• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aby jeździło nam się lepiej

Jacek Stańczyk
22 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
aktualizacja: godz. 16:06 (22 marca 2007)
Takie nowe tramwaje wyjadą na gdańskie tory... Takie nowe tramwaje wyjadą na gdańskie tory...
...a takie efektowne kolejki będą służyć mieszkańcom całego Trójmiasta ...a takie efektowne kolejki będą służyć mieszkańcom całego Trójmiasta

Nowymi autobusami, tramwajami, a nawet pociągami SKM będą mogli wkrótce podróżować mieszkańcy Trójmiasta. Trzeba się jednak uzbroić w cierpliwość, bowiem zmiany nastąpią w okolicach wakacji.



Na przełomie lipca i sierpnia na ulice Gdyni wyjedzie pięć fabrycznie nowych, niskopodłogowych, osiemnastometrowych, przegubowych autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym-CNG. Za każdy z nich Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zapłaci niemieckiej firmie MAN 1,86 mln zł. Nowe pojazdy mają być tańsze w eksploatacji i bardziej przyjazne środowisku. W odróżnieniu ich od reszty nie będzie problemu, bowiem na dachu mają garb, który kryje butlę z gazem.

- Tak jak na każdym rynku, także na rynku przewoźników jest spora konkurencja. Dzięki temu posunięciu zyska nie tylko PKM, ale przede wszystkim podróżny, który zawsze w takich sytuacjach wygrywa. Oprócz plusów ekologicznych pasażerowie z pewnością odczują większy komfort podczas jazdy - twierdzi rzecznik prasowy gdyńskiego ZKM Marcin Gromadzki i z pewnością wie co mówi.

Dwa nowe pojazdy zaoferuje swoim klientom również gdański ZKM. Choć określenie "nowe" nie jest z pewnością najbardziej trafione, bowiem tramwaje mają już po 20 lat, to jak zapewnia rzecznik Izabela Kozicka-Prus po gdańskich torach sunąć mogą jeszcze drugie tyle.

Dwudziestosześciometrowe modele N8C przyjechały z Dortmundu i w zajezdni we Wrzeszczu przechodzą obecnie proces dostosowywania do gdańskiej rzeczywistości. Przybrały już biało-czerwone barwy, do zamontowania pozostają kasowniki, poddawane są różnorodnego rodzaju testom. Charakteryzują się tym, że na obu końcach mają zamontowane kabiny, w zwiazku z czym mogą obyć się bez pętli na swoich trasach.

Na torowiska wyjadą prawdopodobnie jeszcze przed wakacjami.

Czy zmiany w komunikacji miejskiej w Trójmieście idą w dobrą stronę?


W przypadku nowych tramwajów, ZKM zrobił - jak przekonuje - świetny interes, bowiem za jedną sztukę zapłacił 40 tys. euro (ok. 160 tys. zł). Natomiast taki sam model, tyle że nowy, który zjeżdża z taśm fabrycznych kosztuje - bagatela - 8 mln zł. Gdańskie zakupy, choć mogą wydawać się stare, to i tak w porównaniu do obecnych wozów stanowią cud techniki.

Modernizuje się komunikacja gdańska, modernizuje gdyńska. Zmiany na lepsze dotkną też tego, co najczęściej mieszkańców tych miast łączy. Mowa oczywiście o trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, której cztery trzywagonowe składy pociągów przechodzą obecnie w Mińsku Mazowieckim całkowitą renowację.

Po zmianach ich wygląd zewnętrzny i wewnętrzny ma być diametralnie różny od tego, co obserwujemy obecnie. Kolejki nabiorą futurystycznych, owalnych kształtów, w środku usiądziemy w wygodnych fotelach. Mają powstać specjalne przedziały dla osób niepełnosprawnych. Według planów nasze zmodernizowane, trójmiejskie TGV będzie nam służyć już od końca września.

Paweł Wróblewski z PKP SKM dodaje jednocześnie, że w 10 składach firma przeprowadza także remonty we własnym zakresie. Wymieniane są m.in. okna, siedzenia. Wszystko po to, aby jeździło nam się lepiej.

Opinie (74) 1 zablokowana

  • Baco

    Dokładnie tak.
    Nie chciałem się wdawać w szczegóły że to mumia EN57 - matrix - reaktywacja.
    Jechałem tym "g...." myślałem że coś poprawili, ale co tam nowa maska na stare pudło...
    Jedzie się jak kalsycznym EN, hałas, drgania jak w wibratorze i nic więcej.
    PESA coś tam produkuje - ale awaryjność tego taboru jest porażająca!
    Myślę, że zamiast wymyślać proch - lepiej popatrzeć na Niemcy i tamtejszy tabor - choćby "Bombardiera".
    Ale "układ" nie zezwoli. Autobusy szynowe z Niemiec zatrzymane bo panowie z "PESY" pojechali z "kopertami" do Warsiawki...

    • 0 0

  • Mnich

    No mnie chodziło, że to nowe malowanie PR to jest kalka poniekąd DB.

    • 0 0

  • Baco

    to nie malowanie DB tylko raczej zmodyfikowane ÖBB

    • 0 0

  • Bolo

    Zgadza się - mogliby, jak pisał Mnich, zakupić chociaż te 14WE w Newagu. Przynajmniej wyglądają nieco bardziej futurystycznie i mają lepszy układ przestrzenny. Szkoda że prywatyzacja SKMki nie poszła do przodu - wtedy centrala PKP w Stolycy nie miałaby za wiele do gadania i już dawno jeździlibyśmy porządnymi składami.

    Konkurencja wymusza jakość - widać to doskonale po Gdyńskim ZKM, gdzie zarząd przetargami zamawia obsługę linii u kilku przewoźników. Efekt - 100% niskiej podłogi w autobusach. Nie ma tam co prawda klimy jak w Gdańsku, ale pewnie i tego się doczekamy z czasem. W Gdańsku niby też jest ZTM, ale jak się zamawia 100% przewozów u jednego przewoźnika, to czego tu oczekiwać?

    • 0 0

  • 149 i 262 ma byc obslugiwane przez firmy nieZKM:)

    • 0 0

  • E

    tez zkm nie obsluguje, jest szansa na wzrost konkurencji w Gdansku :)

    • 0 0

  • TO NOWE GRATY!!!!

    Co to za kraj?! juz myslalem, ze to beda nowiutkie pociagi, ze naprawde pkp wyda troche pieniedzy a tu co??

    te wszystkie pociagi SKM to stare N57 przerobione na \"nowe\"

    http://www.pr.pkp.pl/code/glowna.php?ID=1000&wersja=pol&TSID=129&nav=B

    tutaj macie link, jak je modernizuja... zwala!!!!!!

    keidy doczekamy sie luksusow i XXI wieku jak na zachodzie.. banda zlodzieji

    • 0 0

  • do Gdynianki

    musisz miec wyjątkowe szczęscie lub pecha, jak kto woli, skoro zawsze trafiasz na "wyskopodlogowego" Jelcza w Gdańsku, tym bardziej ze aktualnie jeździ ich 9 sztuk (slownie : dziewięć) :P

    • 0 0

  • Brawo WŁADZE GDYNI jestescie super

    "Na przełomie lipca i sierpnia na ulice Gdyni wyjedzie pięć fabrycznie nowych, niskopodłogowych, osiemnastometrowych, przegubowych autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym-CNG".
    Panie prezydencie, d z i ę k u j e m y !!!!!!!!!

    • 0 0

  • Bolo

    Bawołów szukaj wśród zarządu swojej spółki. Elbląg bije was na łeb. Tam 6 nowych i NISKOPODŁOGOWYCH, a tu zaledwie 2 i to z dortmudzkiego demobilu. Podobne do tych co kupiliście, Elbląg i Grudziądz dostały za darmo jakieś 10 lat temu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane