Fakty i opinie

Koniec wielkich reklam przy al. Niepodległości

Najnowszy artukuł na ten temat

Kontrowersyjne reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową

Sopot jest pierwszym miastem w Trójmieście, gdzie w pełni obowiązują już wszystkie regulacje tzw. uchwały krajobrazowej w zakresie bilbordów i reklam wielkopowierzchniowych. W efekcie z elewacji budynków zniknęła zdecydowana większość szpetnych reklam. Największe zmiany widać na al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu, gdzie wiszące przez wiele lat reklamy doprowadziły do zmian w estetyce elewacji budynków.



Czy zauważyłeś(aś) poprawę estetyki reklam w Trójmieście?

tak, jest zdecydowanie lepiej 22%
tylko w wybranych miejscach 35%
nie, nie dostrzegam, aby cokolwiek się zmieniło 43%
zakończona Łącznie głosów: 1536
Sopot, przyjmując w zeszłym roku tzw. uchwałę krajobrazową, zdecydował się na minimalny przewidziany ustawą, 12-miesięczny okres dostosowawczy dla bilbordów, tablic wolnostojących i reklam wielkopowierzchniowych.

To oznacza, że po 7 czerwca br. każdy taki nośnik reklamowy - zarówno nowy, jak i umieszczony przed tym terminem - musi być zgodny z zapisami uchwały.

Katalog dobrych praktyk - przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej prezentujemy pod treścią artykułu wraz z odnośnikiem do pobrania wersji pdf.

- Daliśmy mieszkańcom i przedsiębiorcom prowadzącym działalność w Sopocie 12 miesięcy, aby zapoznali się z zasadami i się do nich dostosowali. Sopot jest wyjątkowy i nie możemy pozwolić, aby ktokolwiek z chęci czystego zysku, przesłaniał piękno naszego miasta nieestetycznymi reklamami. Unikatowy krajobraz miasta chroniony jest wpisem do rejestru zabytków, obejmującym teren niemalże całego Sopotu - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, który jednocześnie dziękuje wszystkim właścicielom, którzy wywiązali się z obowiązku dostosowania nieruchomości do nowych regulacji.

Wysokie kary za lekceważenie uchwały krajobrazowej



Właściciele posesji, którzy nie będą respektowali lokalnego prawa, muszą liczyć się z karami finansowymi, naliczanymi już od momentu stwierdzenia nieprawidłowości przez urzędników.

Przykładowo, montaż na dwa miesiące bilbordu niezgodnego z wymaganiami uchwały będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o powierzchni 72 m kw. - 40 tys. zł.

Demontaż reklam wzdłuż głównej arterii Sopotu



Na razie właściciele nieruchomości zaakceptowali nowe regulacje i zaczęli masowo demontować reklamy niezgodne z uchwałą. Szczególnie widocznie jest to na głównej arterii miasta - al. Niepodległości, gdzie wiszące latami nośniki wpłynęły na estetykę zasłoniętych części elewacji, które po zdjęciu banerów i tablic mają inny odcień niż pozostała część budynku lub zacieki i ślady po mocowaniach.

- Odsłonięte ściany są podniszczone, jednak warto pamiętać, że na ich degradację przez lata miały wpływ również przesłaniające je reklamy. Uchwała krajobrazowa dla Sopotu jest narzędziem, które pozwoli zmienić ten stan rzeczy - dodaje Marek Niziołek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
W przyszłym roku upłynie termin obowiązywania okresu dostosowawczego dla szyldów informujących o prowadzonej działalności gospodarczej, zaś w 2022 r. ogrodzeń posesji.

12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord.
12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord. fot. Fotobank.pl/UMS

Okres dostosowawczy w Gdańsku: 2 kwietnia 2020 r.



Przypomnijmy, że w Gdańsku okres dostosowawczy dla wszystkich rodzajów nośników reklamowych mija 2 kwietnia 2020 r. W uchwale nie przewidziano przejściowego okresu dla ogrodzeń. Należy jednak pamiętać, że od momentu wejścia w życie uchwały (2 kwietnia 2018 r.), każdy nowy nośnik reklamowy i każde nowe ogrodzenie musi być zgodne z tym dokumentem.

Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu


W Gdyni dotychczas nie udało się nawet przedstawić projektu uchwały krajobrazowej, ale tamtejsi urzędnicy cały czas deklarują chęć poprawy estetyki miasta w oparciu o inne rozwiązania prawne.

Ustawa krajobrazowa na razie bez zmian



W czerwcu, przy okazji publikacji szkicu nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wyszło na jaw, że rząd planuje znacznie ograniczyć funkcjonowanie dotychczasowej ustawy krajobrazowej. Ostatecznie Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju wstrzymało pracę nad dokumentem co najmniej do końca obecnej kadencji rządu.

Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Opinie (196) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Doskonała ustawa ale... (2)

    Co z odzieżowy outletem na Kościuszki i koszmarnymi czerwonymi reklamami w oknach??
    Kolega prezydentów i radnych prowadzi sklep to uchwała już nie dotyczy??

    • 123 11

    • W Gdańsku okres dostosowawczy dla wszystkich rodzajów nośników reklamowych mija 2 kwietnia 2020 r, tylko reklamy ustawione wbrew przpisom już po wejściu ich w życie mogą być ścigane. Na resztę niestety jeszcze musimy kilka miesięcy poczekać. :(

      • 11 3

    • Tak

      • 1 0

  • super :)

    • 50 4

  • Wreszcie zrobione coś z głową! (5)

    I kary wysokie, a nie 500zł i kontrola zapowiedziana miesiąc wcześniej.

    • 119 8

    • Jestem jak najbardziej 'za' odśmieceniem miast... ale... (4)

      Z czystej ciekawości, a co z "prawo nie działa wstecz"?

      A co w przypadku, jeśli ktoś miał wykupioną powierzchnię reklamową na np. 10 lat w przód?

      powtórzę, dla analfabetów: jestem za usunięciem tych plakatów, jednak oni też mają jakieś prawa ;) czy dostaną odszkodowania za to?

      • 5 14

      • Widać (1)

        że nie masz pojęcia co oznacza zasada "prawo nie działa wstecz". Przecież nikt nie każe cofać się w czasie i ściągać reklam w przeszłości. Po upływie okresu przejściowego właściciel, który zarządza powierzchnią reklamową zwraca ci proporcjonalnie kwotę odpowiednią do okresu czasu jaki pozostał do końca umowy. Jeśli nie zrobi tego dobrowolnie to sąd mu pomoże.

        • 13 3

        • Przecież sam napisałem, że pytam bo nie mam pojęcia :D
          Po co te złośliwości, lewą nogą wstałeś?

          Dzięki za odpowiedź. Tak też podejrzewałem.

          • 6 4

      • tak jak ze wszystkim, co kiedyś można było, a potem prawo zakazało (1)

        gdyby kazano płacić jakieś kary za okres sprzed obowiązywania zakazu, to by było działanie prawa wstecz. Idąc Twoim tokiem myślenia, to nie można by wprowadzać nowych lub modyfikować żadnych przepisów.

        • 10 0

        • pisuar kombinuje z podatkami zeby moc sciagac wstecz

          • 3 3

  • Wstyd . Tyle lat (2)

    Śmietnik na ulicy.
    W końcu coś ruszyło....
    A reszta miast?

    • 114 10

    • Brawo Sopot! Precz z nielegalną reklamą na Zieleniaku!! Ile można udawać, że się nie widzi? To nie jest ta sama reklama, wymieniają te szmaty co kilka tygodni, więc podlega pod ustawę.

      • 10 1

    • Reszta miast może wprowadzić nowe zasady estetyki przestrzeni publicznej ale się tego nie podejmują.

      • 0 1

  • Reklamodawcy! (9)

    Wbijcie sobie do łbów, że reklamy większość społeczeństwa odpychają a nie przyciągają. Zwłaszcza takie natarczywe oraz te na wybory!!!

    • 185 13

    • myślisz zatem, że większość reklamodawców, to d**ile? (1)

      Dają reklamę i widzą, że im sprzedaż spada, nie ma odzewu i mimo wszystko dają dalej płacą i tracą? Ja niestety mogę z pewnością powiedzieć, że reklama w internecie jak najbardziej działa, Bez reklam fb i googla nie ma sprzedaży. A te reklamy przypominają 1:1 właśnie te szmatławe banery z ulicy.

      • 19 10

      • A potem zdziwko, że ponad połowa Polaków ma adblocka...

        • 19 0

    • (2)

      Dziesiątki lat badań i statystyki pokazują, że reklama działa i podnosi sprzedaż w stopniu wystarczającym aby za nią płacić. Co ciekawe reklama działa głównie na podświadomość. Patrzysz z obrzydzenie jak mówisz ale jednak podejmujesz takie, a nie inne decyzje przy zakupie. Jak nie dziś to za rok.

      • 16 5

      • tym bardziej powinno się to świństwo wyplenić!

        • 12 1

      • tak zaraza sie religia dzialajac na podswiadomosc

        • 5 3

    • wbij sobie do głowy, że znikąd się to nie wzięło (2)

      Gdyby skuteczność reklamy prezentowała się tak jak piszesz, to nie byłoby na nią klientów. Reklama działa - czy Ci się to podoba czy nie. Przynosi wymierne efekty dla podmiotów z niej korzystających. Może Tobie się nie podoba, ale nawet Tobie zapada w pamięć.

      • 3 4

      • Dokładnie, jak z lewoskrętną witaminą C, prawda?

        Przecież jakby nie działała, nie było by na nią klientów :D

        • 7 1

      • Ale nie tylko. Reklama to też forma wyprowadzania pieniędzy. Albo fraud albo po prostu ucieczka z opodatkowaniem.

        • 3 0

    • Bzdury! Mnie interesują.

      • 2 2

  • Tylko prezydent Gdyni taki zapracowany, że nie ma czasu przyjąć uchwałę (7)

    • 113 17

    • Uchwałę przyjmuje rada miasta! Ludzie! To wiedza elementarna. (5)

      • 8 4

      • (1)

        A kogos to obchodzi?

        • 2 3

        • Trolli, które mają płacone za jechanie Szczurka nie :D

          • 5 6

      • w Gdyni rada miasta to maszynki do głosowania szczura (2)

        • 6 2

        • (1)

          tak jak sejm balbiny

          • 3 3

          • Tylko akurat u Kaczora wszystko działa sprawnie.

            • 1 0

    • Może coś maluje farbą? Jak skończy to zajmie sie tematem... o ile bedzie cos do podmalowania

      • 1 1

  • Jak ktoś chce znaleźć to znajdzie

    • 31 4

  • Precz z reklamami! (4)

    I krzykliwymi szyldami. I tak nikt ich nie czyta.

    • 127 7

    • (3)

      Niestety to nieprawda, większość ludzi to czyta bo nie wie czy to go zainteresuje i o to właśnie chodzi bo to pozostaje podświadomie w naszej pamięci

      • 3 5

      • (1)

        Manipulacja umyslem narodu...

        • 3 1

        • w ogole ludzi, np amerykanskie filmy

          • 2 0

      • Mów za siebie :)

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.