• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy wodorowe w Gdańsku. Niemal 172 mln za 10-letni kontrakt

Maciej Korolczuk
12 września 2023, godz. 17:00 
Opinie (283)
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Za 10-letni wynajem 10 wodorowych autobusów Gdańsk zapłaci 172 mln zł. Za 10-letni wynajem 10 wodorowych autobusów Gdańsk zapłaci 172 mln zł.

Wiosną przyszłego roku na ulice Gdańska wyjadą pierwsze dwa autobusy napędzane zielonym wodorem. Docelowo będzie ich 10, co stanowi 5 proc. całej floty autobusowej w spółce GAiT. Miasto zapłaci za 10-letni najem pojazdów 171,6 mln zł. Podpisana we wtorek umowa nie podoba mi się radnym opozycji.



Autobusy wodorowe w Gdańsku to:

Na przetarg długoterminowego najmu autobusów na wodór produkowany z energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii odpowiedziała tylko jedna firma.

Ofertę na 171,6 mln zł złożyła spółka PAK PCE Polski Autobus Wodorowy z Konina. Jedyna oferta okazała się też niemal identyczna jak kwota, jaką dysponował miejski przewoźnik (172,2 mln zł).

W sumie GAiT wypożyczy 10 autobusów na okres 10 lat. Poza samym taborem zamówienie obejmuje też niezbędne oprogramowanie wraz z licencjami, dokumentacją i przeprowadzenie szkoleń dla pracowników, a także pełna obsługa serwisowa wraz z tankowaniem.



Wodorowe autobusy będą w pełni przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i rodzin z dziećmi, a także osób starszych. Wodorowe autobusy będą w pełni przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i rodzin z dziećmi, a także osób starszych.
To oznacza, że wszelkie ryzyka związane z dostępnością wodoru, ewentualne awarie i usterki leżą po stronie spółki z Tarnowa, a nie przewoźnika z Gdańska. Spółka GAiT ma jedynie dostarczyć kierowców do obsługi połączeń.

- Solidarność z przyszłymi pokoleniami to nie tylko puste hasła o ekologii, ale realne działanie, bo odpowiedzialność za powietrze, którym wszyscy oddychamy, to również dbałość o to, czym jeździmy po mieście - mówiła podczas podpisania umowy Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej na żywo



Pierwsze dwa autobusy - już przemalowane w barwy Gdańska - na ulice wyjadą wiosną 2024 roku. Do tego czasu ma być gotowa niezbędna infrastruktura m.in. stacja tankowania wodorem (ma być ogólnodostępna). Stacja znajdzie się w pobliżu planowanej zajezdni autobusowo-tramwajowej przy ul. Jabłoniowej. Wymagany gwarantowany zasięg autobusu to 330 km na jednym tankowaniu.

Docelowo autobusy wodorowe mają zastąpić we flocie GAiT najstarsze i najbardziej wyeksploatowane autobusy, których wiek przekroczył już 20 lat.

- Za każdym razem z dużą satysfakcją słucham tego typu deklaracji, które coraz częściej się pojawiają ze strony władz miejskich w polskich miastach, dlatego, że to jest po prostu racjonalne. Nieodzowność pójścia w stronę zeroemisyjności w komunikacji miejskiej to jest coś, co jest już mocno zakorzenione w świadomości zarówno władz samorządowych, jak i też mieszkańców większych i też tych mniejszych miast - potwierdzał Maciej Nietopiel, prezes zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. - Ten autobus, który dziś widzimy, to dzieło w 100 proc. polskich konstruktorów i inżynierów. Fabryka, która wkrótce zostanie otwarta, będzie w stanie produkować do 100 sztuk autobusów wodorowych rocznie.

  • Do podpisania 10-letniej umowy doszło we wtorek na pętli tramwajowej Witosa na Chełmie.
  • Wnętrze autobusu wodorowego, jaki wiosną 2024 roku pojawi się na ulicach Gdańska.

Opozycja ma zastrzeżenia do umowy i przetargu



Zanim władze Gdańska parafowały umowę, z dziennikarzami na tej samej pętli spotkali się radni opozycji: Andrzej SkibaPrzemysław Majewski.

Radni Prawa i Sprawiedliwości przyznawali, że zasadność samej umowy i inwestowania w zeroemisyjny tabor są słuszne i wynikają wprost z zapisów ustawy.

Ich wątpliwości budził sam sposób przygotowania przetargu, którego zapisy miały ograniczać konkurencję oraz sama kwota kontraktu. Jak wskazywali, inne gminy za podobne usługi płaciły zdecydowanie mniej.

- Znów mamy wrażenie, że to drogi festyn zamiast racjonalnego wyboru - mówił Przemysław Majewski. - Wiemy o tym, że zgodnie z ustawą o elektromobilności do 2028 r. miasta takie jak Gdańsk mają mieć co najmniej 1/3 taboru autobusów zeroemisyjnych. Nie możemy jednak milczeć, gdy widzimy niegospodarność GAiT i władz miasta. W protokole ze wstępnych konsultacji rynkowych z dziewięciu podmiotów biorących w nich udział tylko jeden podmiot był w stanie przygotować kompleksową ofertę, inni albo dostarczają autobusy albo wodór, albo finansują przedsięwzięcie. Podczas konsultacji podmioty biorące udział wskazywały na błędne założenie kompleksowego zamówienia, a więc dostawy zarówno autobusów, jak i wodoru. To obniża konkurencyjność. Ponadto z analizy przygotowanej dla GAiT wynika, że najem autobusów wodorowych jest znacznie mniej korzystny od zakupu i najmu autobusów elektrycznych. A opłacalny byłby przy koszcie 10,50 zł za wozokilometr. Wybrany dostawca oferuje tymczasem stawkę 19,90 zł za wzkm.
Zdaniem Skiby Gdańsk za wynajem autobusów wodorowych mocno przepłacił, czego dowodem są stawki, za jakie na podobną usługę decydowały się inne samorządy.

- Proszę zobaczyć, ile autobusów elektrycznych kupiły inne miasta w Polsce i za jakie kwoty. Widzimy doskonale, że można spełnić wymogi ustawowe w zakresie zeroemisyjności i jednocześnie zakupić za mniejszą kwotę więcej autobusów - wskazywał Skiba. - Mamy wrażenie, że władze Gdańska nie dysponują racjonalnie pieniędzmi na komunikację miejską. Bilety są coraz droższe, kursy są obcinane i zmieniane, a kupuje się "nowe zabawki", by pochwalić się w mediach przed mieszkańcami.
  • Radni PiS Andrzej Skiba (po lewej) i Przemysław Majewski mają zastrzeżenia do umowy i samego przetargu. Wskazują, że podobne umowy w innych miastach są korzystniejsze niż w Gdańsku.
  • Wyliczenia przygotowane przez radnych PiS.

Lisicki do radnych PiS: uczcie się matematyki



Do zarzutów radnych opozycji odniósł się Maciej Lisicki, prezes GAiT. Skibie i Majewskiemu polecił naukę podstaw matematyki. Odniósł się też do rzekomych wątpliwości przy samym postępowaniu, na które odpowiedziała tylko jedna firma, choć początkowo zainteresowanie było większe.

- Przetarg był absolutnie transparentny, co można prześledzić na naszej stronie internetowej. Mieliśmy cztery potencjalnie zainteresowane konsorcja, które na etapie samego przetargu zadawały dziesiątki pytań, na które my - jako zamawiający - w zdecydowanej większości odpowiadaliśmy pozytywnie, znosząc potencjalne ograniczenia. Spośród nich na złożenie oferty zdecydowała się tylko jedna firma. Z tego co wiem, trzy pozostałe wycofały się na ostatnim etapie ze względów finansowych. Po drugie: zakupu autobusów do ich leasingu nie da się porównać! To widać po większości firm, gdzie bardziej opłacalny jest właśnie najem pojazdów, a nie ich zakup na własność. I po trzecie: niech radni sięgną do podstaw matematyki.
Lisicki - wywołany tweetem jednego z użytkowników Twittera - posłużył się przykładem Rybnika, który za zakup 20 autobusów wodorowych zapłacił 66 mln zł.

- Zarzuca się nam, że my za najem takich samych 10 autobusów zapłacimy pięć razy więcej. A jest dokładnie odwrotnie! Otóż, dziesięć autobusów wodorowych w Gdańsku to zaledwie pięć procent naszej floty, tymczasem 20 autobusów w Rybniku to 25 proc. tamtejszej floty. Koszty są te same, bo tam autobusy nie będą jeździć na powietrze. Koszty to zakup wodoru, serwis, ubezpieczenie itd. To naprawdę matematyka na prymitywnym poziomie! Wystarczy tę kwotę podzielić przez 10 lat, na 10 autobusów, na dystans, jaki będą pokonywać, by wyszła realna stawka za wozokilometr. I nagle się okaże, że nie taki diabeł straszny, jak go malują.

Miejsca

Opinie (283) ponad 20 zablokowanych

  • ile????? (3)

    to żart, prawda?

    • 49 3

    • Mamy nadzieję, że autobusy będą się psuły

      i Gait będzie dostawał odszkodowania. Najem jest zawsze droższy niż kupno, ale znając ich mechaników, to nikt by tego nie naprawił, a autobusy by stały i stały.
      Wtedy by był krzyk i lament.

      • 5 1

    • tak, gdański samorząd to żart

      • 21 3

    • To tak zwany manewr szerszej perspektywy

      Teraz już nikt nie powie, że Mevo jest drogie, bo wozokilometr jest dużo tańszy niż w busach na wodór :)
      ... ale chwila? W porównaniu z taksi na apkę? To jeszcze tu trzeba jakoś podnieść i będzie się zgadzać :)
      Ale spróbujmy policzyć - powiedzmy 3 PLN za kilometr, niech będzie średni kurs parę km plus startowa = 20 PLN, czyli można by przewieźć rocznie jakieś 860 tys. osób.
      Albo inaczej - jaki będzie koszt na jednego pasażera? Artykuł na Trójmiasto.pl "6,5 gr za przewiezienie pasażera 1 km. Które pojazdy komunikacji są najtańsze?" - no ale to artykuł sprzed roku, załóżmy inflację, 10 gr czyli jeden bus wodorowy musiałby nastukać uwaga - ponad 17 milionów wozokilometrów! To pewnie tyle, ile wykonuje cały GAIT :)
      A przecież najem busów to nie jedyny koszt - trzeba jeszcze zapłacić kierowcy i pewnie jakieś podatki, opłaty etc.

      • 3 0

  • Miasto ma pieniądze (5)

    ...to kiedy sensowne podwyżki dla kierowców tych bombowców?

    • 51 1

    • Co to znaczy sensowne??? (4)

      Ile wg Ciebie mają zarabiać kierowcy autobusów miejskich??

      • 4 8

      • Odpowiedzialna i ciężka praca, więc wynagrodzenie powinno być godne.

        • 8 1

      • (1)

        6000 netto plus premie.
        Czy to wydaje Ci się zbyt wygórowane? Bo mi 4000 nie starcza...po opłaceniu rachunków zostaje 2000 zł.
        Praca po 10 godzin, w środku nocy, świątki, piątki, odpowiedzialność finansowa do 15000tyś za wóz oraz odpowiedzialność za pasażerów.
        Więc te 4000 to mogą sobie wsadzić ale w d...

        • 6 0

        • Ja ochroniarz ktory n..p..rd... sie co 2 noc po zabkach,salonach gier itp.za 240 godz 3,5 tys na reke.

          • 0 0

      • tyle żeby się nie zwalniali na kasie w biedronce nie potrzeba ci uprawnień kosztujących 7 czy 8 tysięcy zł a zarabiasz więcej i za mniej odpowiadasz

        • 0 0

  • Nie mają pieniędzy na zatrudnienie nowych kierowców (29)

    Nie mają pieniędzy na dodatkowe linie, nie mają pieniędzy na częstsze kursy. Ale okazuje się, że mają ponad 170 milionów na 10 autobusów xD

    • 161 13

    • (8)

      Zapomniałeś o 10 letnim serwisie, tankowaniu, obsłudze. To wszystko jest wliczone w koszty, to nie jest sam zakup...

      • 10 38

      • (3)

        i o braku własności

        • 24 6

        • (1)

          Ile jest warte twoje auto po 10 latach od wyjazdu z fabryki i ile w niego włożysz przez ten czas policz se.

          • 9 4

          • Policzyłem sobie, że jeśli ktoś kupuje cokolwiek i wynajmuje to najemcy przez 10 lat, to najemca musi zapłacić tyle, żeby pokryć cenę zakupu, utratę wartości i wszystkie inne koszty które właściciel musiał w to włożyć + marżę dla właściciela. Inaczej właściciel byłby stratny, a przecież ma na tym zarobić.

            • 12 1

        • na tym polega leasing

          • 3 2

      • Przy wodorze, nawet nie mozna z rury zagazować (2)

        Sprawców tego przestępstwa

        • 1 4

        • można, można

          i to dość sadystycznie...

          • 3 1

        • Tak Andrzeju, wiemy, że to Ty napuściłeś "Waszego Stefana"

          • 0 4

      • Mercedesy tez maja obsluge i co? Zarowke wymienia, a reszty nawet nie ruszaja

        • 7 0

    • Mała Sycylia (2)

      • 26 10

      • Zaraz tam mała

        • 12 1

      • Raczej mała nowogrodzka

        • 4 6

    • Nie chcecie poznać ceny jednego litra tego paliwa (7)

      Skąd się bierze zielony wodór?

      • 9 3

      • Zostawia ślad węglowy jego produkcja

        spory

        • 3 1

      • zielony wodór produkuje się z zielonej energii bio lub fotowoltaiki i wiatraków (2)

        A ceny są różne - w Polsce 69 za kilogram obecnie

        • 1 6

        • Jaki jest ślad węglowy wiatraka? (1)

          • 2 2

          • a jaki jest ślad węglowy samochodu spalinowego?

            jaki jest twój ślad węglowy?

            myślisz, że nie masz wpływu poprzez swoje nawyki konsumpcyjne?

            • 1 6

      • z rozkładu węglowodorów (2)

        to najtańsze obecnie źródło.

        • 2 0

        • A co w tym źródle zielonego? (1)

          • 1 0

          • troche pradu

            Ale raczej na zasadzie statystyki a nie procesu.

            • 1 0

    • Uwazam ze lepiej za te pieniadze byloby zafundowanie darmowej komunikacji (5)

      • 12 5

      • (1)

        Ciekawe na ile by starczyło

        • 3 0

        • Jak nie ma autobusow to za darmo mozna i do konca swiata "wozić"

          • 4 0

      • Darmowa bez autobusów, świetny pomysł

        • 4 0

      • Darmowa czyli płacą wszyscy podatnicy w Gdańsku (1)

        • 3 1

        • Mi tam pasuje.

          Wystarczy przekierować 46 danin Morawieckiego z powrotem do samorządów, a spokojnie wystarczy na komunikację dla wszystkich.

          • 0 2

    • podstawowe pytanie... (1)

      która korporacja będzie dostarczać wodór?

      • 2 0

      • ze pak solorza

        • 4 0

    • ale sugerujesz, że skoro nie mają na kierowców, to mają jeździć Ikarusy?

      Bo tu chodzi o wymianę taboru, a nie o dodatkowe autobusy.

      • 0 1

  • Pojazd super . (1)

    Teraz wyobraźcie sobie jak taki ch*am jeden wybija butelką szybę w taki pięknym pojeździe.

    • 23 6

    • I powinien jeszcze n...ć jakiś kundel jak w Gdynii dopiero co pasażer się skarżył :)

      Polecam artykuł w mediach "GAiT jest najdroższy w Polsce, więc miasto tnie ofertę. Komunikacyjny absurd w Gdańsku" - artykuł z lutego tego roku - więc w miarę aktualny, opisujący jak to mimo najdroższej komunikacji w Polsce jest ona jednocześnie najgorsza.

      • 2 1

  • (1)

    Dlaczego nie przegubowce?? Bezsensowny zakup. Za mało ludzi może przewieźć!

    • 49 3

    • Oni nawet krotkich jeszcze nie produkuja. Fabryka nawet nie powstala

      • 2 0

  • (4)

    Tak najlepiej wydać miliony A autobusy i tak nie będą własnością miasta lub gait Lepiej by było kupić 100 nowych autobusów hybrydowych Ale to tylko moja opinia

    • 185 23

    • (2)

      Za 10 lat i tak taki autobus to wrak bez wartości, a przez ten czas ile dołożysz na serwis, paliwo, ubezpieczenie itd itp do tych 100 ?

      • 15 13

      • (1)

        Wszystko sie zgadza. Serwis, naprawy, tankowanie w tej cenie przez 10 lat to studnia bez dna... nie da sie przez tyle lat przewidziec kosztow ... Pytanie brzmi czy platnosc za ten leasing, serwis, tankowanie itd to jest platny z gory za te 10 lat czy np. co miesiac? Bo jak z gory to wroze, ze po kilku miesiacach firma sie zwinie... i okaze sie ze zostana same autobusy, ktorych wartosc to bedzie 1/5 zaplaconej kasy...

        • 30 0

        • ZE PAK się nie zwinie po paru miesiącach

          na ten moment są jednym z graczy zainteresowanych budową średniej wielkości reaktorów jądrowych w miejsce bloków na węgiel brunatny, więc kapitał mają.

          • 7 8

    • Diesli

      • 0 0

  • A kiedy nowe kursy i obniżki cen biletów? (1)

    • 45 6

    • Jak pis obniży cenę paliwa na stałe

      I odda kasę z polskiego ładu

      • 2 7

  • To jest kpina z mieszkańców (2)

    POziom odklejenia tych władz od rzeczywistości jest nie do opisania słowami, a przynajmniej ja nie potrafię. Oni żyją zamknięci w social mediach, gdzie każdy krytyczny głos i niewygodne pytanie "znika" za kliknięciem. Myślą że na ulicy jest tak samo.

    • 94 9

    • Bardzo trafne spostrzezenie.

      • 5 1

    • To mafia PoPis

      PoPis to jedno sk...o. Magdalenka BiS to Targowica

      • 1 3

  • Za 10 lat o elektrykach nikt nie będzie pamiętał. Nawet wcześniej. (7)

    A wodorowe to jest to. Koszty wyższe, bo elektryki są na chama dotowane przez UE.

    • 23 37

    • to super, bo tak się składa, że za 10 lat miasto Gdańsk nie będzie już ich miało:)

      • 7 4

    • Elektryki to nie jest przyszłość, zwlasza gdy mamy brudną energię i drogą.

      • 6 3

    • realne "wodorowe" to wlasnie elektryki (3)

      Napedzane pradem z ogniw paliwowych.
      Bezposrednie spalanie wodoru to taki sam szajs jak inne paliwa.
      Nie jest prawda, ze produktem spalania jest tylko woda. Oprocz tlenu w powietrzu jest jeszcze azot.

      • 5 2

      • bezpośrednio spalanie wodoru nie powoduje zanieczyszczeń, kłania się chemia (2)

        Spalanie wodoru następuje wg najprostszej reakcji chemicznej: dwie cząstki H2 łączą się z jedną 02 tworząc dwie cząsteczki H20 w postaci pary wodnej, wyzwalając przy tym bardzo dużą ilość energii. Przy tej reakcji powstaje bardzo mało tlenków azotu NOx, emisja CO2 (gazu cieplarnianego) jest zerowa.

        • 2 3

        • Przy reakcji wydziela sie dużo ciepła, temperatura spalania wodoru to ok. 3k st (1)

          Oprócz tlenu w powietrzu jest po sąsiedzku azot i od jakichś 0.7k st jest on również spalany.
          Powstająca woda łączy się z produktami tego spalania.
          I co mamy?
          Wie to każdy technolog żywności, który miał do czynienia z produkcją "suchego lodu".
          Wie to każdy spawacz czy kowal...

          • 2 1

          • podyskutuj sobie z fachowcami od ogniw paliwowych, nie ze mną OK?

            to nie są mity, samochody na wodór istnieją, jak tu czytasz, o ile przeczytałeś ten artykuł, mowa jest tu o istniejących autobusach, dopuszczonych do ruchu, nie o prototypach czy o testach na uniwersytetach

            • 0 0

    • Całkowicie popieram

      • 1 0

  • (3)

    Znajac zycie zaraz sie popsuja albo jakis serwis i zamiast jezdzic beda staly a kasa leci...

    • 48 5

    • (2)

      Jest coś takiego jak kary umowne, wynajm aut jest teraz bardzo popularny.

      • 3 4

      • Jest też coś takiego jak wszechwidoczna nieudolność w działaniach władz miasta. Nawet jak coś się popsuje i załóżmy że autobus będzie stał pół roku w warsztacie to wątpię że jakieś kary im będą grozić bo miasto nie będzie potrafiło ich wyegzekwować

        • 6 2

      • MTM

        Te kary umowne których nie potrafią wyegzekwować przykładowo od takiej firmy jak MTM?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane