• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy wjadą na Główne i Stare Miasto

Krzysztof Koprowski
29 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512. Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512.

Po latach zapowiedzi wreszcie ścisłe historyczne centrum Gdańska zyska linię autobusową, która zasięgiem obejmie uliczki Starego i Głównego Miasta. Dotychczas obszar ten był niczym obwarzanek - ze świetną komunikacją po obrzeżach i brakiem jakiejkolwiek w środku.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia linii autobusowej w głąb Śródmieścia Gdańska?

Śródmieście Gdańska, wbrew pozorom, jest białą plamą na mapie komunikacji miejskiej. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska - Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska zapewniają dojazd tylko od jednej strony. Wspomaga je jeszcze Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, lecz by dostać np. z Dworca Głównego do wód Motławy czy w niektóre obszary Starego Miasta, niezbędny jest dłuższy spacer. W efekcie mieszkańcy wybierają własne auto lub po prostu rezygnują z podróży z innych dzielnic do Śródmieścia.

- Dlatego, myśląc nie tylko o turystach, w tym też tych, którzy udają się z bagażem do miejsca noclegowego, ale przede wszystkim o osobach w podeszłym wieku i niepełnosprawnych, chcemy uruchomić linię autobusową, która będzie jeździć uliczkami Starego i Głównego Miasta. Którędy dokładnie? Wciąż rozpatrujemy różne warianty - informuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.

Czytaj też: Śródmieście: najgorzej skomunikowana część Gdańska

Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.

Będą one liczyć maksymalnie 7,5 metrów długości i szerokość 2,2 metra. Na siedząco podróżować będzie mogło nie mniej niż 14 pasażerów, zaś łącznie pojazd musi być zdolny do przewiezienia minimum 37 osób. Autobusy powinny być gotowe w terminie pięciu miesięcy od podpisania umowy na ich produkcję.

Pierwotnie planowano zakup autobusów elektrycznych, ale te jednak okazały się zbyt drogie. Na Śródmieście nie nadają się też zwykłe "krótkie" 12-metrowe autobusy, bo choć mieszczą się one na długość w uliczkach, to problemem jest ich manewrowanie ze względu na szerokość. Przykładowo Solaris Urbino 12 ma dokładnie 2550 mm szerokości.

Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Linia autobusowa w Śródmieściu ruszyć ma jeszcze w tym roku. Wstępnie mówi się o wrześniu - październiku. - Prawdopodobnie uruchomimy ją po wakacjach. Nie chcieliśmy tego robić przed Jarmarkiem św. Dominika, aby uniknąć zamieszania poprzez zmiany trasy lub zawieszenia linii - tłumaczy Lisicki.

Autobusy kursować mają po jednej okólnej trasie przez cały rok, podobnie jak zwykła linia autobusowa. Będzie też obowiązywać identyczna taryfa przewozowa jak w tramwajach i pozostałych autobusach. Dokładna częstotliwość kursowania nie jest znana, ale ma być na tyle atrakcyjna, by nie opłacało się iść pieszo, lecz poczekać na autobus i nim podjechać np. do dworca głównego.

Dworzec główny ma być przystankiem początkowym i końcowym, choć nie ma jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Autobus ma stąd docierać w takie rejony miasta, jak: Długa i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska, Długie Pobrzeże zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska, Bazylika Mariacka zobacz na mapie Gdańska oraz Hotelu Heweliusz zobacz na mapie Gdańska. Władze miasta nie wykluczają też wariantu, że autobus pojedzie przez Ogarnązobacz na mapie Gdańska, a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką, a więc typowe deptaki.

- Nie widzę przeszkód, by autobus przejeżdżał z niewielką prędkością w poprzek te ulice. Sam widziałem podobne rozwiązania w innych miastach, nawet z użyciem tramwaju. Pamiętam też, jak niedawno wprowadziliśmy, mimo dużego oporu, całodobową możliwość jazdy rowerem na Długiej i Długim Targu. Nikt z tego powodu nie ucierpiał - przekonuje zastępca prezydenta.

Zakupione przez Zakład Komunikacji Miejskiej autobusy mają też służyć mieszkańcom innych dzielnic. Część z nich zostanie skierowana do obsługi Osowej dla dojazdów do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz pobliskich szkół. Nowe linie lub nawet przeorganizowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta to jednak perspektywa co najmniej roku - dwóch lat.

Miejsca

Opinie (331) 10 zablokowanych

  • debilny pomysł i jak zawsze bez pytania mieszkańców

    • 5 0

  • Wspaniały pomysł! (1)

    Linia powinna jeździć przez Stare Miasto Osiek Zamczysko do pętli Wałowa. Obracać w kierunku głównego miasta i zawozić zebranych mieszkańców i turystów wpierw na Targ Węglowy a później zbierać/rozwozić następnych pasażerów po Głównym mieście. Linia może tylko kursować w jednym kierunku trasa w kształcie ósemki. Autobusy powinny koniecznie spotykać się na przystanku Szeroka/Węglarska tak żeby pasażerowie z kierunku Zamczysko mogli przesiąść się w kierunku Dworca PKP a pasażerowie z kierunku Głównego Miasta mogli przesiąść się w kierunku Targu Węglowego.

    Zanim miasto wytyczy trasę i zakupi pojazdy, powinni sprowadzić po jednym z tych pojazdów i wypróbować czy one się zmieszczą na trasie i wtedy dopiero szukać dostawcę. Niektóre z tych pojazdów jeźdzą już po Polsce: Solaris Urbino 8,9 LE - Iveco Irisbus Access BUS GX 127 L - Iveco Irisbus Proway - Vanhool A308 Hyb - Vanhool A309 Hyb (jeżeli można go skrócić o 2 metry :-) ) i mój kandydat Gruau Microbus.

    Trasa nowej linii:
    Podwale Grodzkie Rajska Heweliusza Rybaki Górne Krosna Sieroca - Tarłacza Podwale Staromiejskie - (jeżeli pętla Wałowa zostanie to Grodzka Wapiennicza Stara Stocznia i powrót do) Targ rybny Warzywnicza Tokarska do Żurawia Szeroka Targ Drzewny Targ Węglowy/Brama Wyżynna z możliwością przejścia do normalnej komunikacji miejskiej Bogusławskiego Pl. T. Polaka Ograna Podróżnicza Pończoszników albo Piwną albo Ducha do Węglarskiej/Pańską koło Hali Targowej Podwale Staromiejskie Wały Jagiellońskie - Podwale Grodzkie.

    • 1 9

    • Idiotyczny pomysl.

      Poczas jarmarku sa wszedzie tlumy, jak autobys chce przejechac przez dlugi targ i mariacka?
      Miasto zyje glownie z turystow, ktorzy maja chodzic po miescie, a nie jedzic i omijac wszystko co jest do zobaczenia.
      Poza tym, spod zielonej bramy do np wielkiego mlyna jest rzut kamieniem, a autobusem przedrzec sie przez tlumy ludzi i korki, wycieczka potrwa 5x dluzej.
      Wszedzie na glownym miescie jest blisko.

      Kolejny "wspanialy" pomysl naszych wlodarzy, ktory nie wypali.
      I zgadnijcie kto bedzie za to placil...

      • 3 1

  • BZDURA

    Komu przeszkadza obecny stan rzeczy?Czy stare miasto nie powinno być deptakiem? Mieszkańcom nie przeszkadza spacer po mieście a podejrzewam, że turyści też chwalą sobie zwiedzenie miasta na własnych nogach, po to przyjeżdżają do Gdańska żeby przejechać miasto autobusem? Morze po Długiej powinny jeździć tramwaje jak to miała miejsce sto lat temu? A poza tym czy w tej sprawie nie powinni wypowiedzieć się mieszkańcy, może jakaś sonda referendum?Przecież to dotyczy nas, chciałabym mieć prawo głosu w tej sprawie!!!!!!!Ale po co skoro w urzędach siedzą same "mądrale" a że sezon ogórkowy w pełni to trzeba wymyślić jakąś bzdurę, żeby wyglądało, że coś robią

    • 7 3

  • w wielu miastach Polski i Europy (1)

    wdrożono system rowerów publicznych - oparty o bezobsługowe wypożyczalnie - działa to jak "indywidualna komunikacja publiczna" - powiązana z węzłami przesiadkowymi komunikacji szynowej. W Gdańsku ten temat pojawił się i zniknął - warto go odnowić. Teraz warto poprawiać komfort i bezpieczeństwo pieszych przez konsekwentne uspokajanie ruchu w rejonie dzielnic głównego i starego miasta.

    • 1 2

    • tak jest w Holandii i Danii od 30 lat.
      ale nam wciaz blizej do Bialorusi i Moldawii niz do zachodu, wiec pomysl moze wypali za jakies 20 lat.

      • 1 2

  • pomysl durniejszy niz trwamaj konny na lakowej.

    • 10 2

  • komunikacja na starówce

    totalna bzdura,nie ma jak się poruszać w sezonie przez te idiotyczne i szpetne stadt farhery,a teraz jeszcze nikomu nie potrzebne autobusy za ktore zapłaci podatnik,a ktos zarobi.

    • 10 2

  • z ogarnej do wrzeszcza

    jestem za ;)

    • 1 6

  • nie wygoda a konieczność

    Nareszcie ktoś pomyślał o niepełnosprawnych bo trudno jest dojść z dworca nad Motławę,młodym i sprawnym ciężko to zrozumieć dopóki sami nie będą w takiej potrzebie.Dziękujemy!

    • 3 9

  • BZDURA !!!!!

    Pomysł jest absurdalny! Strikte zabytkowe centrum Gdańska powinno być wolne od autobusów i ruchu kołowego. W tej chwili meleksy w zupełności wypełniają tą lukę. Tłumy turystów na ulicach, w tej chwili trudno poruszać się nawet pieszo. Jak wprowadzą te autobusy to będzie masakra. Co chwile będą wypadki a wycieczki turystów tak spowolnią tą komunikację, że ludzie szybciej będą szli bocznymi uliczkami. Totalna bzdura.

    • 6 1

  • Idioci z UM!!!!

    Idiotyzm urzędników sięgnął szczytu!Na Mariackiej autobus?

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane