• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Awantura w autobusie. Będą sankcje dla kontrolerów

Maciej Korolczuk
28 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Atak na dwóch kontrolerów biletów w tramwaju

Krzyki, szarpanina, opóźnienie odjazdu autobusu i ostatecznie - brak mandatu dla gapowiczki. Tak wyglądała interwencja kontrolerów Renomy w gdańskim autobusie. Przełożeni ocenili ich postawę jako "naganną" i "nieakceptowalną" i zapowiedzieli wyciągnięcie konsekwencji.



Czy miałeś do czynienia z nieprofesjonalnym zachowaniem kontrolera biletów?

Do incydentu w autobusie linii 199 doszło w środę po godz. 9 rano na przystanku przy ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska. Do autobusu weszło dwóch kontrolerów Renomy. Na przedzie pojazdu jeden z nich poprosił o bilety dwie pasażerki zza granicy. Jedna z nich okazała ważny bilet miesięczny, druga - biletu nie miała.

- Wcześniej chciała go kupić u kierowcy, ale próbowała zapłacić banknotem 20-złotowym i kierowca odmówił sprzedaży, mówiąc, że musi mieć odliczoną kwotę. Chwilę później weszli kontrolerzy i się zaczęło - opowiada pan Gracjan, autor nagrania, które przesłał do naszej redakcji.
Na trwającym ponad 5 min filmie widać kłótnię i szarpaninę pasażerki bez biletu z jednym z kontrolerów, który próbował zatrzymać ją w pojeździe i wypisać jej mandat. Drugi z nich całemu zdarzeniu się przyglądał.

- Ej, co wy robicie, o co chodzi w ogóle? - pyta jeden z podróżnych.
- Ta pani nie ma biletu - odpowiada mu jeden z kontrolerów.
- No i co z tego? Nie możecie z nią wyjść na zewnątrz?
- Tragedia, coś strasznego. Wstyd, tylko wstyd Polakom przynoszą - komentowali inni pasażerowie.
- Ludzie, ale wy wstrzymujecie autobus!
- Nie szarp się z nią może co? - odzywały się kolejne głosy.
- Puśćcie ją, nie szarpcie się z dziewczyną - zainterweniował jeden z podróżnych.

- Druga z kobiet - ta z ważnym biletem - stała na zewnątrz i próbowała wyciągnąć koleżankę na zewnątrz. Dopiero po interwencji innych pasażerów obie strony zaczęły ze sobą rozmawiać. Z tego, co mówił jeden z kontrolerów wynikało, że jej dokumenty mogli sprawdzić tylko w pojeździe i mają zakaz wysiadania z podróżnym przed zakończeniem kontroli - dodaje pan Gracjan.
Co mówi Regulamin kontroli biletów?

Zaglądamy do Regulaminu kontroli biletów w ZTM Gdańsk. W pkt. 10. czytamy, że wszelkie formalności z pasażerami naruszającymi przepisy taryfowe lub porządkowe winny być załatwiane wyłącznie w pojeździe, z zastrzeżeniem wynikającym z treści pkt. 14, w sposób taktowny, grzeczny i jednocześnie stanowczy. Niedopuszczalne jest komentowanie braku biletu, zachowań pasażerów, ocenianie postępowania, wyglądu itp.

Według przepisów w razie odmowy zapłacenia należności i niemożności ustalenia tożsamości pasażera, kontroler ma prawo ująć pasażera i niezwłocznie oddać go w ręce wezwanej uprzednio Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa uprawnienia do zatrzymania pasażera i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości. Do czasu przybycia funkcjonariusza pasażer obowiązany jest pozostać w miejscu wskazanym przez kontrolera.

Po wyjściu z autobusu kontrolerzy jednak odpuścili. Po krótkiej wymianie zdań kobiety szybkim krokiem oddaliły się w kierunku skrzyżowania z ul. Chłopską, a pracownicy Renomy pozostali na przystanku.

Postawa naganna i nieakceptowalna

Co na to ich pracodawca? W krótkim oświadczeniu zarządu, podpisanym przez reprezentującego interesy firmy mecenasa Łukasza Syldatka, czytamy, że "postawa kontrolerów była naganna", a ich postępowanie "nieakceptowalne". Wobec kontrolerów zostaną też wyciągnięte konsekwencje.

- Sprawa może być oceniana w dwóch sferach - na płaszczyźnie formalnej oraz przez pryzmat tego, czego nasza firma oczekuje od kontrolerów. W sensie formalnym kontroler, do czasu przybycia Policji, ma prawo zatrzymać pasażera, który nie posiada biletu i odmawia okazania dokumentu. Niewątpliwie jednak postawa kontrolerów była naganna. Wielokrotnie podkreślamy podczas rozmów z kontrolerami, że w kontaktach z cudzoziemcami powinna cechować ich uprzejmość, powinni unikać sytuacji konfliktowych i łagodzić ewentualne spory. Postępowanie zaprezentowane na przesłanym materiale jest nieakceptowalne. Wobec kontrolerów zostaną wyciągnięte konsekwencje personalne. Jednocześnie zostaną wzmożone dodatkowe starania, aby tego typu sytuacje się nie powtórzyły - skomentował całe zajście Łukasz Syldatk.

Miejsca

Opinie (694) ponad 20 zablokowanych

  • ...może w tym miejscu powinien pojawic sie taki banerek...

    zachecajacy do korzystania ze srodkow komunikacji miejskiej...

    • 4 0

  • Powinni zwolnic (1)

    Powinni zwolnic dla zasady pokazania ze takiego czegos sie nie toleruje po pierwsze to ze maja uprawnienia do ujecia pasazera bez biletu do przyjazdu policji nie oznacza ze beda naginac margines tego i ze kazdorazowo ma tak wygladac zatrzymanie przeciez sa tez prawa czlowieka o nietykalnosci cielesnej i o zabieraniu czyjejs przeszczeni osobistej wiedz tez powinni brac to pod uwage a nie ze dano im pozwolenie i moza szastac tym na prawo i lewo wiedz droga renomo znam tych panow i mysle ze jak ich spotkam w autobusie co bedzie dalej oznaczalo ze pracuja w panstwa firmie opisze to w redakcji trojmiasto pozdrawiam

    • 3 2

    • Nie strasz nie strasz bo się zes*asz, nie ty zatrudniasz i nie ty będziesz zwalniał, polecam zapoznać się z prawem przewozowym.

      • 0 0

  • Panie redaktorze pisze się na przodzie a nie na przedzie !!!!!

    • 3 0

  • Chciałbym pogratulować Renomie że uczy swoich bezkarkowców żeby zachowali kulturę tylko w przypadku cudzoziemców. Pokazuje to poziom zacofania, mentalność PRL. Tragedia...

    • 5 0

  • bilet

    Bardzo dobrze Robili ona w Anglii dostała by jeszcze większy mandat myśli że w pl można za darmo popieram

    • 6 2

  • Nie wstyd dla Polaków (2)

    Tylko wstyd za te dwie panie niech się zbierają i sajonara z polski a renoma choć ich nie lubie to co oni maja zrobić w takiej sytuacji jak ukraincy chca jeździć za darmo i nie ponosić kosekfecji bo maja swoje prawa smiechu warte i sobie poszly śmiejąc się pod nosem nastepnym razem tez tak zrobią

    • 4 4

    • Edukacja. (1)

      Niech się przynajmniej podstaw angielskiego naucza, na dobry początek.

      • 2 0

      • Właśnie jeśli chodzi o tego pana który stoi w drzwiach to wielokrotnie słyszałem jak biegle mówi po angielsku bez zająknięcia,nie wiesz to nie ucz.

        • 0 0

  • Szok

    Nurtują mnie 2 rzeczy.
    "podkreślamy podczas rozmów z kontrolerami, że w kontaktach z cudzoziemcami powinna cechować ich uprzejmość,"- do cholery jasnej, myśle ze w obecnych czasach powinni być uprzejmi wobec WSZYSTKICH PASAŻERÓW! Bez wyjątków! Czy to za trudne?

    Druga sprawa- dlaczego autor tego nagrania słowem nie zainterweniował od początku, tylko cieszył się ze będzie miał hit internetu?! Czy nie powinien przypadkiem pójść z pomoca?!

    Patologia.

    • 4 0

  • Brak reakcji

    Wstyd juz nie za kontrolerow tylko pasazerow film trwa5 min tylko jedna osiba cis probuje zrobic . Nastepnym razem zamiast krecic takie sceny lepiej reagowac . Okropna znieczulica !!! Dlatego maja o Polakach takie zdanie

    • 3 1

  • Dobrych parę lat temu w Gdyni na ulicy Redlowskiej kanary zaczęły szarpać się z dziadkiem. Kierowca wstał za fajery i dosłownie na kopach wywalił kanarow z autobusu.

    • 5 1

  • Pan x

    Za przejazd się płaci i tyle w temacie u kierowcy wyraźnie pisze odliczona gotówką za kupno biletu . I tyle . Mało tych rąban....ch ukraińców jedzi bez biletów lub kombinuja. Zjechali się do nas to niech tolerują nasze przepisy .
    A co do panów z Renomy karać i nie dać się .

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane