• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej

Krzysztof Koprowski
30 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (186)

Tramwaj wpisany w tkankę miasta, zieleń wokół przystanków, droga rowerowa wzdłuż drzew oraz atrakcyjna zabudowa - tak może wyglądać ul. Do StudzienkiMapka po realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna. Propozycja zmian przygotowana przez Biuro Architekta Miasta we współpracy z lokalną radą dzielnicy pokazuje, jak wielki potencjał drzemie w rezerwie terenowej pod czteropasmową drogę równoległą do tramwaju, która nigdy nie powstanie.



Jaka funkcja powinna dominować w nowej zabudowie ul. Do Studzienki?

- Rezerwa terenowa pod rozbudowę ul. Do Studzienki pod czteropasmową arterię drogową równoległą do tramwaju powinna zostać wykreślona ze wszystkich dokumentów planistycznych Gdańska, ponieważ inwestycja ta nie ma żadnych szans na realizację ze względu na ogromne koszty, opór społeczny, szkody środowiskowe czy ochronę konserwatorską.
Taka opinia sformułowana przez Radę Dzielnicy Wrzeszcz Górny, poparta odpowiednią uchwałą, była przyczynkiem do rozpoczęcia konsultacji nad potencjalnymi zmianami wyglądu ul. Do Studzienki po realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna z dzielnic południowych do Wrzeszcza.

  • Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Grunwaldzkiego (rejon DT Jantar)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Grunwaldzkiego (rejon DT Jantar)

Trzy przestrzenie i trzy scenariusze możliwych zmian



Właśnie po raz pierwszy zaprezentowano możliwe scenariusze nowego zagospodarowania ul. Do Studzienki w oparciu o trzy kluczowe przestrzenie publiczne nazwane roboczo:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar, gdzie proponuje się różne warianty nowej zabudowy po zlikwidowaniu tymczasowego obiektu handlowego oraz nowego ukształtowania przestrzeni zieleni wraz z fontanną,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa), gdzie powstanie przystanek tramwajowy, a w docelowym zagospodarowaniu niezwykle ważne jest powiązanie tej przestrzeni ze skrzyżowaniem Do Studzienki - Fiszera - Matejki jako nowym wejściem na teren kampusu PG,
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta, gdzie również niezwykle ważne jest powiązanie z okolicznymi ulicami jako zupełnie nowym wejściem w obszar kampusu PG - zwłaszcza od strony akademików tej uczelni.

Koncepcja zagospodarowania każdego z placów została przygotowana w oparciu o trzy scenariusze zabudowy:
  • intensywnej zwartej pierzei budynków
  • z podziałem na kilka mniejszych budynków
  • z zespołem luźnej zabudowy

Ponadto w toku konsultacji będą omawiane różne warianty zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki na odcinku Fiszera - Traugutta, gdzie uda się zachować znaczną część historycznej zabudowy.

  • Warianty zabudowy tzw. pl. Fiszera (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Fiszera (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Fiszera (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera)

To tylko wizja zabudowy, a nie gotowy projekt architektoniczny



Należy mieć na uwadze, że przedstawione wizualizacje są tylko wizją poglądową, a nie projektem architektonicznym. Wygląd budynków jest tu zatem jedynie luźną propozycją. Tak samo należy rozpatrywać kwestie urbanistyczne (w tym wysokość), które nie są jeszcze przesądzone i będą przedmiotem dalszych dyskusji.

Również funkcja nie została jeszcze zdefiniowana na tym etapie, choć z racji sąsiedztwa tramwaju wydaje się, że handel, biura i usługi będą dominować w nowym zagospodarowaniu. O pożądanej funkcji będą wypowiadać się mieszkańcy w toku kolejnych spotkań.

- Chcemy tutaj, we Wrzeszczu Górnym, powtórzyć metodę planowania przestrzennego z Południa, gdzie przystępujemy właśnie do sporządzania nowych planów zagospodarowania przestrzennego dot. parku Południowego na bazie konsultacji prowadzonych przez Biuro Architekta Miasta - mówił na spotkaniu inaugurującym cykl warsztatów dot. ul. Do Studzienki Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować tramwaj Gdańsk Południe - Wrzeszcz [trasę tramwajową Nowa Politechniczna], ale równolegle chcemy rozmawiać, jak to bezpośrednie otoczenie tramwaju będzie wyglądało w przyszłości.
- Przygotowany i prezentowany dzisiaj materiał jest dopiero punktem wyjścia do dyskusji. Nie należy go utożsamiać z finalną koncepcją, a jedynie jako początek rozmów z mieszkańcami. Materiał ten ma pokazać, jak ta rezerwa terenowa może potencjalnie wyglądać - informuje prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.
Jaki ma być park Południowy? Wyniki konsultacji społecznych Jaki ma być park Południowy? Wyniki konsultacji społecznych

  • Warianty zabudowy tzw. pl. Traugutta (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Traugutta (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Traugutta (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta)

Ogromna szansa na przemyślaną zabudowę Do Studzienki



Tereny wzdłuż ul. Do Studzienki ze względu na własność gruntów (w zdecydowanej większości działki miejskie) oraz obowiązujący plan zagospodarowania, określający przeznaczenie wyłącznie pod transport, pozostaną niezmienione co najmniej do czasu zakończenia budowy trasy tramwajowej i decyzji władz miasta o sprzedaży lub/i podjęciu nowego planu.

Nie ma tu zatem możliwości, aby zabudowa powstawała w sposób sprzeczny z wytycznymi, które będą wypracowane w toku konsultacji, a następnie na ich bazie będzie sporządzany nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Niewykluczona jest uprzednia korekta zapisów studium, o którą zabiegać będzie również Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Politechnika Gdańska zainteresowana dobrą przestrzenią



Niemniej ważnym partnerem do rozmów i zarazem właścicielem gruntów jest Politechnika Gdańska, przez teren której będzie częściowo przeprowadzona trasa tramwajowa, a znaczną część pasażerów będą stanowili studenci i pracownicy uczelni. I w tym przypadku uczelnia chce wykorzystać jego realizację do stworzenia atrakcyjnych stref wejściowych na kampus.

- Dążymy do tego, aby otworzyć się z naszym kampusem na dzielnicę. Nasz teren jest zamykany wyłącznie wieczorem ze względów bezpieczeństwa. Obecnie realizujemy kompleks informatyczny STOS, który poprzez swoją formę zagospodarowania terenu będzie stanowił jednocześnie wejście na tzw. Górę Szubieniczną [punkt widokowy wraz ze zbiornikiem retencyjnym Stary Sobieski - dop. red.]. Chcemy, aby również nowe zagospodarowanie wzdłuż Do Studzienki były przyjazne dla mieszkańców oraz naszych studentów - dodaje Mariusz Miler, kanclerz Politechniki Gdańskiej, będącej partnerem konsultacji społecznych.
  • Wizualizacja przystanku tramwajowego z otoczeniem na tzw. placu Fiszera
  • Fragment trasy za przystankiem pl. Fiszera w kierunku ul. Traugutta
  • Wizualizacja odcinka Fiszera - Traugutta

Przebieg torowiska ustalony i nie podlega dyskusji



Pierwsze spotkanie organizowane przez Biuro Architekta Miasta dot. zmian wzdłuż ul. Do Studzienki miało przede wszystkim charakter informacyjny. Zostało zdominowane przez temat przebiegu tramwaju ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

I choć sam przebieg torów nie jest elementem konsultacji ze względu na powstającą już pełną dokumentację techniczną oraz wcześniejsze decyzje władz miasta, wielokrotnie podnoszono kwestię sensowności budowy takiego układu torowego.

W tym zakresie pojawił się wniosek o wykonanie dodatkowej wizualizacji ul. Boh. Getta Warszawskiego wraz z torowiskiem, ruchem aut, parkingami oraz przejściami dla pieszych.

Pierwsze spotkanie miało charakter informacyjny na temat całego założenia konsultacji Pierwsze spotkanie miało charakter informacyjny na temat całego założenia konsultacji

Kolejne spotkanie konsultacyjne 24 października



Poruszono także zagadnienia dot. potencjalnej kolizji tramwaju z reliktem bramy do parku w Królewskiej Dolinie, kwestię zabezpieczenia przeciwpowodziowego, przebiegu drogi rowerowej oraz udziału zieleni w nowym zagospodarowaniu.

Kolejne spotkanie odbędzie się 24 października o godz. 17:30 w gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • Tramwaje mają wiele zalet (2)

    I jedną wadę: są strasznie drogie, zarówno tabor jak i jego utrzymanie i utrzymanie sieci. Teraz, przy drogiej energii elektrycznej, trzeba się nad tym dobrze zastanowić

    • 30 9

    • To zastanawiaj się szybciej bo teraz autobusy też mają być elektryczne !

      Tyle że na baterie które mają ograniczone możliwości poczekajmy na zimę a te autobusy zmniejszą zasięg o połowę w tym temacie zawsze tramwaj będzie na pozycji wygranej !!!! bo czerpie nieograniczoną energię z wprost z sieci ! i ma wydzielone torowisko a więc jest odporny na korki !

      • 4 1

    • nie maja zadnych zalet jak widac niepotrafiłes nawet ich wymienic

      • 5 4

  • Rezerwa pod drogę która nigdy nie powstanie ;-)
    to może właśnie tam powinien biec tramwaj?

    • 10 3

  • Zapraszam

    Na plac zabaw zaraz za Jantarem. Właśnie tam zobaczycie, jak miasto dba o mieszkańców. Na wizualizacji, zapewne, to wyglądało inaczej...

    • 6 1

  • Obrońcy zabudowy na Do Studzienki (5)

    gdzie byliście podczas rozbiórki kamieniczki która była obok Jantaru, tuż przed obecną piekarnią? Czy są kamieniczki ważne i ważniejsze? Wybiórcza aktywność?

    • 12 1

    • (3)

      To coś nie było kamienicą, tylko byle jakim budynkiem beż podpiwniczenia

      • 1 2

      • I to dlatego

        Zgodnie z wizualizacją na jego miejscu powstanie niebylejaki klocek, wyróżniający się na tle innych klocków w Gdańsku?

        • 1 0

      • O wartości budynku

        nie decyduje podpiwniczenie czy jego brak. Turyści raczej i tak nie chodzą po piwnicach

        • 1 0

      • Jak zresztą pozostałe

        budynki wzdłuż Do Studzienki

        • 3 0

    • Kto

      W tym ma interes?

      • 0 1

  • Może tak więcej drzew/ krzewów/roślinności niż betonu/metalu .

    • 3 3

  • Wizja przy DT Jantar (11)

    Widać, jak wyznawcy Budynia wciskają tam kolejne bloki... Oni naprawdę mają talent ci ludzie. Ale ważne, że stawek jest.

    • 54 30

    • tam powinien być wielki plac i miejsce na włączenie się tramwaju w grunwaldzką, ale miasto woli żeby jakiś Robak postawił w miejsce placu dominatę.

      • 0 2

    • a ty w czym mieszkasz (1)

      Szałasie? Ktoś kiedyś ten dom/blok zbudował.

      • 5 5

      • tak, zbudował

        Z głową i z pomysłem na przyjazną przestrzeń do życia, a nie na miejsce do spania.

        • 3 2

    • (6)

      Na tym polega miasto, że są w nim budynku. To nie Braniewo by rozbierać ruiny i robić pastwisko dla krów.

      • 7 16

      • (4)

        Rozwój powinien być zrównoważony, a nie polegać na pchaniu wszędzie klocków okno w okno, tym bardziej jak dla społęczności lokalnej to żaden pożytek, bo są to kolejne chatki kopulatki na wynajem... Jak podnieca cię coś takiego to wprowadź się do Letnievvva albo słynnego warszawskiego Hongkongu...

        • 20 6

        • W Kopenhadze czy Amsterdamie też gęsto (1)

          I źle?

          • 8 8

          • tak

            źle.

            • 3 2

        • (1)

          Aha, bo ty masz mieszkanie, to ktoś inny musi już na Szadolkach, żeby nie był twoim sasiadem, bo ty potrzebujesz już tylko pola za oknem.

          • 5 6

          • Przecież "Erasmus" mieszka na Szadółkach, dokładnie to na Lawendowym Wzgórzu.

            Jak kupował tam mieszkanie to napchał do nosa te 200zł mniej na m² i smrodu nie czuł, a dzisiaj oskarża deweloperów o całe zło tego świata.

            • 0 4

      • Budynki budynkami, ale to są obory na wynajem.

        • 14 6

    • ta wizja to klitkowa betonoza

      reszta to ściema dla naiwnych, że im patyki w donicach postawią

      • 4 1

  • Najgłupsze posunięcie budować tędy trasę tramwajową,jest jednak nadzieja że spali wszystko bo kasy nie będzie

    • 16 6

  • (1)

    Tramwaj to ważna sprawa, ale ta cała kłótnia o wytyczenie nowej trasy zatrzymała okolicę jakieś 30 lat temu. Szczególnie cierpi na tym sama ul. Do Studzienki: wszystko zaniedbane, kamienice obdrapane, zapuszczone podwórka. Niepewność zabija ulicę. No i uważajcie, żeby po wytyczeniu nowej linii nie zaczeły się tam pożary pod developerado, wiadome jest, że remonty i inwestycje bardzo często służa w naszym mieście podwyższeniu prestiżu nadchodzącej inwestycji jakiegoś niedoszłego inwestora...;)

    PS- W pobliżu niszczeje zabytkowa willa, znajdująca się wis a vis akademików i siedziby WP.

    • 33 3

    • To nie willa, a dworek

      • 1 0

  • 4N

    te koncepcje są do niczego. Chcecie porządnego transportu, to trzeba wybudować metro. tylko ono w przyszłościsię sprawdzi i będzie w długiej perspektywie najszybsze, najwygodniejsze, najtańsze i najtrwalsze .

    • 5 5

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Na wizualizacji rażą najbardziej płotki przy torach i toporne słupy trakcyjne między torami. Z płotków można zrezygnować albo zastąpić roślinnością - gęstymi krzaczkami. Słupy można ustawić asymetrycznie, naprzemiennie z drzewami. Dzięki temu będą niemal niewidoczne. Poza tym super.

    • 36 66

    • ,,Super to będa mieli mieszkańcy ( pękajace ściany ,dzwoniace szklanki w szafkach ,rozszczelniajace się drzwi i okna chałas cała (1)

      • 10 14

      • tramwaj = śmierć

        nie ośmieszajcie się

        • 3 13

    • Co ty tu jest miasto Gdańsk nie da się. Zrobią to w najbardziej prymitywny sposób z płotami dzielącymi całą dzielnicę i kamieniami na torowisku - powinna być trawa

      • 17 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane