- 1 Dyskusyjne światła przed obwodnicą (94 opinie)
- 2 Auta na minuty okupują osiedlowy parking (90 opinii)
- 3 Tu w Trójmieście można "umrzeć w korku" (299 opinii)
- 4 Migowska i Jaśkowa jednokierunkowe (49 opinii)
- 5 Obywatelskie zatrzymanie pijanego kierowcy (55 opinii)
- 6 Działkowcy dostaną pieniądze od Gdyni (84 opinie)
Autobusy wodorowe w Gdańsku. Niemal 172 mln za 10-letni kontrakt
Wiosną przyszłego roku na ulice Gdańska wyjadą pierwsze dwa autobusy napędzane zielonym wodorem. Docelowo będzie ich 10, co stanowi 5 proc. całej floty autobusowej w spółce GAiT. Miasto zapłaci za 10-letni najem pojazdów 171,6 mln zł. Podpisana we wtorek umowa nie podoba mi się radnym opozycji.
Ofertę na 171,6 mln zł złożyła spółka PAK PCE Polski Autobus Wodorowy z Konina. Jedyna oferta okazała się też niemal identyczna jak kwota, jaką dysponował miejski przewoźnik (172,2 mln zł).
W sumie GAiT wypożyczy 10 autobusów na okres 10 lat. Poza samym taborem zamówienie obejmuje też niezbędne oprogramowanie wraz z licencjami, dokumentacją i przeprowadzenie szkoleń dla pracowników, a także pełna obsługa serwisowa wraz z tankowaniem.
To oznacza, że wszelkie ryzyka związane z dostępnością wodoru, ewentualne awarie i usterki leżą po stronie spółki z Tarnowa, a nie przewoźnika z Gdańska. Spółka GAiT ma jedynie dostarczyć kierowców do obsługi połączeń.
- Solidarność z przyszłymi pokoleniami to nie tylko puste hasła o ekologii, ale realne działanie, bo odpowiedzialność za powietrze, którym wszyscy oddychamy, to również dbałość o to, czym jeździmy po mieście - mówiła podczas podpisania umowy Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej na żywo
Pierwsze dwa autobusy - już przemalowane w barwy Gdańska - na ulice wyjadą wiosną 2024 roku. Do tego czasu ma być gotowa niezbędna infrastruktura m.in. stacja tankowania wodorem (ma być ogólnodostępna). Stacja znajdzie się w pobliżu planowanej zajezdni autobusowo-tramwajowej przy ul. Jabłoniowej. Wymagany gwarantowany zasięg autobusu to 330 km na jednym tankowaniu.
Docelowo autobusy wodorowe mają zastąpić we flocie GAiT najstarsze i najbardziej wyeksploatowane autobusy, których wiek przekroczył już 20 lat.
- Za każdym razem z dużą satysfakcją słucham tego typu deklaracji, które coraz częściej się pojawiają ze strony władz miejskich w polskich miastach, dlatego, że to jest po prostu racjonalne. Nieodzowność pójścia w stronę zeroemisyjności w komunikacji miejskiej to jest coś, co jest już mocno zakorzenione w świadomości zarówno władz samorządowych, jak i też mieszkańców większych i też tych mniejszych miast - potwierdzał Maciej Nietopiel, prezes zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. - Ten autobus, który dziś widzimy, to dzieło w 100 proc. polskich konstruktorów i inżynierów. Fabryka, która wkrótce zostanie otwarta, będzie w stanie produkować do 100 sztuk autobusów wodorowych rocznie.
Opozycja ma zastrzeżenia do umowy i przetargu
Zanim władze Gdańska parafowały umowę, z dziennikarzami na tej samej pętli spotkali się radni opozycji: Andrzej Skiba i Przemysław Majewski.
Radni Prawa i Sprawiedliwości przyznawali, że zasadność samej umowy i inwestowania w zeroemisyjny tabor są słuszne i wynikają wprost z zapisów ustawy.
Ich wątpliwości budził sam sposób przygotowania przetargu, którego zapisy miały ograniczać konkurencję oraz sama kwota kontraktu. Jak wskazywali, inne gminy za podobne usługi płaciły zdecydowanie mniej.
- Znów mamy wrażenie, że to drogi festyn zamiast racjonalnego wyboru - mówił Przemysław Majewski. - Wiemy o tym, że zgodnie z ustawą o elektromobilności do 2028 r. miasta takie jak Gdańsk mają mieć co najmniej 1/3 taboru autobusów zeroemisyjnych. Nie możemy jednak milczeć, gdy widzimy niegospodarność GAiT i władz miasta. W protokole ze wstępnych konsultacji rynkowych z dziewięciu podmiotów biorących w nich udział tylko jeden podmiot był w stanie przygotować kompleksową ofertę, inni albo dostarczają autobusy albo wodór, albo finansują przedsięwzięcie. Podczas konsultacji podmioty biorące udział wskazywały na błędne założenie kompleksowego zamówienia, a więc dostawy zarówno autobusów, jak i wodoru. To obniża konkurencyjność. Ponadto z analizy przygotowanej dla GAiT wynika, że najem autobusów wodorowych jest znacznie mniej korzystny od zakupu i najmu autobusów elektrycznych. A opłacalny byłby przy koszcie 10,50 zł za wozokilometr. Wybrany dostawca oferuje tymczasem stawkę 19,90 zł za wzkm.
Zdaniem Skiby Gdańsk za wynajem autobusów wodorowych mocno przepłacił, czego dowodem są stawki, za jakie na podobną usługę decydowały się inne samorządy.
- Proszę zobaczyć, ile autobusów elektrycznych kupiły inne miasta w Polsce i za jakie kwoty. Widzimy doskonale, że można spełnić wymogi ustawowe w zakresie zeroemisyjności i jednocześnie zakupić za mniejszą kwotę więcej autobusów - wskazywał Skiba. - Mamy wrażenie, że władze Gdańska nie dysponują racjonalnie pieniędzmi na komunikację miejską. Bilety są coraz droższe, kursy są obcinane i zmieniane, a kupuje się "nowe zabawki", by pochwalić się w mediach przed mieszkańcami.
Lisicki do radnych PiS: uczcie się matematyki
Do zarzutów radnych opozycji odniósł się Maciej Lisicki, prezes GAiT. Skibie i Majewskiemu polecił naukę podstaw matematyki. Odniósł się też do rzekomych wątpliwości przy samym postępowaniu, na które odpowiedziała tylko jedna firma, choć początkowo zainteresowanie było większe.
- Przetarg był absolutnie transparentny, co można prześledzić na naszej stronie internetowej. Mieliśmy cztery potencjalnie zainteresowane konsorcja, które na etapie samego przetargu zadawały dziesiątki pytań, na które my - jako zamawiający - w zdecydowanej większości odpowiadaliśmy pozytywnie, znosząc potencjalne ograniczenia. Spośród nich na złożenie oferty zdecydowała się tylko jedna firma. Z tego co wiem, trzy pozostałe wycofały się na ostatnim etapie ze względów finansowych. Po drugie: zakupu autobusów do ich leasingu nie da się porównać! To widać po większości firm, gdzie bardziej opłacalny jest właśnie najem pojazdów, a nie ich zakup na własność. I po trzecie: niech radni sięgną do podstaw matematyki.
Lisicki - wywołany tweetem jednego z użytkowników Twittera - posłużył się przykładem Rybnika, który za zakup 20 autobusów wodorowych zapłacił 66 mln zł.
- Zarzuca się nam, że my za najem takich samych 10 autobusów zapłacimy pięć razy więcej. A jest dokładnie odwrotnie! Otóż, dziesięć autobusów wodorowych w Gdańsku to zaledwie pięć procent naszej floty, tymczasem 20 autobusów w Rybniku to 25 proc. tamtejszej floty. Koszty są te same, bo tam autobusy nie będą jeździć na powietrze. Koszty to zakup wodoru, serwis, ubezpieczenie itd. To naprawdę matematyka na prymitywnym poziomie! Wystarczy tę kwotę podzielić przez 10 lat, na 10 autobusów, na dystans, jaki będą pokonywać, by wyszła realna stawka za wozokilometr. I nagle się okaże, że nie taki diabeł straszny, jak go malują.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-09-12 19:22
Upadek firmy (20)
Umowa jest na 10 lat z serwisem i tankowaniem , a co się stanie jak firma zwinie się z rynku ? Jestem ciekaw jak miasto się zabezpieczyło w tej kwestii.
- 157 7
-
2023-09-12 20:02
To samo co z Mevo.
- 48 4
-
2023-09-12 20:15
Miasto będzie się odwoływać (1)
Jedynie to stracą mieszkańcy 172 miliony. Ludzie za tae pieniądze można jeszcze niedawno było kupić 150 autobusów z silnikami euro 6. Dziękujemy eko terrorystom z UE.
- 61 11
-
2023-09-13 12:55
a tak będą eko g..wna i rozkład jazdy przypominający coraz bardziej wiejskie pksy w weekend co godzinkę w szczycie co 20 min
- 4 0
-
2023-09-12 20:16
popsułeś całą zabawę... (2)
...to, że firma padnie jest wiadome i oczywiste. Trzeba tylko wypompować ile można i sru... autobusów będzie szkoda, ale kto wie, może beneficjentem rzeczywistym będzie ten sam, co busiki edukacyjne po Fali przytuli...
- 38 5
-
2023-09-13 08:10
(1)
Dopóki rządzi PiS jest to wielce prawdopodobne. Tak doją przedsiębiorstwa że dużo już upadło i wielce prawdopodobne że z tą firmą będzie tak samo. Ale spytam się co z pojazdami z Korei, ich serwisem, częściami zamiennymi i gwarancja że producent nie upadnie?
- 3 9
-
2023-09-13 13:37
Poprzednio była stała troska o gospodarkę - zwłaszcza o podwykonawców autostrad
- 1 0
-
2023-09-12 20:56
W ogole (5)
To są spełnienia mokrych snów Dulkiewicz
- 19 2
-
2023-09-13 00:04
(4)
Firma produkująca te autobusy należy do Solorza, a Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyznał na budowę fabryki 50 mln zł pożyczki. Także po pierwsze nie jest to firma krzak, po drugie wspiera ją rząd PiS, po trzecie te 172 mln to razem z serwisem i tankowaniem przez 10 lat, a po czwarte to czy radni PiS krytykują wspieranie polskiego biznesu?
- 5 13
-
2023-09-13 05:44
A kto gwarantuje opłaty takie same przez 10 lat? (3)
Za rok dołożą podatek do wodoru albo coś i koszt skoczy z 171 mln do 400 i co wtedy? Na 10 lat... dobre. Jak oni to wyliczyli?
- 10 2
-
2023-09-13 09:29
jesteś typowym wyborcą PIS - takim kompletnie bezmyślnym, ale to nie zaskakuje przecież (2)
skoro masz umowę z producentem, ze wypożyczasz samochód, a w kosztach masz paliwo, to jak myślisz PISowski geniuszu, interesuje cię cena tego paliwa na stacji, czy też nie?
- 0 4
-
2023-09-13 11:03
To nie pierwsza i ostatnia umowa miasta która może być renegocjowana.
Oczywiście na niekorzyść mieszkańców. Wystarczy spojrzeć na zbiornik na Jaśkowej Dolinie. Na jaką kwotę opiewała pierwsza umowa? Jaki miał być termin zakończenia prac? Jak się skończyło wszyscy wiemy.
- 1 1
-
2023-09-13 13:41
Senatorski łeb. Że też nikt wcześniej nie wpadł na takie super pomysły
- 1 0
-
2023-09-12 21:24
Pewnie tak jak z pierwszym mevo
- 13 0
-
2023-09-12 21:34
(1)
Ale bilety będą tańsze?
- 12 1
-
2023-09-13 09:51
Może nie będą tańsze
ale za to będą droższe
- 3 0
-
2023-09-12 21:42
zrobi się protokól zniszczenia
a my jako konsultanci mamy 10%, to co koniaczek?
- 16 1
-
2023-09-12 22:17
dokładnie tak jak w przypadku
Mevo...
- 8 1
-
2023-09-13 06:01
Nic się nie martw.
Władze mają doświadczenie w takich sprawach. Szadółki, Mevo, Fala......
- 9 0
-
2023-09-13 06:45
Skandal
Gdzie inwestycje dla Gdańszczan? Gdzie nowe kursy? Gdzie nowa Świętokrzyska?
- 3 0
-
2023-09-13 13:40
wystarczy wdziecznosc
- 0 0
-
2023-09-13 11:13
Trochę matematyki dla Lisickiego
172 mln zł przez 10 lat to 17,2 mln zł rocznie.
Koszt 1 km przejechanego przez autobusy to 13 zł.
Rocznie można za tę kwotę wykonać 1,32 mln km. Na moje oko to jest obsługa Moreny (pewnie Morena plus coś jeszcze). Czyli za tę kwotę można ufundować mieszkańcom Moreny darmową komunikację autobusową przez 10 lat.- 19 4
-
2023-09-12 17:09
(4)
Tak najlepiej wydać miliony A autobusy i tak nie będą własnością miasta lub gait Lepiej by było kupić 100 nowych autobusów hybrydowych Ale to tylko moja opinia
- 183 23
-
2023-09-12 17:53
(2)
Za 10 lat i tak taki autobus to wrak bez wartości, a przez ten czas ile dołożysz na serwis, paliwo, ubezpieczenie itd itp do tych 100 ?
- 15 13
-
2023-09-12 18:24
(1)
Wszystko sie zgadza. Serwis, naprawy, tankowanie w tej cenie przez 10 lat to studnia bez dna... nie da sie przez tyle lat przewidziec kosztow ... Pytanie brzmi czy platnosc za ten leasing, serwis, tankowanie itd to jest platny z gory za te 10 lat czy np. co miesiac? Bo jak z gory to wroze, ze po kilku miesiacach firma sie zwinie... i okaze sie ze zostana same autobusy, ktorych wartosc to bedzie 1/5 zaplaconej kasy...
- 29 0
-
2023-09-12 18:42
ZE PAK się nie zwinie po paru miesiącach
na ten moment są jednym z graczy zainteresowanych budową średniej wielkości reaktorów jądrowych w miejsce bloków na węgiel brunatny, więc kapitał mają.
- 6 8
-
2023-09-12 22:48
Diesli
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.