• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy wjadą na Główne i Stare Miasto

Krzysztof Koprowski
29 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512. Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512.

Po latach zapowiedzi wreszcie ścisłe historyczne centrum Gdańska zyska linię autobusową, która zasięgiem obejmie uliczki Starego i Głównego Miasta. Dotychczas obszar ten był niczym obwarzanek - ze świetną komunikacją po obrzeżach i brakiem jakiejkolwiek w środku.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia linii autobusowej w głąb Śródmieścia Gdańska?

Śródmieście Gdańska, wbrew pozorom, jest białą plamą na mapie komunikacji miejskiej. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska - Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska zapewniają dojazd tylko od jednej strony. Wspomaga je jeszcze Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, lecz by dostać np. z Dworca Głównego do wód Motławy czy w niektóre obszary Starego Miasta, niezbędny jest dłuższy spacer. W efekcie mieszkańcy wybierają własne auto lub po prostu rezygnują z podróży z innych dzielnic do Śródmieścia.

- Dlatego, myśląc nie tylko o turystach, w tym też tych, którzy udają się z bagażem do miejsca noclegowego, ale przede wszystkim o osobach w podeszłym wieku i niepełnosprawnych, chcemy uruchomić linię autobusową, która będzie jeździć uliczkami Starego i Głównego Miasta. Którędy dokładnie? Wciąż rozpatrujemy różne warianty - informuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.

Czytaj też: Śródmieście: najgorzej skomunikowana część Gdańska

Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.

Będą one liczyć maksymalnie 7,5 metrów długości i szerokość 2,2 metra. Na siedząco podróżować będzie mogło nie mniej niż 14 pasażerów, zaś łącznie pojazd musi być zdolny do przewiezienia minimum 37 osób. Autobusy powinny być gotowe w terminie pięciu miesięcy od podpisania umowy na ich produkcję.

Pierwotnie planowano zakup autobusów elektrycznych, ale te jednak okazały się zbyt drogie. Na Śródmieście nie nadają się też zwykłe "krótkie" 12-metrowe autobusy, bo choć mieszczą się one na długość w uliczkach, to problemem jest ich manewrowanie ze względu na szerokość. Przykładowo Solaris Urbino 12 ma dokładnie 2550 mm szerokości.

Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Linia autobusowa w Śródmieściu ruszyć ma jeszcze w tym roku. Wstępnie mówi się o wrześniu - październiku. - Prawdopodobnie uruchomimy ją po wakacjach. Nie chcieliśmy tego robić przed Jarmarkiem św. Dominika, aby uniknąć zamieszania poprzez zmiany trasy lub zawieszenia linii - tłumaczy Lisicki.

Autobusy kursować mają po jednej okólnej trasie przez cały rok, podobnie jak zwykła linia autobusowa. Będzie też obowiązywać identyczna taryfa przewozowa jak w tramwajach i pozostałych autobusach. Dokładna częstotliwość kursowania nie jest znana, ale ma być na tyle atrakcyjna, by nie opłacało się iść pieszo, lecz poczekać na autobus i nim podjechać np. do dworca głównego.

Dworzec główny ma być przystankiem początkowym i końcowym, choć nie ma jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Autobus ma stąd docierać w takie rejony miasta, jak: Długa i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska, Długie Pobrzeże zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska, Bazylika Mariacka zobacz na mapie Gdańska oraz Hotelu Heweliusz zobacz na mapie Gdańska. Władze miasta nie wykluczają też wariantu, że autobus pojedzie przez Ogarnązobacz na mapie Gdańska, a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką, a więc typowe deptaki.

- Nie widzę przeszkód, by autobus przejeżdżał z niewielką prędkością w poprzek te ulice. Sam widziałem podobne rozwiązania w innych miastach, nawet z użyciem tramwaju. Pamiętam też, jak niedawno wprowadziliśmy, mimo dużego oporu, całodobową możliwość jazdy rowerem na Długiej i Długim Targu. Nikt z tego powodu nie ucierpiał - przekonuje zastępca prezydenta.

Zakupione przez Zakład Komunikacji Miejskiej autobusy mają też służyć mieszkańcom innych dzielnic. Część z nich zostanie skierowana do obsługi Osowej dla dojazdów do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz pobliskich szkół. Nowe linie lub nawet przeorganizowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta to jednak perspektywa co najmniej roku - dwóch lat.

Miejsca

Opinie (331) 10 zablokowanych

  • To jest jakies info na Prima Aprilis? Chyba im kompletnie odwaliło z tym pomysłem.

    • 12 2

  • Jak spotkam autobus na Długiej albo Mariackiej to na pewno nie zejde mu z drogi.

    • 11 3

  • Najpierw odkrywają na Głownym Mieście kostkę, zamykają ulice dla ruchu kołowego, a teraz puszczą tam autobusy. Chyba Lisickiemu słońce za bardzo przygrzało.

    • 11 2

  • (1)

    Kiedyś była pętla autobusowa na Wałowej, teraz są tam tylko dwa autobusy kiedyś było ich więcej a hotelu Heweliusz już niema jest hotel Mercury-heweliusz. Została ul. Heweliusza.

    • 7 1

    • Dokładnie.

      A hotel Mercury ex Heweliusz to niech jakieś osłony zainstaluje na wentylatory, bo hałas robi na całą okolicę.
      Podobnie zresztą z dziesiątkami autokarów, które parkują przez cały dzień przed jego wejściem i stoją na włączonym silniku - spaliny + hałas!
      a dopiero potem niech hotelarze kombinują z wyłudzaniem z pieniędzy podatników nowych linii autobusowych i przystanków w imię swoich partykularnych interesów.
      ewidentnie widać, że chodzi tu wyłącznie o geszefty hotelarzy z Targu Rybnego i Mercurego - Heweliusza (wymienionego również w artykule).

      • 7 0

  • Pomysł jest ale realizacja średnio przemyślana

    Komunikacja przecinająca depatki to nie jest dobry przykład do naśladowania - za to chodniki i czystość powinno się ściągać z porządnych miejsc na ziemi. Przystanki do głównych miejsc okey ale nie wjazd na ulice które powinny być odskocznią od komunikacji!

    • 8 1

  • i bardzo do brze ze po wakacjach poco to turystom od 1 stycznie w znowuc roch na caly miescie starym i niebedzie korków w miescie i cale miasto zarobi na parkowaniu !!!!!!!!!!

    • 0 0

  • A bezposredni bus na trasie morena-port. Jakby sie nie chcialo jechac zawsze przesiadki.

    • 1 1

  • Co za idiota to wymyslil. Jeszcze bardziej zasyfic spalinami stare miasto. (2)

    W normalnych miastach nie ma na starowkach syfu (Krakow, Stolyca).
    A tu.... tylko rozpieprzyc jeszcze bardziej.

    • 9 2

    • (1)

      Ta, wcale. W Krakowie tramwaj jedzie tuż obok rynku, a w stolicy pod Placem Zamkowym jest Trasa W-Z.

      • 3 3

      • W Gdańsku tramwaj i autobus staje 5 minut z buta od Zurawia. kościoła Mariackiego. 15 metrów od Bramy Wyżynnej masz głowny węzeł komunikacyjny, od niego masz 1 minute na ul. Długą,Ogarną pare minut więcej na Szeroką czy Mariacką. Nie wiem czy którekolwiek miasto w Polsce czy Europie ma tyle mozliwości skorzystania z komunikacji miejskiej w prominiu 15 minut z bucika od głownych zabytków. Jęsli ktoś nie ma ochoty na dłuższy spacer niech nie idzie. Jesli kogos stać na hotel w centrum Gdańska to będzie go stać także na taksówkę z dworca PKP lub lotniska.

        • 6 3

  • Co za idiotyczny pomysł

    Połączcie skrajne dzielnice bezpośrednimi liniami autobusowymi, jak to jest w Gdyni, a nie pchacie się z buciorami, o przepraszam - z kołami, do spokojnego gdańskiego ścisłego centrum. Kretyńskie i niepotrzebne pomysły.

    • 8 2

  • I pewnie zaraz postawią też Straż Miejską, żeby mandatowała

    kto nie przejdzie na zielonym świetle przez ul. Długą?

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane