• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1: z Trójmiasta do Torunia pojedziemy za 29,90 zł?

Maciej Naskręt
28 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą. Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą.

Za dwa tygodnie kierowcy pojadą dłuższą o 62 km autostradą A1. 65 minut potrwa podróż z Rusocina do Torunia. Najprawdopodobniej za tę przyjemność zapłacimy 29,90 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Przebieg autostrady A1 w Polsce. Przebieg autostrady A1 w Polsce.
Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery. Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery.
Wieczorem, 14 października spółka Gdańsk Transport Kompany - koncesjonariusz pomorskiego odcinka autostrady A1 - otworzy kolejny 62-kilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu. Nowy fragment trasy umożliwi podróż z Trójmiasta do Torunia w nieco ponad 65 minut. Z pewnością znajdą się kierowcy, którzy pojadą poniżej tej średniej, bowiem nowy odcinek autostrady to świetny - zachęcający do przekraczania dozwolonej prędkości - kawałek drogi.

Ile będzie kosztować podróż z Trójmiasta do Torunia? - Do końca nie wiadomo. Cena, jaką zapłacą kierowcy na bramkach zależy od decyzji ministra infrastruktury. Jeśli postanowi on zwolnić kierujących pojazdami z opłat na nowym odcinku, przejazd będzie kosztował 17,80 zł - kierowcy zapłacą wyłącznie za odcinek Rusocin - Nowe Marzy. Jeśli minister wprowadzi opłatę na nowym odcinku autostrady A1 zapłacimy wtedy 29,90 zł - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy GTC.

Kiedy ma zapaść ministerialna decyzja? - W ciągu kilku najbliższych dni - mówi Łydkowska.

Kierowcy po cichu liczą, że minister infrastruktury zwolni ich na kilka miesięcy z opłat. Jego decyzja może przecież w najbliższych wyborach przysporzyć sporo głosów partii rządzącej.

Budowa autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most w Polsce nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Blado wypadają przy nim niedawno otwarty most na Odrze we Wrocławiu (w ciągu Autostradowej Obwodnica Wrocławia) o długości ok. 1700 m i nieco starszy obiekt w Płocku, czyli Most Solidarności, o długości 612 m.

Nowy odcinek to nie tylko dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i kilkunastoma mostami i wiaduktami. Inwestycja zakładała budowę dwóch węzłów drogowych w Lisewie (zapewni połączenie z Wąbrzeźnem) i w Lubiczu, który umożliwi dojazd m.in do Torunia i drogi krajowej nr 10 wiodącej do Warszawy przez Sierpc.

Przy 62-kilometrowym fragmencie drogi szybkiego ruchu zaplanowano także osiem miejsc obsługi podróżnych. Na razie nie pojawią się przy nich nowe stacje paliw. Będą tam jednak parkingi, toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy opłata 29,90 zł za podróż z Trójmiasta do Torunia autostradą to drogo?

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 będą bariery ochronne nazywane przez drogowców linowymi. Pojawiły się one po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych w latach 80-tych. Na pierwszy rzut oka wyglądają na mało wytrzymałe - są pozornie wątłej konstrukcji. Pozory jednak mylą. Bariery w czasie zdarzenie bez trudu utrzymują w świetle drogi nawet ciężarówkę. Ich zaletą jest m.in. niewielki koszt wykonania, a także szybka naprawa po wypadku.

Budowa 62-kilmetrów autostrady pochłonęła 3,1 mld zł. Trwała od połowy 2008 r. Roboty budowlane prowadziła skandynawska firma - Skanska - oraz NDI. Wcześniej zbudowała ona 88-kilometrową autostradę A1 na odcinku od Rusocina do Nowych Marz.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny - 144-kilometrowy - odcinek autostrady A1 między Toruniem, a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy więc do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Testy linowych barier ochronnych.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • Te ceny za przejazd są śmiesznie wysokie - 170% normy (8)

    koszt paliwa do mojej gazówki Nubiry lub mojej Skody diesla za przejazd tych 150 km wynosi 50 zł. a dodatkowa opłata za autostradę ok. 30 zł., czyli jest to 2/3 kosztów paliwa. Podobne koszty ma mój kolega który jeździ Rover-em tylko na benzynie. Koszt mojego przejazdu wzrasta przeszło o 72% lub jak kto woli, używając zwrotów z PRL to 172% normy. Suma kosztów za przejazd to 80 zł., a za te 80 zł. to ja mogę przejechać nie 150 km, a 250 km. Coś tu chyba nie tak. Cena za przejazd powinna stanowić 30% kosztów paliwa, no maksymalnie 50% (w przypadku w miarę oszczędnych diesli i paliw alternatywnych) ale nie przeszło 72%

    • 7 2

    • ale na zwykłej szosie spalisz tego paliwa więcej, będzie niebezpieczniej, zużyjesz zawieszenie, hamulce, nerwy itp. (5)

      per saldo opłaca się i tak autostrada

      • 1 0

      • różnica w zużycie paliwa jest niewielka (4)

        powyżej 110 - 120 km/h picie paliwa przez samochodu zaczyna drastycznie rosnąć. No chyba, że na zwykłej drodze non stop ciśniesz 150 potem hamulec i znowu 150 i tak wkoło, to wiadomo, że spalisz wiele, wiele więcej. Koszt opłaty autostrady nie powinny podwyższać kosztów przejazdu o 70%. To tak jakbyś miał kupić te same spodnie małym sklepie za 150 zł., gdzie może jest kolejka, i te same spodnie w przestronnym sklepie za 250 zł. gdzie podchodzisz do kasy bez kolejki. Różnica zakupu tych samych spodni 100 zł. czy nie jest ona zbyt wygórowana?

        • 1 2

        • (3)

          "mojej gazówki Nubiry lub mojej Skody diesla " - hahahahahaha ciesze się że takim złomem nie wjedziesz na autostradę i nie będziesz blokował pasa. Ale obciach - nubira i skoda hahahaha.

          • 0 0

          • ciekawe jakim złomem ty jeździsz?

            • 0 0

          • samochód traktuję jako środek do przemieszczenia się z miejsca na miejsce ekonomicznie i bezawaryjnie, a nie jako przedmiot

            lansu ani skoda ani nubira jeszcze nigdy mnie nie zaskoczyła mnie żadną awarią, a robię po 30 - 40 tyś km rocznie

            • 1 0

          • żebyś się nie zdiwił co Nubira 2.0 potrafi

            • 0 0

    • a pKP (1)

      A PKP albo PKS ile zapłacisz za tę trasę i w jakich warunkach pojedziesz?

      • 1 0

      • jadac z czteroosobowa rodzina zapłacę wiecej za PKP i PKS bez opcji door to door

        i to też jest dla minie absurd zniechęcający mnie do podróży środkami komunikacji masowej

        • 0 0

  • Opłata za to co powinno być standardem

    Wysokość opłaty jest do wytrzymania jeśli jedzie się tą trasą raz na jakiś czas ale gdy jeździ się częściej i chaciałoby się podróż odbyć na bezpiecznej drodze to robią się spore pieniążki. Szkoda, że za normalność i to co powinno być standardem trzeba płacić.

    • 3 0

  • w końcu (1)

    to jest autostrada czy droga szybkiego ruchu redaktory kocchane????

    • 0 0

    • czy autostradą nie jest drogą pozwalającą na szybki ruch, inaczej drogą szybkiego ruchu? myli ci się droga szybkiego ruchu z drogą ekspresową

      • 0 0

  • stawka godzinowa 30 zł. (11)

    nie wiem tylko czy ta 1 czy 1,5 godziny zysku jest warte 30 zł. To całkiem niezła stawka godzinowa te 30 zł. x 8 godzin pracy = 240 zł. x 20 dni pracy = 4800 czyli całkiem niezła pensyjka z tej godzinówki dla GTC. Ilu z was ma takie pensje i stawki godzinowe, i stać was na płacenie takiej godzinówki dla GTC

    • 13 2

    • Moja stawka pełnokosztowa dla firmy wynosi 125 zł netto. Więc oszczędność godziny dzięki przejazdowi A1 - koszt autostrady daje jakieś 90 zł do przodu...

      • 1 0

    • ale policz misiu wszystko, nie tylko oszczędzasz czas, ale jedziesz płynnie, bezpiecznie, bezstresowo, spalasz mniej paliwa, (7)

      nie tracisz nerwów, nie wpadasz w dziury nie wyjedzie ci nagle z bocznej drogi pijany traktorzysta czy rowerzysta, nie stoją fotoradary co 3 km, ani panowie z suszarkami, nie wleczesz się za dymiącym PKS-em 50 na godzinę... Mam dalej wymieniać ?

      • 4 1

      • to nie jest tyle warte (6)

        piszesz o skrajnych przypadkach, a jak wprowadzą odcinkowy pomiar prędkości to będzie to jedna wielka suszarka:)A oszczędności paliwa wcale nie są takie duże, od prędkości ok 120 km/h samochód zaczyna coraz więcej pić nawet przy jednostajnej prędkości.nadal uważam, że cena jest wygórowana, 15-20zł. to jest już do przyjęcia

        • 3 2

        • nie piszę o skrajnych przypadkach, jeżdżę dużo właśnie na trasie Katowice-Gdańsk i odcinek autostradowy to po prostu czysta (5)

          przyjemność z jazdy, za bramkami wrzucasz najwyższy bieg i bez żadnego stresu podążasz sobie spokojnie 140/160 kmh. Ja wjeżdząjąc teraz w Nowych Marzach na A1 czuję się tak jakbym prawie już był w domu. W porównaniu ze starą 1-ką to niebo a ziemia. Policz sobie chociażby ile razy na 1-ce (na tym samym odcinku) musisz wyprzedzać ciężarówki, autobusy, rowerzystów, traktory itp. Ile razy musisz zjeżdżać na pobocze bo z przeciwka zawsze ktoś się trafi prujący na trzeciego. Ile mijasz fotoradarów i patroli z suszarkami itp. itd. Nie, nikt mnie nie przekona do jeżdżenia 1-ką gdy obok jest nowoczesna, płatna autostrada.

          • 4 1

          • ale ja nie neguję opłat za autostrady tylko ich wysokość (4)

            Koszt opłaty autostrady nie powinny podwyższać kosztów przejazdu o 70%. To tak jakbyś miał kupić te same spodnie w małym sklepie za 150 zł., gdzie może jest kolejka i trochę musisz w niej postać, oraz te same spodnie w przestronnym sklepie za 250 zł. gdzie podchodzisz do kasy bez kolejki. Różnica zakupu tych samych spodni 100 zł. Czy nie jest ona zbyt wygórowana?

            • 3 3

            • o ktoś bogaty dał minusa (3)

              dla niego kupić te same spodnie za 150 lub za 250 bez znaczenia

              • 2 0

              • (2)

                to ja dałem minusa bo twoja analogia nie jest trafna. to nie są te same spodnie, a ocena kosztów na podstawie paliwo vs. paliwo+opłata za autostrade, jest sprytnym chwytem który niestety nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. A zatem przejdźmy do sedna. Śmiem twierdzić, że jadąc zwykłą drogą krajową i wliczając koszty zmarnowanego czasu, zwiekszonego zużycia podzespołów (sprzęgło, hamulce, zawieszenie), mniej optymalnego wykorzystania jednostki napędowej, ryzyko (związane z mniejszym bezpieczeństwem, lub większym na autostradach), i mniejszego komfortu psychicznego/fizycznego, wcale nie wyjdziesz na tym lepiej niż gdybyś jechał autostradą.

                • 2 2

              • wyjaśniam moją przypowieść

                spodnie to: przemieszczenie się z punktu A do punktu B; a sklep to droga - zwykła droga to mały sklep, gdzie postoisz w kolejce i zmarnujesz trochę czasu, a autostrada to duży sklep z wieloma kasami, gdzie do kasy nie stoisz w żadnej kolejce i zyskujesz na czasie

                • 0 0

              • płać nawet 300 zł jak wolisz

                jest drogo i chust

                • 0 0

    • To jedz powoli bedzie 15zl za godzine (1)

      Pisowski lbie

      • 0 0

      • i po co takie teksty: "Pisowski lbie" - jak brak ci argumentów normalnej dyskusji to się nie odzywaj z takimi tekstami.

        A co, ty Platformowym łbem jesteś?, to już wiem dlaczego tak źle liczysz. Jak pojadę wolniej to nie będę miał zysku czasu i zapłacę 30 zł. prawie za nic. Nie wiem skąd ci wyszło to 15 zł. Kreatywna ksiegowość, byle wykazać, że jesteśmy zieloną wyspą.

        • 2 0

  • nie było A1 - żle, jest A1 źle, niektórych tu porąbało, albo tak mają od urodzenia, niechcesz niejedź .tyle i aż tyle.... (3)

    Was to chyba ojciec w burzy robił a matka w biegu zgubiła.......

    • 6 2

    • nie chodzi o to, że jest źle bo jest A1

      tylko o to, że opłata za przejazd jest zawyżona. Gdyby to była 1/2 lub 2/3 obecnej stawki to wszystko by było ok

      • 0 0

    • jest źle bo 3 dychy to przesada

      10-15 i będzie gitara

      • 1 0

    • "nie było A1 - żle, jest A1 źle".... nie będzie A1 źle ;)

      • 0 0

  • "Nowością na nowym odcinku autostrady A1 będą bariery ochronne nazywane przez drogowców linowymi." (2)

    "Bariery w czasie zdarzenie bez trudu utrzymują w świetle drogi nawet ciężarówkę. Ich zaletą jest m.in. niewielki koszt wykonania, a także szybka naprawa po wypadku."NO TO DLACZEGO TYLKO NA NOWYM ODCINKU SĄ ZAINSTALOWANE???

    • 8 2

    • (1)

      Szybka naprawa to bajer wciskają nam kit. Jakby to było takie super to na wszystkich drogach by budowano liny. Bariera jest tania i szybsza w wymianie nie zrywa ileś tam kilometrów liny a bariera wygina się na kilku przęsłach. Wymieniasz i cześć. Lin w Polsce nikt nie produkuje i zachód wciska nam to czego sami nie mogli opchnąć u siebie.

      • 0 0

      • hm.. ciekawe.

        dz

        • 0 0

  • przejazd za darmoszkę

    normalnie za 30 zeta to jak za darmoszkę... nic tylko wsiadać i jechaćmasakra jakaś

    • 0 0

  • Pusta A1

    W zeszłym tygodniu jechałem A1 i okazało się, że mało bym nie zasnął. Pusto na trasie, a droga monotonna i strasznie mnie muliło. Koszt przejazdu z Gdańska do Marzy to 17zł 60 gr. Chyba ich pogięło !!Ja korzystam z mojego prawa wyborczego i nie idę na wybory. Podjąłem decyzję, że w dniu wyborów nie wrzucę żadnej karty do urny. Takie moje prawo, a najlepiej to zasiądźmy do wspólnej modlitwy.

    • 3 4

  • Kiedy odcinek do Lodzi? (17)

    • 44 72

    • Przecież jest napisane... (13)

      "W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny - 144-kilometrowy - odcinek autostrady A1 między Toruniem, a Strykowem. Tam inwestorem jest generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy więc do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin."

      • 38 3

      • (6)

        mrzonki :) przed 2013 nie ma mowy żeby skończyli, to był i widział i odrobinę zna się na budownictwie to wie :)

        • 14 34

        • niestety masz racje... (5)

          ...mam kumpla ktory ma wiesci z pierwszej reki i mowil mi ze terminy tylko na papierze. W realu sa tam problemy wiec wszystko sie opozni i jest tak samo realne jak S7 do Warszawy tuz po wygraniu organizacji euro. Ciagle tam mieszaja z inwestycjami...miala byc S5 (Wroclaw - Poznan przez A2 - Bydgoszcz - Nowe Marzy A1 - Gdansk ale nasz minister od infrastruktury zdecydowal sie nad zadbaniem interesow Lodzi i pracuja nad S8 (Wroclaw - Lodz). Jak to zrobia to Lodz bedzie najlepiej skomunikowanym miastem w Polsce.

          • 7 5

          • bezmózg (2)

            Mój kumpel mówi, ze twój kumpel plecie bzdury.

            • 6 2

            • jak pracuejsz w biedronce to nigdy nic nie bedziesz wiedzial

              • 2 2

            • Tato a Marcin powiedział, że jego tata powiedział ...........

              • 2 2

          • No i się im należy po tych latach pchania całego tranzytu przez centrum tak dużego miasta.

            • 5 1

          • dla zainteresowanych

            http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=389562&page=167nie wyglada to zle ale podzielam zdanie ze liczenie na lagodna zime to slaby argument....listopad 2012 to najbardziej optymistyczna wersja...mowimy oczywiscie o calym odcnku Czerniowice (Torun) - Strykow (Lodz)

            • 7 0

      • jesli do Torunia 30 (4)

        to do Łodzi będzie jakieś 66 zł.Zaoszczędzę czasowo 1.30min. co daje ok 25 zł za godzinę .Więc przy dzisiejszych zarobkach sporo wychodzi patrząc za godzinę.Podziękuję i pojadę starą jedynką.

        • 30 14

        • Jak na rok jadę na Słowację to wolałbym zapłacić te 60zł do Łodzi niż męczyć się starą 1

          • 6 2

        • biorąc pod uwagę pomiar śrdniej prędkości na bramkach...

          wolę lecieć starą poczciwą trasą, zaoszczędzić w ten sposób 60zł na autostradę, dobre 60zł na paliwie bo nie rozujam się do takich prędkości i nadłożyć godzinę drogi :)

          • 3 4

        • A jak Twoje wyliczenia będą wyglądały jak dostaniesz dosyć drogą fotkę, której nie zamawiałeś :-). Na długiej trasie wolę zapłacić i jechać wygodniej.

          • 13 2

        • zalezy kto jedzie, co wiezie i kto za to placi...

          • 32 0

      • postoisz w Piotrkowie 1 godzinę, przez łódź 1,5 godziny i wyjdzie na to samo.

        • 9 3

    • bylo napisanie krecie ze w pol.przyszlego roku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 2

    • bez złośliwości

      Przeciez piszą w połowie przyszłego roku do Strykowa.Czytać nie umiesz czy co.Ze Strykowa do Łodzi rzut beretem.

      • 0 2

    • Chodzi o Lodzię Paciorek z "Rancza"?

      • 6 3

  • zwolnienie z opłaty przed wyborami, hmmm

    trąci kupowaniem głosów.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane