• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy jeżdżą już kontrapasem w Gdyni

Michał Sielski
16 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Od tygodnia trwały testy, a w poniedziałek, 16.12.2019, o godz. 7:30 pierwszy autobus przejechał buspasem "pod prąd" ul. Chwarznieńskiej. Według szacunków inwestycja warta 4 mln zł pozwoli dojechać do centrum pasażerom pięciu linii autobusowych, nawet 10 minut szybciej niż do tej pory.



Jaki rodzaj transportu najchętniej wybierasz w codziennych podróżach?

Przypomnijmy:

  • kontrapas autobusowy ma 1,1 km,
  • zlokalizowany jest na ul. Chwarznieńskiej,
  • jeżdżą nim autobusy linii nr 103, 121, 140, 147 i 160.


To innowacyjny projekt, bo autobus wjeżdża na jeden z dwóch pasów dwupasmowej jezdni, który do tej pory prowadził w przeciwnym kierunku. I prowadzi nadal, ale "zmienia się" w buspas podczas porannych korków, gdy dwa pasy w kierunku centrum stoją w korku, a w przeciwną stronę jest niewielki ruch. Kierowcy muszą być jednak czujni i zwracać uwagę na znaki, które informują, kiedy można jechać wyłącznie prawym pasem, bo lewym jedzie autobus. Nie brakuje jednak kierowców, którzy znaki lekceważą.

Policjanci na miejscu już od tygodnia



Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści. Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści.
- Dlatego jesteśmy na miejscu. Patrol zwraca uwagę na kierowców niestosujących się do przepisów, by zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że część osób jeździ "na pamięć" i musi minąć trochę czasu, zanim przyzwyczają się do nowego i nietypowego rozwiązania - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni.
Patrol policji pilnował tego miejsca już cały poprzedni tydzień, gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki, obecnie funkcjonariusze podejmują decyzję o ewentualnym mandacie w zależności od tego, jak rażące było wykroczenie.

Jak działa kontrabuspas



Autobusy wjeżdżają na kontrapas tylko wtedy, gdy jest korek w kierunku centrum. Najpierw wyłączany jest lewy pas w kierunku Chwarzna, a w przeciwnym kierunku dopiero po kilku minutach zapala się komunikat "zakaz wjazdu" z dopiskiem "nie dotyczy ZKM".

- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol "X", to kierowcy bezwzględnie nie mogą poruszać się takim pasem - podkreśla Karol Żarski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Całość inwestycji pochłonęła niecałe 4,1 mln zł. 2 mln złotych pochodziło z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych.

- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu Tristar i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (355) ponad 10 zablokowanych

  • Openerowicze wiedzą

    Serdeczne pozdrowienia dla gdańskich kierowców autobusów.

    • 36 0

  • (1)

    Nie wem czy forumowicze zwrocili uwage na fakt, ze zrezygnowano z przebudowy Chwarznienskiej na Witominie bo zabraklo 12 mln do najtanszej oferty, ale w tym samym czasie Miasto Gdynia zwiekszylo budzet tzw. Parku Centralnego o 7 mln i wydalo na 4 mln na kontrapas. Czyli bez zwiekszania budzetu na park i kontrapasu trzeba bylo jedynie zmniejszyc wydatki marketingowe Gdyni o 1 mln zeby wyremontowac Chwarznienska i znaczaco usprawnic komunikacje z Chwarzna-Wiczlina. A tak po raz kolejny mamy absurdalny marketing w wykonaniu Szczurka i spolki, dzieki ktoremu Gdynia jest we wszystkich stacjach telewizyjnych, w ktorych nikt nie wnika ze kontrapas jest tak naprawde wynikiem nieudolnosci inwestycyjnej Gdyni, a nie nowatorskim rozwiazaniem!

    • 31 10

    • Wg mnie miasto caly czas ucieka od tej inwestycji, robi wszystko byle ja opoznic.

      • 3 1

  • Ciekawe czy tak samo zrobią na estakadzie w str. Obłuża - tez korek jest, a mozna by nitką pod prąd

    Autobusy z J. Wiśniewskiego wjeżdżają "pod prąd" na estakadę i tną do kościoła przy Unruga omijając korek na estakadzie. Panie Szczurek, to generalnie jest to samo. Czy liczą się tylko Pana sąsiedzi z Wiczlina czy również tysiące ludzi z Obłuża, Pogórza, Oksywia i innych dzielnic z tego rejonu ?

    • 34 4

  • Czekamy na pierwszą czołówkę

    Miejmy nadzieje że urzędnicy opamiętają się nim zginą tam pierwsi ludzie.

    Przecież w czasie testowego uruchomienia sygnalizacji co chwilę ktoś jechał pasem pod prąd, nie będąc tego świadomym.
    Kierowcy nie rozumieją tej sygnalizacji, nie znają jej znaczenia.

    • 9 28

  • Kontrapas

    Czy my zmieniamy zasady kierowania pojazdami. Przecież u nas jest ruch prawostronny a nie lewostronny.

    • 21 18

  • zachecają i podnoszą ceny biletów

    " Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni."
    A z nowym rokiem podnoszą ceny biletów za przejazd komunikacją miejską.

    • 23 12

  • rozżalona

    a na Witomino od Kacka jedzie sie 40 minut w korku na pierwszym biegu i z ręcznym pod górkę mistrzostwo świata kiedy w końcu zrobią tam po dwa pasy jest gdzie chodnik pusty a po drugiej stronie mozna wyciąć drzewka

    • 25 14

  • Masacra!

    Gdyby mi się to wszystko kiedyś przyśniło to gdy bym rano się obudził, bym stwierdził : Rany!!!Ale miałem sttraasznie popi......ny sen!!! :-))))))

    • 29 9

  • Stoje w korku i tak (1)

    Właśnie jadę, normalne kontrapas nieczynny A ja i tak stoję w korku... I gdzie tu logika?

    • 35 1

    • gdzie logika

      A jest dzisiaj telewizja? To masz odpowiedź

      • 0 10

  • No wszystko jest źle zrobione

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane