- 1 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (111 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (204 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (618 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (89 opinii)
- 5 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (523 opinie)
- 6 35 mln na remont gmachu Straży Granicznej (45 opinii)
Autobusy jeżdżą już kontrapasem w Gdyni
Od tygodnia trwały testy, a w poniedziałek, 16.12.2019, o godz. 7:30 pierwszy autobus przejechał buspasem "pod prąd" ul. Chwarznieńskiej. Według szacunków inwestycja warta 4 mln zł pozwoli dojechać do centrum pasażerom pięciu linii autobusowych, nawet 10 minut szybciej niż do tej pory.
Przypomnijmy:
- kontrapas autobusowy ma 1,1 km,
- zlokalizowany jest na ul. Chwarznieńskiej,
- jeżdżą nim autobusy linii nr 103, 121, 140, 147 i 160.
To innowacyjny projekt, bo autobus wjeżdża na jeden z dwóch pasów dwupasmowej jezdni, który do tej pory prowadził w przeciwnym kierunku. I prowadzi nadal, ale "zmienia się" w buspas podczas porannych korków, gdy dwa pasy w kierunku centrum stoją w korku, a w przeciwną stronę jest niewielki ruch. Kierowcy muszą być jednak czujni i zwracać uwagę na znaki, które informują, kiedy można jechać wyłącznie prawym pasem, bo lewym jedzie autobus. Nie brakuje jednak kierowców, którzy znaki lekceważą.
Policjanci na miejscu już od tygodnia
- Dlatego jesteśmy na miejscu. Patrol zwraca uwagę na kierowców niestosujących się do przepisów, by zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że część osób jeździ "na pamięć" i musi minąć trochę czasu, zanim przyzwyczają się do nowego i nietypowego rozwiązania - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni.
Patrol policji pilnował tego miejsca już cały poprzedni tydzień, gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki, obecnie funkcjonariusze podejmują decyzję o ewentualnym mandacie w zależności od tego, jak rażące było wykroczenie.
Jak działa kontrabuspas
Autobusy wjeżdżają na kontrapas tylko wtedy, gdy jest korek w kierunku centrum. Najpierw wyłączany jest lewy pas w kierunku Chwarzna, a w przeciwnym kierunku dopiero po kilku minutach zapala się komunikat "zakaz wjazdu" z dopiskiem "nie dotyczy ZKM".
- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol "X", to kierowcy bezwzględnie nie mogą poruszać się takim pasem - podkreśla Karol Żarski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Całość inwestycji pochłonęła niecałe 4,1 mln zł. 2 mln złotych pochodziło z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych.
- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu Tristar i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Opinie (355) ponad 10 zablokowanych
-
2019-12-17 11:21
Openerowicze wiedzą
Serdeczne pozdrowienia dla gdańskich kierowców autobusów.
- 36 0
-
2019-12-17 11:23
(1)
Nie wem czy forumowicze zwrocili uwage na fakt, ze zrezygnowano z przebudowy Chwarznienskiej na Witominie bo zabraklo 12 mln do najtanszej oferty, ale w tym samym czasie Miasto Gdynia zwiekszylo budzet tzw. Parku Centralnego o 7 mln i wydalo na 4 mln na kontrapas. Czyli bez zwiekszania budzetu na park i kontrapasu trzeba bylo jedynie zmniejszyc wydatki marketingowe Gdyni o 1 mln zeby wyremontowac Chwarznienska i znaczaco usprawnic komunikacje z Chwarzna-Wiczlina. A tak po raz kolejny mamy absurdalny marketing w wykonaniu Szczurka i spolki, dzieki ktoremu Gdynia jest we wszystkich stacjach telewizyjnych, w ktorych nikt nie wnika ze kontrapas jest tak naprawde wynikiem nieudolnosci inwestycyjnej Gdyni, a nie nowatorskim rozwiazaniem!
- 31 10
-
2019-12-17 11:56
Wg mnie miasto caly czas ucieka od tej inwestycji, robi wszystko byle ja opoznic.
- 3 1
-
2019-12-17 11:24
Ciekawe czy tak samo zrobią na estakadzie w str. Obłuża - tez korek jest, a mozna by nitką pod prąd
Autobusy z J. Wiśniewskiego wjeżdżają "pod prąd" na estakadę i tną do kościoła przy Unruga omijając korek na estakadzie. Panie Szczurek, to generalnie jest to samo. Czy liczą się tylko Pana sąsiedzi z Wiczlina czy również tysiące ludzi z Obłuża, Pogórza, Oksywia i innych dzielnic z tego rejonu ?
- 34 4
-
2019-12-17 11:38
Czekamy na pierwszą czołówkę
Miejmy nadzieje że urzędnicy opamiętają się nim zginą tam pierwsi ludzie.
Przecież w czasie testowego uruchomienia sygnalizacji co chwilę ktoś jechał pasem pod prąd, nie będąc tego świadomym.
Kierowcy nie rozumieją tej sygnalizacji, nie znają jej znaczenia.- 9 28
-
2019-12-17 12:01
Kontrapas
Czy my zmieniamy zasady kierowania pojazdami. Przecież u nas jest ruch prawostronny a nie lewostronny.
- 21 18
-
2019-12-17 12:08
zachecają i podnoszą ceny biletów
" Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni."
A z nowym rokiem podnoszą ceny biletów za przejazd komunikacją miejską.- 23 12
-
2019-12-17 12:24
rozżalona
a na Witomino od Kacka jedzie sie 40 minut w korku na pierwszym biegu i z ręcznym pod górkę mistrzostwo świata kiedy w końcu zrobią tam po dwa pasy jest gdzie chodnik pusty a po drugiej stronie mozna wyciąć drzewka
- 25 14
-
2019-12-17 13:41
Masacra!
Gdyby mi się to wszystko kiedyś przyśniło to gdy bym rano się obudził, bym stwierdził : Rany!!!Ale miałem sttraasznie popi......ny sen!!! :-))))))
- 29 9
-
2019-12-17 15:44
Stoje w korku i tak (1)
Właśnie jadę, normalne kontrapas nieczynny A ja i tak stoję w korku... I gdzie tu logika?
- 35 1
-
2019-12-17 15:51
gdzie logika
A jest dzisiaj telewizja? To masz odpowiedź
- 0 10
-
2020-07-08 13:39
No wszystko jest źle zrobione
- 16 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.