• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą kary za nieprawidłowe parkowanie hulajnóg. 123 zł za usunięcie

Krzysztof Koprowski
19 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Parking rowerowy w Gdańsku. Pozostawienie hulajnogi w miejscu niewyznaczonym będzie mogło wiązać się z naliczeniem kary w wysokości 123 zł za pojazd oraz 15 zł za każdą dobę przechowania. Parking rowerowy w Gdańsku. Pozostawienie hulajnogi w miejscu niewyznaczonym będzie mogło wiązać się z naliczeniem kary w wysokości 123 zł za pojazd oraz 15 zł za każdą dobę przechowania.

Parkingi dla hulajnóg oraz kary za niewłaściwe pozostawienie - takimi działaniami włodarze Gdańska, Sopotu i Gdyni chcą uporządkować funkcjonowanie firm zajmujących się wypożyczaniem tych pojazdów. Działania będą mogły być jednak podejmowane wyłącznie przez policję lub straż miejską, które już teraz mają duże problemy w opanowaniu samochodowej anarchii parkingowej.



Czy straż miejska i policja zapanują nad źle zaparkowanymi hulajnogami?

Wejście w życie 20 maja br. ustawy o hulajnogach elektrycznych, urządzeniach transportu osobistego oraz urządzeniach wspomagających ruch nie tylko ustaliło zasady korzystania z tych rozwiązań transportowych, ale także dopuściło pobieranie opłat za usunięcie nieprawidłowo zaparkowanej hulajnogi lub urządzenia transportu osobistego.

Z tego rozwiązania bardzo szybko postanowiły skorzystać lokalne samorządy, bowiem dochód z kar będzie bezpośrednio wpływał do ich budżetu, a egzekucja kar od firm współdzielonych hulajnóg - przynajmniej w teorii - wydaje się prosta.

Jako pierwszy samorząd w Trójmieście stosowną uchwałę przyjął Gdańsk - na sesji 27 maja, a więc zaledwie tydzień po wejściu w życie zapisów ustawy:
  • za usunięcie z drogi hulajnogi elektrycznej lub UTO jej właściciel zapłaci 123 zł,
  • za przechowanie hulajnogi elektrycznej lub UTO na parkingu strzeżonym właściciel zapłaci 15 zł za każdy dzień.

Obecnie tylko trzech operatorów premiuje użytkowników za pozostawienie hulajnóg w miejscach do tego wyznaczonych. W takich miejscach powinny być parkowane także prywatne urządzenia. Obecnie tylko trzech operatorów premiuje użytkowników za pozostawienie hulajnóg w miejscach do tego wyznaczonych. W takich miejscach powinny być parkowane także prywatne urządzenia.

Gdańsk: niemal maksymalne stawki przewidziane ustawą



W przypadku usunięcia hulajnogi Gdańsk ustanowił stawkę na poziomie maksymalnym przewidzianym ustawą. Maksymalna przewidziana stawka za przechowanie wynosi natomiast 8 zł więcej (23 zł za dzień).

- Działanie to ma zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa i dotyczy osób, które naruszają przepisy, stwarzając zagrożenie dla innych uczestników i utrudniając ruch. Ma to też działać prewencyjnie, motywując kierowców do przestrzegania zasad ruchu drogowego i niepozostawiania pojazdów w miejscach niedozwolonych - przekonuje Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Sopot i Gdynia: maksymalne stawki, dodatkowa opłata w Gdyni



Jeszcze wyższe - maksymalne stawki przewidują projekty uchwał w Sopocie i Gdyni, a więc odpowiednio 123 zł za usunięcie oraz 23 zł za każdy dzień. Ponadto Gdynia zamierza wprowadzić "stawkę za odstąpienie od usunięcia pojazdu z drogi" w kwocie 74 zł.

- Uchwałę procedować zamierzamy na sesji Rady Miasta 21 czerwca br. Wcześniej zawarliśmy porozumienie z operatorami hulajnóg. Jest to kolejny element porządkowania przestrzeni po reklamach [w Sopocie od roku w pełni obowiązuje uchwała krajobrazowa - dop. red.] - mówi Izabela Heidrich, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Sopotu.
- Stosowna uchwała będzie rozpatrywana na najbliższej czerwcowej sesji Rady Miasta Gdyni - 22/23 czerwca. Proponowana wysokość stawek odpowiada rzeczywistym kosztom ponoszonym przez miasto w związku z pełną realizacją zadania publicznego określonego w art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Stawki są zgodne z obwieszczeniem ministra finansów, które określa maksymalną wysokość opłat za usunięcie pojazdu z drogi oraz jego parkowanie na parkingu strzeżonym - dodaje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Parking dla hulajnóg przy nadmorskim deptaku i drodze rowerowej w Sopocie. Parking dla hulajnóg przy nadmorskim deptaku i drodze rowerowej w Sopocie.

Hulajnoga jako pojazd, który podlega przepisom parkingowym



Określenie "pojazd" czy "kierowca" w odniesieniu do hulajnóg elektrycznych nie jest przypadkowe. Przywołana wcześniej ustawa przestała bowiem traktować hulajnogi elektryczne jako zabawki, a ich użytkowników jako pieszych.

Obecny status hulajnogi elektrycznej to pojazd niesilnikowy, który należy parkować:
  • jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi (czytaj: np. wzdłuż ścian budynków) z zachowaniem przejścia 1,5 m dla pieszego,
  • na chodniku "w miejscu do tego przeznaczonym".

Szczegółowy opis regulacji zawartych w ustawie o hulajnogach



Specjalne parkingi dla hulajnóg na chodnikach Trójmiasta



Takimi "miejscami do tego przeznaczonymi" są malowane na chodnikach Trójmiasta od kilku miesięcy specjalne parkingi. Samorządy Trójmiasta chcą porozumieniami lub wspomnianymi karami wymusić na operatorach hulajnóg elektrycznych, by ci zachęcali użytkowników do pozostawiania pojazdów właśnie w tych miejscach.

Obecnie spośród siedmiu operatorów hulajnóg na minuty w Trójmieście na mapach w aplikacjach lokalizację parkingów prezentują tylko trzy firmy i tylko one przyznają bonus za zakończenie najmu na parkingach. Są to (zależnie od operatora): zniesienie opłaty za wypożyczenie, minuta gratis na kolejny przejazd lub dodatkowa złotówka na poczet kolejnego przejazdu.

Hulajnogi pozostawione na środku chodnika we Wrzeszczu. Hulajnogi pozostawione na środku chodnika we Wrzeszczu.

Policja i straż miejska zajmą się usuwaniem hulajnóg



Zgodnie z ustawą dyspozycję usunięcia nieprawidłowo zaparkowanych hulajnóg będą mogli wydawać wyłącznie policjanci lub strażnicy miejscy (w razie potrzeby także osoba kierująca akcją ratowniczą). Nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, że obie formacje już dzisiaj nie radzą sobie z chaosem parkingowym powodowanym przez kierowców aut.

Czy poradzą sobie zatem z hulajnogami? Z pewnością ich zarekwirowanie jest prostsze, ale to jednocześnie wada ewentualnego postępowania.

Nowe prawo dziurawe niczym ser szwajcarski



Jak udowodnić, że to właściciel hulajnogi lub użytkownik współdzielonego urządzenia, a nie zupełnie inna postronna osoba, faktycznie porzucił hulajnogę w krzakach lub ustawił na środku jezdni? Jak traktować ewentualne nieuczciwe działania konkurencyjnych firm, które wzajemnie będą przestawiały hulajnogi?

Nowe przepisy są też "martwe" w odniesieniu do hulajnóg prywatnych. Ustawa nie przewiduje bowiem obowiązku montażu tablic lub jakiegokolwiek innego oznakowania pozwalającego zidentyfikować właściciela, któremu będzie można naliczyć opłatę karną, a wcześniej go po prostu poinformować o zabraniu pojazdu z ulicy.

14:10 17 CZERWCA 21 (aktualizacjaakt. 14:13)

Hulajnogi (20 opinii)

Wraz z nowymi przepisami ani policja ani straż miejska nie karają za bez myślne zostawianie hulajnug. Dziwię się, że sama firma TIER się tym nie interesuje. Nie dość, że szkodą środowisku to jeszcze na jednej ulicy Modrej w Gdańsku utrudniają życie pieszym i kierowcom
Wraz z nowymi przepisami ani policja ani straż miejska nie karają za bez myślne zostawianie hulajnug. Dziwię się, że sama firma TIER się tym nie interesuje. Nie dość, że szkodą środowisku to jeszcze na jednej ulicy Modrej w Gdańsku utrudniają życie pieszym i kierowcom

10:27 13 CZERWCA 21

Hulajnogi (25 opinii)

Dlaczego firma wypożyczającą nic z tym nie robi???
Dlaczego firma wypożyczającą nic z tym nie robi???


Hulajnogi współdzielone. Jak z nich korzystać? Materiał z września.

Opinie (215) 6 zablokowanych

  • Bardzo dobrze - kara powinna być nawet wyższa! Hulajnogi to takie zawali chodniki. (4)

    Jak znam życie to przeciwko uchwale głosowali Radni PiS :)

    • 56 24

    • No nie mów, przepis super hiper. (2)

      Jakiś dureń wywali prawidłowo zaparkowaną hulajnogę (bo to przecież lewacki środek traportu) na środek chodnika, a beknie firma i co za tym idzie klient.

      • 6 11

      • A jaki jest prawacki środek transportu? Koza :) (1)

        • 11 5

        • Osiołek.

          • 1 1

    • 10 hulajnog i tak mniej miejsca zajmuje niż jeden samochod

      Dlaczego hulajnoga to problem, a samochody już nie?

      • 7 4

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Zawracanie głowy. Istnieją przepisy dotyczące parkowania samochodów. I co? Wystarczy dziś w ten piękny, upalny dzień przejść się po Brzeźnie, Zaspie, Przymorzu, Jelitkowie i można zobaczyć, jak przepisy te są respektowane i jak są karani nieprzestrzegający owych przepisów.

    • 102 11

    • Parkowanie.

      Człowieku chyba nigdy nie jechałeś nawet taksówką.

      • 2 1

    • "W takich miejscach powinny być parkowane także prywatne urządzenia"

      buahahahha

      już zostawiam prywatnego segwaya luzem na jakimś "parkingu" :D :D

      wyborny żart

      • 7 0

  • Nareszcie coś z tym robią (1)

    • 1 1

    • Zrobią jak z zaparkowanymi autami. Nic

      • 1 0

  • (1)

    Dobry biznes dla SM

    • 2 2

    • Mają biznes na każdym kroku z autami i nawet im się nie chce

      • 2 0

  • Firma wypozyczajaca ma gps to chyba wiedzie gdzie hulajnoga i sama powinna karac (3)

    • 4 0

    • Mevo miało przez GPS sprawdzać i karać poza parkingami

      Tylko jakoś w mieście wychodzi czasami +- 50 m dokładności

      • 1 0

    • (1)

      A co zrobisz jak jakiś przechodzień dla jaj przestawi hulajnoge na środek jezdni? Poza tym GPS jest zawodny w mieście i potrafi pokazywać błędnie nawet drugą stronę ulicy. Kto korzysta z hulajnóg czy aut na minuty, ten zna ten problem.

      • 0 1

      • To wtedy forma widzi że po odstawieniu prze ostatniego użytkownika ktoś (prawdopodobnie inny) ja przestawil

        bo GPS dał sygnał po jakimś czasie. Jeśli nie było ruchow a hulajnoga stoi na środku chodnika to ostatni cwaniak niech płaci z 500 zł

        • 0 1

  • Hulajnogi to jakas masakra

    Wszedzie je zostawiaja, na srodku chodnika na przejsciu, przewrocone itp, sprawiaja problem dla wszystkich, podobno pani Dulkiewicz miala cos z tym zrobic, obiecywala i co? I nic

    • 2 1

  • Ma pomóc a przeszkadza

    Taka hulajnoga jest dobrym wstępem do zapoznania się z napędem elektrycznym.
    Podobnie jak zegarek kwarcowy wyparł zegarek mechaniczny. Ale skala zadedbań podczas parkowania raczej zniechęca,bo jest to nagminne.Z przedmiotu użytecznego robi się przeszkoda.

    • 0 2

  • Czas najwyższy zająć się tymi użytkownikami hulajnóg w mieście !!!

    To co wyprawiają użytkownicy tych hulajnóg jest po prostu karygodne i nie ma bata na nich wielkie szczęście że nie parkują ich w sklepach bo odnoszę wrażenie że chętnie by wjechali nimi pod samą ladę w sklepie ! czas na zmianę prawa i przepisów a w konsekwencji na surowe kary dla łamiących prawo i pozostawiających te pojazdy gdzie popadnie na przejściach dla pieszych czy w wejściach do budynków zawsze na środku chodnika tam gdzie tylko to może przeszkadzać innym użytkownikom chodników i przejść ! Apelujemy !!!! o egzekwowanie i surowe karanie takich zachowań użytkowników hulajnóg w naszym mieście !!!!!

    • 2 3

  • Zwiększyć obsadę w SM o osoby odpowiedzialne za zwalczanie złego parkowania.

    Miasto niech kupi z 5 lawet na swój stan, plac miejski na obrzeżach na parking i wywozić samochody itp. + premia za efektywność ... i problem szybko zacznie znikać. Jak tam pani prezydent da się coś z tym zrobić?

    • 3 2

  • Czemu

    Źle parkują użytkownicy, nie firmy posiadające w ofercie hulajnogi. Niech firmy podają kto ostatnio używał, niech straż miejska/policja robi zdjęcie i mandacik dla tej osoby pocztą. W innym przypadku można to przyrównać do płacenia kar dla producentow marek samochodów za złe parkowanie użytkowników samochodów.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane