• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy kursują już po Głównym i Starym Mieście

Krzysztof Koprowski
26 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Pierwszego dnia z nowej linii korzystali głównie miłośnicy komunikacji miejskiej


W sobotę ruszyła zapowiadana od kilku miesięcy linia 100, która kursuje po uliczkach Głównego i Starego Miasta w Gdańsku. Towarzyszyliśmy z kamerą nielicznym pasażerom, pragnącym przetestować nowe połączenie.



Co może się okazać największą słabością linii 100, którą trzeba będzie skorygować?

Naszą podróż rozpoczęliśmy o 10:20 na przystanku pod dworcem głównym. Podczas przejazdu spotkaliśmy przede wszystkim... dziennikarzy innych mediów oraz dwie osoby, będące miłośnikami komunikacji miejskiej.

- Chciałem zobaczyć nową linię i przy okazji podjechać do biblioteki, która jest na trasie. Moim zdaniem linia jest ciekawa, podobne rozwiązanie stosowane jest np. w Wiedniu i może się sprawdzić w Gdańsku - ocenia Adam Mehring, członek Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Podczas kolejnego przejazdu na trasie Dworzec Główny - Targ Węglowy - Ogarna - Mieszczańska - Kuśnierska - Chlebnicka - Klesza - Krowia - św. Ducha - Przędzalnicza - Szeroka - Tokarska - Warzywnicza - Targ Rybny - Podwale Staromiejskie - Igielnicka - Stolarska - Łagiewniki - Gnilna - Rajska - Podwale Grodzkie - Dworzec Główny, bo taką zawiłą trasę pokonują minibusy, towarzyszył nam (oprócz dziennikarzy innych mediów) jeden pasażer. Wsiadł na Targu Węglowym, bo chciał przetestować nową linię, a podróż traktuje czysto krajoznawczo.

Dopiero za trzecim razem w autobusie pojawiło się kilku pasażerów, ale oni również w większości sami określali się mianem miłośników komunikacji miejskiej i chcieli sprawdzić, jak działa nowe połączenie.

- Chcieliśmy się przejechać na całej trasie nowej linii autobusowej, bo jesteśmy miłośnikami komunikacji miejskiej. Planowaliśmy wysiąść na Targu Rybnym, ale postanowiliśmy pojechać do dworca - mówi pani Grażyna, podróżująca z osobą towarzyszącą.

Czy zatem linię 100 można potraktować jako porażkę Zarządu Transportu Miejskiego? Wydaje się, że taki osąd byłby obecnie dalece niesprawiedliwy. Wiele osób na trasie ze zdumieniem patrzyło jak autobus przecina wąskie uliczki i zatrzymuje się na przystankach, które wśród spacerowiczów również budziły zaskoczenie.

Ponadto sobotnie deszczowe przedpołudnie nie zachęcało do opuszczenia własnego domu, nie mówiąc o podróżach komunikacją miejską. Wydaje się, że potrzeba czasu, by ludzie w ogóle zauważyli i dowiedzieli się o nowej linii.

Jako wadę "setki" należy bez wątpienia uznać fatalną częstotliwość kursowania. Autobusy jeżdżą co 20-30 minut, a w dodatku ostatni kurs odbywa się jeszcze przed 23, co wpisuje się w pogląd, że w gdańskim śródmieściu o północy idzie się spać.

Z pewnością uruchomienie linii 100 także nocą i zsynchronizowane z odjazdami pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej byłoby zbawieniem dla imprezowiczów, którzy teraz muszą iść aż na dworzec główny, co po wielogodzinnej zabawie nie jest dla każdego prostym wyzwaniem.

Tak rzadkie kursy nie są też atrakcyjne dla osób, które chcą dojechać do Śródmieścia tramwajem lub pociągiem i przesiąść się na minibus. Długie wyczekiwane na busik, połączone wcześniej ze wspinaczką po schodach przejść podziemnych, nie zachęci do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń komunikacyjnych.

Wydaje się też, że dla mieszkańców południowych dzielnic wygodniejszy byłby przystanek nowej linii przy Złotej Bramie zobacz na mapie Gdańska, a nie w pobliżu Teatru Wybrzeże zobacz na mapie Gdańska, tak by móc łatwo przesiąść się z tramwajów lub pozostałych autobusów.

Pod względem technicznym, wnętrze nowych autobusów jest dość dobrze wyciszone, a drzwi wystarczająco szerokie, choć dość długo się otwierają. Brakuje natomiast niskiej podłogi na całej długości. Podczas podróży da się wyczuć jazdę po bruku, ale większą zmorą są kierowcy, którzy zastawili praktycznie wszystkie przystanki i okolice skrzyżowań.

I to właśnie przez kierowców samochodów autobus na każdym kursie łapał kilkuminutowe opóźnienie, manewrując między źle zaparkowanymi autami. Pod tym względem szczególnie trudny okazał skręt z ul. Ogarnej w Mieszczańską zobacz na mapie Gdańska.

- Mieszkańcy utrudniają nam, parkując pojazdy na skrzyżowaniach, przez co przyjeżdżamy opóźnieni. Jeżeli chodzi o prowadzenie, to jedynym utrudnieniem jest przyzwyczajenie do wciskania sprzęgła [autobusy, w przeciwieństwie do innych pojazdów ZKM Gdańsk, nie mają automatycznej skrzyni biegów] przy otwartych drzwiach, przez co silnik automatycznie gaśnie - dzieli się wrażeniami z pierwszego dnia obsługi linii 100 pani Anna, kierowca ZKM Gdańsk.

Zgodnie z zapowiedziami władz miasta, linia 100 ma funkcjonować przez cały rok. W okresie Jarmarku św. Dominika przypuszczalnie zostanie zmieniona trasa przejazdu. Na "setce" obowiązują takie same bilety, jak w pozostałych pojazdach ZTM Gdańsk. Podobnie jak ma to miejsce w tramwajach i autobusach, bilety można również nabyć bezpośrednio u kierowcy.

Miejsca

Opinie (288) 5 zablokowanych

  • Praktycznie.. (1)

    wszędzie można się przejść bez najmniejszych przeszkód. Wysiada się przy Locie i 10-15min piechotką dochodzi się do celu.

    Gdyby (!!!) Gdańsk postanowił w końcu zrobić duży bezpłatny parking (albo 50% taniej) przy PKP dla osób chcących dojeżdżać do pracy na Stare Miasto już nie wspominając o SKM i dalszych wyprawach taka inwestycja MIAŁA BY SENS.
    Co z tego, że są jakieś parkingi za które muszę płacić 100-120zł miesięcznie. Wolę już jeździć autem docelowo.

    W Pruszczu przy przystanku PKP wykorzystali duży plac w celu zrobienia DARMOWEGO parkingu + boksy na rowery. I to chwalę. Może w końcu Gdańsk zacznie pomagać i usprawniać ten system chociaż w to wątpię.

    • 23 3

    • po co budować piętrowy parking przy PKP Gdańsk Główny?

      chyba po to by zwiększać korki na dojazdach do centrum Gdańska?

      • 2 4

  • fajnie będzie pić kawe w ogródku

    co ile to jeździ?, nie za rzadko? , Jak bym se chciał kawe kupić przy drodze to bym se pojechał do zajazdu!matoły, co z turystami w lecie, toż to chore

    • 18 2

  • a gdzie sygnalizacja świetlna i pasy?

    tam dużo ludzi jest

    • 18 1

  • MASAKRA

    Autobus na główne miasto? To tylko dla leniwych!!! Spacer ludzie, spacer !!!! To sama przyjemność!!! A teraz spacer po głównym mieście = uwaga czy autobus nie jedzie :( ŻENADA!!! Bardzo, ale to bardzo nie udany pomysł !!!

    • 31 2

  • no to czekamy do

    pierwszych incydentów z udziałem busa na długiej!!!
    a tak się zapytam:
    kto na długiej ma pierwszeństwo???
    i jaka tam obowiązuje prędkość???

    • 28 1

  • Nie tylko na Dlugiej beda wypadki Pierwsze niebezpieczne miejsce jest jak skreca z Ogarnej w Mieszczańska

    Tam trzeba uwazac zeby nie zostać na mieszczańskiej zmiażdżonym przez ten autobus,a rowerzystom współczuje nie przejadą bez kolizji z tym autobusem.Budyniowi juz dziękujemy.Zadnych PO czy PiS tylko Polska Racja Stanu

    • 19 3

  • trza ich blokować jak sie da (1)

    włazić pod koła,itp. niech ich opoznienia będą legendą

    • 13 8

    • chorzy ludzie,polskie piekło

      • 6 5

  • trzeba być kompletnym kretynem albo indywiduum w ostatnim stadium debilizmu żeby wydawać publiczne pieniądze na transport po starym mieście w okresie jesienno - zimowym kiedy pies z kulawą nogą do Gdańska nie zagląda. Natomiast mieszkańcy dzielnic południowych nadal mają autobusy co godzinę, Do zobaczenia na wyborach - to już jest dno ...

    • 30 5

  • buractwo

    genialny pomysł na październik i listopad gdy jak wiadomo Gdańsk nawiedza tysiące turystów z całego świata, którzy marzą o zwiedzaniu miasta autobusem, przystanki w przypadkowych miejscach gdzie zatrzymujące się autobusy potęgują korki - brawo budynie zarządzające miastem. Pomysłodawca powinien otrzymać solidną premię - i bilet w jedną stronę na Srebrzysko, może być w jednym z tych autobusów...

    • 26 4

  • Szok

    Jaja sobie zrobili . Po co tam te autobusy jak zakaz to zakaz panie prezydencie .

    • 27 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane