• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Efekty bycia Panną są przerażające. (2)

    • 11 0

    • Odwołać ją natychmiast i odesłac do Lipska

      • 0 0

    • Krotko i

      wezlowato

      • 3 0

  • (2)

    Chcieliście Dulkiewicz i Grzelaka, to macie

    • 11 0

    • Dosc tych słupow

      • 0 0

    • Już ich nie chcemy

      I ludzie pamiętajcie to przed wyborami

      • 2 0

  • Ja bym zrobił analize psychiatryczną w Magistracie szybko?

    • 2 0

  • Już widzę tych Januszy (3)

    jak się zagotowali jak zobaczyli nagłówek. Nie mają pojęciach w jakim kierunku rozwijają się nowoczesne miasta. Priorytet dla ruchu pieszo-rowerowego. Samochody tylko na winiety i użytkowe.

    • 10 34

    • To się wyprowadź

      Na wieś zabitą dechami zamiast asfaltu klepisko. Po Ch... jeździsz asfaltem rowerem

      • 0 1

    • Nie jesteśmy ani Rzymem ani Londynem

      I nie będziemy

      • 7 2

    • Lepiej być Januszem

      Niż Romkiem.

      • 15 7

  • Komunikacja miejska nie jest atrakcyjna.

    Mam auto i mimo to często wybieram tramwaj lub autobus by dotrzeć do centrum miasta. Niestety większości żałuję tej decyzji - głównie przez autobusy, które: nie trzymają się czasowo rozkładu, są przepełnione, sporo linii jeździ rzadko a widok i zapach śmierdzacych sebków z piwem nie jest tym czego chce doświadczać.
    Jak jest korek to autobus też w nim stoi więc żaden profit. Jak ostatnio kalkuluje sobie czasowo, finansowo i "przyjemnościowo" auto vs komunikacja miejska to nie widzę znaczących zalet zbiorkomów.

    • 1 0

  • a

    Jestem za, pod warunkiem, że pomalujecie te jezdnie w tęczowe paski.

    • 0 1

  • Mam dosyć. (2)

    Takimi działaniami (powiększaniem stref płatnego parkowania i podnoszeniem za nich cen zwiększając czas poboru opłat do 20tej, likwidowaniem parkingów, ograniczeniem prędkości, zwężaniem pasów, wrzucaniu wszędzie progów zwalniających, budowaniem mikro rond (jak na Jabłoniowej), przejść dla pieszych jak planowane przy Forum itd.) aktualni włodarze stracili mój głos. Całe szczęście, że Obwodnica podlega pod GDDKiA bo strach pomyśleć co tam by się działo (30km/h, próg zwalniających co 100m i po jednym pasie w każdą stronę).

    • 2 2

    • I jezcze pod same drzwi szkoły nie można podjechać (1)

      Czemu miasto nie myśli o twoich potrzebach? Są tam niewielkie i rozsądne

      • 0 0

      • Do szkoły to by się tobie przydało wrócić i nauczyć ortografii. Poziom wypowiedzi też jest bliski zeru. Miasto powinno być przyjazne wszystkim mieszkańcom. Powinno zapewniać zarówno możliwość dojazdu komunikacją miejską, jak i usprawnić poruszanie się samochodami. Takie ograniczenia wcale nie sprawią, że ludzie przesiądą się do komunikacji miejskiej, tylko wpłyną na poziom złości na rządzących.

        • 0 0

  • Fajna ankieta. Pytanie brzmi jakby dotyczyło faktu ale faktycznie dotyczy tylko opini (a skierowane jest to osób którzy delikatnie mówiac nie potrafią być obiektywni i reaguja bardzo emocjonalnie). Na następne pytanie proponuję "czy krowy istnieją?".

    • 0 0

  • Nie ma "urzędnika"

    Jest osoba odpowiedzialna za ten pomysł. Proszę podawać imię i nazwisko tego delikwenta. Urzędnicy czują się bezkarnie bo są anonimowi.

    • 1 0

  • (9)

    Można. Trzeba jednak nauczyć kierowców szybszego ruszania spod świateł. Nie grzebania w telefonie. Oraz zrobić lepiej myślące sygnalizację.

    • 65 222

    • moja średnia prędkość w Gdańsku to 23 km/h

      więc nawet się nie staram mocno przyśpieszać.

      • 0 0

    • 208 pacanów nie umie szybko ruszyć spod świateł ^^

      • 0 0

    • Jak najbardziej można zredukować szerokośc Grunwaldzkiej do dwóch pasów. (4)

      Nie wpłynie to w żaden sposób na płynnośc ruchu.

      • 8 47

      • Nieee, no skądże :)))

        • 0 0

      • Dość ciekawy jest fragment przed skrętem przed Manhattanem. W teorii 3 pasy plus prawoskręt. W praktyce - dwa pasy a reszta zapchana przez skręcających i parkujących.

        • 9 1

      • Proponuję zwęzić ścieżki rowerowe o połowę.

        Z analiz wynika, że nie wpłynie to na płynność ruchu.

        • 27 1

      • Proponuję zawęzić do jednego albo najlepiej pół

        Na 100% nie wpłynie to na przepustowość.

        • 32 2

    • Można

      i nie trzeba nikogo niczego uczyć.

      Wystarczy zaorać i patrzeć co się stanie, hehehehhe.

      Albo może lepiej, zaorać i sp... żeby cie nie zaj...

      • 1 0

    • tristar bubel

      niestety, zmarnowano szansę i nie zamontowano odliczania na światłach, co by bardziej usprawniło ruch, niż ten kulawy tristar.

      • 40 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane