- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (133 opinie)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (325 opinii)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (287 opinii)
- 4 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (95 opinii)
- 5 Pogoda sprzyja rejsom po Trójmieście i okolicach (30 opinii)
- 6 W majówkę ruszają linie sezonowe (64 opinie)
Autobusy jeżdżą już kontrapasem w Gdyni
Od tygodnia trwały testy, a w poniedziałek, 16.12.2019, o godz. 7:30 pierwszy autobus przejechał buspasem "pod prąd" ul. Chwarznieńskiej. Według szacunków inwestycja warta 4 mln zł pozwoli dojechać do centrum pasażerom pięciu linii autobusowych, nawet 10 minut szybciej niż do tej pory.
Przypomnijmy:
- kontrapas autobusowy ma 1,1 km,
- zlokalizowany jest na ul. Chwarznieńskiej,
- jeżdżą nim autobusy linii nr 103, 121, 140, 147 i 160.
To innowacyjny projekt, bo autobus wjeżdża na jeden z dwóch pasów dwupasmowej jezdni, który do tej pory prowadził w przeciwnym kierunku. I prowadzi nadal, ale "zmienia się" w buspas podczas porannych korków, gdy dwa pasy w kierunku centrum stoją w korku, a w przeciwną stronę jest niewielki ruch. Kierowcy muszą być jednak czujni i zwracać uwagę na znaki, które informują, kiedy można jechać wyłącznie prawym pasem, bo lewym jedzie autobus. Nie brakuje jednak kierowców, którzy znaki lekceważą.
Policjanci na miejscu już od tygodnia
- Dlatego jesteśmy na miejscu. Patrol zwraca uwagę na kierowców niestosujących się do przepisów, by zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że część osób jeździ "na pamięć" i musi minąć trochę czasu, zanim przyzwyczają się do nowego i nietypowego rozwiązania - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni.
Patrol policji pilnował tego miejsca już cały poprzedni tydzień, gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki, obecnie funkcjonariusze podejmują decyzję o ewentualnym mandacie w zależności od tego, jak rażące było wykroczenie.
Jak działa kontrabuspas
Autobusy wjeżdżają na kontrapas tylko wtedy, gdy jest korek w kierunku centrum. Najpierw wyłączany jest lewy pas w kierunku Chwarzna, a w przeciwnym kierunku dopiero po kilku minutach zapala się komunikat "zakaz wjazdu" z dopiskiem "nie dotyczy ZKM".
- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol "X", to kierowcy bezwzględnie nie mogą poruszać się takim pasem - podkreśla Karol Żarski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Całość inwestycji pochłonęła niecałe 4,1 mln zł. 2 mln złotych pochodziło z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych.
- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu Tristar i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Opinie (355) ponad 10 zablokowanych
-
2019-12-17 08:22
To samo rozwiązanie
Warto by wprowadzić na Janka Wiśniewskiego.
- 28 11
-
2019-12-17 08:23
Co z tą ekologią Panie prezydencie ?
W tym rozwiązaniu ekologiczne autobusy przemieszczają się szybciej od spalinowych aut , które w dodatkowym korku produkują więcej spalin i trują środowisko.
- 21 16
-
2019-12-17 09:16
może w polsce innowacyjny
ale na zachodzie europy i azji to stary pomysł i swietnie funkcjonujący nie tylko dla autobusów ale i dla reszty jadących osobówek. Może za pare naście lat władze dorosną do takiego rozwiązania na szerszą skalę w dojazdówkach do miast
- 29 8
-
2019-12-17 09:17
Światła
A zwrócił ktoś uwagę że strzałki świetlne są w odwrotnym kierunku....
- 19 20
-
2019-12-17 09:39
Ankieta w ogóle nie uwzględnia możliwości, że ktoś wybiera wolniejszy i mniej wygodny transport zbiorowy bo nie zamierza parkować na trawniku albo nie chce zwiększać korków. Masakra.
- 20 17
-
2019-12-17 09:40
Dlaczego "malowanki" a nie nowa droga? Bo nowe drogi to samobójstwo dla miasta.
- 20 18
-
2019-12-17 09:51
Pieniądze w błoto?
Inwestycja za 4mln złotych a i tak tuż za końcem kontrpasa rowerem wyprzedzam autobusy, które mnie wyprzedziły wcześniej...
- 24 11
-
2019-12-17 10:07
Pouczenia podczas testów
...gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki... No ciekawe. A czy ktoś pokusił się o liczby? Czy uwierzyliście na słowo? Widziałem obserwowałem i do prawie każdego kierowcy policjant szedł z mandatem. 4 miliony wydane to trzeba teraz to jakoś zarobić. Wychodzi na to ze na mandatach... żenada.
- 30 7
-
2019-12-17 10:08
a od nowego roku drozsze biletu zkm. i jak ma jechac rodzina 4 osoby
to dzieciaki nie płacą a dorosli 7.6 x2 czyli 15.2 za przejazd tam i z powrotem. wole auto. taniej.
- 27 9
-
2019-12-17 10:12
A co tam jest warte 4 mln? (1)
- 36 1
-
2019-12-17 10:20
Układy ... elektryczne ;)
Mój drogi.
- 9 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.