• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ABW w Stoczni Gdynia

Mikołaj Chrzan
27 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat MARS przejmie kolejne udziały w stoczni Crist?
Ceremonia chrztu samochodowca ELBE HIGHWAY, matką chrzestna zostala synowa Ramiego Ungara - izraelskiego biznesmena, wspoludzialowca Stoczni Gdynia. Ceremonia chrztu samochodowca ELBE HIGHWAY, matką chrzestna zostala synowa Ramiego Ungara - izraelskiego biznesmena, wspoludzialowca Stoczni Gdynia.

ABW i prokuratura prześwietlają decyzje podejmowane przez byłych członków zarządu Stoczni Gdynia. Pod lupą śledczych są kontakty mendżerów stoczni z izraelskim armatorem Ramim Ungarem, a także umowa z ukraińską firmą ISD, dotyczącą pochylni w Gdańsku



Rząd 12 września wysłał do Brukseli plan restrukturyzacji polskich stoczni w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. Wynika z niego m.in., że trójmiejskie stocznie zostaną połączone i będą miały jednego właściciela - ukraiński koncern metalurgiczny ISD. Ukraińcy od jesieni 2007 r. są już bowiem właścicielami Stoczni Gdańsk, teraz starają się o przejęcie państwowej Stoczni Gdynia.

- Przygotowaliśmy dobry plan dla tych stoczni - mówili niedawno wspólnie w Gdyni minister skarbu Aleksander Grad (PO) i Konstanty Litwinow, prezes ISD Polska.

Okazuje się jednak, że podległy Gradowi zarząd Stoczni Gdynia w sierpniu skierował do prokuratury doniesienie, z którego wynika m.in., że w 2007 r. stocznia zawarła z ISD niekorzystną dla niej umowę.

- Zarząd Stoczni Gdynia złożył zawiadomienie do prokuratury - przyznaje Janusz Wikowski, rzecznik Stoczni Gdynia. - Jest tam kilka różnych wątków, ale nie jestem uprawniony, by o nich mówić.

Od jednego z pracowników Stoczni Gdynia udało nam się dowiedzieć, co znajduje się w zawiadomieniu. Z pisma wynika m.in.:
• b. członkowie zarządu stoczni w latach 2004-2008 r. działali na korzyść głównego klienta stoczni, armatora z Izraela Ramiego Ungara,
• straty stoczni wynikłe z uprzywilejowanego traktowania tego armatora (m.in. pozorne renegocjacje kontraktów) wynoszą ok. 500 mln zł,
• w październiku 2007 r. b. członkowie zarządu Stoczni Gdynia podpisali z ISD niekorzystną dla stoczni umowę.

- Chodzi o pochylnie stoczniowe w Gdańsku - opowiada jeden z mendżerów Stoczni Gdynia. - Na mocy porozumień z przeszłości, Stocznia Gdynia ma możliwość przejęcia ich od firmy Synergia 99. Ale tak naprawdę są one potrzebne nie nam, a należącej do ISD Stoczni Gdańsk. W październiku 2007 r. b. członkowie zarządu Stoczni Gdynia podpisali umowę z ISD, która gwarantuje, że jeśli Stoczni Gdynia stanie się właścicielem pochylni, to sprzeda je ISD za 32 mln zł. Tymczasem w wysłanym do Brukseli planie restrukturyzacyjnym ISD wycenia te pochylnie już na 190 mln zł. Umowa jest więc dla stoczni skrajnie niekorzystna.

Jednym z menedżerów, który podpisywał umowę z ISD jest Arkadiusz Aszyk, odwołany w listopadzie 2007 r. z zarządu Stoczni Gdynia. Wczoraj Aszyk nie chciał komentować tej sprawy.

Komentarza odmówił także Jacek Łęski, rzecznik ISD Polska.

- Po informacjach od zarządu Stoczni Gdynia, zdecydowaliśmy o wszczęciu śledztwa. Pod naszym nadzorem prowadzi je Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego - informuje Grażyna Wawryniuk, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Na razie nie wiadomo, jak Komisja Europejska oceni plany restrukturyzacji dla polskich stoczni. Wczoraj minister Grad poprosił odpowiedzialną za decyzję komisarz Neelie Kroes o spotkanie.

Pozytywna decyzja oznacza, że państwo udzieli Stoczni Gdynia kolejną transzę pomocy publicznej w wysokości ok. 800 mln zł, a trójmiejskie stocznie zostaną połączone.

Negatywna decyzja to konieczność zwrotu pomocy publicznej (niemożliwa, bo gdyński zakład nie ma na to pieniędzy), w efekcie jedynym wyjściem będzie ogłoszenie bankructwa stoczni. W takim przypadku możliwa będzie prywatyzacja przez sprzedaż majątku stoczni przez syndyka.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (98)

  • kolejny sukces

    ekipy Szczurka !! Gdynia stolica trojmiasta !!! juz wkrotce bedziemy szefami gdanszczan !!!

    • 0 0

  • widać ktoś tu ma kompleksy ....

    widać ktoś tu ma kompleksy ... ebdziecie szefami gdanska a waszymi szefami beda ciecie zza wschodniej granicy ;)

    • 0 0

  • szkoda normalnych ludzi.... (1)

    A ja sie dziwie;- Jak to ?,przeciez na terenie stoczni dzialaly i dzialaja zwiazki zawodowe i to pod dowodztwem pana Adamskiego ,to co? ten chlop gluchy, slepy czy glupi ???. Zdaje sie on zainteresowany jest tylko wygodnym stolkiem dla swojej d... , braniem odpowiedniej kasy i dobujaniem sie do emeryturki.

    • 0 0

    • nie "zdaje sie Tobie"

      tylko tak jest...wywalic tych starch nic nierobiacych dziadow z tych pseudo zwiazkow ...jak rowniez cale rodziny nierobow z "pentagonu"

      • 0 0

  • swojaki

    Ciekawe czy od tego goscia za plecami tej Lady czosnkiem wali???.

    • 0 0

  • NApiszcie lepiej - co się teraz dzieje w bankach? (1)

    Dlaczego ludzie panicznie, pomimo soboty stoją w kolejkach. Całe Kaszuby już stoją w Trojmieście zaczynają się tworzyć komitety kolejkowe. O co chodzi???

    • 0 0

    • Jakich

      bankach? Lukas? Pytam calkowicie powazne.

      • 0 0

  • straty stoczni wobec tylko tego jednego armatora to 500 mln zł

    a że armator z narodu wybranego, to pewnie teraz podniesie się krzyk, że Polacy to antysemici,
    i wnet się sprawę wyciszy,
    bo forsa i tak nie do odzyskania,
    a z lobby żydowskim lepiej nie zaczynać.

    • 0 0

  • wielka (1)

    szkoda mi pracowników ochrony, gdzie te biedne ciecie znajdą teraz pracę :-))

    • 0 0

    • wielka

      przecież to są najwięksi złodzieje , poza tym miejsc w agencjach ochrony jest pełno. tylko że teraz skończy się ciepłe siedzonko i ściema , że się pilnuje

      • 0 0

  • Idiotyczne komentarze... (1)

    Biznesmen z Izraela zarobil ponad 500 mln zl-zobaczccie ile to jest milionow dolarow!!!,za 32 miliony zlotych sprzedano pochylnie warta 190 milionow zlotych.Biznesmeni z PO i SLD maja sie dobrze,a wy kretyni napiszecie zaraz ze stocznia to muzeum,a stoczniowcy to pijaki.Macie tak wyprane mozgi,ze nieraz brak mi slow.
    Na marginesie jestem ciekawy czy opisze to Wyborcza i czy proby rozwiazania tych przekretow znow sciagna gromy w postaci zarzutow antysemityzmu Polakow...:)))

    • 0 0

    • Nie tylko 500 mln

      On zarobił więcej. Ponieważ to są straty na kontraktach. Tz. że tyle starciliścmy na wszystkich statkach sprzedanych Ramiemu w latach 2004-2008 - a RAMI podobno sprzedawał je jeszcze drożej (i zarobił grubo ponad 500 mln). Czyli strata to nie tylko 500 mln tylko jeszcze to co można było zarobić (a więc co Panowie z zarządu sami nie potrafili wynegocjować)

      • 0 0

  • jak zwykle pewnie zaraz się okaże, że obecny Zarząd musiał wypełniać zobowiązania poprzedniego Zarządu

    a poprzedni Zarząd nie był w stanie przewidzieć, że następcy będą musieli wypełnić te zobowiązania....

    ble.. ble.. ble.. i nie ma winnych

    toć to cała idea polskiego przemysłu stoczniowego - rób co chcesz, podpisuj kontrakty na warunkach na jakich inni nie podpisują i tak nie odpowiadasz za to.

    • 0 0

  • I znowu Izrael.. Tu zawsze będzie bieda

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane