- 1 Kasa samoobsługowa to okazja do kradzieży (101 opinii)
- 2 Wypadek galeonu i motorówki. Jest raport (30 opinii)
- 3 Podrzucanie śmieci to nie wykroczenie? (86 opinii)
- 4 Maj pełen prac drogowych w Gdyni (48 opinii)
- 5 Finał sprawy z przypiętym rowerem (51 opinii)
- 6 Wypadki TIR-ów i wojskowej ciężarówki (57 opinii)
Aby jeździło nam się lepiej
Nowymi autobusami, tramwajami, a nawet pociągami SKM będą mogli wkrótce podróżować mieszkańcy Trójmiasta. Trzeba się jednak uzbroić w cierpliwość, bowiem zmiany nastąpią w okolicach wakacji.
Na przełomie lipca i sierpnia na ulice Gdyni wyjedzie pięć fabrycznie nowych, niskopodłogowych, osiemnastometrowych, przegubowych autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym-CNG. Za każdy z nich Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zapłaci niemieckiej firmie MAN 1,86 mln zł. Nowe pojazdy mają być tańsze w eksploatacji i bardziej przyjazne środowisku. W odróżnieniu ich od reszty nie będzie problemu, bowiem na dachu mają garb, który kryje butlę z gazem.
- Tak jak na każdym rynku, także na rynku przewoźników jest spora konkurencja. Dzięki temu posunięciu zyska nie tylko PKM, ale przede wszystkim podróżny, który zawsze w takich sytuacjach wygrywa. Oprócz plusów ekologicznych pasażerowie z pewnością odczują większy komfort podczas jazdy - twierdzi rzecznik prasowy gdyńskiego ZKM Marcin Gromadzki i z pewnością wie co mówi.
Dwa nowe pojazdy zaoferuje swoim klientom również gdański ZKM. Choć określenie "nowe" nie jest z pewnością najbardziej trafione, bowiem tramwaje mają już po 20 lat, to jak zapewnia rzecznik Izabela Kozicka-Prus po gdańskich torach sunąć mogą jeszcze drugie tyle.
Dwudziestosześciometrowe modele N8C przyjechały z Dortmundu i w zajezdni we Wrzeszczu przechodzą obecnie proces dostosowywania do gdańskiej rzeczywistości. Przybrały już biało-czerwone barwy, do zamontowania pozostają kasowniki, poddawane są różnorodnego rodzaju testom. Charakteryzują się tym, że na obu końcach mają zamontowane kabiny, w zwiazku z czym mogą obyć się bez pętli na swoich trasach.
Na torowiska wyjadą prawdopodobnie jeszcze przed wakacjami.
W przypadku nowych tramwajów, ZKM zrobił - jak przekonuje - świetny interes, bowiem za jedną sztukę zapłacił 40 tys. euro (ok. 160 tys. zł). Natomiast taki sam model, tyle że nowy, który zjeżdża z taśm fabrycznych kosztuje - bagatela - 8 mln zł. Gdańskie zakupy, choć mogą wydawać się stare, to i tak w porównaniu do obecnych wozów stanowią cud techniki.
Modernizuje się komunikacja gdańska, modernizuje gdyńska. Zmiany na lepsze dotkną też tego, co najczęściej mieszkańców tych miast łączy. Mowa oczywiście o trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, której cztery trzywagonowe składy pociągów przechodzą obecnie w Mińsku Mazowieckim całkowitą renowację.
Po zmianach ich wygląd zewnętrzny i wewnętrzny ma być diametralnie różny od tego, co obserwujemy obecnie. Kolejki nabiorą futurystycznych, owalnych kształtów, w środku usiądziemy w wygodnych fotelach. Mają powstać specjalne przedziały dla osób niepełnosprawnych. Według planów nasze zmodernizowane, trójmiejskie TGV będzie nam służyć już od końca września.
Paweł Wróblewski z PKP SKM dodaje jednocześnie, że w 10 składach firma przeprowadza także remonty we własnym zakresie. Wymieniane są m.in. okna, siedzenia. Wszystko po to, aby jeździło nam się lepiej.
Opinie (74) 1 zablokowana
-
2007-03-22 17:13
"Wolę mieć 10 starszych,ale sprawnych, "
prosisz i masz:-)
co prawda nie dziesięć tylko dwa złomy, ale zawsze:-)- 0 0
-
2007-03-22 17:15
Ogłoście konkurs w Europie a moze jeszczze w krainach b.ZSRR
zbieramy złom, wszelkich pojazdów miejskich, adresat Gdansk, Nowe Ogrody 9
- 0 0
-
2007-03-22 17:20
A niech będzie i złom...
A niech będzie i złom... Nie, w tym problem, że stare. Problem w tym, że wszędzie brud, syf, menele, pety, śmieci. Ohyda. Tu jest pies pogrzebany. Napewno jest taniej upilnować porządku aniżeli kupować nowe składy, ale po co?
- 0 0
-
2007-03-22 17:21
GAZ ZIEMNY = NARESZCIE
Wreszcie cos ruszylo w temacie gazu ziemnego CNG, bo jest to absolutna blokada informacyjna w Polsce na ten temat.
W Niemczech i na Czechach panstwo wprowadzilo plan budowy do konca 2006 roku ponad 1800 stacji z gazem ziemnym DO AUT OSOBOWYCH.
Jakie sa korzysci z gazu ziemnego?
To, ze ten gaz leci w kuchenkach domowych i.... mozna kupic sobie lub na spolke z sasiadem kompresor do gazu ziemnego za kilka tysiecy zlotych i we wlasnym domu tankowac sobie auto za cene gazu w domu. Bez podatkow VAT, akcyz i innych kombinacji jakie wprowadza panstwo na On, benzyne i LPG.
Gaz ziemny CNG jest super bezpiecznym paliwem do samochodow.
Temperatura zaplonu gazu ziemnego to 600 stopni celsiusza, ponad to gaz ten sie natychmiast ulatnia do atmosfery, a nie zalega przy gruncie jak LPG, tworzac niebezpieczna mieszanke wybuchowa.
Gaz ziemny spelnia wszelke mozliwe normy czystosci EUR na wiele lat do przodu. Dlatego tez mamy w domach kuchenki, ktore nas nie zatruwaja palac sie.
KOSZTY jazdy na gaz ziemny.............
Fiat Panda - 8 zl za 100 km
Nowy mercedes E klasa 200 NGT = okolo 14-16 zl za 100 km
w 2008 roku bedzie B klasa napedzana w 3/4 gazem ziemnym i 1/4 benzyna na dojazd jesli by nie bylo stacji CNG w poblizu.
Zasieg typowy auta z gazem CNG to okolo 200-300 kilometrow.
W Polsce w mediach i na ustach politykow temat gazu ziemnego kompletnie nie istnieje. Wiadomo - znajac naturalna sklonnosc Polakow do oszczedzania skonczylo by sie to dla budzetu GIGANTYCZNYMI stratami z tytulu zdzierczej akcyzy, ktorej na gaz ziemny nie beda mogli dac, bo skonczylo by sie to buntem spolecznym.
Jeszcze raz podkreslam - niezaleznie od tego czy na stacjach z CNG w przyszlosci w Polsce bedzie CNG obladowany podatkiem, czyli to co stalo sie z LPG, bedzie zawsze mozna zatankowac sobie samochod we wlasnym domu, w cenie gazu dostarczanego do domow.
W Trojmiescie jest 1 stacja z gazem ziemnym na Walowej z tego co wiem. Dla kogos kto jezdzi po Trojmiescie wystarczy, jesli nie chce sie kupic z sasiadem na spolke kompresora by bylo taniej.
Ja jezdzac 3 lata mercedesem spalilem paliwa za kilkanascie tysiecy zlotych, bo jezdze nieduzo. Gdybym zainwestowal w gaz i kompressor domowy, zaplacil bym 3x mniej za to samo.
Jeszcze jedna bardzo wazna rzecz...
OSIAGI samochodow napedzanych gazem CNG:
Sa takie same jak benzynowych. Gaz ziemny ma 130 oktanow, wiec te paliwo nie niszczy silnika tak jak LPG i zapewnia swietne osiagi.
Mercedes E klasa 200 benzyna , 163 konie mechaniczne:
0-100 10.7 sek
Mercedes E klasa 200 NGT , 163 konie mechaniczne:
0-100 10.8 sek
roznica w osiagach zadna. Dodam ze na rynku aut uzywanych za granica jest duzo aut na gaz ziemny, tanio.
pozdrawiam- 0 0
-
2007-03-22 18:18
"Kolejki nabiorą futurystycznych, owalnych kształtów, w środku usiądziemy w wygodnych fotelach."
Taa.. jasne. Kto usiądzie, ten usiądzie, większość będzie stać w niesamowitym ścisku, bo to będą krótie składy.
A te nowe materiałowe fotele z zagłówkami to też są do niczego. Może i wygodne, ale jak jakiś menel na nim usiądzie (a takich pełno w SKM), to aż strach siadać, bo całe nasiąkają smrodem, i o zagłowki strach się oprzeć, żeby wszawicy czy innej choroby się nie nabawić.
Póki SKM nie pozbędzie się meneli z pociągów, póty tylko plastikowe i skajowe siedzenia mają sens w pociągach, po nich widać czy są czyste i są łatwe w czyszczeniu.- 0 0
-
2007-03-22 18:35
DLACZEGO?
dlaczego dopiero przed wakacjami bede jeździły na trasach stare-nowe tramwaje ?
wróble w zkm ćwierkają,że to bardzo chybiony zakup i tramwaje trzeba dużo przerabiac.- 0 0
-
2007-03-22 18:45
pasazer
Liczyłem na Bombardiera a mamy złom do przerobu!
masz na mysli ustawe utylizacji o pzyskiwaniu złomu? i to jak wprowadzają na polski rynek sprzęt elektryczny i elektroniczny, używany będzie musił uiścić roczną opłatę za figurowanie w rejestrze głównego inspektora ochrony środowiska.
Pamiętaj o ekologicznych sprawozdaniach!!!- 0 0
-
2007-03-22 18:45
SZKODA
szkoda , ze skm przechodza modernizacje w ZNTK w Mińsku Mazowieckim a ZNTK w Gdańsku władze z Płażynskim na czele w połowie lat 90 doprowadziły do likwidacji.
Szkoda ZNTK w Gdańsku, pięknych zabytkowych hal a przede wszystkim paru tysięcy miejsc pracy- znakomitych fachowcow.( najlepszym okresie tyle osób tam pracowało).
ZNTK w Gdańsku zaraz po wojnie budowal autobusy , potem cały wachlarz taboru kolejowego był tam remontowany w tym słynne stare gdanskie poniemieckie kolejki a nawet na poczatku lat 90 modernizowano tam gdańskie tramwaje.
Żal takich firm i ich pracowników.- 0 0
-
2007-03-22 19:30
Ha
Widzę Gallux, że w temacie pojazdów komunikacji miejskiej również jesteś specjalistą. Paradne
- 0 0
-
2007-03-22 19:30
Proponuję..
petycję do p.prezia Adama Pawlowicza aby nasze waadze odkupiły gdzieś na wyprzedarzy trochę nowszych mniej wiecej w wieku tych tramwajów, Ikarusów i Berlietów.Takie fajne busy.Napewno posłużą nam jeszcze z 20 lat.A i kaska zostanie zaoszczędzona.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.