• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aby jeździło nam się lepiej

Jacek Stańczyk
22 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
aktualizacja: godz. 16:06 (22 marca 2007)
Takie nowe tramwaje wyjadą na gdańskie tory... Takie nowe tramwaje wyjadą na gdańskie tory...
...a takie efektowne kolejki będą służyć mieszkańcom całego Trójmiasta ...a takie efektowne kolejki będą służyć mieszkańcom całego Trójmiasta

Nowymi autobusami, tramwajami, a nawet pociągami SKM będą mogli wkrótce podróżować mieszkańcy Trójmiasta. Trzeba się jednak uzbroić w cierpliwość, bowiem zmiany nastąpią w okolicach wakacji.



Na przełomie lipca i sierpnia na ulice Gdyni wyjedzie pięć fabrycznie nowych, niskopodłogowych, osiemnastometrowych, przegubowych autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym-CNG. Za każdy z nich Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zapłaci niemieckiej firmie MAN 1,86 mln zł. Nowe pojazdy mają być tańsze w eksploatacji i bardziej przyjazne środowisku. W odróżnieniu ich od reszty nie będzie problemu, bowiem na dachu mają garb, który kryje butlę z gazem.

- Tak jak na każdym rynku, także na rynku przewoźników jest spora konkurencja. Dzięki temu posunięciu zyska nie tylko PKM, ale przede wszystkim podróżny, który zawsze w takich sytuacjach wygrywa. Oprócz plusów ekologicznych pasażerowie z pewnością odczują większy komfort podczas jazdy - twierdzi rzecznik prasowy gdyńskiego ZKM Marcin Gromadzki i z pewnością wie co mówi.

Dwa nowe pojazdy zaoferuje swoim klientom również gdański ZKM. Choć określenie "nowe" nie jest z pewnością najbardziej trafione, bowiem tramwaje mają już po 20 lat, to jak zapewnia rzecznik Izabela Kozicka-Prus po gdańskich torach sunąć mogą jeszcze drugie tyle.

Dwudziestosześciometrowe modele N8C przyjechały z Dortmundu i w zajezdni we Wrzeszczu przechodzą obecnie proces dostosowywania do gdańskiej rzeczywistości. Przybrały już biało-czerwone barwy, do zamontowania pozostają kasowniki, poddawane są różnorodnego rodzaju testom. Charakteryzują się tym, że na obu końcach mają zamontowane kabiny, w zwiazku z czym mogą obyć się bez pętli na swoich trasach.

Na torowiska wyjadą prawdopodobnie jeszcze przed wakacjami.

Czy zmiany w komunikacji miejskiej w Trójmieście idą w dobrą stronę?


W przypadku nowych tramwajów, ZKM zrobił - jak przekonuje - świetny interes, bowiem za jedną sztukę zapłacił 40 tys. euro (ok. 160 tys. zł). Natomiast taki sam model, tyle że nowy, który zjeżdża z taśm fabrycznych kosztuje - bagatela - 8 mln zł. Gdańskie zakupy, choć mogą wydawać się stare, to i tak w porównaniu do obecnych wozów stanowią cud techniki.

Modernizuje się komunikacja gdańska, modernizuje gdyńska. Zmiany na lepsze dotkną też tego, co najczęściej mieszkańców tych miast łączy. Mowa oczywiście o trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, której cztery trzywagonowe składy pociągów przechodzą obecnie w Mińsku Mazowieckim całkowitą renowację.

Po zmianach ich wygląd zewnętrzny i wewnętrzny ma być diametralnie różny od tego, co obserwujemy obecnie. Kolejki nabiorą futurystycznych, owalnych kształtów, w środku usiądziemy w wygodnych fotelach. Mają powstać specjalne przedziały dla osób niepełnosprawnych. Według planów nasze zmodernizowane, trójmiejskie TGV będzie nam służyć już od końca września.

Paweł Wróblewski z PKP SKM dodaje jednocześnie, że w 10 składach firma przeprowadza także remonty we własnym zakresie. Wymieniane są m.in. okna, siedzenia. Wszystko po to, aby jeździło nam się lepiej.

Opinie (74) 1 zablokowana

  • Żenada

    Żenada, zenada i jeszcze raz żenada...Zamiast kupować rupiecie czy je remontować czas je wreszcie zastąpić nowymi, które faktycznie bedą mogły służyć przez lata. Ile jeszcze mogą jeździć te śmieci?? 20 lat?? 30 lat?? Może i tak, w Polsce cuda w dziedzinie komunikacji miejskiej to chleb powszedni, ale z jakim skutkiem to się odbędzie dla pasażerów?? Tylko niski komfort podróży czy kolejne ofiary w ludziach?? ŻENADA!!

    • 0 0

  • nie można tego czytać

    Ludzie, na podstawie jakiegoś tam artykuliku wywuwacie takie wnioski, ze aż.... Nie macie pojęcia jak jest z tramwajami. Po 1: Dortumnd sprzedał te dwa, bo zmieniają swoja sieć tramwajową, "wpuszczają " ją pod ziemię i te tramwaje nie spełniają odpowiednich wymogów, po 2: każde z przedsiębiorstw tramwajowych w tym kraju chciałoby mieć te tramwaje u siebie, po 3: nowy tramwaj jak ktos nie wie kosztuje 8 mln zł!!!!!!!!!!!!!! Chyba nie ma o czym mówić. Tramwaje sa super, a kretyn który mówi, podobno z ZKM , ze to nie trafiony zakup niech idzie się leczyć. A na dodatek na pewno wyjadą w kwietniu, chcą je nawet wypuścic przed świętammi. Jakie wakacje!!!!????????????? Niewiedza jest straszna

    • 0 0

  • Ja

    Masz aboslutną rację, tylko do niektórych bawolich łbów nie docierają argumanty /taki Mag-Gdynia, w mieście, w którym wiadomo, że tabor nie jest własnością przedsiębiorstwa/.
    Tych tramwajów będzie jeszcze więcej i sądzę że gdański ZKM zrobił dobry interes.
    Ta "kolejka" na fotce /fotomontażu/ to pobożne życzenie SKM - realizacja po roku 2020...

    • 0 0

  • dwa razy mniejsza Gdynia 5 nowych autobusów po 1,8 mln sztuka, Gdańsk - dwa 20 letnie tramwaje za 160 tyś sztuka - śmiech

    modernizacja komunikacji pokazuje jaki dystans dzieli te dwa miasta

    • 0 0

  • do tego trzeba dodac liczbę mieszkańców

    Tez tak cały czas się dziwię, ale trzeba się cieszyć, bo Gdańsk za karę może pasażerów nie wpuści do komunikacji miejskiej - jak im się nie podoba! I problemów z komunikacją w gdańsku juz nie będzie!
    cieszyc się! cieszyć!

    • 0 0

  • Bolo

    ta skmka to nie pobożne życzenie, tylko zmodernizowany kibel (EN57). Jeżdżą takie na ślunsku i koło Łodzi pomalowane w kolory Dojcze Bahn (czarny, bordowy, szary). Stary złom, rozruch opornikowo-stycznikowy - wymienią tylko mordy a szarpanie i resta jej wad pozostaną. Różnica między rozruchami opornikowymi i tyrystorowymi jest łatwo zauważalna w gdyńskich trolejbusach - stare jelcze "strzelają" przy ruszaniu a nowe solarisy robią to płynnie. Jednym zdaniem: stare gówno w nowym pachnącym papierze toaletowym.

    • 0 0

  • Bolo

    już o wiele lepiej wygląda Warszawska SKM - choć to dokładnie ten sam napęd w jeszcze ładniejszym papierku (14WE). Z nowych rzeczy, to SKM powinno kupić takie cudeńska jak ED74 (ED 59) z PESY Bydgoszcz. To dopiero piękne i najważniejsze NOWE kolejki.

    • 0 0

  • Jednak Gdynia i tak przebija całe trójmiasto

    W Gdyni wszystkie (prawie) autobusy - z wyjątkiem linii nocnych - są nowe . Stare duże autobusy -Jelcze chyba to jeżdżą tylko na liniach nocnych. Trolejbusa tez nie widziałam starego. W Gdańsku jak tylko wysiąde z SMK i udam sie na przystanek to większość autobusów jakich podjeżdza to stare jelcze wysokopodłogowe.

    • 0 0

  • http://www.pkpp.ostbahn.net/zdjecie3407.html - EN57 z implantami, niestety, nie jest to malowanie DB tylko nowe malowanie kibli PR. Tak jak pisałem wcześniej, nie jest znany zakres przebudowy kibli więc nie ma co dyskutować o tyrystorach.
    Ale 14we http://www.pkpp.ostbahn.net/zdjecie3920.html i po 3 pary drzwi to by było coś.

    • 0 0

  • gdynianka

    niskolodłogowy niekoniecznie znaczy nowy ;)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane