- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (99 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (16 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
A1. Ruch jak przed pandemią, ale korki krótsze
W lipcu i sierpniu przez bramki autostrady A1 przejechało łącznie 4,3 mln pojazdów, co oznacza spadek o zaledwie 6 proc. wobec ubiegłorocznych wakacji. Znacząco poprawiła się za to przepustowość bramek. Korki skróciły się dzięki samym kierowcom, którzy chętniej korzystają z automatycznego systemu poboru opłat AmberGo. Od początku lipca liczba zarejestrowanych w nim pojazdów wzrosła z 244 tys. do 345 tys.
- W lipcu z AmberOne Autostrady A1 skorzystało 2 mln 117 tys. pojazdów, z czego najwięcej w sobotę, 25 lipca, kiedy to przez wszystkie bramki przejechało ponad 80 tys. pojazdów. W sierpniu ruch wyniósł 2 mln 252 tys. pojazdów, a największe natężenie przypadło na sobotę, 1 sierpnia, i wyniosło 86 tys. pojazdów - wylicza Anna Kordecka, rzecznik prasowy autostrady A1.
Aplikacja AmberGo coraz popularniejsza
Optymizmem napawa też szybki rozwój automatycznego systemu poboru opłat AmberGo. Na początku wakacji było w nim zarejestrowanych 244 tys. pojazdów, a pod ich koniec już ponad 345 tys.
- W wakacje ok. 18 proc. wszystkich transakcji na AmberOne dokonywanych było z wykorzystaniem systemu AmberGO - dodaje Kordecka.
Dzięki temu znacząco poprawiła się płynność ruchu na bramkach i ich przepustowość. Przełożyło się to na krótsze i mniej uciążliwe korki, co w konsekwencji oznaczało też rzadsze znoszenie opłat za przejazd A1 poprzez otwieranie szlabanów na bramkach zjazdowych w Rusocinie i Nowej Wsi. W wakacje szlabany podnoszono łącznie 39 razy, o 23 mniej niż w roku 2019.
Poprawiła się też przepustowość bramek. W Rusocinie dotychczas obsługiwano maksymalnie 1,7 tys. pojazdów na godzinę, a przy obecnym zainteresowaniu AmberGO liczba aut przejeżdżających przez bramki wzrosła do ponad 2 tys. na godzinę.
- Efektywność systemu AmberGO na obecnym etapie zależy wyłącznie od liczby aktywnych użytkowników systemu. Zależność jest prosta, im więcej użytkowników, tym sprawniejszy ruch na bramkach. Większa liczba aktywnych użytkowników umożliwi nam także stałe otwarcie i oznakowanie (także poziome) bramek dedykowanych tylko dla AmberGO. Powyższe będzie możliwe, gdy co trzeci pojazd oczekujący na głównym placu poboru opłat na dokonanie opłaty za przejazd autostradą dokona jej z wykorzystaniem systemu AmberGO. Przy dużym natężeniu ruchu bramki dedykowane muszą być przełączane na tryb mieszany, by zwiększyć przepustowość całego placu poboru opłat. Przy obecnych 20 proc. użytkowników AmberGO zachowanie bramek dedykowanych wydłuża zator dla wszystkich, także dla kierowców korzystających z AmberGO - tłumaczy Kordecka.
Trzy kolizje dziennie
Duży ruch na autostradzie niestety przełożył się też na statystyki wypadków i kolizji. W lipcu i sierpniu na A1 doszło do 167 kolizji i 18 wypadków, w których ranne zostały 64 osoby, a 1 osoba poniosła śmierć. Podobnie jak w latach ubiegłych najczęstszymi przyczynami zdarzeń drogowych były: niedostosowanie prędkości do umiejętności i warunków na drodze, niewłaściwe przeplatanie pojazdów zwłaszcza podczas manewrów wyprzedzania i nieuwaga kierowców.
Zapędy kierowców do szybkiej jazdy próbowała hamować policja. Łącznie przeprowadzono blisko 900 kontroli i wystawiono 148 mandatów, które najczęściej wystawiano za przekraczanie dozwolonej prędkości, brak zapiętych pasów, brak uprawnień do kierowania pojazdem oraz korzystanie z telefonu podczas jazdy.
Opinie (100) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-15 11:17
(1)
Szczęść Boże,
Czy państwo nie rozumieją, że te korki to państwo sami powodujecie?
Przesiąść się do pociągu czy autobusu, lub ewentualnie przy dłuższej trasie rozważyć lot samolotem.
Po to Bozia dała rozum by z niego korzystać.- 5 5
-
2020-09-15 11:21
Tydzień temu jechałam do Torunia. Pięć osób. Samochodem w dwie strony wyszło ok. 5 h jazdy i ok. 40 zł za paliwo i autostradę. Pociągiem wyszłoby ok. 11 h jazdy i 150 za bilety. Dziękuję, wolę auto.
- 4 0
-
2020-09-15 10:42
Ale nadal mamy jeleni, którzy czytać nie umieją i ładują się po bilet do bramki bezbiletowej, (2)
super hiper fury, ale myślenie to obca im cecha, za to miny zdziwione i zdenerwowanie, przecież on/ona ma taką furę, że na pewno przejedzie, ludzie w drogich samochodach, przecież zawsze mają racje hahahaha,
- 44 6
-
2020-09-15 11:12
Problem jest w tym, że na tych mniejszych wyjazdach/zjazdach
Na bramce Amber Go można też pobrać bilet. Taka opcja była dostępna w zeszłym tygodniu na zjeździe w Kopytkowie oraz Malbork/Starogard
I taki szofer że Starogardu jak wraca z Trójmiasta ma w głowie, że tam też można pobrać bilet- 5 0
-
2020-09-15 10:46
bo trzeba wybudować bramki i**oto-odporne, bo ludzie zawsze będą się ładować liczac na to ze skrócą sobie kolejkę, podoba mi się metoda na lej jaka była stosowana na norweskich autostradach w latach 90-tych, jadąc wrzucało się monetę do leja po tym jak ona spadła otwierała się bramka, wyćwiczeni nawet nie musieli się zatrzymywać tylko wrzucali monetę przez okno auta jadąc w biegu
- 0 0
-
2020-09-15 11:08
Wspolny system
Fajnie to by bylo jakby byly wspolne oplaty i jeden wspolny system na wszystkie autostrady w Polsce. Jak sie pojedziendo innych krajów, to sie okazuje ze mozna miec 1 winiete i jezdzic wszędzie (np Austria). Chyba 9euro na 10 dni. U nas koszty przejazdów to zart.
I nie dziwie się ze wlasnje jakis janusz z grażką nie ogarniaja, bo jest balagan. AmberGo nic nie mowi swoją nazwą ze to cos specjalnego. Sam tego nie rozpoznaje ale majac świadomość ze jest balagan to sprawdzam co to jest. Ale właśnie... Trzeba specjalnie sprawdzac czy nie potrzebujesz apki itp. Potem masz 5 apek jak jedziesz przez polske...
Wymaga to usprawnienia i tyle.- 9 0
-
2020-09-15 11:07
Poproszę routex w Amber GO
Całe firmy na tym jeżdżą, a nie można dodać! Obiecują i obiecują...
- 6 0
-
2020-09-15 11:04
A mi się podoba ten cały system opłat.
- 5 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.