• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej

Krzysztof Koprowski
30 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (186)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Tramwaj wpisany w tkankę miasta, zieleń wokół przystanków, droga rowerowa wzdłuż drzew oraz atrakcyjna zabudowa - tak może wyglądać ul. Do StudzienkiMapka po realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna. Propozycja zmian przygotowana przez Biuro Architekta Miasta we współpracy z lokalną radą dzielnicy pokazuje, jak wielki potencjał drzemie w rezerwie terenowej pod czteropasmową drogę równoległą do tramwaju, która nigdy nie powstanie.



Jaka funkcja powinna dominować w nowej zabudowie ul. Do Studzienki?

- Rezerwa terenowa pod rozbudowę ul. Do Studzienki pod czteropasmową arterię drogową równoległą do tramwaju powinna zostać wykreślona ze wszystkich dokumentów planistycznych Gdańska, ponieważ inwestycja ta nie ma żadnych szans na realizację ze względu na ogromne koszty, opór społeczny, szkody środowiskowe czy ochronę konserwatorską.
Taka opinia sformułowana przez Radę Dzielnicy Wrzeszcz Górny, poparta odpowiednią uchwałą, była przyczynkiem do rozpoczęcia konsultacji nad potencjalnymi zmianami wyglądu ul. Do Studzienki po realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna z dzielnic południowych do Wrzeszcza.

  • Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Grunwaldzkiego (rejon DT Jantar)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Grunwaldzkiego (rejon DT Jantar)

Trzy przestrzenie i trzy scenariusze możliwych zmian



Właśnie po raz pierwszy zaprezentowano możliwe scenariusze nowego zagospodarowania ul. Do Studzienki w oparciu o trzy kluczowe przestrzenie publiczne nazwane roboczo:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar, gdzie proponuje się różne warianty nowej zabudowy po zlikwidowaniu tymczasowego obiektu handlowego oraz nowego ukształtowania przestrzeni zieleni wraz z fontanną,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa), gdzie powstanie przystanek tramwajowy, a w docelowym zagospodarowaniu niezwykle ważne jest powiązanie tej przestrzeni ze skrzyżowaniem Do Studzienki - Fiszera - Matejki jako nowym wejściem na teren kampusu PG,
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta, gdzie również niezwykle ważne jest powiązanie z okolicznymi ulicami jako zupełnie nowym wejściem w obszar kampusu PG - zwłaszcza od strony akademików tej uczelni.

Koncepcja zagospodarowania każdego z placów została przygotowana w oparciu o trzy scenariusze zabudowy:
  • intensywnej zwartej pierzei budynków
  • z podziałem na kilka mniejszych budynków
  • z zespołem luźnej zabudowy

Ponadto w toku konsultacji będą omawiane różne warianty zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki na odcinku Fiszera - Traugutta, gdzie uda się zachować znaczną część historycznej zabudowy.

  • Warianty zabudowy tzw. pl. Fiszera (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Fiszera (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Fiszera (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera)

To tylko wizja zabudowy, a nie gotowy projekt architektoniczny



Należy mieć na uwadze, że przedstawione wizualizacje są tylko wizją poglądową, a nie projektem architektonicznym. Wygląd budynków jest tu zatem jedynie luźną propozycją. Tak samo należy rozpatrywać kwestie urbanistyczne (w tym wysokość), które nie są jeszcze przesądzone i będą przedmiotem dalszych dyskusji.

Również funkcja nie została jeszcze zdefiniowana na tym etapie, choć z racji sąsiedztwa tramwaju wydaje się, że handel, biura i usługi będą dominować w nowym zagospodarowaniu. O pożądanej funkcji będą wypowiadać się mieszkańcy w toku kolejnych spotkań.

- Chcemy tutaj, we Wrzeszczu Górnym, powtórzyć metodę planowania przestrzennego z Południa, gdzie przystępujemy właśnie do sporządzania nowych planów zagospodarowania przestrzennego dot. parku Południowego na bazie konsultacji prowadzonych przez Biuro Architekta Miasta - mówił na spotkaniu inaugurującym cykl warsztatów dot. ul. Do Studzienki Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować tramwaj Gdańsk Południe - Wrzeszcz [trasę tramwajową Nowa Politechniczna], ale równolegle chcemy rozmawiać, jak to bezpośrednie otoczenie tramwaju będzie wyglądało w przyszłości.
- Przygotowany i prezentowany dzisiaj materiał jest dopiero punktem wyjścia do dyskusji. Nie należy go utożsamiać z finalną koncepcją, a jedynie jako początek rozmów z mieszkańcami. Materiał ten ma pokazać, jak ta rezerwa terenowa może potencjalnie wyglądać - informuje prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.
Jaki ma być park Południowy? Wyniki konsultacji społecznych Jaki ma być park Południowy? Wyniki konsultacji społecznych

  • Warianty zabudowy tzw. pl. Traugutta (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Traugutta (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Traugutta (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta)

Ogromna szansa na przemyślaną zabudowę Do Studzienki



Tereny wzdłuż ul. Do Studzienki ze względu na własność gruntów (w zdecydowanej większości działki miejskie) oraz obowiązujący plan zagospodarowania, określający przeznaczenie wyłącznie pod transport, pozostaną niezmienione co najmniej do czasu zakończenia budowy trasy tramwajowej i decyzji władz miasta o sprzedaży lub/i podjęciu nowego planu.

Nie ma tu zatem możliwości, aby zabudowa powstawała w sposób sprzeczny z wytycznymi, które będą wypracowane w toku konsultacji, a następnie na ich bazie będzie sporządzany nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Niewykluczona jest uprzednia korekta zapisów studium, o którą zabiegać będzie również Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Politechnika Gdańska zainteresowana dobrą przestrzenią



Niemniej ważnym partnerem do rozmów i zarazem właścicielem gruntów jest Politechnika Gdańska, przez teren której będzie częściowo przeprowadzona trasa tramwajowa, a znaczną część pasażerów będą stanowili studenci i pracownicy uczelni. I w tym przypadku uczelnia chce wykorzystać jego realizację do stworzenia atrakcyjnych stref wejściowych na kampus.

- Dążymy do tego, aby otworzyć się z naszym kampusem na dzielnicę. Nasz teren jest zamykany wyłącznie wieczorem ze względów bezpieczeństwa. Obecnie realizujemy kompleks informatyczny STOS, który poprzez swoją formę zagospodarowania terenu będzie stanowił jednocześnie wejście na tzw. Górę Szubieniczną [punkt widokowy wraz ze zbiornikiem retencyjnym Stary Sobieski - dop. red.]. Chcemy, aby również nowe zagospodarowanie wzdłuż Do Studzienki były przyjazne dla mieszkańców oraz naszych studentów - dodaje Mariusz Miler, kanclerz Politechniki Gdańskiej, będącej partnerem konsultacji społecznych.
  • Wizualizacja przystanku tramwajowego z otoczeniem na tzw. placu Fiszera
  • Fragment trasy za przystankiem pl. Fiszera w kierunku ul. Traugutta
  • Wizualizacja odcinka Fiszera - Traugutta

Przebieg torowiska ustalony i nie podlega dyskusji



Pierwsze spotkanie organizowane przez Biuro Architekta Miasta dot. zmian wzdłuż ul. Do Studzienki miało przede wszystkim charakter informacyjny. Zostało zdominowane przez temat przebiegu tramwaju ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

I choć sam przebieg torów nie jest elementem konsultacji ze względu na powstającą już pełną dokumentację techniczną oraz wcześniejsze decyzje władz miasta, wielokrotnie podnoszono kwestię sensowności budowy takiego układu torowego.

W tym zakresie pojawił się wniosek o wykonanie dodatkowej wizualizacji ul. Boh. Getta Warszawskiego wraz z torowiskiem, ruchem aut, parkingami oraz przejściami dla pieszych.

Pierwsze spotkanie miało charakter informacyjny na temat całego założenia konsultacji Pierwsze spotkanie miało charakter informacyjny na temat całego założenia konsultacji

Kolejne spotkanie konsultacyjne 24 października



Poruszono także zagadnienia dot. potencjalnej kolizji tramwaju z reliktem bramy do parku w Królewskiej Dolinie, kwestię zabezpieczenia przeciwpowodziowego, przebiegu drogi rowerowej oraz udziału zieleni w nowym zagospodarowaniu.

Kolejne spotkanie odbędzie się 24 października o godz. 17:30 w gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • A gdzie Ludwika Waryńskiego??

    Zapomniana od lat szara, bura i bez ładu i składu ulica, zarówno od strony Grunwaldzkiej jak i za torami, obraz nędzy i rozpaczy! Najwyższy czas pomyśleć aby zyskała takie piękno jak uliczki przy nowej galerii

    • 0 0

  • Zielono mi w oczach mam od tej ściemy.Drzewa, krzewy istny raj. A gdzie mój blok Grunwaldzka, Politechniczna. Garaże . Spokojna, wąska uliczka Boh. Getta to nie miejsce na tramwaj. Piękne na wizualizacji żeby mogło być prawdziwe.

    • 0 0

  • Pięknie, ładnie.. ale..

    W sumie cały film nie mogłam się skupić przez te drzewa w betonie.. ;D ale że jak...

    • 0 0

  • dodajcie tam szpetne murale garficiarza wandala co zbiera kasę

    • 0 1

  • Typowe dla Gdańska, że praktycznie nie ma różnicy między "intensywną" a "luźną" zabudową :)
    Na serio, trzeba się mocno przypatrzeć, że jest gdzieś dodatkowa kondygnacja, albo trochę większy bloczek zamiast dwóch zupełnie mikrych.

    • 0 0

  • Tramwaj niema żadnych zalet przeciwnie jest szkodnikiem miasta to relikt PRLu na swiecie powstaja kolejne fabryki autobusów (7)

    a fabryki tramwajów są na skraju bankructwa.
    Tramwaj w Polsce od dnia uruchomienia zyskał powiedzenie dzien pieszego pasazera bo tak czesto sie psuje ze ludzie muszą pieszo chodzić .
    Jest szkodnikiem bo to hałas jaki powoduje i wstrząsy jakie powoduje ten czołg bo wazy 10razy wiecej niz autobus i mozna go tylko laweta przewozic powoduje w budynkach pękanie ścian dlatego mieszkancy protestują!
    Jednoczesnie dla mieszkanców miasta to gigantyczne koszty 10razy wieksze niz nowoczesnych autobusów bezemisyjnych które sa obecnie są na topie technologicznym!!
    W Gdańsku tramwaj jest rozwijany w najgorszej formie zawłaszczajacej 2 razy wiecej miejsca co bus pas z którego korzystają karteki itp

    • 15 12

    • Po twoich wypowiedziach widać że jesteś dziesięć lat za murzynami ! (6)

      Byłeś kiedyś w Europie Zachodniej ? widziałeś tam komunikację tramwajową ? bo wydaje mi się że nie masz zielonego pojęcie na ten temat !

      • 5 6

      • Dzieciaku gdy nie masz żadnych argumentów poza tym ze opluwasz a w przeciwieństwie do ciebie ja mieszkam w europie (2)

        i dokladnie wiem jak rozwinięta jest tam komunikacja.W europie zachodniej stawia sie na szybka kolej miejską i autobusy wlasnie Niemcy są największym odbiorcą autobusow reemisyjnych w europie kupują je nawet w Polsce mimo ze maja własne fabryki.!!

        • 1 2

        • Synu jakie ty masz argumenty po za wypisywaniem bzdur ???? (1)

          Dokładnie niczym nie podpartych ! Poczekajmy do prawdziwej zimy a się przekonamy kto miał rację jak twoje autobusy będą stały w zajezdni a ty będziesz z buta biegał ! Może wodór coś zmieni ale te elektryki nie mają szans przynajmniej na razie zawsze tramwaj będzie górą !

          • 1 2

          • Tramwaj też elektryk

            • 0 0

      • zgadza sie trol niema zadnych argumentów wiec opluwa ludzi z afryki co obecnie maja wyzszy poziom rozwoju niz w Gdańsku (1)

        • 3 2

        • Jesteś Trollem i też sam popierasz innych Trolli !

          Jak nie masz nic do powiedzenia to nie zabieraj głosu !

          • 0 1

      • po twoich wypowiedziach widać

        że nie masz żadnych argumentów, więc uciekasz się do obelg...
        Jakie to typowe...

        • 6 4

  • Robi wrażenie!

    Zakochałem się w tej wizualizacji i mam nadzieję, że kiedyś zobaczę to w realu. Wszystko co jest pięknego i przydatnego zostało tu ujęte. Mam na myśli brak samochodów, tramwaj, rowery, piesi, restauracje, biura, uczelnie a przede wszystkim nowoczesna zabudowa z ,,tradycją". Oby tak dalej!

    • 1 5

  • Opinia wyróżniona

    i tak się miasto robi, a nie tranzyt 10-pasmowy dla miłośników aut (6)

    • 143 160

    • Czy transport miejski składa się tylko z tramwajów i rowerów?

      Poza tym interesują mnie koszty jakie musimy ponieść budując tą wyimaginowaną trasę. Skoro koszt 2 km Nowej Warszawskiej (linia tramwajowa + ścieżka rowerowa) to 56 mln - to ile nas będzie kosztowała ta trasa?

      • 4 2

    • Tak to się robi w krajach zachodnich (2)

      które to kraje mają genialne siedzi dróg tranzytowych pochowanych w tunelach pod miastem. My stosujemy ich rozwiązani teraz zamiast stosować ich rozwiązania z czasów gdy oni byli w takiej sytuacji jak my teraz.

      • 17 32

      • bardzo niewiele miast europejskich ma sieć podziemnych dróg tranzytowych (1)

        jeżeli to ewentualnie linie kolei podziemnej, które służą do przewozu ludzi, a nie pojazdów. Warto poznać tzw. "nowy paradygmat planowania transportu" którego podstawowym założeniem jest dbanie o możliwości ruchu ludzi a nie pojazdów. Oczywiście za chwilę pojawią się mądrale, które napiszą: "przecież w samochodach też są ludzie". Warto zauważyć jednak, że w zaparkowanych samochodach raczej nie, warto także wiedzieć, że są one najbardziej energo- i terenochłonnym rodzajem transportu, który do zaspokajania potrzeb mobilności w mieście pasuje jak przysłowiowej świni siodło.

        • 20 13

        • paradygmaty, szczególnie nowe, wdraża się w miejscach, które mają pięć ringów autostradowych jak Kopenhaga

          To jest co optymalizować, szczególnie gdy zmiany w infrastrukturze pozwalają mieszkać przy pracy.
          Bo jedno i drugie łatwo jest zmienić...

          Gdy zrobiło się getto biurowe i getto sypialniane bez żadnej komunikacji, takiej możliwości nie ma.
          To co jest jedyną stałą motywacją w działaniach w Gdańsku, to doraźność...
          Robi się to, co doraźnie pasuje. Najczęściej do budżetu.
          I to w wersji mini-max
          Minimum funkcji za maksymalny koszt.

          • 26 7

    • jestes taki sam jak samochodziarze, masz klapki na oczach i siejesz nienawisc

      • 15 15

    • Tak się robi wizki i sieje propagandę, a ty hejtujesz

      • 36 26

  • No bez ściemy jaka trasa gdańsk-południe wrzeszcz jak linia tramwajowa idzie wzdłuż kartuskiej potem na morene a z moreny ma

    • 1 1

  • "Przy okazji" (8)

    Przy okazji Politechnika musi zlikwidować ok. 120 miejsc parkingowych, a Instytut Maszyn Przepływowych ok. 50 miejsc. IMP straci praktycznie cały parking.

    • 37 30

    • I super. PG zaanektowalo sobie ulice Siedlicka, ktora mogl jechac tramwaj.

      • 1 0

    • (1)

      Hhahahahah serioooo ktoś tutaj porównuje mini parking do rewolucji komunikacyjnej gdansk południe - centrum xD

      • 17 4

      • Hhahahahah serioooo widac, ze ktos tutaj nie mieszka w okolicy i nie musi sie uzerac ze studentami ktorzy parkuja gdzie popadnie zeby jak najmniej zaplacic

        • 8 5

    • Tramwaj (1)

      Przyjadą jednym tramwajem

      • 9 4

      • Nie przyjadą

        Około połowa rejestracji samochodów na parkingu PG jest spoza trójmiasta. Tam tramwaj nie dojeżdża.

        • 10 5

    • Parking

      PG ma wiele miejsc aby nawet wybudować parking wielopoziomowy. O miejsca postojowe nie ma co się obawiać tylko może kawałek dalej trzeba się przejść

      • 18 5

    • Życzę miłego dojazdu do tego parkingu

      W taki dzień jak dzisiaj miesteyto ironia, ale gdy już będzie dojeżdżał tam tramwaj to co innego:)

      • 8 2

    • To nadal mniej niż pojemność jednego tramwaju

      • 24 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane