• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy wjadą na Główne i Stare Miasto

Krzysztof Koprowski
29 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512. Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512.

Po latach zapowiedzi wreszcie ścisłe historyczne centrum Gdańska zyska linię autobusową, która zasięgiem obejmie uliczki Starego i Głównego Miasta. Dotychczas obszar ten był niczym obwarzanek - ze świetną komunikacją po obrzeżach i brakiem jakiejkolwiek w środku.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia linii autobusowej w głąb Śródmieścia Gdańska?

Śródmieście Gdańska, wbrew pozorom, jest białą plamą na mapie komunikacji miejskiej. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska - Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska zapewniają dojazd tylko od jednej strony. Wspomaga je jeszcze Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, lecz by dostać np. z Dworca Głównego do wód Motławy czy w niektóre obszary Starego Miasta, niezbędny jest dłuższy spacer. W efekcie mieszkańcy wybierają własne auto lub po prostu rezygnują z podróży z innych dzielnic do Śródmieścia.

- Dlatego, myśląc nie tylko o turystach, w tym też tych, którzy udają się z bagażem do miejsca noclegowego, ale przede wszystkim o osobach w podeszłym wieku i niepełnosprawnych, chcemy uruchomić linię autobusową, która będzie jeździć uliczkami Starego i Głównego Miasta. Którędy dokładnie? Wciąż rozpatrujemy różne warianty - informuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.

Czytaj też: Śródmieście: najgorzej skomunikowana część Gdańska

Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.

Będą one liczyć maksymalnie 7,5 metrów długości i szerokość 2,2 metra. Na siedząco podróżować będzie mogło nie mniej niż 14 pasażerów, zaś łącznie pojazd musi być zdolny do przewiezienia minimum 37 osób. Autobusy powinny być gotowe w terminie pięciu miesięcy od podpisania umowy na ich produkcję.

Pierwotnie planowano zakup autobusów elektrycznych, ale te jednak okazały się zbyt drogie. Na Śródmieście nie nadają się też zwykłe "krótkie" 12-metrowe autobusy, bo choć mieszczą się one na długość w uliczkach, to problemem jest ich manewrowanie ze względu na szerokość. Przykładowo Solaris Urbino 12 ma dokładnie 2550 mm szerokości.

Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Linia autobusowa w Śródmieściu ruszyć ma jeszcze w tym roku. Wstępnie mówi się o wrześniu - październiku. - Prawdopodobnie uruchomimy ją po wakacjach. Nie chcieliśmy tego robić przed Jarmarkiem św. Dominika, aby uniknąć zamieszania poprzez zmiany trasy lub zawieszenia linii - tłumaczy Lisicki.

Autobusy kursować mają po jednej okólnej trasie przez cały rok, podobnie jak zwykła linia autobusowa. Będzie też obowiązywać identyczna taryfa przewozowa jak w tramwajach i pozostałych autobusach. Dokładna częstotliwość kursowania nie jest znana, ale ma być na tyle atrakcyjna, by nie opłacało się iść pieszo, lecz poczekać na autobus i nim podjechać np. do dworca głównego.

Dworzec główny ma być przystankiem początkowym i końcowym, choć nie ma jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Autobus ma stąd docierać w takie rejony miasta, jak: Długa i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska, Długie Pobrzeże zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska, Bazylika Mariacka zobacz na mapie Gdańska oraz Hotelu Heweliusz zobacz na mapie Gdańska. Władze miasta nie wykluczają też wariantu, że autobus pojedzie przez Ogarnązobacz na mapie Gdańska, a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką, a więc typowe deptaki.

- Nie widzę przeszkód, by autobus przejeżdżał z niewielką prędkością w poprzek te ulice. Sam widziałem podobne rozwiązania w innych miastach, nawet z użyciem tramwaju. Pamiętam też, jak niedawno wprowadziliśmy, mimo dużego oporu, całodobową możliwość jazdy rowerem na Długiej i Długim Targu. Nikt z tego powodu nie ucierpiał - przekonuje zastępca prezydenta.

Zakupione przez Zakład Komunikacji Miejskiej autobusy mają też służyć mieszkańcom innych dzielnic. Część z nich zostanie skierowana do obsługi Osowej dla dojazdów do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz pobliskich szkół. Nowe linie lub nawet przeorganizowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta to jednak perspektywa co najmniej roku - dwóch lat.

Miejsca

Opinie (331) 10 zablokowanych

  • "autobus pojedzie przez Ogarną a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką" (5)

    Takie pomysly sa najlepszym dowodem, na to ze my (Polacy) ani troche nie zasluzylismy na to miasto.
    Kamienice z szarymi blokami w tle, szklane nowoczesne kloce obok ceglanych budynkow, roz***na wyspa spichrzow prawie 70 lat, govvna typu PKS, LOT, Zieleniak.
    Brudna zasyfiala motlawa i odpadajace plyty z dlugiego pobrzeza, na niektorych ulicach asfalt, na innych betonowe plyty, tylko na niektorych kostka brukowa.
    Nie wspominam nawet slowem o oryginalnym, zabytkowym DOLNYM MIESCIE ktore samo sie rozpada, bo wlodarze miasta maja na nie wy***ne.
    A i tak najlepsi sa kresowiacy, wielcy polscy "gdansczanie", ktorzy nawet nie wiedza ze istnieje takie cos jak szaniec mewi czy jezuicki i nie wymienia z nazwy zadnego bastionu poza zubrem.

    Gdyby po wojnie Gdansk zostal u Niemcow - bylby tu drugi Amsterdam.
    A tak mamy drugi Kaliningrad.
    Kocham to miasto i wlasnie dlatego wolalbym je widziec piekne, zadbane i ODBUDOWANE.
    Bo to co teraz mamy, to tylko RELIKT, mala namiastka czegos co kiedys bylo Gdańskiem, a i tak praktycznie tylko stare sentymentalne Helmuty sie nim zachwycaja.

    Szczerze sie zastanawiam czasem, po uj to wszystko odbudowano?
    van den Blockeowi by serce na pol peklo jakby zobaczyl autobusy na dlugim targi, krewetke, madisona, zieleniaka, lot itp.
    To miasto to nie jest Gdańsk, tylko nieudolna i niekompletna kopia która się nazywa "Gdańsk".

    • 14 1

    • Bo polonus nie szanuje.
      Wystarczy porownac Gdansk do Pragi (wiem... to jak porownanie kału do dobrej jakości czekolady...).
      Bazgroły sprayem w XIV wiecznej bramie chlebnickiej... już kij w zlota brame bo to replika...
      A teraz poszukajcie czegoś takiego w pełnej cyganow i turystow Pradze...
      powodzenia.

      • 5 0

    • nie pisz tak proszę (3)

      nie pisz tak o Gdańsku, który duchem przynajmniej jest w potomkach Gdańszczan z Wolnego Miasta (jest ich garstka ale żyją tutaj);
      nie pisz tak o Gdańsku bo duch miasta też jest w dzielnicach prawie nienaruszonych przez zawieruchę wojenną;
      nie pisz tak o Gdańsku, skoro rzeczywiście kochasz to miasto,
      nie rób tego więcej publicznie, proszę

      • 2 4

      • przecież napisał samą prawdę (1)

        tak mało ludzi dostrzega, że Gdańsk niszczeje
        piękne kamienice są skazane- Dolne Miasto, Wrzeszcz, Orunia, Nowy Port, Oliwa...
        nikt nie interesuje się, brak najdrobniejszych remontów, porządków- zero zainteresowania
        Dla urzędników kamienice komunalne nie istnieją,
        o ile za komuny jeszcze się coś działo.... to teraz całe kamienice są oddane w okupację meneli, robią wszystko... nikt nic nie widzi, nie słyszy

        • 4 0

        • prawda jest tylko jedna...

          Gdańsk istnieje nadal.

          Tworzą to miasto ludzie, którzy tutaj mieszkają. Tacy jak Ty i ja. Tworzą to dalej, na przekór faktom, które co jakiś czas w historii uśmiercają to miasto. Gdańsk został zrabowany w latach II wojny i zbombardowany w 1945 r. przez Rosjan. (Teraz napędzają nam być może interesy - więc nie jest przychylnym wypowiadać się negatywnie o Rosjanach i ich mentalności, tymbardziej, że nowe pokolenie Rosjan ma prosty dostęp poznawać kulturę Gdańszczan, Pomorzaków i Polaków). Niemcy oczywiście dołożyli swoich starań do tego aby Wolne Miasto przestało być wolne, ale nie mnie jest historię oceniać.
          Wracając jednak do rzeczywistości, plany rewitalizacji, szumnie nazwane jako projekty współfinansowane przez UE ograniczają się do obrukowania tanim granitem z kostki ulic i chodników, posadzenia pierzeji drzew niskorosnących, o ile wogóle na takie gatunki stać wykonawców lub postawienia ławek. Miasto Gdańsk jest biedne w pomysłach pomimo, że ma potencjał, którwgo nie wykorzystuje jeszcze. Obym się pomylił ale tak samo Twoja, jak i moja odpowiedź być może komuś otowrzy oczy. Nie myślałeś, żeby o tym napisać/opowiedzieć/podzielić się?
          p.s. nie jestem zatrudniony jako dziennikarz trojmiasto.pl ani żaden inny;)

          • 0 1

      • Ale taka prawda, że Gdańsk jest Gdańskiem TYLKO I WYŁĄCZNIE z nazwy.

        Gdańsk umarł całkowicie w 1945.
        Duchowo to miasto zniszczyli Niemcy, a fizycznie je rozpieprzyli Rosjanie.

        Dzisiejszy "Gdańsk" jest jak Queen bez Mercurego, ale spoko niektorzy tego sluchaja.

        • 2 0

  • Znając pomysłowość Pana Lisieckiego to wokół Neptuna będzie rondo, a dalej estakada dla tego autobusu.

    • 6 3

  • Niech będzie ale GAZOWY (1)

    Jak dla mnie to chory pomysł żeby takie śmierdziele wjeżdżały na starówkę...jak jużmusi być bus na starówce to niech będzie ale GAZOWY jak w gdyni.

    • 4 1

    • starówkę... jaką starówkę? w Gdańsku nie ma starówki. Kamienice z lat 50tych to nie żadne zabytki.

      • 0 1

  • Gdańsk powinien uczyć się rozwiązań komunikacyjnych z miast hiszpańskich lub włoskich

    Przykładem może być Saragossa, w której (miasto ponad 600 tys. mieszkańców) tramwaje poruszają się po ciągach komunikacyjnych starówki po torach, w których istnieje zasilanie elektryczne lub Barcelony, której tamtejsze autobusy TBS poruszają się tylko na gaz. Podobne rozwiąania stosowane są we Włoszech w wielu podobnych wielkością miastach (np. Florencja, Trydent - mniejsze), apropos autobusów gaz chyba nie jest jeszcze droższy od beznyny lub ropy.
    Decyzja o tak ważnym pomyśle już zapadła i zamawiane są jakieś tam minibusy. A co na to mieszkańcy? A co na to wszystko konserwator zabytków?
    Czy Władze Miasta Gdańsk, realizując już ten projekt wzięły wszystkie za i przeciw? Czytając poniższy artykuł można odnieść wrażenie, że będzie jak zawasze... czyli po polsku;)
    pozdrawiam

    • 4 0

  • Moim zdaniem raczej tak to jest zrobione by zwiedzac i pospacerować a nie jeździć !
    /nie zgadzam się z tą linią autobusow!!!!!

    głupota!

    • 10 2

  • (5)

    Jak to na polskich forach. Każdy widzi swój czubek nosa. Naprawdę myslicie, że w Urzędzie Miasta mysleli tak długo, że aż wymyslili jak wam życie utrudnić? Przeciez te autobusy są na wniosek mieszkańców. Od wielu lat o to zabiegają. Na Starówce się mieszka, pracuje, załatwia sprawy, a nie tylko zwiedza. Mieszkają tam starsi ludzie, matki z dziećmi i kobiety wracające do domu z ciężkimi siatami, a nie tylko młodzi sportowcy.Ale jak chcecie widzieć tylko własny czubek nosa to oglądajcie go do woli. Tylko trzymajcie klasę przy tych wpisach, bo "hadko" czytać. Jeszcze jedno. Tego możemy być pewni, że tymi autobusami ani pan Lisicki, ani żadna inna decyzyjna osoba z miasta jeździć nie będzie. Tylko my - mieszkańcy.

    • 3 12

    • " na wniosek mieszkanców" ????? (2)

      toś mnie ubawił

      • 5 0

      • No właśnie.

        Ja jako niemłody mieszkaniec również dźwigający codziennie siaty z zakupami, jestem zdecydowanie przeciw wprowadzaniu takiego autobusu.

        Nawet gdyby niekiedy mogło ułatwić mi to życie (chociaż bardzo wątpię, bo trasa jest typowo turystyczna i mieszkańcom ona na nic), to nie będę ani marnować czasu na stanie w korku (piechotą dojdę szybciej obserwując na codzień co dzieje się na Starym i Głównym Mieście) ani pieniędzy na bilet, żeby przejechać jeden przystanek, a potem i tak poświęcić dodatkowy czas na dojście do domu.

        Argument o mieszkańcach to typowa podpucha urzędasów, bo mieszkańcy od 50 lat jakoś sobie radzą bez autobusów i tramwajów na S. i G. Mieście i nigdy nie spotkałam się z tym, żeby ktoś z mieszkańców narzekał z tego powodu.

        • 6 0

      • NIKT z moich znajomych mieszkających w centrum nie uznał tego pomysłu z autobusami nawet za rozsądny

        wszyscy twierdzą, że to megagłupie. To chyba najlepiej świadczy o opinii mieszkańców.

        • 4 0

    • (1)

      No to weź plan miasta i narysuj to co się projektuje. Sporo tych "mieszkańców" uszczęśliwia to planowanie ? Ja widzę planowana Drogę Hotelową.
      Nie ma możliwości uszczęśliwić mieszkańców, a ruch ciężkich pojazdów o sporej częstotliwości spowoduje ogromne szkody w zabudowie. Teren nadal jest grząski pomimo pięknych chodników. Ten temat już kiedyś był rozpatrywany i wycofanie ruchu samochodowego było owocem ostrej polemiki.
      Niestety przychodzi taki p.L. i szokuje "lekkimi" autobusami.

      • 3 0

      • Z tymi "pięknymi chodnikami" to przesadziłeś :-)

        Chodniki to koszmar, a jako codzienny "spacerowicz" po okolicy ze zgrozą obserwuję jak zapadają się i falują całkowicie dowolnie. Z każdym rokiem jest gorzej, a nawet te nowe nie wytrzymują próby czasu.

        • 2 0

  • BEZ SENSU, nie bedzie mozna spokojnie chodzic ..

    • 7 0

  • autobusy na Starym Mieście

    Kolejny beznadziejny pomysł!!!!!!!!!!!

    • 10 2

  • Urzędnicza schizofrenia (2)

    Najpierw akcja "Targ Węglowy musi być dla ludzi".
    "
    "Władze miasta poparły pomysł i od połowy czerwca samochody stąd znikną".
    Już teraz w k ur w i a ją rowerzyści wkraczający z impetem i panoszący się po chodnikach. Jeszcze tylko jeżdżących ogórków brakuje. Puknijcie się w czółko i czym prędzej zmieńcie plany, bo to nie tylko marnotrawienie pieniędzy publicznych. Przejdź się jeden z drugim po śródmieściu, śmierdzi spalinami itp.
    Głupota, żeby jedyna zabytkową oazę w ten sposób profanować. Gdańsk, to niestety nie jest najpiękniejsze i najczystsze miasto. No, ale jak się bierze do rządzenia nie całkiem rozgarnięta młodzież, zaspokajająca swoja ambicję przejścia do historii "ciekawym projektem", to taki mamy efekt.
    A tak swoja drogą blisko Długiego Targu mieszkańcy protestują przeciw głośnemu lokalowi. Może zacznijcie słuchać głosu mieszkańców, w tym przypadku tych których obejmie trasa autobusu?

    • 8 1

    • a co- przez Długą....

      a może ktoś pomyślalby o dojeżdzie do Filharmonii-starowkę zostawmy spacerowiczom- potrzebna komunikacja poza nia

      • 1 1

    • ?

      Czy dobrze mysle, ze chodzi o mazel tov?

      • 0 0

  • Dobrze czy nie dobrze o to jest pytanie?

    Pod względem transportu i poprawy płynności komunikacji plan wydaje się byś całkiem fajny, jednak ma parę wad. Przedrzymskim nie wyobrażam sobie jak autobusy będą utrudniać przepływ ludzi w czasie sezonu turystycznego. Już teraz Długa i Długi Targ pęka w szwach. Zmniejszy się też atrakcyjność starówki z powodu spalin, hałasu czy po prostu potrzeby uważania czy nie wejdzie się pod koła. Długa i Długi Targ był do tej pory idealnym miejscem do rodzinnych spacerów, teraz to się zmieni. PS jest to bardzo duża zmiana w krajobrazie i funkcjonowania miasta mimo to nie przypominam sobie aby były prowadzone jakieś otwarte konsultacje społeczne. Dlaczego?!

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane