• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy jeżdżą już kontrapasem w Gdyni

Michał Sielski
16 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Od tygodnia trwały testy, a w poniedziałek, 16.12.2019, o godz. 7:30 pierwszy autobus przejechał buspasem "pod prąd" ul. Chwarznieńskiej. Według szacunków inwestycja warta 4 mln zł pozwoli dojechać do centrum pasażerom pięciu linii autobusowych, nawet 10 minut szybciej niż do tej pory.



Jaki rodzaj transportu najchętniej wybierasz w codziennych podróżach?

Przypomnijmy:

  • kontrapas autobusowy ma 1,1 km,
  • zlokalizowany jest na ul. Chwarznieńskiej,
  • jeżdżą nim autobusy linii nr 103, 121, 140, 147 i 160.


To innowacyjny projekt, bo autobus wjeżdża na jeden z dwóch pasów dwupasmowej jezdni, który do tej pory prowadził w przeciwnym kierunku. I prowadzi nadal, ale "zmienia się" w buspas podczas porannych korków, gdy dwa pasy w kierunku centrum stoją w korku, a w przeciwną stronę jest niewielki ruch. Kierowcy muszą być jednak czujni i zwracać uwagę na znaki, które informują, kiedy można jechać wyłącznie prawym pasem, bo lewym jedzie autobus. Nie brakuje jednak kierowców, którzy znaki lekceważą.

Policjanci na miejscu już od tygodnia



Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści. Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści.
- Dlatego jesteśmy na miejscu. Patrol zwraca uwagę na kierowców niestosujących się do przepisów, by zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że część osób jeździ "na pamięć" i musi minąć trochę czasu, zanim przyzwyczają się do nowego i nietypowego rozwiązania - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni.
Patrol policji pilnował tego miejsca już cały poprzedni tydzień, gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki, obecnie funkcjonariusze podejmują decyzję o ewentualnym mandacie w zależności od tego, jak rażące było wykroczenie.

Jak działa kontrabuspas



Autobusy wjeżdżają na kontrapas tylko wtedy, gdy jest korek w kierunku centrum. Najpierw wyłączany jest lewy pas w kierunku Chwarzna, a w przeciwnym kierunku dopiero po kilku minutach zapala się komunikat "zakaz wjazdu" z dopiskiem "nie dotyczy ZKM".

- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol "X", to kierowcy bezwzględnie nie mogą poruszać się takim pasem - podkreśla Karol Żarski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Całość inwestycji pochłonęła niecałe 4,1 mln zł. 2 mln złotych pochodziło z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych.

- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu Tristar i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (355) ponad 10 zablokowanych

  • Brak (2)

    Nikt mnie nie przekona do autobusu, skoro mam samochód i jadę z punktu do punktu. W autobusie śmierdzi, bakterii nie brakuje itd. jeżdżę jak już naprawdę muszę, bo jest drogo.
    Jedyna słuszna kwestia, to darmowa komunikacja miejska i wtedy mogę jeździć autobusem a tak, niech spadają, wolę auto.

    Ostatnio nic, tylko utrudniają życie kierowcom, żeby 20 osób miało lepiej, bo kupują bilet na autobus.

    • 36 14

    • Autobus dla Ciebie za drogi, ale utrzymanie auta, które kosztuje co najmniej 3 razy tyle, już nie? Brak logiki chłopie.

      • 5 3

    • Dobre auto kosztuje a jak mam jeździć złomem to już wolę autobusem i przynajmniej zrobię sobie spacer do przystanku

      • 0 5

  • 4 miliony wydać żeby 10 min oszczędzić to kpina , lepiej w darmowe domy publiczne zainwestować

    • 33 10

  • Proponuję zrobić w Gdyni wszystkie drogi jednokierunkowe. (2)

    Do 14.00 - wszystkie pasy, wszystkie drogi, to drogi dojazdowe do centrum, od 14.00 Wszystkie drogi to drogi wyjazdowe z centrum. Niepotrzebne światła, pasy, kontrapasy i kontrabusy.

    • 35 3

    • A w niedziele odwrotnie

      • 5 0

    • Oczywiście miał to być żart,

      ale w istocie nie jest to takie rozwiązanie od rzeczy. Gdyby Gdynia miała swój taki ring, drogę po obwodzie zamkniętym, ale bez żadnych skrzyżowań, czy świateł, to przez 24/7dni byłyby dwie jezdnie jednokierunkowe, biegnące w przeciwnych kierunkach, pełniące taką rolę czyli łączenia centrum z peryferiami.
      Gdańsk może mieć niedługo taki ring jak wybuduje tunel pod Pachołkiem. Gdynia niestety, przegapiła swój czas i jest z tym problem.

      • 1 0

  • Pomysłodawcy tego i**otyzmu nie powinni dostawać pensji przez 4 miesiące

    • 30 14

  • Co z przejezdnymi? (2)

    Kierowcy spoza Trójmiasta, nie posiadający informacji o tym rozwiązaniu, z łatwością mogą przeoczyć ostrzeżenia, czy nawet nie zrozumieć, po co są światła ponad jezdnią. To nie jest standardowe.

    • 32 15

    • Ale posiadają prawo jazdy więc mają obowiązek znać kodeks drogowy.

      • 6 0

    • Jeżeli kierowca nie rozumie obowiązujących oznaczeń i informacji drogowych powinien nie wsiadać za kierownice dla bezpieczeństwa swojego , a w szczególności innych.

      • 7 0

  • odpowiedzi do ankiety

    wybieram jednocześnie najszybszy, najtańszy i najwygodniejszy rodzaj transportu czyli własny samochód

    • 33 10

  • Takie jaja to tylko w Gdyni.A to jest bezpieczne?

    • 28 11

  • Super rozwiązanie (1)

    Na Chwarznie powstaje coraz więcej bloków i aut będzie coraz więcej więc trzeba szukać rozwiązań żeby więcej ludzi jeździlo autobusami...przydałby się pas dla autobusów i w ogóle dodatkowe pasy jezdni na chwarznieńskiej koło Sokolki wzdłuż pola do obwodnicy....

    • 23 16

    • To moze prostszym rozwiazaniem byloby wybudowanie nowej drogi? O tym ze Chwarzno-Wiczlino bedzie sie rozwijac wiadomo bylo juz 20 lat temu kiedy uchwalano plany dla tej dzielnicy. Przez te 20 lat chyba mozna bylo zaplaniwac i zrealizowac normalne rozwiazania komunikacyjne, a nie tRacic pIeniadze na lotnisko, czy park naukowo techniczny, do ktorego dotacja to 27 mln rocznie! mieszkam w Gdyni juz 30 lat i wymiotowac mi sie chce kiedy widze te marketingowe zagrania ekipy Szczurka. To miasto umiera!

      • 3 1

  • Porażka!

    Tak był korek w jedną stronę a teraz będą we dwie bo śmierdzący autobus zabiera pas ruchu w drugą stronę!

    Zamiast poprawiać infrastrukturę to się szykanuje kierowców własne takimi pseudoulepszrniami albo likwidacja parkingów co w Gdyni jest standardem !
    Jeszcze trochę i Gdynia będzie tylko sypialnią bo nikt nie przyjedzie na zakupy do Gdyni bo nie ma gdzie stanąć albo jest mega drogo bo Gdynia stawia na śmierdzące autobusy!
    Kiedyś na świętojańskiej tętniło życie były sklepy ale było gdzie stanąć a teraz wszędzie złodziejskie parkomaty więc wolę i chyba każdy jechać do galerii chociaż Ich nie lubię

    • 34 13

  • zamiast dobudować dodatkowy pas "Kaszubiapas" robia malowanki!

    Jak daleko nam do cywilizacji!
    ono dawno dobudowali dodatkowe pasy a u nas urzędnicy maja plan jak wymyśleć koło

    • 27 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane