• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aby jeździło nam się lepiej

Jacek Stańczyk
22 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
aktualizacja: godz. 16:06 (22 marca 2007)
Takie nowe tramwaje wyjadą na gdańskie tory... Takie nowe tramwaje wyjadą na gdańskie tory...
...a takie efektowne kolejki będą służyć mieszkańcom całego Trójmiasta ...a takie efektowne kolejki będą służyć mieszkańcom całego Trójmiasta

Nowymi autobusami, tramwajami, a nawet pociągami SKM będą mogli wkrótce podróżować mieszkańcy Trójmiasta. Trzeba się jednak uzbroić w cierpliwość, bowiem zmiany nastąpią w okolicach wakacji.



Na przełomie lipca i sierpnia na ulice Gdyni wyjedzie pięć fabrycznie nowych, niskopodłogowych, osiemnastometrowych, przegubowych autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym-CNG. Za każdy z nich Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zapłaci niemieckiej firmie MAN 1,86 mln zł. Nowe pojazdy mają być tańsze w eksploatacji i bardziej przyjazne środowisku. W odróżnieniu ich od reszty nie będzie problemu, bowiem na dachu mają garb, który kryje butlę z gazem.

- Tak jak na każdym rynku, także na rynku przewoźników jest spora konkurencja. Dzięki temu posunięciu zyska nie tylko PKM, ale przede wszystkim podróżny, który zawsze w takich sytuacjach wygrywa. Oprócz plusów ekologicznych pasażerowie z pewnością odczują większy komfort podczas jazdy - twierdzi rzecznik prasowy gdyńskiego ZKM Marcin Gromadzki i z pewnością wie co mówi.

Dwa nowe pojazdy zaoferuje swoim klientom również gdański ZKM. Choć określenie "nowe" nie jest z pewnością najbardziej trafione, bowiem tramwaje mają już po 20 lat, to jak zapewnia rzecznik Izabela Kozicka-Prus po gdańskich torach sunąć mogą jeszcze drugie tyle.

Dwudziestosześciometrowe modele N8C przyjechały z Dortmundu i w zajezdni we Wrzeszczu przechodzą obecnie proces dostosowywania do gdańskiej rzeczywistości. Przybrały już biało-czerwone barwy, do zamontowania pozostają kasowniki, poddawane są różnorodnego rodzaju testom. Charakteryzują się tym, że na obu końcach mają zamontowane kabiny, w zwiazku z czym mogą obyć się bez pętli na swoich trasach.

Na torowiska wyjadą prawdopodobnie jeszcze przed wakacjami.

Czy zmiany w komunikacji miejskiej w Trójmieście idą w dobrą stronę?


W przypadku nowych tramwajów, ZKM zrobił - jak przekonuje - świetny interes, bowiem za jedną sztukę zapłacił 40 tys. euro (ok. 160 tys. zł). Natomiast taki sam model, tyle że nowy, który zjeżdża z taśm fabrycznych kosztuje - bagatela - 8 mln zł. Gdańskie zakupy, choć mogą wydawać się stare, to i tak w porównaniu do obecnych wozów stanowią cud techniki.

Modernizuje się komunikacja gdańska, modernizuje gdyńska. Zmiany na lepsze dotkną też tego, co najczęściej mieszkańców tych miast łączy. Mowa oczywiście o trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, której cztery trzywagonowe składy pociągów przechodzą obecnie w Mińsku Mazowieckim całkowitą renowację.

Po zmianach ich wygląd zewnętrzny i wewnętrzny ma być diametralnie różny od tego, co obserwujemy obecnie. Kolejki nabiorą futurystycznych, owalnych kształtów, w środku usiądziemy w wygodnych fotelach. Mają powstać specjalne przedziały dla osób niepełnosprawnych. Według planów nasze zmodernizowane, trójmiejskie TGV będzie nam służyć już od końca września.

Paweł Wróblewski z PKP SKM dodaje jednocześnie, że w 10 składach firma przeprowadza także remonty we własnym zakresie. Wymieniane są m.in. okna, siedzenia. Wszystko po to, aby jeździło nam się lepiej.

Opinie (74) 1 zablokowana

  • "Wolę mieć 10 starszych,ale sprawnych, "

    prosisz i masz:-)
    co prawda nie dziesięć tylko dwa złomy, ale zawsze:-)

    • 0 0

  • Ogłoście konkurs w Europie a moze jeszczze w krainach b.ZSRR

    zbieramy złom, wszelkich pojazdów miejskich, adresat Gdansk, Nowe Ogrody 9

    • 0 0

  • A niech będzie i złom...

    A niech będzie i złom... Nie, w tym problem, że stare. Problem w tym, że wszędzie brud, syf, menele, pety, śmieci. Ohyda. Tu jest pies pogrzebany. Napewno jest taniej upilnować porządku aniżeli kupować nowe składy, ale po co?

    • 0 0

  • GAZ ZIEMNY = NARESZCIE

    Wreszcie cos ruszylo w temacie gazu ziemnego CNG, bo jest to absolutna blokada informacyjna w Polsce na ten temat.

    W Niemczech i na Czechach panstwo wprowadzilo plan budowy do konca 2006 roku ponad 1800 stacji z gazem ziemnym DO AUT OSOBOWYCH.

    Jakie sa korzysci z gazu ziemnego?

    To, ze ten gaz leci w kuchenkach domowych i.... mozna kupic sobie lub na spolke z sasiadem kompresor do gazu ziemnego za kilka tysiecy zlotych i we wlasnym domu tankowac sobie auto za cene gazu w domu. Bez podatkow VAT, akcyz i innych kombinacji jakie wprowadza panstwo na On, benzyne i LPG.

    Gaz ziemny CNG jest super bezpiecznym paliwem do samochodow.
    Temperatura zaplonu gazu ziemnego to 600 stopni celsiusza, ponad to gaz ten sie natychmiast ulatnia do atmosfery, a nie zalega przy gruncie jak LPG, tworzac niebezpieczna mieszanke wybuchowa.

    Gaz ziemny spelnia wszelke mozliwe normy czystosci EUR na wiele lat do przodu. Dlatego tez mamy w domach kuchenki, ktore nas nie zatruwaja palac sie.

    KOSZTY jazdy na gaz ziemny.............

    Fiat Panda - 8 zl za 100 km
    Nowy mercedes E klasa 200 NGT = okolo 14-16 zl za 100 km

    w 2008 roku bedzie B klasa napedzana w 3/4 gazem ziemnym i 1/4 benzyna na dojazd jesli by nie bylo stacji CNG w poblizu.

    Zasieg typowy auta z gazem CNG to okolo 200-300 kilometrow.

    W Polsce w mediach i na ustach politykow temat gazu ziemnego kompletnie nie istnieje. Wiadomo - znajac naturalna sklonnosc Polakow do oszczedzania skonczylo by sie to dla budzetu GIGANTYCZNYMI stratami z tytulu zdzierczej akcyzy, ktorej na gaz ziemny nie beda mogli dac, bo skonczylo by sie to buntem spolecznym.

    Jeszcze raz podkreslam - niezaleznie od tego czy na stacjach z CNG w przyszlosci w Polsce bedzie CNG obladowany podatkiem, czyli to co stalo sie z LPG, bedzie zawsze mozna zatankowac sobie samochod we wlasnym domu, w cenie gazu dostarczanego do domow.

    W Trojmiescie jest 1 stacja z gazem ziemnym na Walowej z tego co wiem. Dla kogos kto jezdzi po Trojmiescie wystarczy, jesli nie chce sie kupic z sasiadem na spolke kompresora by bylo taniej.

    Ja jezdzac 3 lata mercedesem spalilem paliwa za kilkanascie tysiecy zlotych, bo jezdze nieduzo. Gdybym zainwestowal w gaz i kompressor domowy, zaplacil bym 3x mniej za to samo.

    Jeszcze jedna bardzo wazna rzecz...
    OSIAGI samochodow napedzanych gazem CNG:

    Sa takie same jak benzynowych. Gaz ziemny ma 130 oktanow, wiec te paliwo nie niszczy silnika tak jak LPG i zapewnia swietne osiagi.

    Mercedes E klasa 200 benzyna , 163 konie mechaniczne:
    0-100 10.7 sek

    Mercedes E klasa 200 NGT , 163 konie mechaniczne:
    0-100 10.8 sek

    roznica w osiagach zadna. Dodam ze na rynku aut uzywanych za granica jest duzo aut na gaz ziemny, tanio.

    pozdrawiam

    • 0 0

  • "Kolejki nabiorą futurystycznych, owalnych kształtów, w środku usiądziemy w wygodnych fotelach."

    Taa.. jasne. Kto usiądzie, ten usiądzie, większość będzie stać w niesamowitym ścisku, bo to będą krótie składy.
    A te nowe materiałowe fotele z zagłówkami to też są do niczego. Może i wygodne, ale jak jakiś menel na nim usiądzie (a takich pełno w SKM), to aż strach siadać, bo całe nasiąkają smrodem, i o zagłowki strach się oprzeć, żeby wszawicy czy innej choroby się nie nabawić.
    Póki SKM nie pozbędzie się meneli z pociągów, póty tylko plastikowe i skajowe siedzenia mają sens w pociągach, po nich widać czy są czyste i są łatwe w czyszczeniu.

    • 0 0

  • DLACZEGO?

    dlaczego dopiero przed wakacjami bede jeździły na trasach stare-nowe tramwaje ?
    wróble w zkm ćwierkają,że to bardzo chybiony zakup i tramwaje trzeba dużo przerabiac.

    • 0 0

  • pasazer

    Liczyłem na Bombardiera a mamy złom do przerobu!

    masz na mysli ustawe utylizacji o pzyskiwaniu złomu? i to jak wprowadzają na polski rynek sprzęt elektryczny i elektroniczny, używany będzie musił uiścić roczną opłatę za figurowanie w rejestrze głównego inspektora ochrony środowiska.

    Pamiętaj o ekologicznych sprawozdaniach!!!

    • 0 0

  • SZKODA

    szkoda , ze skm przechodza modernizacje w ZNTK w Mińsku Mazowieckim a ZNTK w Gdańsku władze z Płażynskim na czele w połowie lat 90 doprowadziły do likwidacji.
    Szkoda ZNTK w Gdańsku, pięknych zabytkowych hal a przede wszystkim paru tysięcy miejsc pracy- znakomitych fachowcow.( najlepszym okresie tyle osób tam pracowało).
    ZNTK w Gdańsku zaraz po wojnie budowal autobusy , potem cały wachlarz taboru kolejowego był tam remontowany w tym słynne stare gdanskie poniemieckie kolejki a nawet na poczatku lat 90 modernizowano tam gdańskie tramwaje.
    Żal takich firm i ich pracowników.

    • 0 0

  • Ha

    Widzę Gallux, że w temacie pojazdów komunikacji miejskiej również jesteś specjalistą. Paradne

    • 0 0

  • Proponuję..

    petycję do p.prezia Adama Pawlowicza aby nasze waadze odkupiły gdzieś na wyprzedarzy trochę nowszych mniej wiecej w wieku tych tramwajów, Ikarusów i Berlietów.Takie fajne busy.Napewno posłużą nam jeszcze z 20 lat.A i kaska zostanie zaoszczędzona.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane