• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy jeżdżą już kontrapasem w Gdyni

Michał Sielski
16 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Od tygodnia trwały testy, a w poniedziałek, 16.12.2019, o godz. 7:30 pierwszy autobus przejechał buspasem "pod prąd" ul. Chwarznieńskiej. Według szacunków inwestycja warta 4 mln zł pozwoli dojechać do centrum pasażerom pięciu linii autobusowych, nawet 10 minut szybciej niż do tej pory.



Jaki rodzaj transportu najchętniej wybierasz w codziennych podróżach?

Przypomnijmy:

  • kontrapas autobusowy ma 1,1 km,
  • zlokalizowany jest na ul. Chwarznieńskiej,
  • jeżdżą nim autobusy linii nr 103, 121, 140, 147 i 160.


To innowacyjny projekt, bo autobus wjeżdża na jeden z dwóch pasów dwupasmowej jezdni, który do tej pory prowadził w przeciwnym kierunku. I prowadzi nadal, ale "zmienia się" w buspas podczas porannych korków, gdy dwa pasy w kierunku centrum stoją w korku, a w przeciwną stronę jest niewielki ruch. Kierowcy muszą być jednak czujni i zwracać uwagę na znaki, które informują, kiedy można jechać wyłącznie prawym pasem, bo lewym jedzie autobus. Nie brakuje jednak kierowców, którzy znaki lekceważą.

Policjanci na miejscu już od tygodnia



Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści. Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści.
- Dlatego jesteśmy na miejscu. Patrol zwraca uwagę na kierowców niestosujących się do przepisów, by zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że część osób jeździ "na pamięć" i musi minąć trochę czasu, zanim przyzwyczają się do nowego i nietypowego rozwiązania - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni.
Patrol policji pilnował tego miejsca już cały poprzedni tydzień, gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki, obecnie funkcjonariusze podejmują decyzję o ewentualnym mandacie w zależności od tego, jak rażące było wykroczenie.

Jak działa kontrabuspas



Autobusy wjeżdżają na kontrapas tylko wtedy, gdy jest korek w kierunku centrum. Najpierw wyłączany jest lewy pas w kierunku Chwarzna, a w przeciwnym kierunku dopiero po kilku minutach zapala się komunikat "zakaz wjazdu" z dopiskiem "nie dotyczy ZKM".

- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol "X", to kierowcy bezwzględnie nie mogą poruszać się takim pasem - podkreśla Karol Żarski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Całość inwestycji pochłonęła niecałe 4,1 mln zł. 2 mln złotych pochodziło z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych.

- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu Tristar i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (355) ponad 10 zablokowanych

  • To samo rozwiązanie

    Warto by wprowadzić na Janka Wiśniewskiego.

    • 28 11

  • Co z tą ekologią Panie prezydencie ?

    W tym rozwiązaniu ekologiczne autobusy przemieszczają się szybciej od spalinowych aut , które w dodatkowym korku produkują więcej spalin i trują środowisko.

    • 21 16

  • może w polsce innowacyjny

    ale na zachodzie europy i azji to stary pomysł i swietnie funkcjonujący nie tylko dla autobusów ale i dla reszty jadących osobówek. Może za pare naście lat władze dorosną do takiego rozwiązania na szerszą skalę w dojazdówkach do miast

    • 29 8

  • Światła

    A zwrócił ktoś uwagę że strzałki świetlne są w odwrotnym kierunku....

    • 19 20

  • Ankieta w ogóle nie uwzględnia możliwości, że ktoś wybiera wolniejszy i mniej wygodny transport zbiorowy bo nie zamierza parkować na trawniku albo nie chce zwiększać korków. Masakra.

    • 20 17

  • Dlaczego "malowanki" a nie nowa droga? Bo nowe drogi to samobójstwo dla miasta.

    • 20 18

  • Pieniądze w błoto?

    Inwestycja za 4mln złotych a i tak tuż za końcem kontrpasa rowerem wyprzedzam autobusy, które mnie wyprzedziły wcześniej...

    • 24 11

  • Pouczenia podczas testów

    ...gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki... No ciekawe. A czy ktoś pokusił się o liczby? Czy uwierzyliście na słowo? Widziałem obserwowałem i do prawie każdego kierowcy policjant szedł z mandatem. 4 miliony wydane to trzeba teraz to jakoś zarobić. Wychodzi na to ze na mandatach... żenada.

    • 30 7

  • a od nowego roku drozsze biletu zkm. i jak ma jechac rodzina 4 osoby

    to dzieciaki nie płacą a dorosli 7.6 x2 czyli 15.2 za przejazd tam i z powrotem. wole auto. taniej.

    • 27 9

  • A co tam jest warte 4 mln? (1)

    • 36 1

    • Układy ... elektryczne ;)

      Mój drogi.

      • 9 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane