunki dyktuje mafia

      Mafia w garniturach i z dyplomami =)
      Czechy/Węgry - tam za 10 dni jeżdżenia autostradami płacisz około 50zł. U nas za tyle nie jesteś w stanie przejechać A1 tam i z powrotem bo brakuje 10zł.

      • 6 0

    • bo akurat A1 i A2 są autostradami na koncesji - wybudowane przez inwestorów prywatnych w zamian za możliwość zarabiania na niej...

      • 10 0

  • Wyobraźcie sobie

    Co by było gdyby w ogóle nie było bramek a tylko winiety jak w każdym innym rozwiniętym kraju...

    • 12 1

  • A4

    Na A4, mimo że użytkowników jak na lekarstwo, bramka automatyczna, oczywiście na skraju placu, jest tak genialnie oznakowana, że nikt inny tam nie wjedzie. Można? Można. W tej chwili na A1 nie ma motywacji do aktywacji tego systemu skoro trzeba stać w tych samych kolejkach. Widząc to zwolennicy gotówki szybciej przestawia się na Amber go.

    Ps . Jak zachęcić? Choćby robiąc promocje- również posłużę się nielubiana przeze mnie A4. - płacąc amberGo ( tam to się jakoś inaczej nazywa) place 7 zamiast 10 zł na bramce

    • 7 1

  • Muszę przyznać że aplikacja AmberGo działa bardzo dobrze - Chyba ktoś tak twierdząc używa tej aplikacji od święta. Codziennie dwukrotnie mijam bramki i praktycznie codziennie ktoś przy pobieraniu biletu tworzy zator. Rację ma użytkownik piszący pod postem Bramki. Ludzie nie zastanawiają się czemu akurat nie ma kolejki do stanowiska z aplikacją tylko chcą być mądrzejsi i nie stać w ogonku więc utrudniają życie innym. Pomyśleć, popatrzeć i nie tworzyć zatorów, to nie boli.

    • 4 2

  • za co dopłacamy 10gr w wakacje?

    skoro dzięki płatności bezgotówkowej i systemowi ambergo poprawiła się przepustowość bramek to w jakim celu opłata jest dalej zaokrąglana do 30zł? Łatwo policzyć, że 4,3mln samochodów to ponad 400tys zł dla operatora za nic... Prośba do redakcji o informację ile osób płaci gotówką, 10%? Tłumaczenie się od lat koniecznością wydawania 10gr jest śmieszne i nie wiem czy do końca zgodne z prawem (maksymalna stawka zł/km w umowie).

    • 7 1

  • Pomimo tego bramki musza byc. Nikt w tym burdel.u nie pomysli aby zamontkwac system zczytujacy rejestracje.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane