• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aby jeździło nam się lepiej

Jacek Stańczyk
22 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
aktualizacja: godz. 16:06 (22 marca 2007)
Takie nowe tramwaje wyjadą na gdańskie tory... Takie nowe tramwaje wyjadą na gdańskie tory...
...a takie efektowne kolejki będą służyć mieszkańcom całego Trójmiasta ...a takie efektowne kolejki będą służyć mieszkańcom całego Trójmiasta

Nowymi autobusami, tramwajami, a nawet pociągami SKM będą mogli wkrótce podróżować mieszkańcy Trójmiasta. Trzeba się jednak uzbroić w cierpliwość, bowiem zmiany nastąpią w okolicach wakacji.



Na przełomie lipca i sierpnia na ulice Gdyni wyjedzie pięć fabrycznie nowych, niskopodłogowych, osiemnastometrowych, przegubowych autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym-CNG. Za każdy z nich Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zapłaci niemieckiej firmie MAN 1,86 mln zł. Nowe pojazdy mają być tańsze w eksploatacji i bardziej przyjazne środowisku. W odróżnieniu ich od reszty nie będzie problemu, bowiem na dachu mają garb, który kryje butlę z gazem.

- Tak jak na każdym rynku, także na rynku przewoźników jest spora konkurencja. Dzięki temu posunięciu zyska nie tylko PKM, ale przede wszystkim podróżny, który zawsze w takich sytuacjach wygrywa. Oprócz plusów ekologicznych pasażerowie z pewnością odczują większy komfort podczas jazdy - twierdzi rzecznik prasowy gdyńskiego ZKM Marcin Gromadzki i z pewnością wie co mówi.

Dwa nowe pojazdy zaoferuje swoim klientom również gdański ZKM. Choć określenie "nowe" nie jest z pewnością najbardziej trafione, bowiem tramwaje mają już po 20 lat, to jak zapewnia rzecznik Izabela Kozicka-Prus po gdańskich torach sunąć mogą jeszcze drugie tyle.

Dwudziestosześciometrowe modele N8C przyjechały z Dortmundu i w zajezdni we Wrzeszczu przechodzą obecnie proces dostosowywania do gdańskiej rzeczywistości. Przybrały już biało-czerwone barwy, do zamontowania pozostają kasowniki, poddawane są różnorodnego rodzaju testom. Charakteryzują się tym, że na obu końcach mają zamontowane kabiny, w zwiazku z czym mogą obyć się bez pętli na swoich trasach.

Na torowiska wyjadą prawdopodobnie jeszcze przed wakacjami.

Czy zmiany w komunikacji miejskiej w Trójmieście idą w dobrą stronę?


W przypadku nowych tramwajów, ZKM zrobił - jak przekonuje - świetny interes, bowiem za jedną sztukę zapłacił 40 tys. euro (ok. 160 tys. zł). Natomiast taki sam model, tyle że nowy, który zjeżdża z taśm fabrycznych kosztuje - bagatela - 8 mln zł. Gdańskie zakupy, choć mogą wydawać się stare, to i tak w porównaniu do obecnych wozów stanowią cud techniki.

Modernizuje się komunikacja gdańska, modernizuje gdyńska. Zmiany na lepsze dotkną też tego, co najczęściej mieszkańców tych miast łączy. Mowa oczywiście o trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, której cztery trzywagonowe składy pociągów przechodzą obecnie w Mińsku Mazowieckim całkowitą renowację.

Po zmianach ich wygląd zewnętrzny i wewnętrzny ma być diametralnie różny od tego, co obserwujemy obecnie. Kolejki nabiorą futurystycznych, owalnych kształtów, w środku usiądziemy w wygodnych fotelach. Mają powstać specjalne przedziały dla osób niepełnosprawnych. Według planów nasze zmodernizowane, trójmiejskie TGV będzie nam służyć już od końca września.

Paweł Wróblewski z PKP SKM dodaje jednocześnie, że w 10 składach firma przeprowadza także remonty we własnym zakresie. Wymieniane są m.in. okna, siedzenia. Wszystko po to, aby jeździło nam się lepiej.

Opinie (74) 1 zablokowana

  • Gdynia jako kolejne miasto stawia na gaz.

    Gazowce jeżdżą bodajże jeszcze w Rzeszowie. Przynajmniej autobusy z tamtejszego MPK w ubiegłym roku testowała Bydgoszcz. Niestety bydgoska komunikacja miejska jest mocno średnia, więc nie ma co liczyć, że szybko je zakupi. Jestem z kolei niezmiernie rad, że PKM Gdynia nabyła właśnie MANy. To najlepsze pojazdy na dzień dzisiejszy. Oczywiście nie najtańsze, ale kto oszczędza na komunikacji miejskiej, ma w poważaniu rzesze korzystających z niej mieszkańców.
    Co do komunikacji tramwajowej, za najlepszy przykład wychodzenia na przeciw potrzebom pasażerów może posłużyć Elbląg. W tym roku zakupili 6 NOWYCH, NISKOPODŁOGOWYCH pojazdów z PESY. Kilka razy jechałem podobnym tramwajem w Bydgoszczy i jako osoba niezbyt przychylnie nastawiona do „prądotrzepów”, muszę przyznać, że taki tramwaj to ja rozumiem. Wygodny, ciepły i CICHY.
    Szkoda tylko, że na przyjemność jazdy takim czymś nie mogą liczyć mieszkańcy Trójmiasta. Może te przebudowane SKMki choć trochę poprawią komfort poruszania się po Gdańsku „zbiorokomem”.

    • 0 0

  • Pasażerowie

    Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy przy zajezdni For-Bus, prowadzi takie małe jakby złomowisko gdzie stoją sobie właśnie te wszystkie Jelcze, Berilety, Ikarusy i inne Ogórki.
    Niby eksponaty muzealne, ale jak Papcio zarzuci pieniędzmi (których ponoć Gdańskowi nie brakuję) to myślę, że szybko się pojawią na ulicach Waszego miasta.

    • 0 0

  • Ty to masz koleś problemy

    a w ogole to powinienes się zacząć martwić o połączenie dzikuna z taboretem czyli gdyńskie trolejbusy

    • 0 0

  • Spokojnie fanie pordzewiałych tramwajów

    Trolejbusy we Gdyni trzymają się bardzo dobrze. Tabor jest sukcesywnie wymieniany na nowe "trole" Solarisa, a sieć ma się stale rozrastać, co oczywiście wiązać się będzie z kolejnymi zakupami.

    • 0 0

  • A do Sopotu będzie jeżdził stary Jelcz popularny "Ogórek"
    a Gallux będzie robił za konduktora i za sznurek ciągnął

    • 0 0

  • Marcinie Gromadzki ściemniasz jak zwykle:)

    Za te pojazdy zapłacą przede wszystkim podróżni, a nie ZKM czy PKM :( Ale ściemniasz z wdziękiem i za to gratuluję :)

    • 0 0

  • wszystko ladnie pieknie...

    tylko dlaczego wiecznie musimy robic za biedakow ktorzy kupuja to, co innym niepotrzebne?...

    • 0 0

  • i tak to psełdo "graficiarze" pomarzą, puskreczują szyby itp.
    tramwaje ok, ale lepiej kupić jeden nowy i po roku następny nowy, niż masowo mymieniać stary złom na nowy złom. nowy posłuży odrazy te wasze 40 lat.

    co do skm.. spoko :)

    • 0 0

  • do Julii

    widzicie ją, cała polska zawalona szrotami zza Odry,a ona płacze że nie nowe

    • 0 0

  • PRZYKRO

    Ale polacy zawsze dadzą się wyr...ać.Jak widać jest to jeszcze jedna nasza cecha narodowa.Czy ktoś pomyślał, że te pokoleniowe ( 20 lat to jedno pokolenie) złomy będą potrzebowały części zamiennych, a wtedy będziemy bulić jak za zbożę. Nie oszukujmy się- nawet największe cuda techniki po dwudziestu latach się psują i to nader często.Boże dlaczego tak doświadczasz ten kraj, przecież jest nas prawdopodobnie ponad 90% katolików, za co ta kara.NIE mieć zdrowia to cięzkie doswiadczenie, ale nie mieć rozumu i się tym zachwycać to tragedia. AMEN

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane