• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywiści: szersze chodniki i więcej przejść jako ochrona przed koronawirusem

Krzysztof Koprowski
24 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jedną z propozycji stowarzyszeń jest wyznaczenie pasów rowerowych na ul. Kołobrzeskiej. Jedną z propozycji stowarzyszeń jest wyznaczenie pasów rowerowych na ul. Kołobrzeskiej.

Członkowie stowarzyszeń: Lepszy Gdańsk, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Piesza Polska oraz Instytut Metropolitalny zamierzają złożyć uchwałę obywatelską z postulatami utworzenia nowych przejść dla pieszych, poszerzenia chodników oraz wyznaczenia tymczasowych pasów i dróg rowerowych. Wszystkie te rozwiązania mają pomóc w utrzymaniu niezbędnego dystansu w epidemii koronawirusa.



Czy popierasz rozwiązania zaproponowane przez stowarzyszenia?

Przypomnijmy, w połowie maja gdańscy urzędnicy przedstawili program zmian w organizacji ruchu na terenie miasta, który ma być wdrożony w najbliższych tygodniach. Obecnie propozycje zmian czekają na opinie rad dzielnic.

Wśród nich zawarto m.in. przeniesienie parkowania z chodników na jezdnię al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu i Oliwie, utworzenie nowych stref zamieszkania oraz wymalowanie pasów na jezdni dla rowerzystów.

Działania miasta to za mało



Zdaniem aktywistów z Lepszego Gdańska, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Pieszej Polski oraz Instytutu Metropolitalnego działania te są niewystarczające, jeżeli faktycznie mają się przełożyć na mniejsze zatłoczenie pieszych, rowerzystów oraz utrzymanie odstępu dwóch metrów pomiędzy osobami.

- Popieramy działania miasta, jednak postanowiliśmy je rozszerzyć o znacznie szerszy katalog miejsc, a przede wszystkim wzbogacić o element, którego w zapowiedziach miasta zabrakło - nowe, tymczasowe przejścia dla pieszych. Dzięki tym krokom Gdańsk będzie naprawdę chronił pieszych w drodze pandemii - często są to najstarsze osoby, najbardziej narażone na chorobę. Natomiast promocja transportu rowerowego, bezpiecznego w dobie pandemii odciąży transport publiczny - mówi Tomasz Larczyński z Lepszego Gdańska.
- Wiele miast na świecie stara się dostosować do nowych, pandemicznych i popandemicznych warunków, przyspieszając wdrażanie zmian ułatwiających poruszanie się mieszkańcom po własnym mieście. Władze naszego miasta w połowie maja również zapowiedziały działania w tym kierunku, pragniemy jednak, aby były one mniej zachowawcze - dodaje Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Obywatelska uchwała zakłada realizację działań podzielonych na cztery grupy:
  1. poszerzenia chodników kosztem miejsc parkingowych co najmniej do szerokości 2,5 m, aby piesi mogli zachować minimalny odstęp dwóch metrów,
  2. utworzenia tymczasowych przejść dla pieszych, które odciążą istniejące, zbyt rzadko rozmieszczone,
  3. wyznaczenia dodatkowych dojść do przystanków tramwajowych oraz autobusowych celem rozrzedzenia pieszych docierających na perony z jednego dojścia,
  4. utworzenie tymczasowych pasów lub dróg dla rowerów na jezdni w miejscach, gdzie brakuje takiej infrastruktury np. w ciągu ul. Armii Krajowej (Trasa W-Z) na Chełm czy ul. Kołobrzeskiej (o miejskich planach budowy drogi rowerowej na tej ulicy pisaliśmy w 2019 roku), aby ułatwić jazdę rowerem w sytuacji ograniczonej pojemności komunikacji miejskiej.

Szczegółową listę propozycji zmian w organizacji ruchu zamieszczamy w ramce pod artykułem.

Wszystkie rozwiązania mają być wykonane możliwie najniższymi nakładami finansowymi - przede wszystkim w oparciu o nowe oznakowanie.

- Nasza uchwała przewiduje stopniowe przekształcenie tymczasowych przejść i pasów na stałe, jeśli okaże się, że są one popularne oraz będą na to środki w budżecie Gdańska. Jednak to działania ochronne są priorytetem - podkreśla Larczyński.

Potrzebne podpisy pod uchwałą obywatelską



Obecnie działacze zbierają podpisy pod uchwałą obywatelską - potrzebują ich minimum 300 (lista do samodzielnego wydrukowania i przekazania stowarzyszeniom dostępna jest tutaj). Pod uchwałą mogą podpisać się mieszkańcy Gdańska zameldowani lub dopisani do rejestru wyborców.

Jeżeli zbiórka podpisów zakończy się sukcesem, stowarzyszenia liczą, że uda się ją poddać pod głosowanie na czerwcowej sesji Rady Miasta Gdańska.

Czytaj też: Uchwały ws. parkingów kubaturowych zdjęte z obrad Rady Miasta [Artykuł z wrzesnia 2019 roku].

Lista chodników przeznaczonych do poszerzenia


ANIOŁKI
  • skrzyżowanie al. Zwycięstwa/Hallera (przeniesienie drogi dla rowerów na prawoskręty al. Zwycięstwa oraz ul. Hallera, w kierunku północnym, poszerzenie chodnika o dotychczasową drogę dla rowerów)
  • al. Zwycięstwa - przeniesienie parkowania wzdłuż Traktu Konnego w całości na jezdnię, zwłaszcza na odcinku 33-40, wzdłuż parku Akademickiego wyznaczenie parkowania równoległego (obecnie brak oznakowania)

BRĘTOWO
  • ul. Leśna Góra od skrzyżowania z ul. Góralską do ul. Leśna Góra 15

BRZEŹNO
  • ul. Dworska na całej długości, w tym droga wewnętrzna na zapleczu ul. PCK i plac przed biblioteką (w całości użytkowany jako nielegalny parking)
  • ul. Korzeniowskiego, jedna (dowolna) strona

JASIEŃ
  • ul. Kartuska na całej długości w dzielnicy Jasień na odcinkach, na których chodnik nie jest oddzielony od jezdni pasem zieleni lub drogą dla rowerów

JELITKOWO
  • ul. Kapliczna od ul. Pomorskiej do ul. Piastowskiej na odcinkach, na których chodnik nie jest oddzielony od jezdni pasem zieleni lub drogą dla rowerów

KOKOSZKI

LETNICA
  • ul. Starowiejska od ul. Michny w kierunku południowym

ŁOSTOWICE

NOWY PORT
  • ul. Góreckiego od pl. Wolności do ul. Oliwskiej
  • ul. Wolności, strona południowa
  • ul. Na Zaspę, ul. Rybołowców, ul. Strajku Dokerów - na wymienionych ulicach usunięcie parkowania z chodników i dodatkowo z przyległych trawników za pomocą środków dostępnych bieżąco dla GZDiZ

ORUNIA
  • ul. Raduńska - chodnik po stronie zachodniej

OSOWA
  • ul. Wodnika od ul. Kielnieńskiej do ul. Junony na odcinkach, na których chodnik nie jest oddzielony od jezdni pasem zieleni lub drogą dla rowerów

PIECKI-MIGOWO
  • ul. Piecewska na odcinkach, na których chodnik nie jest oddzielony od jezdni pasem zieleni

PRZERÓBKA
  • ul. Bajki na odcinkach, na których chodnik nie jest oddzielony od jezdni pasem zieleni

PRZYMORZE MAŁE
  • ul. Bora-Komorowskiego na odcinkach, na których chodnik nie jest oddzielony od jezdni pasem zieleni lub drogą dla rowerów

PRZYMORZE WIELKIE
  • ul. Dąbrowszczaków (ul. L. Kaczyńskiego) na całej długości

SIEDLCE
  • ul. Zakopiańska na całej długości

STOGI
  • ul. Pawia na odcinkach, na których chodnik nie jest oddzielony od jezdni pasem zieleni
  • ul. Rozłogi na całej długości

SUCHANINO
  • ul. Beethovena na odcinkach, na których chodnik nie jest oddzielony od jezdni pasem zieleni

ŚRÓDMIEŚCIE
  • ul. Długie Ogrody - chodnik po stronie północnej
  • ul. Korzenna na całej długości
  • ul. Łagiewniki na całej długości
  • ul. Łąkowa - realne przywrócenie pieszym chodników w strefie zamieszkania zach. jezdni oraz na placu między ul. Królikarnia i ul. Sempołowskiej
  • ul. Toruńska - wyznaczenie miejsc postojowych w jezdni
  • Plac Wałowy
  • ul. Rzeźnicka na całej długości
  • ul. Pod Zrębem na całej długości
  • ul. Dolna Brama na całej długości

STRZYŻA
  • ul. Chopina od skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Hubala
  • ul. Chrzanowskiego - od nr 24 do 82 - strona parzysta oraz wzdłuż ogrodzenia szkoły
  • ul. Wilka-Krzyżanowskiego wzdłuż i vis a vis budynku szkoły
  • al. Grunwaldzka 218-232 - usunięcie parkowania oraz nielegalnego przejeżdżania przez chodnik (dojazd do również nielegalnych miejsc parkingowych)

VII DWÓR
  • ul. Michałowskiego od ul. VII Dwór w kierunku zachodnim

WRZESZCZ DOLNY
  • ul. Danusi po obu stronach
  • ul. Kościuszki na całej długości na odcinkach, na których chodnik nie jest oddzielony pasem zieleni od jezdni, za wyjątkiem strony południowej od Legionów do Chrobrego
  • ul. Mickiewicza od pl. Komorowskiego do ul. Klonowicza po obu stronach, oraz od ul. Klonowicza do ul. Kochanowskiego po stronie południowej
  • ul. Wenedy na całej długości
  • ul. Pestalozziego na całej długości

WRZESZCZ GÓRNY
  • ul. Jaśkowa Dolina na całej długości
  • ul. Konopnickiej na całej długości
  • ul. Partyzantów na całej długości
  • ul. Matki Polki na całej długości oraz stworzenie ulicy jednokierunkowej w kierunku ul. Partyzantów
  • ul. Matejki usunięcie parkowania oraz stworzenie ulicy jednokierunkowej w kierunku ul. Jaśkowa Dolina
  • al. Grunwaldzka - chodnik południowy na odcinku ul. Słowackiego do ul. Klonowej
  • ul. Słowackiego od ul. Chrzanowskiego do ul. Trawki - wyznaczenie miejsc postojowych w na jezdni
  • ul. Reymonta od ul. Słowackiego do ul. Chrzanowskiego
  • Ul. Obywatelska na całej długości oraz stworzenie ulicy jednokierunkowej w kierunku Trasy Słowackiego (Żołnierzy Wyklętych)
  • ul. de Gaulle - przesunięcie miejsc postojowych w całości na jezdnię lub bliżej osi jezdni

ZASPA MŁYNIEC
  • ul. Hynka od ul. Jana Pawła II w kierunku północnym

ZASPA ROZSTAJE
  • ul. Leszczyńskich na odcinkach, na których chodnik nie jest oddzielony od jezdni pasem zieleni


Lista tymczasowych przejść dla pieszych


ANIOŁKI
  • al. Zwycięstwa w ciągu ul. Curie-Skłodowskiej, ul. Tuwima, ul. Orzeszkowej z dojściem na przystanki tramwajowe

BRĘTOWO
  • ul. Leśna Góra między sklepem Elwart a szkołą

BRZEŹNO
  • ul. Krasickiego na wysokości przychodni

CHEŁM
  • Skrzyżowanie ul. Chałubińskiego/Grabowskiego

KOKOSZKI
  • Skrzyżowanie ul. Kalinowa/Lubczykowa

KRAKOWIEC-GÓRKI ZACHODNIE
  • Skrzyżowanie ul. Łęczycka/Łowicka

LETNICA
  • ul. Marynarki Polskiej, na wysokości ul. Stalowej

NOWY PORT
  • ul. Wyzwolenia na wysokości wschodniego krańca budynku Wyzwolenia 50

OLIWA
  • al. Grunwaldzka na wysokości Biblioteki UG

ORUNIA
  • ul. Podmiejska na wysokości skrzyżowania z drogą techniczną na wale Nowej Raduni (przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów)

ORUNIA GÓRNA
  • Skrzyżowanie ul. Małomiejska/Kadmowa
  • ul. Platynowa, na wysokości ul. Antczaka

OSOWA
  • Skrzyżowanie ul. Kielneńska/Cumowników

PIECKI-MIGOWO
  • Skrzyżowanie ul. Bulońska/Rakoczego (przejście przez wschodni wylot skrzyżowania)

PRZYMORZE MAŁE
  • ul. Bora Komorowskiego, skrzyżowanie z ul. Bzową lub ul. Zgody II

PRZYMORZE WIELKIE
  • ul. Obrońców Wybrzeża, na wysokości wschodniego krańca falowca

SIEDLCE
  • Skrzyżowanie ul. Kartuska/Zagrodowa

SUCHANINO
  • ul. Beethovena między skrzyżowaniami z ul. Mozarta i ul. Wagnera

ŚRÓDMIEŚCIE
  • ul. 3 Maja, na przedłużeniu głównego pasażu Forum Gdańsk
  • ul. Rajska, na wysokości ul. Rajskiej 10

STRZYŻA
  • Skrzyżowanie ul. Chrzanowskiego/Karłowicza

UJEŚCISKO-ŁOSTOWICE
  • ul. Świętokrzyska, na wysokości apteki Gemini

VII DWÓR
  • Skrzyżowanie ul. Polanki/Michałowskiego

WRZESZCZ DOLNY
  • Skrzyżowanie ul. Kościuszki/Pestalozziego
  • Skrzyżowanie ul. Kościuszki/Zygmunta Augusta

WRZESZCZ GÓRNY
  • al. Grunwaldzka, przy Teatrze Miniatura
  • Skrzyżowanie ul. Grunwaldzka/Dmowskiego, południowo-wschodni wylot skrzyżowania
  • ul. Partyzantów, na wysokości Partyzantów 59-60
  • al. Grunwaldzka, przejście na wysokości placu Walentynowicz do Sobótki
  • ul. Partyzantów (Trasa Słowackiego) w ciągu ul. Reymonta
  • ul. Słowackiego (Trasa Słowackiego) w ciągu ul. Obywatelskiej

ZASPA ROZSTAJE
  • al. Jana Pawła II, na wysokości centrum medycznego

ŻABIANKA-JELITKOWO
  • ul. Pomorska na wysokości Pomorskiej 86


Lista dodatkowych, tymczasowych dojść do przystanków


BRZEŹNO
  • Dworska, peron w stronę Nowego Portu, kraniec północny od strony wschodniej
  • Dworska, peron w stronę Wrzeszcza, kraniec południowy od strony wschodniej
  • Gdańska, kraniec północny od strony wschodniej
  • Sternicza, kraniec północny od strony wschodniej
  • Wczasy, kraniec wschodni od strony południowej

CHEŁM
  • Chałubińskiego, północny kraniec obu peronów, dojście od wschodu oraz przejście między peronami (łącznie dwa przejścia)
  • Cienista, kraniec zachodni obu peronów autobusowych, przejście między peronami
  • Sikorskiego, północny kraniec obu peronów, dojście z obu stron (łącznie dwa przejścia)

JASIEŃ
  • Gronostajowa, wschodni kraniec peronu autobusowego od strony północnej
  • Pólnicy, wschodni kraniec peronu autobusowego od strony południowej
  • Źródlana, wschodni kraniec obu peronów autobusowych, przejście między peronami

MŁYNISKA
  • Swojska, peron w stronę Śródmieścia, kraniec południowy od obu stron (łącznie dwa przejścia)

NOWY PORT
  • Marynarki Polskiej, kraniec północny obu peronów, dojścia z obu stron oraz przejście między peronami (łącznie trzy przejścia)

OLIWA
  • Bażyńskiego, peron w kierunku Przymorza, kraniec południowy od strony zachodniej
  • Bażyńskiego, peron w kierunku Wrzeszcza, kraniec północny od strony zachodniej
  • Derdowskiego, peron w stronę Przymorza, kraniec południowy, dojścia z obu stron (łącznie dwa przejścia)
  • Derdowskiego, peron w stronę Wrzeszcza, kraniec północny, dojścia z obu stron (łącznie dwa przejścia)
  • Obrońców Westerplatte, kraniec południowy obu peronów, dojścia z obu stron oraz przejście między peronami (łącznie trzy przejścia)
  • Oliwa Pętla Tramwajowa, południowy kraniec peronu autobusowego, od strony zachodniej (przejście podwójne)
  • Tetmajera, kraniec południowy obu peronów, od strony zachodniej, oraz przejście między peronami (łącznie dwa przejścia)
  • Funkcję dojścia dla peronów przystanku autobusowego Biblioteka Główna spełniać będzie przejście tymczasowe na wysokości Biblioteki UG

PIECKI-MIGOWO
  • Budapesztańska, peron w stronę Śródmieścia, kraniec południowy od strony wschodniej
  • Migowo, kraniec północny obu peronów, od strony wschodniej oraz przejście między peronami (łącznie dwa przejścia)
  • Warneńska, kraniec zachodni obu peronów od obu stron (łącznie dwa przejścia)

PRZYMORZE
  • Bora Komorowskiego, peron w stronę Jelitkowa, od strony wschodniej
  • Czerwony Dwór, peron w stronę Jelitkowa, od strony wschodniej
  • Kołobrzeska, peron w stronę Jelitkowa, kraniec południowy od strony wschodniej
  • Kołobrzeska, peron w stronę Wrzeszcza, kraniec północny od strony zachodniej
  • Piastowska, peron w stronę Jelitkowa, od strony zachodniej, przejście przez jezdnię oraz przez tory (jako dwa przejścia)
  • Piastowska, peron w stronę Wrzeszcza, od strony wschodniej, przejście przez jezdnię oraz przez tory (jako dwa przejścia)
  • Przymorze SKM, przejście między peronami autobusowymi

SIEDLCE
  • Ciasna, zachodni kraniec obu peronów, dojście od północy
  • Paska, zachodni kraniec obu peronów, dojście od północy
  • Skrajna, zachodni kraniec obu peronów, dojście od północy
  • Zakopiańska, wschodni kraniec obu peronów, dojście od północy

ŚRÓDMIEŚCIE
  • Brama Wyżynna, zgodnie z planami wyznakowania przejścia stałego (liczone jako trzy przejścia: dwie jezdnie oraz przejście między peronami)
  • Dworzec Główny, zgodnie z planami wyznakowania przejścia stałego (liczone jako trzy przejścia: dwie jezdnie oraz przejście między peronami)

STRZYŻA
  • Strzyża, północny kraniec obu peronów, dojście od strony zachodniej oraz przejście między torami (łącznie dwa przejścia)
  • Wojska Polskiego, zachodni kraniec obu peronów, dojścia z obu stron oraz przejście między torami (łącznie trzy przejścia)
  • Zajezdnia, południowy kraniec obu peronów, dojścia z obu stron oraz przejście między torami (łącznie trzy przejścia)
  • Zamenhofa, wschodni kraniec obu peronów, dojścia z obu stron oraz przejście między torami (łącznie trzy przejścia)

UJEŚCISKO-ŁOSTOWICE
  • Przemyska, peron w stronę Łostowic (południową), kraniec północny od strony zachodniej - wymaga przejścia podwójnego od strony al. Havla

WRZESZCZ DOLNY
  • Pl. Komorowskiego, kraniec północny obu peronów, przejście między peronami
  • Kościuszki, kraniec północny obu peronów, dojścia z obu stron oraz przejście między peronami (łącznie trzy przejścia)
  • Legionów, kraniec południowy obu peronów, dojścia z obu stron oraz przejście między peronami (łącznie trzy przejścia)
  • Mickiewicza, peron w stronę Brzeźna, kraniec północny, dojścia z obu stron (łącznie dwa przejścia)
  • Mickiewicza, peron w stronę Aniołków, kraniec południowy od strony zachodniej

WRZESZCZ GÓRNY
  • Galeria Bałtycka, kraniec południowy obu peronów, przejście między peronami
  • Jaśkowa Dolina, kraniec zachodni obu peronów, dojścia z obu stron oraz przejście między peronami (łącznie trzy przejścia)
  • Klonowa, kraniec zachodni obu peronów, przejście między peronami
  • Miszewskiego, kraniec wschodni obu peronów, dojście od południa oraz przejście między peronami (łącznie dwa przejścia)

ZASPA
  • Startowa, wschodni kraniec obu peronów, od obu stron oraz odcinkowe usunięcie barierek między peronami (łącznie dwa przejścia)

ŻABIANKA-JELITKOWO
  • Pomorska, południowy kraniec obu peronów, dojście od zachodu oraz przejście między peronami (łącznie dwa przejścia)
  • Pomorska-Osiedle, peron w stronę Jelitkowa, kraniec zachodni od strony północnej
  • Subisława, peron w stronę Jelitkowa, kraniec wschodni od strony północnej


Lista tymczasowych pasów i dróg dla rowerów oraz torów ruchu rowerów

  • dwukierunkowa droga dla rowerów w al. Armii Krajowej i Sikorskiego (od Węzła Unii Europejskiej do Witosa), 2,5 km
  • ul. Wały Piastowskie, ul. Jana z Kolna i ul. Marynarki Polskiej, od ul. Rajskiej do ul. Swojskiej, łącznie 5,6 km pasa pojedynczego - na jednopasmowym odcinku ul. Jana z Kolna prowadzenie ruchu za pomocą znaków P-27 "kierunek i tor ruchu roweru"
  • ul. Kartuska od ul. Zwierzynieckiej do ul. Łostowickiej, łącznie 3,5 km, tj. 7 km pasa pojedynczego - trasa niemożliwa do wyznakowania w całości w oparciu o pas ruchu dla rowerów, wskazane przemienne użycie pasa i prowadzenia ruchu za pomocą znaków P-27 "kierunek i tor ruchu roweru" w zależności od warunków miejscowych
  • ul. Kołobrzeska od ul. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej, łącznie 2,2 km pasa pojedynczego
  • ul. Podwale Przedmiejskie od Węzła Unii Europejskiej do ul. Siennickiej, 4 km pasa pojedynczego
  • ul. Świętokrzyska, od ul. Guderskiego do pętli tramwajowej Łostowice Świętokrzyska, wyznaczenie znakiem poziomym P- 27 "kierunek i tor ruchu roweru"
  • ul. Małomiejska od ronda przy ul. Platynowej do skrzyżowania z ul. Brzegi, wyznaczenie trasy za pomocą znaku P- 27 "kierunek i tor ruchu roweru"
  • wyznaczenie znakiem P-27 "kierunek i tor ruchu roweru" kontraruchu w ul. Opackiej i ul. Cystersów
  • wyznaczenie znakiem P-27 "kierunek i tor ruchu roweru" ruchu rowerów w ul. Bolesława Chrobrego.
  • wyznaczenie znakiem P-27 "kierunek i tor ruchu roweru" ruchu rowerów w ul. Gdańskiej.
  • wyznaczenie znakiem P-27 "kierunek i tor ruchu roweru" ruchu rowerów w ul. Dworskiej



Miejsca

Opinie (585) ponad 20 zablokowanych

  • Rowerzysci chca wydzielonych pasów rowerowych jak najbardzie oddalone od ulicy by nie wdychac spalin ! (5)

    A ameby umysłowe tego nie rozumieją bo by musiały mieć przynajmniej iloraz inteligencji meduzy !! Nie chce my pasów w ulicy i nie zgadzamy się wdychać spalin blachoszmrodów!!

    • 7 14

    • Słusznie -Rowery na wieś na świeże powietrze

      • 0 0

    • właśnie teraz na Podwale Przedmiejskim wrzucają was na jezdnię pomiędzy blachosmrody (1)

      a po bokach puste szerokie chodniki gdzie można było spokojnie zrobić bezpieczne drogi rowerowe
      zresztą już wrzucili rowerzystów na jezdnię na Jana Pawła na Zaspie, tam też po bokach szerokie, nieuczęszczane chodniki.
      Chyba są przekonani że lubicie wdychać śmierdzące spaliny

      • 4 3

      • Większość woli pasy w jezdni.

        dzieci mają obowiązek jazdy po chodniku wraz z opiekunem

        • 0 1

    • (1)

      im więcej takich rozwiązań ja w artykule tym spalin będzie więcej. Samochody w korkach kopcą najwięcej. A w dobie koronawirusa nikt nie zmusi ludzi do porzucenia swoich aut bo to najbezpieczniejszy sposób poruszania się !!!

      • 7 2

      • To powiedz to specjaliscie od wagonów ich góru od komunikacji w miescie Tomusia.

        • 3 1

  • Frag dobrze wie, co pozwoli odkorkować to miasto. (4)

    Mają wizję i wiedzą jak ją realizować. Niestety, co widać po komentarzach, większość ludzi nie ma zielonego pojęcia o wygodnym i dobrze funkcjonującym mieście. Nie ma się co dziwić, nigdy takiego nie widzieli, bo w Polsce takich nie ma. Nie potrafią sobie wyobrazić, że w najlepszych i najbogatszych miastach typu Genewa czy Zurych mieszkańcy traktują auto jak niepotrzebne utrudnienie. Ci komentujący nigdy nie pozwolą, żeby w Gdańsku dało się żyć bez samochodu

    • 2 12

    • czemu jeszcze tu mieszkasz??

      • 0 0

    • ty chyba nie byłeś w Zurychu fragofcu, albo byłeś tam samolotem, za nasze pieniądze, na jakiejś konferencji (1)

      A na pewno nie jeździłeś po nim samochodem, bo byś takich bzdur nie pisał. Ja mam tam rodzinę i zapewniam, że prawie każdy dorosły pracujący Szwajcar ma samochód.

      • 3 1

      • Tez mam tam rodzine buraku i posiadanie auta nie oznacza ze z niego co dziennie korzystasz w miescie

        • 0 4

    • Strażakom przydzielić wiaderka i rowery,noszę zamiast karetki a policja na koniach.

      Jeszcze riksze zamiast taksówek, tramwaje konne i dorożki i będzie ok.

      • 4 1

  • Dlaczego te i**otyczne pomysły... (4)

    ... Znów są "na głównej" ? Wciskacie je na siłę, czy brak wam tematów?

    • 11 3

    • W obecnych czasach buzuja nie używane hormony i przy tym mózg nie pracuje prawidłowo

      • 0 0

    • To nie są i**otyczne pomysły, tak po prostu wyglądają cywilizowane miasta. (2)

      Zamiast tracić czas na hejterskie komentarze przejedź się za Odrę albo za Bałtyk i zobacz jakie tam są rozwiązania drogowe. I nikt nie hejtuje, jest równowaga pieszy/auto i jest czysto i bezpiecznie.

      • 1 7

      • To porównaj jeszcze...

        ... Tamtejszą komunikację zbiorową i drogi. Dorzuć styl życia (liczbę etatów, na których pracujesz i liczbę nadgodzin). Miasto to nie chodniki i skwerki, to ludzie, którzy w nim pracują.

        • 3 1

      • Y/

        co ty bredzisz ? ogarnij się

        • 2 1

  • Proponuję !!! - na każdej ulicy bez żadnych wyjatków przejścia dla pieszych ze światłami co 20 metrów ,chodniki co najmniej 6 me

    • 0 0

  • Stowarzyszenie kierowców (31)

    Ja proponuję założyć stowarzyszenie kierowców i walczyć o szersze ulice, więcej parkingów, parkingi bezpłatne, itp.

    • 365 80

    • Już istnieje takie stowarzyszenie. na Srebrzysku.

      • 0 0

    • Powodzenia. Kierowcy są nie zdolni do współdziałania co pokazuje ich zachowanie na drodze.

      • 0 0

    • (5)

      To nie przejdzie. Kierowcy są uciskaną większością. To zupełnie jak z organizacjami mniejszości, mniejszości zawsze się zorganizują, bo jest ich mało, to naturalne. Większościowcy się nie organizują.

      • 27 14

      • (4)

        "Kierowcy są uciskaną większością. " ahahahahahhaha

        • 22 25

        • (2)

          no dokładnie - to jeszcze jeden problem kierowców że żyją jakąś dawno minioną przeszłością.

          20-24% ludzi dociera do centrum miasta samochodami prywatnymi, a im się ciągle zdaje że są jakąś większością.
          Jest was mniej więcej tyle co homoseksualistów ;)

          • 10 21

          • Wg ostatniego badania preferencji komunikacyjnych mieszkańców Gdyni samochodem porusza się regularnie 48% z nich, tak jakby najliczniejsza grupa. Za to rowerzystów (1,8%) jest mniej więcej tyle co głęboko upośledzonych umysłowo.

            • 1 0

          • To jak ktoś jest kierowcą i homoseksualistą to go praktycznie wcale nie ma...

            • 9 2

        • uciskaną przez samych siebie

          kierowcy vs inni kierowcy bywają bardzo agresywni. Dla nikogo nie kończy się to dobrze. Tracą na tym także piesi i inni niezmotoryzowani.

          • 0 3

    • Niepotrzebne (6)

      Więcej miejsca już nie ma a na tym co jest teraz najwiekszą uciążliwością dla kierowcy są inni kierowcy :)

      • 29 17

      • Dziwne, bo ja zauważyłem jedną tendencję w komentarzach przy artykułach okołodrogowych. (5)

        Kierowcy vs piesi.
        Kierowcy vs rowerzyści.
        Piesi vs kierowcy.
        Piesi vs rowerzyści.
        Rowerzyści vs piesi.
        Rowerzyści vs kierowcy.
        Rowerzyści vs inni! rowerzyści.
        Rowerzyści vs riksze.
        Rowerzyści vs rolkarze i deskorolkarze.
        Rowerzyści vs matki z wózkiem.
        Rowerzyści vs biegacze.
        Rowerzyści vs psy na smyczy i bez.
        Rowerzyści vs ...
        Nie wiem co odpowiada za agresję i frustrację rowerzystów, ale mogę się domyślać. Obcisłe wdzianka powodują napływ g*wna do mózgu i stąd ta agresja i frustracja, do tego nacisk siodełka na sempiternę i mamy kumulację.

        • 48 13

        • nie wymieniłeś najczęstszych przejawów agresji wewnątrzgatunkowej

          kierowcy vs. inni kierowcy. To między nimi najczęściej występuje tzw. wku*w drogowy (ang. road rage). To się leczy.

          • 0 2

        • (1)

          Chyba szyszynka Ci się zbyt mocno skręciła

          • 2 1

          • Mi się skręciła, ale bez szy.

            • 1 1

        • (1)

          To żle zauważyłeś,największymi frustratami są kierofczyki gdy im się przywileje zabiera

          • 12 16

          • W takim razie wnioskuję o zaoranie wszystkich dróg rowerowych

            i podzielenie ich pomiędzy pieszych i kierowców. Chcę widzieć ten ból w spodniej części tułowia rowerraków.
            Ich ból jest lepszy niż mój.

            • 11 4

    • nie tyle kierowców co wszystkich co mają szeroki horyzont (4)

      ci co żądają cofnięcia procesu dziejowego wchodzą bez pardonu próbując przeorganizować wszystko według własnych utopijnych wizji, niestety nie spotyka się to z kontrą, a urzędnicy miejscy niestety na smyczy u tych anarchistów, na kolanach przed rogerm

      • 10 6

      • uuu, postepowiec! (1)

        juz kiedys slyszelismy, ze biegow dziejowego pochodu socjalizmu do zwyciestwa, nikt nie zatrzyma :)

        • 3 4

        • no jak widać Duda ma 42%, więc ciężko go zatrzymać

          • 0 2

      • Utopijnych? (1)

        a wiesz, że te wizje już działają na zachodzie Europy i dobrze się mają? że ścisłe centrum potrafi lepiej się mieć bez ruchu samochodowego?
        Sam jeżdżę samochodem na co dzień, ale popieram ograniczenia w ruchu.
        Miasto nie jest z gumy, auto to nie jest konstytucyjny przywilej, a w miejscu,do którego można dojechać zbior-kom jest po prostu lenistwem i fanaberią.
        Inna sprawa, że powinno się zacząć od poprawy zbior-kom: ]

        • 5 11

        • to sie przeprowadz

          • 3 1

    • (3)

      ależ załóż, rób - proszę bardzo
      było już nawet kilka prób.

      Kierowcy to jedna z najmniej zintegrowanych grup społecznych - z prostej przyczyny. Kierowca nienawidzi innych kierowców.
      O ile rowerzyści, piesi, a nawet motocykliści tworzą swoje stowarzyszenia, pozdrawiają się na drogach, oraz forsują wspólne inicjatywy, to kierowcy nigdy w życiu nie będą w stanie tego zrobić.
      Dlatego że kierowca jest każdy sam jeden jedyny, pozostali to idioci jadący szybciej, albo frajerzy, kapelusznicy jadący wolniej.

      Dlatego was kierowców można tak dymać :)
      Podatku chyba już ze 300% w paliwie - kierowcy są wielkimi zwolennikami, bo każdy kierowca chętnie zapłaci 300zł za tankowanie samochodu, tylko dlatego żeby somsiad też zapłacił więcej.
      Kierowcy nigdy nie wystąpią z inicjatywą poszerzenia dróg, bo będą się "pchać dodatkowym pasem zamiast stać w korku".
      Podobnie nie powstanie inicjatywa powiększenia ilości miejsca parkingowych, bo gdzie by miały nie powstać to za będą tylko ci pod których oknami sypialni będzie nowy parking, a przeciwko będą wszyscy inni.

      Musicie się najpierw dużo nauczyć, wręcz dokonać skoku cywilizacyjnego który już dawno dokonali rowerzyści i piesi.
      Tylko nie dokonacie bo jesteście niestety redneckami miast.

      • 10 18

      • (2)

        Jesteś nedentym d*pkiem. Tyle ci powiem. Ja wytrzeźwiejesz i ochłoniesz to przeczytaj to jeszcze raz co tam nabazgrałeś za bzdury małolacie

        • 10 6

        • A tak, na tych wszystkich filmach , jak ludzie się naparzają na drodze, bo jeden chciał jechać szybciej, (1)

          a drugi mu nie dał to, przecież ludzie na rowerach.

          I ta sugestia, że jak ktoś nie spuszcza się do tony żelaztwa, to na pewno małolat bez prawa jazdy, bo jak zasiądzie za kółkiem symbolu statusu, zaraz mu się priorytety poukładają...

          • 2 4

          • są też piesi co pod żabką się naprzają

            a inni piesi w lidlu się pobiją za robota kuchennego....

            • 3 0

    • kierowcy kierowcom gotują nieprzyjazny los (1)

      nadmiar samochodów powoduje wku*w drogowy. Miasto przyjazne pieszym jest przyjazne wszystkim mieszkańcom.

      • 10 16

      • chyba bezrobotnym takim jak ty co to tylko chodnikiem po piwko do żabki

        no chyba że pracujesz 30 km od domu i walisz z buta

        • 1 0

    • i likwidację garbów

      • 2 2

    • A po co jak kierowcy to najbardziej uprzywilejowana grupa? To jest raczej wracanie do normalnej sytuacji i zabieranie nadmiernych przywilejów.

      • 2 8

    • popieram (1)

      Popieram w 100 %.

      • 14 9

      • Popieram

        • 5 5

    • Popieram i chętnie się dołączę!

      • 13 7

  • Przejście jest wazne, ale rozumiem ze za każdym razem przemyślano alternatywę dla parkowania , czy czarujemy rzeczywistosc, niech sobie radzą? Bo wtedy jest jeszcze weselej

    • 0 0

  • No i to są konkretne rozwiązania. Jestem za (15)

    polikwidować esy floresy zwane sciezkami. poszerzyc chodniki. rowrzystom umozliwic jazde po jezdni.Tak to powinno wyglądać. Gdzie jest miejsce budować prawdziwą drogę dla rowerów.

    • 67 192

    • A może

      Kup sobie samochód jak normalny dorosły człowiek.
      No chyba, że jesteś za biedny, wtedy nie wychodź z domu ;)

      • 0 0

    • Jazda rowerem po ulicy wdychajac spalina najblizej jak sie to raz ze głupota a takze wyjatkowo szkodliwe dla zdrowia (2)

      Ale te przygłupy z gorszego gdańska tego nie rozumieją!

      • 10 10

      • To nie wycinaj filtrów w swoim wolwo.

        • 0 0

      • rozsądni ludzie z Lepszego Gdańska wiedzą, że powietrze wdychane przez kierowcę i pasażera samochodu

        jest bardziej zanieczyszczone spalinami niż powietrze, którym oddycha rowerzysta jadący na sąsiedniej drodze dla rowerów.

        • 0 1

    • Rowerzysci maja nakaz jezdzic po jezdni lub ddr

      Jak sama nazwa wskazuje po jezdni sie jezdzi a po chodniku chodzi.

      • 1 0

    • Może za to zapłacisz? (1)

      Bo jak na razie sciezki dla rowerow są robione z pieniedzy właścicieli jak to nazywacie blachosmrodow.

      • 2 5

      • nie są

        jezdnie i parkingi też nie.

        składają sie na nie mieszkańcy w pitach

        • 9 1

    • to sa zadne rozwiazania na Jagiellońskiej pod nosem tych z Głupiego Gdańska chodniki co dziennie sa zapachane autami (1)

      I co jakoś ich nie podali w rozpisce przymorza wielkiego!!

      • 6 3

      • Bo to ich auta tam stoją...

        • 0 3

    • Dokładnie . (1)

      Infrastruktury jest aż nadto. Szeroka, spójna, gładka, bez udziwnień w postaci poprzecznych krawężników, szykan, czy ślepych zaułków.
      Wystarczy, że kierowcy się trochę posuną.

      • 14 12

      • sam się posuń

        • 9 5

    • Takim jak wy to wszystko przeszkadza

      nie tylko jezdnie , wam życie przeszkadza.

      • 9 4

    • A może frytki do tego? (2)

      • 14 9

      • Tak, z ketchupem (1)

        Proszę zapakować na wynos.

        • 7 1

        • Masz i wynoś się.

          • 5 5

  • Rozumiem, że aktywiści sfinansują to? (2)

    Jeśli nie, to niech spadają

    • 23 5

    • a może kierowcy w końcu coś sfinansują? (1)

      nic tylko ciągną i ciągną

      • 2 1

      • Finansujemy.

        Twoje ścieżki rowerowe.

        • 0 0

  • Proponuję zmienić przepis i ulicę zamienić na jedno wielkie przejście dla pieszych a przejścia dla pieszych zmienic na ulicę.

    Poza tym, zlikwidować samochody a kierowców opornych za karę wsadzać na rowery. Z rowerzystów, tych agresywnych (a tych nie brakuje) utworzyć służbę anty samochodową. Dać im wszystkim do dyspozycji radiowozy - duże i przestronne aby mogli łapać nieposłusznych kierowców i karać. No i generalnie fajnie jest.

    • 1 0

  • Przywrócić stałą zieloną strzałkę w prawo (11)

    gwarantowana poprawa płynności ruchu o min 10%

    • 30 11

    • Tak .zgadzam sie zielona strzalka w prawo-pomagala.Jakis d**il ja wycofal. (7)

      • 7 5

      • d**ile z Unii Europejskiej nakazały likwidację (5)

        Dawno dawno temu niestety. I teraz trzeba stać jak i**ota i czekać aż łaskawie się zapali, a prawy pas przez to jest przyblokowany

        • 4 2

        • Unia nakazala likwidacje, mimo to strzalki istnieja i funkcjonuja. Nigdy nie bylo w Polsce "stalej" zielonej strzalki. (4)

          • 2 5

          • Ciekawe, że UE nakazała a w germanii spotyka się zielone strzałki.

            Pewnie jak zwykle, polskie przydu*asy UE i donosicieli lizali d...mumii i dlatego mamy jak mamy.

            • 1 0

          • millenials?

            .

            • 1 0

          • Była. Wisiała sobie taka tabliczka (jak tabliczki podznakowe typu "T") pod praktycznie każdym sygnalizatorem.

            • 3 0

          • Była, ale za krótko żyjesz aktywisto żeby to pamiętać

            Jak była stała zielona strzałka to ty jeździłeś na trójkołowym rowerku. A teraz po 40 latach dalej jeździsz ale już na dwukołowym.

            • 4 0

      • trzeba było nie taranowac pieszych i rowerzystów

        to by nie likwidowali.

        • 6 2

    • Nie zielona strzałka tylko żółte pulsujące. Możesz wjechać jak jest możliwość,

      ale ostrożnie!

      • 1 0

    • I zatrzymywać się przed nią a nie przejeżdżać! Kodeks ruchu drogowego mówi, że trzeba się zatrzymać, to trzeba, a nie bo ja zdążę, a bo przecież nic nie jedzie! Przepis jest przepis

      • 4 2

    • Dokładnie!!!

      I karać mandatami te pały i fujary które po Al. Zwycięstwa jadą obok siebie równolegle 40 km/h wyhamowując płynność ruchu i uniemożliwiając wyprzedzenie takiej guzdrały

      • 11 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane