• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bardziej komfortowa jazda po zakończeniu remontu mostu w Sobieszewie

Maciej Naskręt
13 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Gotowy most w Sobieszewie nad Martwą Wisłą.


Kończą się problemy komunikacyjne mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej. Drogowcy zakończyli w tym tygodniu naprawę przęseł mostu pontonowego prowadzącego na wyspę. Utrzymanie tej przeprawy, a także okazjonalne uruchamianie sąsiedniego promu kosztuje rocznie ok. 800 tys. zł.



Kierowcy podczas remontu mostu w Sobieszewie musieli korzystać z sąsiedniego promu.

Wreszcie mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej mogą odetchnąć. Zakończył się bowiem prawie roczny remont przęseł i nawierzchni mostu nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Roboty, których inwestorem był Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, a wykonawcą firma MTM z Gdyni, zakończyły się z ok. dwumiesięcznym opóźnieniem i pochłonęły z kasy miasta 4,8 mln zł.

Jednak dzięki remontowi podniesiona została dotychczasowa nośność mostu z 10 do 30 ton. Most zyskał nową, stalową nawierzchnię. Zastąpiła ona mocno zużytą jezdnię wykonaną z desek.

Wraz z tymi pracami zostało naprawionych osiem przęseł nowego mostu. Każde z nich składa się z typowych elementów mostu składanego oraz indywidualnie zaprojektowanych belek poprzecznych oraz elementów przegubowych.

Bez zarzutów działa też uchylne skrzydło mostu posadowione na pontonie wyposażonym w silnik elektryczny, dzięki czemu żeglarze i statki białej floty mogą bez problemu pokonywać przeprawę.

Czy koszt 800 tys. zł za roczne utrzymanie Mostu Sobieszewskiego to dużo?

Wróćmy na chwilę do opóźnień przy remoncie. Głównym ich powodem były błędy w projekcie, które ujawniono w maju. Wykonawca - firma MTM z Gdyni - zgłosił do inwestora - Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku - trudności w spojeniu nowego przęsła z dotychczasową konstrukcją mostu. W związku z tym inwestor zdecydował, że trzeba poprawić dokumentację, a roboty zostały wstrzymane na ok. dwa miesiące.

Dlatego zakończenie prac przeniesiono z 30 czerwca na 30 września. Opóźnienia jednak udało się ostatecznie zmniejszyć.

- Zgodnie ze zgłoszeniem wykonawcy, rezygnujemy z planowanych zamknięć całodobowych mostu, przewidzianych w dniach 16-19 września - informuje Izabela Jaworska, szefowa Działu Inwestycji ZDiZ prowadzącego roboty.

Dalsze prace odbywać się będą przy otwartej przeprawie, choć w niektórych momentach konieczne będzie wprowadzenie ruchu wahadłowego.

Choć po remoncie most wygląda znacznie solidniej, a jazda po nim jest znacznie bardziej komfortowa, to wciąż sam obiekt i ruch na nim sterowany jest ręcznie. Brakuje na nim nadal m.in. automatycznie opuszczanych szlabanów, automatu do unoszenia i opuszczania klap przy obracanym pontonie. Dziś przy moście pracują nawet cztery osoby, które dodatkowo w razie awarii przyprawy uruchamiają sąsiedni prom. Koszt roczny takiej obsługi to wydatek 800 tys. zł.

Przypomnijmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni posiada projekt budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie. Jego realizacja jest wstępnie planowana na lata 2014-2020 i potrzeba na nią ok. 75 mln. Władze samorządu województwa - także wstępnie - zgodziły się dołożyć do inwestycji 40 mln zł.

Tak ma wyglądać nowy most na Wyspę Sobieszewską.



W nocy z 17 na 18.09 (godz. 22.00-5.00) odbywać się będzie wymiana jednego z pontonów mostu w Sobieszewie. W związku z tym, przeprawa będzie zamknięta dla ruchu. Podczas prac most nie będzie również otwierany dla jednostek pływających.

Na czas zamknięcia, uruchomiony zostanie prom linowy (dla pojazdów o całkowitej masie własnej do 3,5 tony). Objazd dla samochodów cięższych - przez Przejazdowo-Cedry Małe-Świbno.

Miejsca

Opinie (87) 1 zablokowana

  • Nic tam nie ma to i mostu nie warto remontować (3)

    • 9 38

    • Sa dobre hotele (2)

      piekna plaza i piekny las

      • 22 2

      • (1)

        No i jeszcze "Ptasi Raj" i tzw. "Forsterówka"

        • 2 0

        • i piękne kobiety

          są na wyspie

          • 4 1

  • 75 mln to gruba przesada

    urzędasy bez zadnej wiedzy wymyślili taką kwotę. Most
    o takiej długości można spokojnie wybudować za max 40 mln łącznie z dojazdami i nasypami , tak aby był stały nie zwodzony o wysokości na lustrem wody jak wantowy na Stogi. Urzędasy jak nie umiecie do zapytajcie tych co się znają na rzeczy

    • 3 0

  • Projekt nowego mostu nie miał jednego kryterium - ceny

    Wywalono pieniądze na wizję ślicznej przeprawy, ale ktoś zapomniał, że powinna ona odpowiadać realiom finansowym. Najlepiej byłoby teraz rozpisać nowy konkurs na projekt i umieścić koszt budowy w kryteriach, oprócz nośności, czasu otwierania przeprawy etc. Niestety koszty poprzedniego projektu już by przepadły bezpowrotnie, trzeba byłoby przyznać się do błędu, ale resztę z zaoszczędzonych pieniędzy można by poświecić na remont dróg na Wyspie.

    • 1 0

  • Mogli by też naprawić Most Siennicki (z 1912 roku...), który łączy Stogi, Przeróbkę, Westerplatte i Górki Zachodnie z resztą Gdańska. Jest oczywiście jeszcze most Jana Pawła II dla samochodów, ale Siennickim jeżdżą tramwaje. I mimo, iż obecnie jest on mostem stałym to się tak sypie i hałasuje jakby był pontonowy - niczym jak most w Sobieszewie. Ostatni raz był remontowany w 1989 roku (tak na poważnie), a tak to kilkadziesiąt razy w roku drogowcy coś z nim robią: albo łatają dziury; zbierają kostkę brukową, która odpadła z torowiska; spawają tory, żeby się tramwaj nie wykoleił; to po stronie dla pieszych coś z rurami robią... zawsze coś... Zrobiliby raz a porządnie i byłby spokój na wiele lat.

    • 2 0

  • Most jest super! (2)

    Jechałem ostatnio i byłem zaskoczony. Wygląda to nowocześnie. Most już nie hałasuje i nie straszy

    • 9 22

    • może i nie chalasuje (1)

      ale zawieszenie idzie na nim rozwalic. Te nowe przeguby są jeszcze gorsze niż w starym moście. I gdzie tu komfort o którym mowa w tytule?

      • 8 3

      • Pisze się hałasuje, a nie "chałasuje" ... -,-
        Wracaj do szkoły lokales.

        • 5 3

  • Unik

    Fajnie że remont się odbył, ale obawiam się, że to unik Boba Budowniczego aby nie robić prawdziwej inwestycji, czyli budowy nowego mostu.

    • 1 0

  • bardziej komfortowa????

    a cóz to za stopniowanie doznań> typowo pismackie zaczerpniete z urzędniczej nowomowy

    • 2 1

  • złom

    Wyremontowany złom za blisko 5mln zl.Gratulacje,wyżyny techniki
    inżynierskiej.Zaproście Premiera i zegarmistrza Nowaka na uroczyste otwarcie.

    • 4 2

  • Jeszcze tylko autobusy...

    Teraz czekam na normalne kursy autobusów - Przegubowe autobusy na 112 i częstsze kursy 212

    • 5 0

  • My tym remontem zamykamy usta niedowiarkom. I to nie jest ostatni remont tego mostu

    Na ten remont patrzy cała Europa, co tam Europa, patrzą nawet Jamajczycy i Gabończycy i wiecie co? Oni nam tego remontu zazdroszczą!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane