• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne mercedesy będą woziły gdynian. Wybrano dostawcę 24 pojazdów

Krzysztof Koprowski
5 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Autobus elektryczny Mercedesa był już na testach w Gdyni - w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). Autobus elektryczny Mercedesa był już na testach w Gdyni - w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).

Elektryczne autobusy marki Mercedes-Benz będą woziły za kilka miesięcy pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni. Choć nie były najtańsze w przetargu, to zwyciężyły rozwiązaniami technicznymi, które także były brane pod uwagę. Łączny koszt zakupu szesnastu autobusów standardowej długości i ośmiu przegubowych to prawie 80 mln zł.



Czy należy inwestować w tabor elektryczny komunikacji miejskiej?

Przypomnijmy, w styczniu informowaliśmy o otwarciu ofert w przetargu ogłoszonym przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni na dostawę szesnastu autobusów elektrycznych standardowej długości (ok. 12 m) oraz ośmiu przegubowych (ok. 18 m). Wpłynęły wówczas oferty od trzech podmiotów.

Na dostawę szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
  1. SOR Libchavy spol. s.r.o. - 46 385 169,60 zł;
  2. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł;
  3. EvoBus Polska Sp. z o.o. - 47 224 128 zł.

Na osiem autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
  1. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł;
  2. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Autobusy Mercedesa wygrywają rozwiązaniami technicznymi



EvoBus Polska, czyli dostawca na polski rynek autobusów marki Mercedes-Benz, wygrał w obu kategoriach pojazdów, choć jego oferty nie były najtańsze. Cena stanowiła jednak tylko 53 proc. kryterium wyboru.

W przypadku autobusów standardowej długości Mercedesy zwyciężyły z konkurencyjnymi pojazdami systemami poprawiającymi bezpieczeństwo jazdy oraz - w stosunku do czeskich autobusów SOR - rozwiązaniami w zakresie umieszczenia silników i automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia.

Mercedes (EvoBus) uzyskał także minimalną przewagę nad pojazdami Solarisa w kategorii zużycia energii elektrycznej, przy czym w tym zakresie najwyżej oceniono autobusy SOR.

W przypadku autobusów przegubowych o zwycięstwie przedstawiciela Mercedesa zdecydowały kryteria zużycia energii elektrycznej i systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy.

Biorąc jednak pod uwagę korzystniejszą cenę Solarisa, rywalizacja w całościowej punktacji była bardzo zacięta - Solaris otrzymał łącznie 97,57 punktów, zaś EvoBus 97,73 punktów.

Czytaj też:

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



Ocena ofert złożonych w przetargu. Część I to autobusy standardowe, część II - przegubowe. Ocena ofert złożonych w przetargu. Część I to autobusy standardowe, część II - przegubowe.

Klimatyzacja zwalczająca koronawirusa i inne wirusy



Wszystkie nowe autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w defibrylatory, wspomniane systemy bezpieczeństwa, alkoblokady sprawdzające trzeźwość kierującego, kamery cofania oraz monitoring 360 stopni.

Nowością podyktowaną pandemią będzie klimatyzacja wyposażona w mechanizm zabijania grzybów, pleśni, drobnoustrojów oraz wirusów (w tym koronawirusa).

Pod względem potrzeb osób niepełnosprawnych przewidziano rampy dla wózków inwalidzkich, miejsca dostępne z niskiej podłogi (bez stopni), kontrastowe poręcze, przyciski z alfabetem Braille'a oraz białe wyświetlacze.



Cicha praca i zwrot energii podczas hamowania



Zakupione autobusy ma cechować cicha praca, na co wpływ będzie miał nie tylko elektryczny napęd, ale umieszczenie silników w osiach kół, co przełoży się również na mniejsze zużycie energii i większą przestrzeń pasażerską. Przewidziano również zastosowanie mechanizmu rekuperacji, czyli odzysku energii podczas hamowania.

Dostawca nowego taboru zadeklarował udzielenie siedmiu lat gwarancji na pojazd oraz ośmiu lat gwarancji na baterie (akumulatory).

Elektryczny Mercedes podczas testów w tłusty czwartek, 20.02.2020 r.


Ładowanie na pętlach oraz w zajezdni autobusowej



Autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się to będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.

- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy, od kierowców i zarządców po samych pasażerów - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Na realizację dostaw wszystkich 24 autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.

Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja to ok. 68,5 mln zł.

Testy autobusu elektrycznego Mercedes w Gdańsku w lutym 2020 r.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (258) ponad 10 zablokowanych

  • Miasto Gdynia ma już tysiąc milionów długu, który powiększy się o dodatkowe 80mln. (1)

    • 3 2

    • ale propaganda ma sie dobrze, jak widac

      • 0 0

  • gdynia szokuje inwestycjami 95% zapewne da unia, no i propagandowy portali mocno zaznaczy "dla pasazerow" dzieki wladzy gdynskiej. a patalachy nawet przystankow przy przychodniach nieodsieza. szok!!

    • 1 0

  • Do każdego Mercedesa sprzedawca da 1000 litrów białej farby aby można było dla nich wybudować drogi:) (16)

    Ps. Jak sięgam pamięcią u poprzedniczki Pana prezydenta Sz.... już kupowaliśmy mercedesy.....za którego cenę można było kupić 2,5 innego autobusu:) Czy jakaś nauka z tego poszła?:)

    Ps. Jak dla mnie specyfikacja przetargowa napisana tak aby wygrał ten co ma wygrać:)

    • 82 45

    • To jest sobole jakiś absurd (1)

      Bo dla wszystkich służb komunalnych sprzęt z założenia powinny robić nasze firmy w DE władze landów dają przywileje na zakup sprzętu np komunalnego - tam nie ma innych śmieciarek niż man lub mercedes i innych np w służbach mundurowych. Mieliśmy firmy które mogły by bez problemu zbudować autobusy dla naszych miast - ale jak wszystko sprzedali za Balcera to teraz kupują od Niemców

      • 5 3

      • Bryczkami mają ludzi wozić czy o co ci chodzi xd Gdynia kupuje dobre pojazdy to już nie ma co narzekać?

        • 0 0

    • przeczytaj jeszcze raz (9)

      artykuł. Ceny zaoferowane w przetargu i inne jego kryteria są dość dokładnie opisane

      • 14 7

      • Ale ja się zgadzam że doś dokłądnie opisane sa kryteria:) (8)

        Ale widzę że nigdy nie miałaś/ miałeś do czynienia z przetargami:)
        Otóż... przetargi ogłasza się tak aby wygrał ten co ma wygrać....i jest to mniej widoczne bądź bardziej. Jest kilku oferentów i w zależności od tego co oferują wybiera się kryteria u "preforowanego" oferenta taką jednostkę której nie ma konkurencja...obrazowo...np klimatyzację zwalczającą Covid:) I pózniej robi się wagę danych punktów w całej specyfikacji:) No i mamy co mamy:) To że ktoś jest najdroższy bądź najtańszy nie oznacza że wygra przetarg czego swiadkami jesteśmy przy mercedesie:)
        To tak jak rząd ad ogłosił przetarg na limuzyny dla jakiegoś ministerstwa i specyfikacja została tak stworzona że mogła wygrać tylko jeden producent aut...zaczynających się na A:) Nowoczesne technologie zawarte w specyfikacji przetargowej nie miały na celu podniesienia jakości autobusu a wycięcie konkurencji. I jesli tego nie zrozumiesz to mi przykro. Takich rzeczy uczą a przynajmniej uczyli na poziomie liceum:)

        • 15 13

        • Przyklad- PESA w Gdańsku. Ten przetarg to jakby konkurentom (-owi) w mordę strzelić

          • 0 0

        • Ten przetarg nie zostal rozpisany aby wygral mercedes (6)

          Jeśli masz inne informacje podziel się nimi z nami I zgłoś do prokuratury ;)

          • 17 9

          • przecież to jakiś trol (5)

            nie trać na niego czasu, to co on robi to pomawianie

            • 11 6

            • Tak za Cegielskiej też przetarg został rozpisany żeby nie wygrał Mercedes:) (4)

              Obudź się człowieku bo za pare lat w Gdyni będą same pomniki i kościoły:)

              • 1 9

              • (2)

                Za Cegielskiej nie wygrał Mercedes, tylko Jelcz oferujący autobus na licencji Mercedesa. Konkretnie był to model Jelcz M122MB

                • 6 1

              • (1)

                I żadnego nie zachowano...

                • 2 1

              • Taki patriotyzm

                • 0 1

              • zejdź na ziemię misiu

                co Pani Cegielska ma wspólnego z tym przetargiem ?

                • 7 2

    • Kasa od niemca (ue) (1)

      Wróci do niemca. A w PL zostanie dopisany do konta dług (dotacja)

      • 8 3

      • Tu każda kasa trafi w obce ręce

        Solaris hiszpański, SOR czeski a Merc niemiecki. Był inny wybór?

        • 2 0

    • Co ciekawe, akurat Mercedesy nie były w Gdyni lubiane

      Ostatnie lata to zakup Solarisów i MANów. Mercedesy kupowali przewoźnicy prywatni. Więc chyba tylko zakup SOR można by uważać za nieustawiony?

      • 0 0

    • widać suchar o farbie wszędzie da się wcisnąć

      • 1 1

  • (4)

    W Gdańsku za to można pomarzyć o ekologicznym transporcie, brak autobusów napędzanych CNG, brak autobusów elektrycznych, jedynie tramwaje jako takie elektryczne... Gdańsk został w tyle jeżeli chodzi o komunikację miejską!

    • 37 17

    • Do tego bydlowozy bez siedzeń, bez priorytetów na skrzyżowaniach godzina jazdy w jedną stronę. Jeszcze szkoda że nie wybudowali tramwaju na lotnisko. Gdyby mogli to by pociągnęli tramwaj do Żukowa. I 2 godziny na stojąco w bydlowozie zygzakiem przez Chełm Jasień morenę lostowice Orunię niedźwiednik do oliwy. I zachwyt jaka to nowoczesna komunikację w Gdańsku mamy.

      • 0 0

    • (1)

      Gdyby była w Polsce elektrownia atomowa to się można w elektryki bawić

      • 2 0

      • Prąd w Polsce jest z gniazdka...

        • 0 0

    • Ale macie vice prezesa i już za 3 lata...go zwolnią.

      • 1 0

  • a w nowoczesnym gdańsku dalej inwestują w śmierdzące diesle? (2)

    • 6 10

    • a w Gdyni w autobusy na węgiel brunatny z zasięgiem 120km

      • 0 0

    • gdańsk

      Ale są. Na Holc Gaz to za hitlera było.

      • 0 0

  • Zauważcie jak w imię idei można szastać kasą (3)

    1 "eko" pojazd za cenę 4 normalnych. Po to żeby Gdynia mogła się pochwalić?

    • 13 2

    • i 1/4 zasięgu spalinowca

      • 0 0

    • Wybór jest taki... (1)

      Albo kupujemy elektryczne z dużą dopłatą z UE, albo więcej klasycznych, ale całkowicie za swoje. Nad czym tu się zastanawiać?

      • 4 0

      • Tak to działa.

        Ludzie myślą, że unia rozdaje pieniądze. Otóż nie! Unia uzależnia nas od siebie aby mieć tu rynek zbytu. Mamy kupić towar unijny i dać zarobić np niemcom lub francuzom, a nie swoim. Pieniądze mają wyjechać do unii, a nie zostać w polsce. Tak jest w każdej dziedzinie.

        • 4 2

  • 80 mln za 16 autobusow (2)

    Ok, bardzo atrakcyjna cena. Ludzie kochani. Bogate miasto.
    Wiadomo Gdynia.
    Czy jest jakikolwiek organ w Polsce, ktory kontroluje wydawanie pieniedzy podatnika ? Za te kwote mozna by miec 60 sztuk autobusow a nie 16.

    • 19 3

    • 80 mln za 24 autobusy. Za 16 solówek zapłacono 47 mln. A za 8 przegubowców 32,5 mln. Czytać nie umiesz czy co? To jak najbardziej normalna cena za autobus elektryczny.

      • 0 0

    • gdynia

      to jest upadłe miasto. powstała i zyła z marynarskiego przemytu. Starowiejska, Świętojańska, hala targowa. Peruki, ortaliony, non irony, banany. Zdechło.

      • 1 0

  • A w Gdańsku (2)

    A w Gdańsku w ramach elektromobilności sprowadzono 40 letnie tramwaje z Niemiec. Ha, ha, ha.

    • 5 3

    • DZiałają? OK.

      • 0 0

    • do nas zawsze śmieci trafiają. Układ jest z Niemcami, że taniej nam sprzedają. Im się do niczego nie przydadzą a dla nas to nowość. Takie mamy rządy w Trójmieście

      • 1 1

  • Jurek, czytałeś to?

    • 1 0

  • przy trojmiejskim sposobie (1)

    uzytkowania, serwisowania no i jakosci drog nie oplaca sie inwestowac w sporo drozsze niemieckie mercedesy, wolałbym dwa dodatkowe Solarisy.
    Minus Panie szczurek.

    • 10 5

    • Przecież Mercedes był tańszy od Solarisa!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane